Batterij op peil houden

Plaats hier berichten die met Lotus te maken hebben, maar niet specifiek bedoeld is op een bepaald type/model.
Hendrik
Naam: Hendrik
Auto: Elise MK1

Re: Batterij op peil houden

Bericht door Hendrik »

Ik herken het probleem (ook de beschrijving wat er gebeurt met dat ratelend geluid). Had vroeger ook het probleem tijdens de wintermaanden dat ik de baterij niet kon opladen. Nu staat ie in een andere garage met stopcontact; heb een druppellader gekocht en die kostprijs heb je rap teruggewonnen. Maar het is hierboven al gezegd: er nu en dan eens mee rijden is wel de beste optie om je batterij in optimale conditie te houden.
Belangrijk te weten: als je een min of meer lege batterij terug oplaadt, kan het zijn dat de schade te groot is en dat je die na een paar keer starten toch niet meer aan de praat krijgt.
Ik zou er dan in jouw geval toch best nu en dan eens mee rijden (in de winter ook te doen hoor zolang het droog is).
bv7
Auto: Elise MK1, Seven, ...

Bericht door bv7 »

De alarminstallatie van de Elise slorpt inderdaad nogal wat energie op.
Het ratelend geluid bij het starten is gewoon de startrelais die aan/uit gaat door het te lage vermogen van de batterij (en dus de startmotor zelf niet meer doet meedraaien). Als de batterij nog minder vermogen heeft, doet die gewoon "tik" "tik"... :lol:
Een druppellader op zonne-energie geeft niet echt voldoende om een autobatterij op peil te houden in de Elise.
Een stroomonderbreker (coupe circuit) is volgens mij de beste oplossing. Ik gebruik dan ook dit systeem. Om te vermijden dat het alarm zou afgaan omdat de batterij afgekoppeld wordt, draai ik de onderbreker uit net na het afzetten van de motor (vóór het alarm - 45 seconden na afzetten contact?? - geactiveerd wordt).
thiva
Naam: Thierry
Auto: Exige S2 240

Bericht door thiva »

Ik zet mijn alarm nooit op. De immobiliser springt toch vanzelf op al de Elise een tijdje stilstaat. De immobiliser verbruikt een pak minder energie dan het ganse alarm.
Lotus Tour Limburg - www.lotustourlimburg.be
nero
Auto: Elise MKII SC

Bericht door nero »

Het is zover. Ik wou vandaag nog een ritje maken om de batterij wat bij te laden, maar te laat. :cry: Enkel wat geratel. Dus de batterij zal bijgeladen moeten worden.

Als de batterij staat waar ik denk dat ze moet staan, zit deze verpakt in een soort zwart plastiek omhulsel. De handleiding vertelt er niets over. En techniek is eigenlijk niet zo mijn ding. :oops:

Dus voor ik dingen stuk maak. Weet iemand hoe ik eigenlijk aan de batterij kan geraken ? Het model is een elise sc 2009. Thx !
914
Auto: Elise 1.6 CR

Bericht door 914 »

Welke laders gebruiken jullie om je Elise batterij op peil te houden?

Voor mijn moto's ben ik altijd heel tevreden geweest van mijn Optimate, maar die is te licht voor een autobatterij.

Wat gebruiken jullie? Liefst een model dat naast het "druppelladen" ook een cyclus heeft die de batterij in vorm houdt (dus een ontlaad / oplaad cyclus)
Frederik
Site Admin
Auto: Elan & Evora
Contacteer:

Bericht door Frederik »

De Elan is ook plat, geeft zelfs geen kik (tik) meer. Lindsay's Smart staat ook al bijna 3 dagen stil en toen ik de acculader even ging opzetten (doe ik regelmatig es) probeer ik te starten, voelde week aan maar startte alsnog. Ga nu de lader een uurtje of 4 aanhangen. De extreme koude, maar het feit dat Lindsay <1km van ons thuis werkt doet de batterij weinig goeds.

Vorige week nog staan kijken naar een druppellader, maar niet meegenomen omdat ik nog geen stopcontact in de buurt heb. Misschien toch es werk van maken. :)

Toch opmerkelijk dat batterijen zo temperatuurgevoelig zijn.
Wat zou dat geven op een Tesla of ander elektrisch voertuig?
thiva
Naam: Thierry
Auto: Exige S2 240

Bericht door thiva »

Ik heb me een paar weken geleden een Optimate 4 aangeschaft. Hiermee is het kinderspel om je wagen na een rit aan de lader te hangen. Er is namelijk een kabeltje meegeleverd dat je permanent aan de batterij kan laten hangen. Gewoon de garage in en inpluggen.
Lotus Tour Limburg - www.lotustourlimburg.be
914
Auto: Elise 1.6 CR

Bericht door 914 »

Ik heb zelf de Optimate 3, die is exact hetzelfde als de 4, maar kan helaas maar batterijen aan tot 30Ah (de 4 kan tot max. 50Ah). Hoeveel Ah heeft een Elise batterij? Anders zou dat inderdaad een goed alternatief zijn.
Christopher
Naam: Christopher
Auto: ex Elise S2

Bericht door Christopher »

De standaard Elise batterij heeft normaal 44Ah (de rover versie toch)
Heb intussen een tijdje geleden mijn eigen batterij vervangen. Bleek nog de originele van 8 jaar oud te zijn en was gewoon op...
De vervanging die ik heb gestoken is van dezelfde grootte en gewicht, maar is wel 47Ah van het merk Tudor. Sindsdien geen problemen en heeft al meermaals enkele weken stilgestaan.

Heb echter nu ook voor de winter om 100% zeker te zijn zo'n batterij onderbreker gestoken. Werkt prima, knopje draaien en alle stroom is eraf :) (voor je alarm niet om zeep te helpen, zoals de handleiding zegt, de onderbreking inschakelen binnen de 20sec na het afleggen van het contact)
mindp0wer
Naam: Koen
Auto: Elise Sport160 - 2006 S

Bericht door mindp0wer »

Hmm, had het dit weekend dus ook voor, klikklik alarm sprong aan, gewoon even aan de startkabels gehangen en weer ok. Zal ook eens gaan voor een druppellader. :?
De optimate 4 dus, blijkbaar is dat volgens jullie de beste?
AfbeeldingLotus Tour Limburg 2011-2012-2013-2014-2015

I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna
Plaats reactie