Pagina 2 van 2
Re: Ombouw RHD => LHD: legaal of niet ?
Geplaatst: 17 dec 2009, 18:40
door FastEleven
Als ook de Dealers er wel bij varen en de lotus gemeenschap groter wordt, hoe meer zielen hoe meer vreugd, zie ik enkel het positieve aan deze evolutie, niet?
Niet dus, ik ben er niet zo van overtuigd of eigenaars van originele LHD auto's (en dealers met 2e hands stock ... ) enkel de positieve kant van deze evolutie zien ... Prijzen van hun auto's worden immers naar beneden gehaald ...
Re: Ombouw RHD => LHD: legaal of niet ?
Geplaatst: 17 dec 2009, 18:49
door Herman
FastEleven schreef: Als ook de Dealers er wel bij varen en de lotus gemeenschap groter wordt, hoe meer zielen hoe meer vreugd, zie ik enkel het positieve aan deze evolutie, niet?
Niet dus, ik ben er niet zo van overtuigd of eigenaars van originele LHD auto's (en dealers met 2e hands stock ... ) enkel de positieve kant van deze evolutie zien ... Prijzen van hun auto's worden immers naar beneden gehaald ...
Dat is zekers een terechte opmerking...maar... het tegenovergestelde kan ook gebeuren... De wagens kosten vroeger in de uk een hoop meer, en de tijden dat de engelsen alhier de markt afschuimden is nog niet zo lang geleden...en al dat gekriebel over ombouw komt meestal van mensen die met een dure wagen zitten tegenover hun buur die een wagen heeft die hem beduidend minder gekost heeft..maar RHD of ex RHD ...maar...en dat vergeten ze altijd..die een grote hoop risicos heeft durven nemen... en voor een no risk operatie, in alle comfort en voor een gerust gemoed en allerhande waarborgen moet wel iets meer betaald worden.... en wegens de huidige economische situatie is het wel zo dat alles in waarde gezakt is..tot begin dit jaar floreerde de export van tweedehands wagens nog naar spanje, nu komen ze zelfs naar hier terug...dus het is een constante op en neer gaande beweging... de crisis n de uk is er veel harder dan hier, en de engelsen zijn maar wat blij om hun dingen te kunnen slijten in europa... natuurlijk zal dat de prijs ietwat drukken op de tweedehandsmarkt langs hier..maar echt veel zal het niet zijn.. laat ons zeggen dat de extreme hoge prijzen van de dromers zullen wegvallen... langs den andere kant is er plots een grotere lotus populatie in europa aan het komen, zeker van mensen die nu plots hun eerste lotus plots betaalbaar vinden..dus in de long run profiteert iedereen er wel iets van...t'is allemaal een kwestie van tijd...
Re: Ombouw RHD => LHD: legaal of niet ?
Geplaatst: 17 dec 2009, 18:52
door Mr.E
B-Art schreef:Mr.E schreef:Onlangs vernam ik uit goede bron, dat de keuringsdiensten omgebouwde auto's (van RHD naar LHD) niet meer zouden goedkeuren. Dit zou intreden vanaf 2010. RHD auto's zouden geen problemen opleveren, enkel omgebouwde.
Heeft iemand hier info over?
Zou het kunnen dat je bron rechtreeks belang heeft bij het verkopen van eigen LHD wagens ?
Zonder te discussiëren of deze vrees terecht is of niet, hecht ik meer balang aan concrete informatie en feiten.
Vraag je bron gerust achter harde feiten, ik heb ze nog niet gevonden, ondanks de contacten met de overheden ... misschien dat het héél recente informatie is?
Het is idd heel recente info, en deze post is al een paar maanden oud, vandaar dat ik de vraag opnieuw stelde. Via het forum probeer ik hiervan bevestiging te krijgen, dus mensen die wel iets weten mogen dit altijd melden... Thanx!
Re: Ombouw RHD => LHD: legaal of niet ?
Geplaatst: 17 dec 2009, 18:55
door Mr.E
Herman schreef:DPM dpm wil zeggen dubbel geposte message...
Dit onderwerp is reeds onnoemlijk vele keren ter sprake gekomen, waarom gebruikt er niemand ooit de zoek funktie ? of zou daar dan toch iets aan mankeren...

of ....scroll gewoon eens in deze topic naar boven...
BTW, (=By The Way) FYI (=For Your Information), IVM (=In Verband Met) de DPM, ik HEB de SE (=Search Engine) gebruikt en alles gelezen wat er op het forum staat.
En net daarom stel ik opnieuw de vraag. Want de wereld staat niet stil, hé.
MAW (= Met Andere Woorden), ik gooi het even in de groep...
Re: Ombouw RHD => LHD: legaal of niet ?
Geplaatst: 17 dec 2009, 19:02
door Herman
kan zijn.. tip... maar meschien eens "fideel109" per pm polsen dit forumlid zou het zeker moeten weten...
Re: Ombouw RHD => LHD: legaal of niet ?
