Serge,
blijkbaar heb je toch niet stil gezeten en werk je naarstig voor aan de restauratie, volhouden hé
dat je verlekkerd ben op een schakelsysteem voor de versnellingsbak met kabelbediening heb ik al gelezen op het Lotus Forum uit Frankrijk
want de originele bediening met stangen voor de 4 bak is nogal ingewikkeld en lastig goed af te stellen en als er te veel speling op de gewrichten zit bijna niet goed te krijgen
de schakeling bij mijn 5 bak van mijn Europa Special gebeurt ook met een lange stang, is wel eenvoudiger dan die van de 4 bak, maar er mag ook nergens te veel speling op zitten om goed afgesteld te krijgen
nu iets anders, de achterophanging van de drive train van de Europa is een beetje speciaal, werkt goed indien in orde, maar moet wel in het oog gehouden worden en bij problemen moet er tijdig ingegrepen worden
de achterwielen worden op hun plaats gehouden door een linkse en een rechtse trailing arm, die zijn nogal sterk zijn uitgevoerd, zij moeten ook redelijk wat krachten verwerken en houden de wielen vast in de langsrichting
de ophanging moet wel op en neer kunnen bewegen, de trailing arms zijn daarom met een scharnierpunt aan het chassis bevestigt, die bevestiging gebeurt niet rechtstreeks op het chassis maar er zit nog een "silent block" tussen, is van rubber en het woord zegt het zelf, het verminderd het geluid en overbrenging van trillingen op het chassis, het vangt ook een beetje schokken op
voor gewoon weggebruik worden standaard silent blocks gebruikt, die hun taak perfect aan kunnen, bij sleet kunnen ze toch redelijk gemakkelijk vervangen worden vind ik, toch bij de Twin Cam motor, wel langs onder
alhoewel er ogenschijnlijk geen verschil is tussen de drive train van een Europa S1/S2 en de Twin Cam en Special, hebben ze toch een eigen toe-in afstelling, de S1/S2 een toe-in van 0 tot 4,76 mm, terwijl die van de Twin Cam en Special tussen 3,18 en 6,35 mm moet zijn, die afstelling kan wel geregeld worden door op bepaalde plaatsen schims weg te nemen of bij te plaatsen, die bijstelling is door de grote lengte van de trailing arm wel beperkt en zou bij een recht chassis bijna altijd binnen de norm moeten zijn, grote afwijking duid op een krom chassis
die silent blocks zijn van rubber, wel niet van dat zachte maar wel toch redelijk hard
ze zijn niet duur 25€ stuk , heb er bij mijn Special wel twee nieuwe gestoken bij de restauratie, verleden jaar één eronder uitgehaald, was nog niks aan te zien, dus terug er onder
voor het ruigere werk heeft Banks aangepaste silent blocks ( bushes) van polythuraan , zijn dus wel steviger, maar ook veel prijziger 250€ voor 2
voor circuit gebruik zijn die feitelijk nog niet goed, vooral bij het remmen is het de zaak dat het wiel mooi contact blijft maken met het wegdek, als de bevestiging van de ophanging te zacht is of te veel speling heeft gaat het afgeremde wiel stuiteren ( dribbelen) en contact met wegdek is niet constant, gevolg is langere remweg, nefast bij circuitgebruik waar dikwijls uitremmanuevers gebeuren
voor circuit worden dus owfel stevigere silent blocks gestoken of vervangen door spherical bearings, die zo goed als geen speling hebben maar toch nog in enkele richtingen kunnen bewegen
jij gaat dus ook voor de bevestiging met een spherical bearing, en je komt wel met een zeer een eigen ontwerp, ziet er goed uit, of het ook werkt kan spijtig genoeg alleen maar blijken bij een test als de Europa rijklaar is, denk wel dat dat in orde zal zijn

, maar heb toch wat bedenking met de bevestiging, ik kan alleen maar de foto's bekijken en misschien is het in werkelijkheid anders maar
de spherical bearing wordt in zijn behuizing vastgehouden door een stalen circlip
vind je dat niet wat weinig? of moet dat nog aangepast worden?
zoals je weet komen er veel krachten op de drive train van een Europa, denk ook maar aan de loskomende wielassen, de trailing arm is ook sterk gebouwd en de plaats waar die aan het chassis zit is ook versterkt, de tailing arm loop ook schuin naar voor maar omdat de krachten bij optrekken en remmen in de lengte richting zijn, zal de schuine traling arm ook een dwarse kracht op die spherical bearing uitoefenen, en dus die proberen uit zijn behuizing te trekken, die stalen circlip gaat dat na verloop van tijd toch begeven denk ik, kan op de foto wel niet zien of er dan mogelijkheid is dat de volledige bearing en bout uit de behuizing schiet, als dat moest gebeuren zal dat waarschijnlijk wel zijn onder het rijden, maar denk niet dat je dat zal willen mee maken
maar misschien heb je dat probleem al gezien en heb je daar een oplossing voor
op het Franse Lotus Europa forum is ook al een discutie gevoerd over de bevestiging van dat silent block, aan de binnenkant of aan de buitenkant van het chassis, voorzien en origineel is aan de buitenkant, kan aan de binnenkant om toe-in te veranderen maar dan moet er een bijkomende verstevigingplaat worden gebruikt
van de originele silentblock past het ronde gedeelte juist in de daarvoor voorzien verstevigde opening
de grote bout die daar dwars door dat silentblock loopt drukt bij het vastdraaien het rubber een beetje samen en zet zich zo vast in de grote ronde opening, die twee boutjes links en recht zijn alleen niet sterk genoeg om de silent block op zijn plaats te houden, op uw foto's laat u zien dat u de bevestiging aan de binnenkant zet, en u die bevestiging aan die twee boutjes overlaat

, denk er ook aan dat er op uw bevestiging van de trailer arm geen schokabsorder meer zal zitten en het chassis dus wel wat klappen kan krijgen, risico op scheuren
ik wil u met deze niet bang maken en bewonder uw werk maar bekijk het allemaal nog eens
hieronder nog een foto van de ophanging van mijn Europa Special
heb uw verslag van de revisie van de voorste remklauwen ook bekeken en gevolgd, heb dat zelf aanvankelijk ook willen doen, maar had daar toch te weinig tijd voor, wou zo snel mogelijk rijden, heb mijn remklauwen meegenomen op één van mijn trips naar Richard Winter van Banks en die omgeruild voor twee gereviseerde
in elk geval doe maar verder

het einde is nog niet in zicht, maar volgens uw eigen zeggen toch al wel halfweg, goe bezig dus