Keuring met Larini uitlaat

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Gebruikersavatar
mindp0wer
Berichten: 2226
Lid geworden op: 05 aug 2009, 23:01
Naam: Koen
Auto: Elise Sport160 - 2006 S
Locatie: Kermt

Re: Keuring met Larini uitlaat

Bericht door mindp0wer »

Waarschijnlijk wordt er ergens lucht gezogen aan de aansluitstukken van de uitlaat, dus alles eens los maken en vastzetten zou de oplossing zijn ... ;)
AfbeeldingLotus Tour Limburg 2011-2012-2013-2014-2015

I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna
Gebruikersavatar
YvoTuk
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:14
Naam: Yvo Tuk
Auto: Elise S1/Evora
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Re: Keuring met Larini uitlaat

Bericht door YvoTuk »

Het is best wel jammer dat die garagist metingen doet waar hij zelf helemaal niets van begrijpt :evil:

De 4-gas meting zoals die tegenwoordig ook tijdens de keuring gebruikt wordt meet een verhouding van 4 gassen. Als deze verhouding niet klopt zou dat resulteren in een fout.
De enige manier om de samenstelling van de gassen aan te passen is door middel van de inspuiting en timing van de motor. Daarvoor zit er een lambda sensor in het systeem die meet wat voor niveau gehaald wordt. Op het moment dat de motor uitlaatgassen produceert die buiten de vooraf gecalibreerde waarde zal de ECU de verbranding aanpassen om er op die manier voor te zorgen dat de juiste waarde wél gehaald wordt.

Na die sensor heeft de politiek ons een katalysator opgedrongen die moet zorgen dat de CO waarde naar beneden gebracht wordt.

In een Elise S2 zit er dan een tweede Lambda sensor die het resultaat van de katalysator bekijkt en alarmeert op het moment dat de kat zijn werk niet meer doet (MIL lampje schakelt in)

Ik heb geen opmerking gezien over het MIL lampje, dus ik denk dat de kat geen probleem vormt.

Wat ik wel denk -met de opmerking van die vrolijke garagist- is dat er ergens een lek in het systeem zit. Dat kan veroorzaakt worden door een pakking die niet helemaal goed is of doordat ergens sprake is van een kromme flens.

De meest eenvoudig methode is om de motor te laten lopen en dan met de hand om de zijde van de flens te voelen. NIET OP DE FLENS WANT DIE IS HEET!!
Zodra je ergens voelt blazen gelijk je hand wegtrekken anders verbrand je je hand..

Dan kijken of op die plaats de bouten en moeren goedzitten en eventueel een nieuwe pakking of wat gun-gum plaatsen.

Als het idd een zuurstof probleem is heb je daarmee het probleem direct opgelost.
Gebruikersavatar
mindp0wer
Berichten: 2226
Lid geworden op: 05 aug 2009, 23:01
Naam: Koen
Auto: Elise Sport160 - 2006 S
Locatie: Kermt

Re: Keuring met Larini uitlaat

Bericht door mindp0wer »

YvoTuk schreef:Het is best wel jammer dat die garagist metingen doet waar hij zelf helemaal niets van begrijpt :evil:

Wat ik wel denk -met de opmerking van die vrolijke garagist- is dat er ergens een lek in het systeem zit. Dat kan veroorzaakt worden door een pakking die niet helemaal goed is of doordat ergens sprake is van een kromme flens.

De meest eenvoudig methode is om de motor te laten lopen en dan met de hand om de zijde van de flens te voelen. NIET OP DE FLENS WANT DIE IS HEET!!
Zodra je ergens voelt blazen gelijk je hand wegtrekken anders verbrand je je hand..

Dan kijken of op die plaats de bouten en moeren goedzitten en eventueel een nieuwe pakking of wat gun-gum plaatsen.

Als het idd een zuurstof probleem is heb je daarmee het probleem direct opgelost.
Yvo, dank je wel voor de methode om het lek op te sporen. Dat zal ik eens doen op die manier 8-)

En trouwens, die vrolijke garagist zou uiteindelijk ook wel tot dezelfde conclusie zijn gekomen, alleen heb ik de man geen tijd gegeven omdat ik de Elise dit weekend wilde hebben ... en hij heeft me eerlijk verteld dat er nog een probleem was met de uitstoot van zuurstof maar dat alle waarden eigenlijk goed waren, want als hij één uitlaatstuk dicht hield waren alle waarden normaal en inderdaad was er ook geen MIL melding.
Dit wou ik toch even rechtzetten want die man krijgt alle probleemgevallen van Mercedes, VW/Audi etc doorgeschoven als die het niet meer weten, wat alleen maar wil zeggen dat hij zijn job wel kent ;)
Maar ik zal hem wel even aanspreken hierover want eigenlijk (als dit echt het probleem is) is het een zeer eenvoudige oplossing :roll:
AfbeeldingLotus Tour Limburg 2011-2012-2013-2014-2015

I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 1812
Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
Naam: Euh ... Erwin
Auto: Elise S CR, Donk D8
Locatie: Haasrode

Re: Keuring met Larini uitlaat

Bericht door Erwin »

Betreft dit een 111S?????

