Welke motor?
-
- Auto: Elise S1
Re: Welke motor?
ben beetje ervaringsdeskundige (heb ze allemaal gehad):
122 pk in een vroege Mk2: fantastisch. Zeer scherp en hangt ongelooflijk aan het gas, mede geholpen door het lage gewicht van de eerste Mk2's. het geluid van de Rover blijft het mooiste.
136 pk in een latere Mk2: helaas is de auto "lichtjes" bijgekomen (100 à 125 kg) en zijn de prestaties erop achteruit gegaan. De auto is wel kwalitatiever gaan "aanvoelen".
158 pk ofte de "111S". Een meesterwerk ! Een auto met 2 gezichten, zeer snel als het moet en rustig op koppel rijden voor de rest van de tijd. 158 pk in een carrosserie van 720 kg....alle beloftes worden ingelost. Ik kan me geen enkele andere Lotus voorstellen waar de verhouding €/prestaties zo gunstig is. Daarenboven ook de Elise met het beste waardebehoud wegens in kleine aantallen verkocht in Europa (in tegenstelling tot UK, maar stuur is dan aan de verkeerde kant). Waarschijnlijk de beste Elise ooit gebouwd (dixit BartP in een vroegere post ergens anders)
192 pk....moeilijkere motor om mee te rijden. Zéééér snel hoor, maar hard werken omdat de powerband zeer smal is (6500 - 8250 T/min of zoiets). Onder de 6500 toeren niks speciaals vind ik.
alles daarboven...lang leve de compressor! Opeens wordt die Toyota 1.8 ltr een andere motor, koppel te over en waanzinnige versnellingen in elke "vitesse"...maar met een bijpassend prijskaartje...
Wim
Indien jullie een auto invoeren vanuit B naar NL, moeten jullie BPM betalen. ik geloof dat die tegenwoordig afhankelijk is van CO2/leeftijd van de wagen.
122 pk in een vroege Mk2: fantastisch. Zeer scherp en hangt ongelooflijk aan het gas, mede geholpen door het lage gewicht van de eerste Mk2's. het geluid van de Rover blijft het mooiste.
136 pk in een latere Mk2: helaas is de auto "lichtjes" bijgekomen (100 à 125 kg) en zijn de prestaties erop achteruit gegaan. De auto is wel kwalitatiever gaan "aanvoelen".
158 pk ofte de "111S". Een meesterwerk ! Een auto met 2 gezichten, zeer snel als het moet en rustig op koppel rijden voor de rest van de tijd. 158 pk in een carrosserie van 720 kg....alle beloftes worden ingelost. Ik kan me geen enkele andere Lotus voorstellen waar de verhouding €/prestaties zo gunstig is. Daarenboven ook de Elise met het beste waardebehoud wegens in kleine aantallen verkocht in Europa (in tegenstelling tot UK, maar stuur is dan aan de verkeerde kant). Waarschijnlijk de beste Elise ooit gebouwd (dixit BartP in een vroegere post ergens anders)
192 pk....moeilijkere motor om mee te rijden. Zéééér snel hoor, maar hard werken omdat de powerband zeer smal is (6500 - 8250 T/min of zoiets). Onder de 6500 toeren niks speciaals vind ik.
alles daarboven...lang leve de compressor! Opeens wordt die Toyota 1.8 ltr een andere motor, koppel te over en waanzinnige versnellingen in elke "vitesse"...maar met een bijpassend prijskaartje...
Wim
Indien jullie een auto invoeren vanuit B naar NL, moeten jullie BPM betalen. ik geloof dat die tegenwoordig afhankelijk is van CO2/leeftijd van de wagen.
-
- Naam: Vincent
- Auto: Maserati Ghibli
Aha. Dat is een duidelijk verhaal. Die 160Pk 111s is dus eigenlijk een heel goede keuze. Helaas zie je ze er weinig voorbij komen, afgezien van bij Target Cars en dan weet je niet wat je koopt en zit de passagier op jouw stoel... En of ik RHD nu zo prettig vind betwijfel ik...
Hoe zit het met tuning van de 122 en 136 Pk modellen?
Chippen bijvoorbeeld, heeft dat zin en welke kosten zijn daar mee gemoeid.
Als 122'er richting de 140 kunt krijgen wordt het natuurlijk al weer interessant...
Hoe zit het met tuning van de 122 en 136 Pk modellen?
Als 122'er richting de 140 kunt krijgen wordt het natuurlijk al weer interessant...
- Frederik
- Site Admin
- Auto: Elan & Evora
- Contacteer:
Opletten met Target, zoek maar es naar de verhalen over Target op het forum.Vince schreef:Aha. Dat is een duidelijk verhaal. Die 160Pk 111s is dus eigenlijk een heel goede keuze. Helaas zie je ze er weinig voorbij komen, afgezien van bij Target Cars en dan weet je niet wat je koopt en zit de passagier op jouw stoel... En of ik RHD nu zo prettig vind betwijfel ik...
Chiptuning alleen zal niet veel verschil maken op een atmosferische wagen, in combinatie moet een uitlaat(lijn), CIA (luchtfilter) en eventueel nokkenas/vliegwiel kom je al een eind.Vince schreef:Hoe zit het met tuning van de 122 en 136 Pk modellen?
Is het niet zo dat het in Nederland toegelaten is een turbo/compressor te monteren?
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
-
Turbo's en dergelijke monteren mag hier allemaal. Levert uiteraard veel meer resultaat op dan chippen. Maar zal ook een stuk meer kosten lijkt mij.
Kijk, als je voor 400,- euro 16 pk winst kunt behalen door chippen heeft dat wel effect op zo'n licht wagen lijkt me?
(Moet je mij nou zien... Ik héb nog niet eens zo'n ding en het gaat nu al niet hard genoeg......
)
Kijk, als je voor 400,- euro 16 pk winst kunt behalen door chippen heeft dat wel effect op zo'n licht wagen lijkt me?
(Moet je mij nou zien... Ik héb nog niet eens zo'n ding en het gaat nu al niet hard genoeg......

