CO te hoog Elise S1
- Exploded
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: 12 sep 2008, 09:57
- Naam: Gert
- Auto: Elise MK1
- Locatie: Herselt
Re: CO te hoog Elise S1
Ik weet niet van waar je bent meer ik heb eventueel een kat liggen, die je kan lenen voor even. Niet heel lang want ik moet begin januari ook naar de keuring.
Te veel CO kan aan een heleboel dingen liggen. Heb je de auto al uitgelezen adhv de uitleescomputer, om te zien dat je geen fouten hebt?
Te veel CO kan aan een heleboel dingen liggen. Heb je de auto al uitgelezen adhv de uitleescomputer, om te zien dat je geen fouten hebt?
- Erwin
- Berichten: 1812
- Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
- Naam: Euh ... Erwin
- Auto: Elise S CR, Donk D8
- Locatie: Haasrode
Re: CO te hoog Elise S1
Heren,
Ik zou beginnen bij het begin.
De lambda sensor meet de de lambdawaarde (kan je direct omrekenen naar CO). De injectietijd en injectieduur wordt aangepast aan de gemeten lambdawaarde.
Draai uw lambdasensor er eens uit en kijk of deze vervuild is.
Als je al vertrekt met een verkeerde gemeten waarde, kan de injectie er geen goede waarde van maken.
De lambda sensor zit namelijk voor de catalysator.
De catalysator kan alleen maar verwerken wat hij binnen krijgt.
Ik zou beginnen bij het begin.
De lambda sensor meet de de lambdawaarde (kan je direct omrekenen naar CO). De injectietijd en injectieduur wordt aangepast aan de gemeten lambdawaarde.
Draai uw lambdasensor er eens uit en kijk of deze vervuild is.
Als je al vertrekt met een verkeerde gemeten waarde, kan de injectie er geen goede waarde van maken.
De lambda sensor zit namelijk voor de catalysator.
De catalysator kan alleen maar verwerken wat hij binnen krijgt.
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
-
- Berichten: 4066
- Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
- Auto: Europa S +Morgan 4/4
- Locatie: Kortrijk / Altea.
- Contacteer:
Re: CO te hoog Elise S1
The Lambda Sensor, also known as an Oxygen or O2 sensor, gives a voltage feedback to the ECU indicating the amount of oxygen in the exhaust stream, thus allowing accurate control over the combustion mixture. This is important to minimise emissions, maximise fuel economy and ensure the longevity of the catalytic converter.
On a standard Elise exhaust, it is located on the manifold downpipe, somewhat resembling a spark plug in appearance, screwed into a threaded hole facing the front of the engine. It will (usually) have 4 silicone sheathed wires emerging from it, and may also have an outer heat resistant wrap covering the wires until they have run some distance from the exhaust.
The wires are usually colour coded as follows:
White (x2) - heater wires. Voltage is supplied via these from the ECU to pre-heat the sensor to its operating temperature when the engine is warming up. Polarity is not important.
Grey - sensor ground (earth)
Black - sensor signal (+ve)
Correct Operation
A correctly operating sensor acts as a fuel cell once heated to a minimum of 300°C, producing a voltage by electromechanical means, which typically ranges from around 0.2 volts in the case of a lean mixture to 0.8 volts for a rich mixture. The optimum mixture ratio is reached at around 0.45 volts.
Sensor Testing
Disconnect the sensor from the ECU at the square, black plastic connector, so that the sensor's voltage may be measured in isolation.
Attach an electronic voltmeter or oscilloscope (adjusted to a 1.0 volt range) across the black and grey wires attached to the lambda sensor. This can be done in a number of ways; paring back the insulation from the wires, attaching sprung probes directly to the pins in the connector, pushing pins or IDC splicing blocks through the insulation on the wires, etc. DO NOT use a moving coil meter to test the sensor, as the meter's low internal resistance will almost certainly damage it.
Start the engine and allow it to warm up for several minutes. As the heater wire has been disconnected from the ECU, it will take longer than normal for it to reach its 300°C minimum operating temperature.