In de originele 111S uitlaatlaat zit aan de rechter uitaat een klep. Deze klep wordt via onderdruk van de inlaatcollector opegetrokken om "beter te ademen" als je voor onderdruk trekt (lees : veel gas geeft). Bij normale belasting blijft ze dicht.
Gebruikersavatar
mindp0wer
Berichten: 2226
Lid geworden op: 05 aug 2009, 23:01
Naam: Koen
Auto: Elise Sport160 - 2006 S
Locatie: Kermt

Re: Keuring met Larini uitlaat

Bericht door mindp0wer »

Nee geen 111S, het is een standaard Rover motor van 120pk.

Volgens mijn garagist is er geen "lek" waar lucht kan worden aangezogen en hij zou het moeten weten want hij heeft het flexibele stuk hersteld. En hij meet zodanig hoge zuurstofwaarden dat hij zelfs niets anders kan meten met de twee uitlaten open.
Nogmaals gebeld naar de Lotus garage en dan zou het eventueel de lambda sonde zelf kunnen zijn die stuk is maar dat kan dan weer niet volgens de andere ... omdat dat niet logisch zou zijn, want de waarden zijn normaal als er één uitlaat wordt dichtgehouden :?
Het lijkt me persoonlijk ook vreemd dat de lambda sonde geen signaal zou geven voor extra zuurstof met twee open uitlaten en niet bij één open uitlaat :roll:

Begrijp het ook niet meer :oops:
AfbeeldingLotus Tour Limburg 2011-2012-2013-2014-2015

I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna
Roberto
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 okt 2009, 08:53
Auto: Elise S1

Re: Keuring met Larini uitlaat

Bericht door Roberto »

heb hier ook heel slechte ervaringen mee; mij lijkt het dat je cat niet werkt.
heb zelf een paar aftermarket catalysators gehad voor de keuring en telkens afgekeurd. kan je enkel aanraden om een originele lotus cat te zoeken.
wat betreft fde lambdasonde, deze kan je gewoon doormeten en controleren.
Ik zou ook NOOIT geen uitlaatpasta gebruiken voor de catalysator, omdat deze de cat gewoon kapot branden.
Gebruikersavatar
YvoTuk
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:14
Naam: Yvo Tuk
Auto: Elise S1/Evora
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Re: Keuring met Larini uitlaat

Bericht door YvoTuk »

als je een 200cpi sportkat gebruikt mag dat absoluut nooit een probleem vormen voor de keuring.
Ik weet dat bedrijven soms 100cpi katalysatoren gebruiken, die kunnen wel tot problemen leiden.

Overigens weet ik uit pijnlijke ervaring dat het plaatsen van een originele (of andere) kat ook wel eens kan leiden tot verwarring.
In één geval had een klant een kat gekocht waarmee hij niet door de keuring kwam. Hij was teleurgesteld en stuurde de kat terug. Het probleem was immers opgelost toen de garagist even een reserve katalysator geplaatst had.

Bij aankomst bleek de kat helemaal vol geroet. Een katalysator werkt niet als deze volgeroet is, dus heb ik die kat een maand onder mijn auto gestoken. Netjes alles schoon gebrand, 4-gas meting gedaan en de kat werkte als nieuw!

Kortom.... het probleem hoeft niet altijd in de kat te zitten..

Ik zie sowieso niet helemaal hoe een defecte kat voor een teveel aan zuurstof gaat zorgen.

Vooralsnog hou ik het toch nog even bij een ondicht systeem.
Gebruikersavatar
mindp0wer
Berichten: 2226
Lid geworden op: 05 aug 2009, 23:01
Naam: Koen
Auto: Elise Sport160 - 2006 S
Locatie: Kermt

Re: Keuring met Larini uitlaat

Bericht door mindp0wer »

Er zit een Larini Sport Cat onder ... samen met een Larini Sport uitlaat.
Ik zie ook niet in hoe een katalysator een teveel aan zuurstof kan produceren :?