-
Tja, veel is afhankelijk van het budget, maar voor "iets" meer €'s krijg je "veel" meer terug bij een 111S
mijn ex-wagen staat bij een Belgische dealer te koop, bekijk hem eens:
http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=180277876
De dealer kan je zeker helpen met een export naar NL.
als ik je mijn voorkeur mag geven voor wagens tem 192 pk (voor de hogere ben ik momenteel nog iets té bevooroordeeld en dus niet echt objectief)
(Mijn beoordeling is puur op straatgebruik, ben geen circuitrijder)
1. 158 pk
2. 122 pk
3. 192 pk
4. 136 pk
Ga écht testrijden zoals met de 158 pk en maak dan pas je keuze. Het is zwz moeilijk om objectief te blijven als het gaat over Lotus
.
succes!
Wim
mijn ex-wagen staat bij een Belgische dealer te koop, bekijk hem eens:
http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=180277876
De dealer kan je zeker helpen met een export naar NL.
als ik je mijn voorkeur mag geven voor wagens tem 192 pk (voor de hogere ben ik momenteel nog iets té bevooroordeeld en dus niet echt objectief)
(Mijn beoordeling is puur op straatgebruik, ben geen circuitrijder)
1. 158 pk
2. 122 pk
3. 192 pk
4. 136 pk
Ga écht testrijden zoals met de 158 pk en maak dan pas je keuze. Het is zwz moeilijk om objectief te blijven als het gaat over Lotus

succes!
Wim
- Dim
- Auto: Exige S 240
en laat mij dan ook maar toe mijn wagen aan te prijzen :
de 192pk is dezelfde blok als de Elise SC, de Exige S en de Cup...
Een giller van een motor, en totaal verslavend op de 2e cam !
En met een supercharger erop haal je onmiddellijk 220pk of 240pk...
Dan spreken we toch over iets anders qua prestaties...
de 192pk is dezelfde blok als de Elise SC, de Exige S en de Cup...
Een giller van een motor, en totaal verslavend op de 2e cam !
En met een supercharger erop haal je onmiddellijk 220pk of 240pk...
Dan spreken we toch over iets anders qua prestaties...
Autoracing began 5 minutes after the second car was built.
-
Oh so true Dim!
100% akkoord
Wim
100% akkoord
Wim
-
Die ex-WimC zilver met rood leer...... Boah....
Ik ben gék op rood leer in een auto........

Ik ben gék op rood leer in een auto........

- Hans340R
- Auto: Exige Cup 260
- Contacteer:
Karakter van motor moet ook meewegen vind ik, het Rover blokje zit bordenvol karakter en idd een heerlijk geluidje en meer koppel.
Van een Elise R (192pk) wordt ik niet warm vind het niks eigenlijk, beetje saai blok en constant doorjanken naar 8000 toeren om er een beetje pit in te houden.
Maar ga eerst met verschillende rijden voordat je je keuze maakt ook RHD went erg snel en is niks mis mee in Nederland.
Voor het BPM verhaal kijk eens op http://www.autoweek.nl/bpmcalculator.php
Van een Elise R (192pk) wordt ik niet warm vind het niks eigenlijk, beetje saai blok en constant doorjanken naar 8000 toeren om er een beetje pit in te houden.
Maar ga eerst met verschillende rijden voordat je je keuze maakt ook RHD went erg snel en is niks mis mee in Nederland.
Voor het BPM verhaal kijk eens op http://www.autoweek.nl/bpmcalculator.php
-
Het prijsverschil tussen een RHD en een LHD is wel érg groot af en toe...
Een maat van me heeft onderlaatst een Elise MK1 gekocht, ook een RHD. Daar ga ik wel eens een keertje mee rijden. Wellicht is het geen punt voor me.
Jou stoort het niet, Hans?
Een maat van me heeft onderlaatst een Elise MK1 gekocht, ook een RHD. Daar ga ik wel eens een keertje mee rijden. Wellicht is het geen punt voor me.
Jou stoort het niet, Hans?