mindp0wer schreef:Waarom niet allemaal hetzelfde onderstel? Dat is kosten besparend
True ... (snap ik ook wel) én Lotus wil een statement zetten naar de andere constructeurs dat hun platform weldegelijk af en geperfectioneerd is.
Al denk ik dat een Esprit toch wel veel groter is dan een Evora. Ben toch benieuwd
Misschien kunnen we binnenkort een drie in één pakket kopen: je koopt één wagen, bvb Elise III, en krijgt in opbouw op hetzelfde platform de twee andere erbij (Evora en Esprit)
lol... Lotus is een bijzonder eigenzinnig bedrijf waarbij interne politiek de boventoon voert.
Wie ook de manager is van de club, hij/zij zal niet in staat zijn om die over de jaren opgebouwde cultuur in een paar jaar om te vormen.
Er zijn een paar dingen die je in ogenschouw moet nemen als het gaat om de model strategie.
Lotus brengt naar buiten wat men naar buiten wil brengen. Kijk bijvoorbeeld naar de overgang van Elise S1 naar Elise S2. Dat was toch wel plots te noemen.
Van het ene moment op het andere en zonder enige aankondiging.
Die aankondiging is ook helemaal niet handig omdat men daarmee potentieele kopers af zou schrikken, cq in de wachtkamer zet.
Schetsen komen niet naar buiten tenzij Lotus dat zelf wil.
Lotus engineering is een wereldklasse engineering bedrijf en in een wereldklasse engineering bedrijf is één ding heilig. Geheimhouding!
Op het moment dat medewerkers loslippig zijn of zelfs gegevens naar buiten brengen zijn het geen medewerkers meer. Dat is nu eenmaal de eigenschap van een dergelijk bedrijf.
Als men dat niet zou doen zou het onmogelijk zijn om externe klanten binnen te halen. En vooral externe klanten, daar heeft Lotus Engineering er heel veel van! In veel volume modellen zijn inspanningen van Lotus Engineering geleverd.
Alhoewel Lotus Cars haar eigen winst en verlies rekening heeft is het toch vooral een showcase van de mogelijkheden en kennis van Lotus Engineering. Kijk naar de Evora.. als je die auto stript kom je een groot aantal technische innovaties tegen. De nieuwe crashbox, de stijfheid van het chassis, de afstand tussen achterwielen en chassis (gecombineerd met de handling van de Evora) etc. etc.
Lotus Engineering geeft met de Lotus Cars modellen een signaal af naar de industrie, een visitekaartje waarbij men heel duidelijk laat zien waartoe Lotus Engineering in staat is.
De ontwikkeling van de Esprit is afhankelijk van één ding.. het succes van de Evora! Hoe meer Evora's verkocht, hoe groter de kans dat de Esprit er ook daadwerkelijk zal komen.
De Elise S3 zal er waarschijnlijk sowieso komen, maar wanneer? Een handvol mensen bij Lotus zijn daarvan op de hoogte, totdat die mensen besluiten te communiceren blijven wij gissen....
Volgens een 'betrouwbare' persoon (aanwezig in Spa 7/11/09) zal het salon in Genève véél duidelijk maken .
Deze persoon ziet de toekomst van Lotus 'voorzichtig' positief te gemoet ,en verder was't " can't say more " .
Als 'den Danny ' zijn 'volgelingen' toespreekt op het personeels-feest rond kerstmis dan zal er meer duidelijkheid over de toekomst-plannen v/d Lotus Group komen . Geduld is een schone deugd
Volgens die zelfde 'bron' komt er een 'big volume - low co2 wagen in het Lotus gamma om aan de strenge Europese normen ,die vanaf 2012 in voege treden , te voldoen . Het is de bedoeling dat over het volledig 'modellen-gamma' van een constucteur gemiddeld 130gr/km wordt behaald .
Big-volume ; betekend dat er een goedkopere en 'co2-arme' Lotus in een groot aantal dient verkocht te worden om de 'minder milieu' vriendelijke Evora en de Esprit als het ware te compenseren.
Er wordt bij Lotus Engineering aan een 'oplossing' gewerkt , maar hiervoor geld het zelfde " no comment , wait and see"
co-driver schreef:Volgens die zelfde 'bron' komt er een 'big volume - low co2 wagen in het Lotus gamma om aan de strenge Europese normen ,die vanaf 2012 in voege treden , te voldoen . Het is de bedoeling dat over het volledig 'modellen-gamma' van een constucteur gemiddeld 130gr/km wordt behaald .
Big-volume ; betekend dat er een goedkopere en 'co2-arme' Lotus in een groot aantal dient verkocht te worden om de 'minder milieu' vriendelijke Evora en de Esprit als het ware te compenseren.
Er wordt bij Lotus Engineering aan een 'oplossing' gewerkt , maar hiervoor geld het zelfde " no comment , wait and see"
Geduld is een schone deugd
Big-volume bedoelen ze: laag co2 maar toch snel, spot goedkoop & wondermooi: dat is mijn ding helemaal (mijn droom).
moet toegeven, de 1.4 is wel een prachtige motor. het multi-air systeem daar zouden ze best nog eerst mee wachten, want Italianen en durabiliteit van nieuwe systemen? Mischien de nieuwe 1.8 turbo benzina standaard 200 pk van Fiat is ook een mooi blokje, is binnen kort ook verkrijgbaar met multi-air tot 240 pk