Wel stel ik me enkele vragen, even chronologisch:

1. Zomer 2009 wordt er na de aankoop een Larini Sport uitlaat + Larini Sport Cat gestoken, rauw geluid eigen aan de Larini volgens mij, dacht ik toen
2. Een maand geleden wordt een gat ontdekt in het flexibel deel van de downpipe, nooit een MIL melding gehad hiervoor, ook geen communicatie gekregen bij het plaatsen van de Larini
3. Flexibel wordt vervangen door een ander flexibel en uitlaat terug gemonteerd
4. De uitlaat maakt op lage toeren een veel dieper geluid en is veel minder rauw, wellicht zat het gat in het flexibel deel er dus al wat langer in
5. Wagen rijdt perfect, meegedaan aan Ieper, 's avonds wel een lampje van motormanagement dat brandde na het avondeten, 's anderendaags rustig naar huis gereden, lampje bleef nog aan, geen enkel probleem bij het rijden
6. Dag erop gestart, lampje uit en dan wagen binnengebracht voor nieuwe Bilsteins, uitlijning, correctie stand lampen en een algemene controle voor de keuring
7. Melding dat er teveel zuurstof wordt gemeten als de twee uitlaten open zijn, als één uitlaat met een doek wordt dichtgemaakt is de uitstoot van gassen normaal. Aangezien mijn garagist zelf de uitlaat heeft hersteld en terug bevestigd (en het is een secuur persoon, die zegt dat als hij iets doet, het enkel goed wil doen en anders niet), zal er zeker geen gat zijn dat nog zuurstof kan aanzuigen.
8. Wagen rijdt perfect, zonder haperingen, zonder enig probleem maar wat kan nu de oorzaak zijn van een teveel aan zuurstof :?:

Wat doet een lambda sonde juist? Zorgt het voor extra zuurstof indien nodig en hoe wordt die zuurstof dan toegevoegd?
Waarom is er teveel aan zuurstof met twee uitlaten open en niet met één uitlaat dicht (doek erin)?
AfbeeldingLotus Tour Limburg 2011-2012-2013-2014-2015

I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna
Gebruikersavatar
YvoTuk
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:14
Naam: Yvo Tuk
Auto: Elise S1/Evora
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Re: Keuring met Larini uitlaat

Bericht door YvoTuk »

Ik kan je niet op alle vragen een antwoord geven omdat ik jouw auto niet hier heb.

Ik denk dat stap één zou moeten zijn het uitlezen van het motor management. Het systeem heeft een fout gezien. Die fout is weliswaar weg gegaan (lampje is na een aantal keren starten uit gegaan) maar dat wil niet zeggen dat de aanleiding weg is.
Sterker, de foutcode kan je helpen het probleem op te lossen.

Een lambda sensor meet de zuurstof waarde in de uitlaatgassen en koppelt die waarde terug aan het motor management. Die gaat daar vervolgens mee aan de slag omdat die waarde aangeeft hoe efficiënt de verbranding is. Als de lambda een verkeerde waarde aangeeft kan er dus van alles mis gaan in het systeem.

Het management heeft een open en een closed loop mogelijkheid. Closed loop wil zeggen dat constant bijgeregeld wordt door de ECU, open loop betekent dat de ECU een soort standaard map gebruikt om de motor aan te sturen. Als het systeem in open loop gaat is er iets mis

Stap 1 is dus om bij een garagist die iets snapt van de K-series en die hem ook nog uit kan lezen op de koffie te gaan en die eens te laten kijken wat voor foutcode in het systeem zit. Daarmee kan je dan aan de slag.

Ik kan het verhaal met het afsluiten van de uitlaat niet anders verklaren dan dat je de tegendruk verandert en dat de lambda wellicht niet meeloopt in die verandering.

Kortom... tijd om naar een specialist te gaan op dit gebied.
Gebruikersavatar
mindp0wer
Berichten: 2226
Lid geworden op: 05 aug 2009, 23:01
Naam: Koen
Auto: Elise Sport160 - 2006 S
Locatie: Kermt

Re: Keuring met Larini uitlaat

Bericht door mindp0wer »

Yvo, nogmaals dank voor je uitleg, ik was zelf ondertussen ook al over de lambda sensor zijn functie aan het bijleren:
http://wiki.seloc.org/a/Lambda_sensor
en dit is dan de sensor:
http://www.lambdasensor.com/main/bosch/ ... 0258006127

De foutcodes zijn uitgelezen, dat is dus wel gebeurd. En vorige keer stond er een Rover met K-series motor in onderhoud daar ...

Zou het kunnen dat de Larini door zijn constructie even lucht zuigt langs één van de uitlaateindes en die dan terug uitstoot? Als je dan één pijp dicht maakt, verandert er dan iets aan de stroom van de uitlaatgassen? Zou het vreemd vinden maar ik probeer gewoon even de mogelijkheden af te gaan ...
Is er eigenlijk een groot verschil in constructie dus de originele uitlaat en de Larini?
AfbeeldingLotus Tour Limburg 2011-2012-2013-2014-2015

I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna
Plaats reactie