Examine the voltage output from the sensor. It should be greater than 0.2 volts. No voltage, or a very tiny voltage - far below 0.2 volts, most likely indicates a faulty sensor.
Rev the engine and examine the change in voltage at the sensor. There should be practically no time delay between the engine being revved and a change in voltage at the sensor. A long delay may also indicate a faulty sensor.
Replacing the Sensor
This is commonly considered to be a complete pain, primarily due to the sensor's tendency to 'weld' itself into the screw fitting in the exhaust manifold, making it very difficult to remove. Access is also extremely tight, and it is likely that there will not be sufficient room to faclitate using a specialist oxygen sensor socket.
One suggested solution is to cut the wires to the sensor, allowing a 22mm ring spanner to be used to attempt to remove it.
It is said that Lotus garages have their own special ways and means of removing these sensors, and this can involve removing the exhaust manifold entirely, especially where removing the sensor has led to the sensor mounting thread being stripped and having to be re-cut or helicoiled.
Spare Parts
Elise S1
Lotus: A111E6059S
Bosch: 0 258 003 229
Rover: MHK 10006
On a standard Elise exhaust, it is located on the manifold downpipe, somewhat resembling a spark plug in appearance, screwed into a threaded hole facing the front of the engine. It will (usually) have 4 silicone sheathed wires emerging from it, and may also have an outer heat resistant wrap covering the wires until they have run some distance from the exhaust.
The wires are usually colour coded as follows:
White (x2) - heater wires. Voltage is supplied via these from the ECU to pre-heat the sensor to its operating temperature when the engine is warming up. Polarity is not important.
Grey - sensor ground (earth)
Black - sensor signal (+ve)
Correct Operation
A correctly operating sensor acts as a fuel cell once heated to a minimum of 300°C, producing a voltage by electromechanical means, which typically ranges from around 0.2 volts in the case of a lean mixture to 0.8 volts for a rich mixture. The optimum mixture ratio is reached at around 0.45 volts.
Sensor Testing
Disconnect the sensor from the ECU at the square, black plastic connector, so that the sensor's voltage may be measured in isolation.
Attach an electronic voltmeter or oscilloscope (adjusted to a 1.0 volt range) across the black and grey wires attached to the lambda sensor. This can be done in a number of ways; paring back the insulation from the wires, attaching sprung probes directly to the pins in the connector, pushing pins or IDC splicing blocks through the insulation on the wires, etc. DO NOT use a moving coil meter to test the sensor, as the meter's low internal resistance will almost certainly damage it.
Start the engine and allow it to warm up for several minutes. As the heater wire has been disconnected from the ECU, it will take longer than normal for it to reach its 300°C minimum operating temperature.
Examine the voltage output from the sensor. It should be greater than 0.2 volts. No voltage, or a very tiny voltage - far below 0.2 volts, most likely indicates a faulty sensor.
Rev the engine and examine the change in voltage at the sensor. There should be practically no time delay between the engine being revved and a change in voltage at the sensor. A long delay may also indicate a faulty sensor.
Replacing the Sensor
This is commonly considered to be a complete pain, primarily due to the sensor's tendency to 'weld' itself into the screw fitting in the exhaust manifold, making it very difficult to remove. Access is also extremely tight, and it is likely that there will not be sufficient room to faclitate using a specialist oxygen sensor socket.
One suggested solution is to cut the wires to the sensor, allowing a 22mm ring spanner to be used to attempt to remove it.
It is said that Lotus garages have their own special ways and means of removing these sensors, and this can involve removing the exhaust manifold entirely, especially where removing the sensor has led to the sensor mounting thread being stripped and having to be re-cut or helicoiled.
Spare Parts
Elise S1
Lotus: A111E6059S
Bosch: 0 258 003 229
Rover: MHK 10006
- Bijlagen
-
- 180px-Lamba2.jpg (11.6 KiB) 3162 keer bekeken
- fideel109
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 26 okt 2008, 21:07
- Auto: Elise S2-Exige S2
Re: CO te hoog Elise S1
0,3 % CO is de maximumwaarde op verhoogd toerental, dus op +/- 2500 tr/min.
