Welke olie op Elise ?

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
FastEleven
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250

Re: Vraag.

Bericht door FastEleven »

De bedoeling is natuurlijk niet dat je constant van viscositeit en soort olie(synth/half synth) wisselt, maar als je nu éénmaal keuze maakt en daarbij blijft, ga je straks geen extra olieverbruik genereren. Dus maak je maar best de keuze voor het juiste spul ter bescherming van je Lotus.

De viscositeit heeft geen invloed op de kwaliteit, wel de basisolie en het additievenpakket. En dat durft nogal eens verschillen ...

Persoonlijk wil ik ook mijn 'oud' Rover blok optimaal beschermen. Zelfs met af en toe circuit gebruik heb ik geen drubbel olieverbruik met dat Shell spul ;)
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
B-Blue
Auto: Elise MK1

Bericht door B-Blue »

FastEleven schreef:Persoonlijk wil ik ook mijn 'oud' Rover blok optimaal beschermen. Zelfs met af en toe circuit gebruik heb ik geen drubbel olieverbruik met dat Shell spul ;)

Neem hier eens een kijkje voor alle smeerinfo (alle merken trouwens).

http://www.shell.com/home/page/lubes/lu ... match.html

En BTW, minerale, semi-sythetische en vol synthetische olie "mag" gemengd worden. Let wel, je verliest dan uiteraard de voordelen van een synthetische olie, nl. stabiliteit van de viscositeit (wordt bepaald door viscositeitsindex, en die is het hoogst bij hoge kwaliteits synthetische oliën) en verversingsintervallen (langst bij synthetische olie).

Ook belangrijk en dat vergeten veel mensen, olie smeert niet alleen, ze koelt ook en vooral reinigt ook en dit hangt af van het additievenpakket dat een olie bevat. Zoals FastEleven reeds aangaf, de kwaliteit van de olie hangt af van de basisolie en de additieven....
ovi
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6

Bericht door ovi »

[quote="B-Blue
En BTW, minerale, semi-sythetische en vol synthetische olie "mag" gemengd worden. quote]

Enkel semi-synthetische en vol synthetische moogt ge mengen Erik! :?
Herman
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Contacteer:

Bericht door Herman »

ovi schreef:[quote="B-Blue
En BTW, minerale, semi-sythetische en vol synthetische olie "mag" gemengd worden. quote]

Enkel semi-synthetische en vol synthetische moogt ge mengen Erik! :?
Zoals Ovi het zegt, is dat volgens mij correct...in een noodgeval kan er meschien wel iets tijdelijk gemengd worden... synthetische en minerale gaan "niet" samen , heb ik toch altijd geleerd... de olién zijn "nu" beduidend beter van kwaliteit dan vroeger... olie vermindert ook van kwaliteit door de ouderdom.... want telkens als ge start kan er wel via de cilinderwanden enzvt een druppeltje benzine in de carterolie geraken , dit is niet bevorderlijk voor de kwaliteit vd olie... viscositeit.. het eerste nummerken is de visco bij koude, lage viscositeits nummer is dunne olie... beter bij koude voor smering en starten, nadeel= als uw wagen een olieverbruiker is zal deze er meer van verbruiken..... het tweede nummerken..laag is voor kouder weer en hoog bij warme temperaturen zowel ext of intern de motor... bij een oliezuipende motor is het aangeraden een hoger nummer te gebruiken, maar dan is de smering (bij normale temp.)ook niet optimaal meer....een lotus is naar mijn weten geen auto die echt olie verbruikt bij slijtage... een 10/40 of 10 a 15/50 zijn normale olien voor onze regio denk ik zo... 5---of-- 60 zijn er ietsken over denk ik... ik herinner mij nog dat we de zuigervliegtuimotoren moesten invliegen voor een 50 uur met uitsluitend minerale olie, en pas daarna de semi-synthetische konden gebruiken...na een spoeling vd motor met een soort spoel olie...
Bijlagen
Cheese-Car-Oil--22279.jpg
B-Blue
Auto: Elise MK1

Bericht door B-Blue »

ovi schreef:[Enkel semi-synthetische en vol synthetische moogt ge mengen Erik! :?
Wil hier niet meedoen aan een welles-nietes, maar synthetische oliën op basis van esters of PAO (poly alpha olefines) mogen gemengd worden met minerale oliën. Synthetische olie op basis van Poly Alkylene Glycol mag NOOIT gemengd worden, niet met een andere synthetische,niet met een minerale. Maar deze laatste kom je niet tegen bij de motoroliën.