Geplaatst: 17 dec 2009, 22:07
door Bart1407
Info zou inderdaad welkom zijn want heb plannen in ombouw richting.
Nog niet direct maar wel in de toekomst (1jaar ofzo)
Re: Ombouw RHD => LHD: legaal of niet ?
Geplaatst: 17 dec 2009, 22:08
door fideel109
Het volgende heb ik reeds in een vorig topic gepost
In het Belgisch staatsblad dd 28/04/2009, staat de Europese kaderrichtlijn ivm goedkeuring van de verschillende categorieën van voetuigen.
Op blz 33665 staat het volgende ivm de verbouwing van een type goedgekeurd voertuig
§ 5. Elke verbouwing van een voertuig waardoor het voertuig niet
meer overeenstemt met het goedkeuringscertificaat wordt bekrachtigd
met een afwijking ervan.
Onder verbouwingen verstaat men grondige veranderingen, bijvoorbeeld,
ter hoogte van de stuurinrichting, het ophangings-, uitlaat- of
remsysteem, of fundamentele veranderingen aan het chassis of het
zelfdragend koetswerk, die strijdig zijn met het bestaande goedkeuringscertificaat,
proces-verbaal van goedkeuring (PVG) of certificaat
van overeenstemming (C.O.C.).
Wanneer de verbouwing wordt uitgevoerd door een andere persoon
dan de fabrikant of zijn gemachtigde, wordt de aanvraag alleen in
aanmerking genomen met de instemming van de fabrikant of van zijn
gemachtigde.
De instemming van de fabrikant of van zijn gemachtigde is niet
vereist wanneer de verbouwing bestaat uit htoevoegen van organen
of in de wijziging of de verwijdering van het benzinereservoir
Ik denk dat het altijd best is om eerst contact op te nemen met de FOD (federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer, dienst homologatie voertuigen) en daar eens te informeren hoe hun standpunt is aangaande deze verbouwingen.
Re: Ombouw RHD => LHD: legaal of niet ?
Geplaatst: 18 dec 2009, 09:07
door Herman
Als ik dat zo terug lees.... denk ik dat dit opgesteld is in een soort advokaten taaltje dwz dat ge het kunt lezen in alle richtingen....Ik vraag mij af...de datum beziende van bovenstaande staatsblad publicatie en de ontvangen van brief van Bart (scroll nr boven) als men nu reeds een bestaand COC bezit, die "zowel spreekt voor LHD en RHD" dan er van een "vervanging" van een stuurhuis door een LHD aan een RHD wel een "ombouw" kan genoemd worden.?... en hoe kan er een "bijvoegsel" gegeven worden aan de bestaande COC.. als het originele COC dokument "reeds" spreekt van zowel LHD en RHD..?..t' is iets dat voor verschillende interpretaties vatbaar is...t'is ook een topic dat overal leeft bij gelijk welk Engels merk van auto heden ten dage...Maar een 100% kristalklaar antwoord heb ik nog nergens gevonden...Iedereen houd een parapluke open blijkbaar...
Herman...
LHD Europa S ... En een puur Brittish RHD Morgan, die gewoon RHD blijft...

Re: Ombouw RHD => LHD: legaal of niet ?
Geplaatst: 18 dec 2009, 10:55
door Herman
in aansluiting heb ik op het net een stuk briefwisseling gevonden tussen de eigenaar van een RHD S1 111 en Lotus...zie eens het antwoord van Lotus en in het bijzonder de laatste 3 regels...
The modification of a RHD to LHD conversion is achievable on all Elise/Exige Mk1. However, Lotus accepts no responsibility if the customer wishes to convert their Elise/Exige by a professional 3rd party.
Please find below the key parts (not including fixings) that need to be purchased from an approved Lotus Dealership to enable the conversion of RHD to LHD:-
Part Description Lotus Part Number
Steering Rack LHD A117H0021F
Dash Panel Upper, Driver, LHD A111U0417K
Dash Panel Upper, Passenger, LHD A111U0419K
Dash Panel Middle, Driver, LHD B111U0109F
Dash Panel Middle, Passenger, LHD B111U0111F
Cover, Tunnel Front, LHD A111A0106F
Cover, Gear Lever/Parking Brake, LHD A111U0217K
Seat Runner, Driver, LHD C111V0011J
Seat Frame, Passenger, LHD C111V0041F
Driver Footrest, LHD A111A0104F
Passenger Footrest, LHD B111A0102J
Headlamp, LHD (2) A082M6320F
Wiper Drive Assembly, LHD B11M0033F
The chassis used for the Lotus Type 111 and all its variants is a common chassis. There are no modifications required to the chassis to convert it from right hand drive to left hand drive or vice-versa.
Both the LHD and RHD Lotus Type 111 vehicles are approved to the same ECWVTA (European Community Whole Vehicle Type Approval) Certificate and both have the same Certificate of Conformity. Following modifications from one hand of drive to the other will not invalidate the ECWVTA certificate or any of the technical details on the Certificate of Conformity.