Op verhoogd toereantal wordt ook de lambda waarde nagekeken, deze moet 1 +/- 0,03 zijn, dus lambda waarde ok tussen 0,97 en 1,03.
Heb je een idee of deze waarde binnen de tolerantie was?
Op verhoogd toereantal wordt ook de lambda waarde nagekeken, deze moet 1 +/- 0,03 zijn, dus lambda waarde ok tussen 0,97 en 1,03.
Heb je een idee of deze waarde binnen de tolerantie was?
-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 18 okt 2009, 08:53
- Auto: Elise S1
Re: CO te hoog Elise S1
de lambda waarde was perfect, juist dat de co op 0,7 uitkomt.
heb mijn bougiekabels ook doorgemeten en de hebben een weerstand van 8 à 9kohm, weet niet als dit goed is.
heb mijn bougiekabels ook doorgemeten en de hebben een weerstand van 8 à 9kohm, weet niet als dit goed is.
-
- Berichten: 4066
- Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
- Auto: Europa S +Morgan 4/4
- Locatie: Kortrijk / Altea.
- Contacteer:
Re: CO te hoog Elise S1
ik heb onlangs een artikel gelezen, waarvan dit aantoonde dat sommige aftermarket katt. installaties hélemaal niet voldoen op de lotus elise...
-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 18 okt 2009, 08:53
- Auto: Elise S1
Re: CO te hoog Elise S1
Het is eindelijk gelukt, de elise is goedgekeurd.
Het probleem lag dus toch bij de catalysator.
Heb even exploded zijn cat mogen lenen (waarvoor 1000x dank)
en de co was perfect in orde.
Nu kan ik enkel nog op mooi weer wachten om te kunnen rondtoeren.
Het probleem lag dus toch bij de catalysator.
Heb even exploded zijn cat mogen lenen (waarvoor 1000x dank)
en de co was perfect in orde.
Nu kan ik enkel nog op mooi weer wachten om te kunnen rondtoeren.
-
- Berichten: 4066
- Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
- Auto: Europa S +Morgan 4/4
- Locatie: Kortrijk / Altea.
- Contacteer:
Re: CO te hoog Elise S1
Dus uw nieuwe aftermarket catt. van merk xxxxx werkte gewoon niet.... Was deze van Exploded dan een Lotus originele ?...En hebt u de leverancier gecontacteerd van uw slechte catt.? Ben eens benieuwd naar deze zijn uitleg dan..
-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 18 okt 2009, 08:53
- Auto: Elise S1
Re: CO te hoog Elise S1
De cat van exploded is een lotus originele.
Volgens mijn menig zijn die aftermarket cats ook niks waard, heb mijn les
daarin geleerd.
Wat betreft die nieuwe cat die ik gekocht had daar krijg ik mijn geld gewoon voor terug omdat deze niet voldeed.
Volgens mijn menig zijn die aftermarket cats ook niks waard, heb mijn les
daarin geleerd.
Wat betreft die nieuwe cat die ik gekocht had daar krijg ik mijn geld gewoon voor terug omdat deze niet voldeed.
- mindp0wer
- Berichten: 2226
- Lid geworden op: 05 aug 2009, 23:01
- Naam: Koen
- Auto: Elise Sport160 - 2006 S
- Locatie: Kermt
Re: CO te hoog Elise S1
Als ik het mag vragen, welk merk? Indien je het niet wil zeggen stuur dan een PM aub.
Heb zelf ook geen originele en ben er ook nog niet mee naar de keuring geweest, dat is voor in de zomer, maar ik kan maar beter voorbereid zijn ...
Heb zelf ook geen originele en ben er ook nog niet mee naar de keuring geweest, dat is voor in de zomer, maar ik kan maar beter voorbereid zijn ...

I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna