Clive en Hazel hebben niets in deze discussie in te brengen.
Lotus cars is eigendom van Proton en Lotus racing is eigendom van 1Malaysia Racing.
De familie heeft alleen rechten in Classic Team Lotus.
Fernandez heeft een deal gesloten met Lotus cars en Proton om gebruik te maken van de kleurstelling en de naam Lotus Racing. Deze deal werd beklonken vóórdat Dana Bahar binnen kwam wandelen en het roer overnam bij Lotus.
Als je terugkijkt zie je dat support die er was vooral kwam van de familie. Zie ook het Lotus Festival op Snetterton waar CLT zeer nadrukkelijk aanwezig was en waar ze ook zeer nadrukkelijk samen met Lotus Racing waren.
Bahar heeft idd een hidden agenda. Hij heeft geuit dat het Elise platform gekilled moet worden omdat er niet voldoende geld uit dat platform getrokken kan worden.
Lotus moest dus upmarket en wel volgens het Ferrari model. (waar kwam Bahar ook weer vandaan?)
Dit proces heeft hij in gang gezet door op vele sleutel-posities in de fabriek 'eigen mensen' in te zetten.
Daarna heeft hij ervoor gezorgd dat alle dealers gecancelled werden (klopt op zich ook met een plan om 'upmarket te gaan' de huidige dealers zitten nu eenmaal niet in het supersportscars segment.
Vervolgens kwam er de Exos... uit de lucht vallen. Een auto waarbij ik redelijk zeker ben dat ie van Italiaanse origine is en dat Lotus daar niets mee te maken heeft.
Dan ook nog het gerucht dat er een omvangrijke aandelen transactie heeft plaatsgevonden van Proton naar Bahar...
Als je de verhalen en geruchten van binnen de fabriek beluistert kom je al snel tot de conclusie dat die Bahar bezig is met een egotrip. Lotus moet de Ferrari van de UK worden, er moet een FIA approved circuit komen ipv de testbaan en... er moet een F1 team komen (het Franse ART zou aspiraties hebben om de F1 in te gaan en laat Lotus daar nu net een aandeel gekocht hebben.)
Persoonlijk denk ik dat Fernandez een betere kans heeft op de naam Team Lotus dan Bahar. Uit de informatie die je op het Internet kunt vinden over de rechtszaken in de UK en in Maleisie kom je al snel tot de conclusie dat de Lotus group wel heel hard schreeuwt, maar toch erg magere argumentatie aanvoert voor dit merkenrecht.
En... ik denk dat Fernandez véél meer bezig is met de 'legacy' van Team Lotus dan Bahar en de zijnen. Ik heb Fernandez meerdere malen tijdens het Lotus Festival horen spreken en was meerdere malen onder de indruk van zijn nederigheid ten opzichte van de familie en de auto's die daar stonden.
Hij was trots daar te mógen zijn.
De familie heeft zeer nadrukkelijk haar steun uitgesproken naar Fernandez wat Lotus group in een netelige positie brengt

Formeel heeft Lotus echter niets meer met de familie te maken..
Vooralsnog zeg ik "Go Fernandez.. GO!"