Over de dikte, de viscositeit valt veel te zeggen, maar ik raad mijn klanten (zit in de oliebusiness) altijd aan de voorschriften van de constructeur te volgen. Welnu, die zijn voor mijn Elise van 1998 : 10W60
Trouwens dat is ook de olie die FKM gebruikt op Elises en Exiges.
FastEleven

Enkel semi-synthetische en vol synthetische moogt ge mengen Erik!
Ivo, zou het kunnen dat de tijd in Keerbergen 40 jaar is blijven stilstaan ? :oops:
Vandaar wellicht je voorkeur voor oldtimers ... :roll:
Afbeelding
ovi
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6

Bericht door ovi »

B-Blue schreef:
ovi schreef:[Enkel semi-synthetische en vol synthetische moogt ge mengen Erik! :?
Wil hier niet meedoen aan een welles-nietes, maar synthetische oliën op basis van esters of PAO (poly alpha olefines) mogen gemengd worden met minerale oliën. Synthetische olie op basis van Poly Alkylene Glycol mag NOOIT gemengd worden, niet met een andere synthetische,niet met een minerale. Maar deze laatste kom je niet tegen bij de motoroliën.
Zo hebben ze het mij 30 jaar geleden geleerd Erik en veiligheidshave doe ik dat dus nooit! :oops: Wel is het zo dat ik al jaren geen minerale olie meer gebruik dus dit probleem doet zich niet veel meer voor! :lol:
FastEleven

Net ook even de handleiding van m'n Elise MKII met Rover motor bekeken :

Lotus geeft aan dat een volsynthetische olie gebruikt moet worden, met een viscositeit in koude toestand tussen 0w en 20w, en in warme toestand 50 tot 60. Volgens de Europese norm wordt minimaal een ACEA A3 vereist, volgens de Amerikaanse normen minstens een API SJ.

De olie die expliciet wordt aangeraden is volsynthetische 15w50 of 10w60.

De eerder vernoemde Shell Helix Ultra Racing 10w60 zit daar dus prima binnen en door de relatief hoge viscositeit (10w60) in warme toestand wordt mijn motor dus prima beschermd tijdens langdurig sportief gebruik en trackdays.

Ik slaap weer een stuk geruster ...
Afbeelding
Dim
Auto: Exige S 240

Bericht door Dim »

is er een verschil in kwaliteit tussen de Shell Helix 10w60 en de Castrol 10w60 ?
Gezien dat de mijne een half litertje olie gebruikt heeft op 13.000km...
Autoracing began 5 minutes after the second car was built.
Bosbon_be
Naam: Peter Bosmans
Auto: Elan SE

Bericht door Bosbon_be »

B-Blue schreef:
synthetische oliën op basis van esters of PAO (poly alpha olefines) mogen gemengd worden met minerale oliën. quote]

Ik heb in 1989 nog meegewerkt aan het ontwerp en de bouw van een PAO-plant voor Neste (in Beringen). Zij maken van deceen (C10H20) synthetische olie die dan verkocht werd aan Olio Fiat, Mobil, Shell,... Dit was de zuivere synthetische olie, (echt goed spul) in Finland reden vrachtwagens rond waarvan de olie nooit ververst werd maar alleen extern gefilterd en bijgevuld. Later (rond 2004) is de naam synthetische olie ook vrijgegeven voor minder synthetische oliën.
:(
Plaats reactie