Charger op Elise/Exige?

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
wimvanbeeck
Naam: Wim
Auto: Elise S 220

Re: Charger op Elise/Exige?

Bericht door wimvanbeeck »

FastEleven schreef:Nico,

Het prijsverschil 2e hands tussen :
- een Exige en een Exige S bedraagt +/- 5000 €
- Elise R en een Elise SC bedraag +/- 6000 €

Ik geloof nooit dat je voor dat prijsverschil een supercharger kunt laten plaatsen, of deze nu van Lotus of van een ander merk (oa Komotec, etc) komt. Mij lijkt het verstandiger onmiddellijk een auto aan te schaffen die voldoet aan je wensen, desnoods moet je wat langer zoeken. Met wat geduld kom je ze heus wel tegen.
De compressor kit origineel van Lotus wordt of werd ( ik weet niet of het nu nog kan ) geplaatst voor een kleine 5.000 €, bij elke dealer.
T_085
Naam: Timothy
Auto: Exige Cup 260
Contacteer:

Bericht door T_085 »

Zelfs als Lotus die Charger plaatst, dan ben je nog steeds niet legaal in orde met je BIV, verzekering en wat met de papieren van de wagen? Of heb ik het hier mis? Exige NA valt toch in een andere klasse dan een Exige S.

Ik heb ook al enkele keren zitten kijken op de site van Komo-Tec maar om nu 10.000 euro hieraan te geven met eventuele illegale problemen gaat me toch wat ver.
220pk naar bv 240-250 valt nu nog mee, maar 136 naar 220 is toch een heel ander verhaal.
- Lotus Elise S 2009 (2009-2017)

https://www.instagram.com/sportscars_te/
Frederik
Site Admin
Auto: Elan & Evora
Contacteer:

Bericht door Frederik »

T_085 schreef:Zelfs als Lotus die Charger plaatst, dan ben je nog steeds niet legaal in orde met je BIV, verzekering en wat met de papieren van de wagen? Of heb ik het hier mis?
Heel juist ... tenzij Lotus nieuwe papieren mee stuurt/verkoopt.
T_085 schreef:Exige NA valt toch in een andere klasse dan een Exige S.
NA = zonder compressor motor zoals de Elise R
S = met compressor
T_085 schreef:Ik heb ook al enkele keren zitten kijken op de site van Komo-Tec maar om nu 10.000 euro hieraan te geven met eventuele illegale problemen gaat me toch wat ver.
220pk naar bv 240-250 valt nu nog mee, maar 136 naar 220 is toch een heel ander verhaal.
In de meeste landen is het perfect te legaliseren, enkel hobbelt België ver achter. Men kan het niet controleren dus verbieden ze het gewoon.
kevin_v
Naam: Kevin
Auto: Elise MK1

Bericht door kevin_v »

Frederik schreef:
T_085 schreef:Zelfs als Lotus die Charger plaatst, dan ben je nog steeds niet legaal in orde met je BIV, verzekering en wat met de papieren van de wagen? Of heb ik het hier mis?
Heel juist ... tenzij Lotus nieuwe papieren mee stuurt/verkoopt.
T_085 schreef:Exige NA valt toch in een andere klasse dan een Exige S.
NA = zonder compressor motor zoals de Elise R
S = met compressor
T_085 schreef:Ik heb ook al enkele keren zitten kijken op de site van Komo-Tec maar om nu 10.000 euro hieraan te geven met eventuele illegale problemen gaat me toch wat ver.
In de meeste landen is het perfect te legaliseren, enkel hobbelt België ver achter. Men kan het niet controleren dus verbieden ze het gewoon.

Ik kan dit volledig beamen, ik plaats soms een esseesse kit van Abarth en deze wagen krijgt daarna ook een nieuw pvg aangezien het vermogen stijgt en het is een hele rompslomp
crabbe

Bericht door crabbe »

moest ik een charger laten plaatsen op mijn R zou de keuring dat merken aan de co2 test? en hebben ze daar de kennis over lotus motoren dat ze de charger zien zitten boven de luchtinlaat wetende dat het een R is?
KoenC
Auto: 997 GT3

Bericht door KoenC »

Ik denk dat ze op de keuring daar gewoon niet naar kijken. Op hun lijstje staat niet "check of de motor nog in originele staat is"...

Iemand heeft in zijn Exige S1 een Ford motor liggen. Gewoon een carbon deksel over Ford en geen haan die er naar kraait ... voorlopig toch.

Ga eens met de Bemani rijden die te koop staat bij FKM. Dan heb je onmiddellijk het juiste gevoel wat een compressor op een NA Elise doet.
[color=#FF4000]Growing up is inevitable, Growing old is optional![/color]
[color=#00BFFF]Racing is life. Anything before or after is just waiting.[/color]
crabbe

Bericht door crabbe »

Thanks Koenc voor de info!! wil nog even terugkomen over het onderwerp "niet in orde met de papieren" zou vadertje staat echt een auto op de testbank laten zetten, of uit elkaar laten draaien om te zien wat het beestje in zich heeft? ik weet het niet :!: dat is juist hetzelfde als een aanrijding hebben op een trackday met omnium verzekering, somige zeggen gewoon dat ze zijn aangereden op een parking terwijl ze in de supermarkt zijn... als de keuring geen bezwaar heeft dan laat ik er eentje monteren in de toekomst. ben zeer content van de R maar verlang soms toch stiekem naar wat meer trekkracht in de lage toeren. Verhiest vertelde me wel dat de wagen de waarde van een R zou behouden, dan is het mischien verstandiger om hem in te ruilen voor een sc of exige, en wat bijleggen.. mijn fantasie zegt me een supercharged honda vtec blok te laten inleggen zoals in een atom 8-)
maja.. we moeten met de voetjes op de grond blijven he :)
kan de Bemani eens gaan testen, die heeft er 260 onder de kap zitten..zou de koppeling ook moeten vervangen worden bij een compressorkit?
Dim
Auto: Exige S 240

Bericht door Dim »

of als ge het idd goedkoop(er) wilt houden : koopt een Elise R of Exige NA waar dat er al iemand een compressor gestoken heeft, zoals die Bemani.
Merk wel dat er verschillende compressoren zijn. Zo heeft een Elise SC een andere compressor dan een Exige S (Eaton M45 vs M62).
Autoracing began 5 minutes after the second car was built.
ovi
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6

Bericht door ovi »

Normaal niet echt gezond om op een "niet turbo" motor achteraf een turbo te steken! :roll:
Turbo motoren zijn op de extra krachten voorzien en dat is met zo'n Toyota blokje niet anders. ;)
Dus van 136 naar 220 pk zou ik geen garantie op willen geven! :lol:
Dim
Auto: Exige S 240

Bericht door Dim »

op de officiele kit van Lotus zelf zit er fabrieksgarantie.
En, dat kan enkel op de 192pk versie (Elise R of Exige NA), niet op de Elise S van 136pk. Het is trouwens niet enkel een supercharger erop vijzen, maar ook een andere mapping van de ECU.
Autoracing began 5 minutes after the second car was built.
Plaats reactie