Betere koppakking?
- HJW
- Naam: Hendrik-Jan
- Auto: Elise S2
Betere koppakking?
Ik las op een site dat eigenaren van een MG F en TF hun koppakking laten vervangen door een exemplaar van een LandRover Freelander.
Is dat een modificatie die bekend is? En is er inderdaad een beter alternatief dan de standaard koppakking?
Zelf nog geen last van btw.
Is dat een modificatie die bekend is? En is er inderdaad een beter alternatief dan de standaard koppakking?
Zelf nog geen last van btw.
Lotus Elise S2 2005
- Bosbon_be
- Naam: Peter Bosmans
- Auto: Elan SE
Re: Betere koppakking?
Blijkbaar hebben de Chinezen, die de licenties van rover in de handen hebben, het originele blok verbeterd.
SAIC noemt het verbeterde blok de N-serie. Van deze serie is de koppakking een lange termijn verbetering voor de oude K-series blokken.
Het beste van alles is dat SAIC een turbo versie van dat blok heeft uitgebracht met 240pk (op standaard binnenwerk)
Droom jij niet van een vroege Elise zonder olie in het koelwater?
Zoek een tolk en begin maar naar Shanghai te emailen.
Zoek naar MG6s.
http://m.autocar.co.uk/car-review/mg-mo ... s/mg6-1.8t
SAIC noemt het verbeterde blok de N-serie. Van deze serie is de koppakking een lange termijn verbetering voor de oude K-series blokken.
Het beste van alles is dat SAIC een turbo versie van dat blok heeft uitgebracht met 240pk (op standaard binnenwerk)
Droom jij niet van een vroege Elise zonder olie in het koelwater?
Zoek een tolk en begin maar naar Shanghai te emailen.
Zoek naar MG6s.
http://m.autocar.co.uk/car-review/mg-mo ... s/mg6-1.8t
- Coen
- Naam: Coen
- Auto: Elise S2 111S
Klopt, vele MGF's en TF's worden met deze koppakking uitgevoerd echter is niet bewezen dat deze ook beter is. Naar mijn weten is de Payen koppakking altijd nog de beste.
Lotus Elise S2 111S & Porsche 997.2
- Coen
- Naam: Coen
- Auto: Elise S2 111S
Hier een interessant stukje erover:
Ik heb een payen, altijd gehad, en heb er nu zelfs ook 1 in de racer, evenwel licht aangepast en aangeraden door de motorontwikkelaar VGK.
Het is zeker niet dat de MLS beter is dan de Payen, als hangt af van de situatie :
Staan je liners perfect (dus tussen 0,05mm en 0,1mm) pak je de MLS pakking. Staan ze minder dan perfect maar o.k. pak je de klassieke Payen pakking.
Een MLS pakking is ook iets dikker, waardoor je wat minder compressie hebt (we zien vaak wagens met een MLS, die plots minder vermogen op de bank zetten dan voor dat ze een MLS hadden, om die reden).
Maar om dus voor de 100ste keer dit fabeltje uit de wereld te helpen. De MLS is niet per definitie dus de oplossing van het HGF probleem en the hall of shame is uiteraard ook al lang niet meer up to date of de maatstaf. Ook een km aantal kan er al lang niet meer op geplakt worden: Ik zie hier genoeg andere km standen immers.
Niet de pakking, wel andere factoren bepalen het voorvallen van een HGF immers. Er zijn factoren genoeg (temperatuur, rijgedrag, onderhoudsintervallen, etc..)
Factoren die een HGF wel gedeeltelijk kunnen helpen te voorkomen :
- Een PRRT
- Juiste plaatsing van een pakking (koppelmoment)
- correct rijgedrag
- Juiste koelwater
- Goed functionerende waterpomp
- Goed functionerende thermostaat
- Geen vervuiling of roest in het koelsysteem en goed werkende eenrichtings klepjes(jiggle valves), waardoor de druk perfect blijft.
- Goed werkende expantievatdop
- lekkages tijdig waarnemen (Low water level sensor alarm)
- Kopbouten vervangen bij een HGF, is veelal het meest zekere.
- Plaatsing van de juiste koppaking (Payen OF MLS), cfr hoogte liners !!!
- ...
De MLS pakking werd ontworpen om de Ford mensen destijds (lees Landrover), te paaien. Zij zagen het niet zitten om een K-engine in hun Freelander te plaatsen, terwijl ze niks anders dan horror verhalen hoorden. Echter was de MLS niet de oplossing in alle gevallen. De reden dan een K gevoelig is aan een HGF is immers te wijten aan meerdere belastende factoren :
- Een ALU blok met rekbouten, is al niet ideaal (lees uitzetting-, en torsieproblemen)
- Een radiator vooraan (koude schok). Een F heeft dus meer problemen dan bv. een ZR
- Dwarsliggend blok (meer torsie) dan langsliggende K (cfr. Caterham)
- Rekbouten die niet ideaal van lengte zijn op alle plaatsen in het blok (links voor zou er een stukje van een rekbout af moeten, volgens sommige goeroe's)
- ....
M.a.w. : Laat ons nu voor eens en altijd het fabeltje de wereld uit helpen, dat een MLS per definitie beter is dan de Payen, en je met de ene gemakkelijker een HGF rijdt dan met de andere ! Nonsens, als hangt af van de hoogte van de liners onderling, welke pakking het beste is.
Ik heb een payen, altijd gehad, en heb er nu zelfs ook 1 in de racer, evenwel licht aangepast en aangeraden door de motorontwikkelaar VGK.
Het is zeker niet dat de MLS beter is dan de Payen, als hangt af van de situatie :
Staan je liners perfect (dus tussen 0,05mm en 0,1mm) pak je de MLS pakking. Staan ze minder dan perfect maar o.k. pak je de klassieke Payen pakking.
Een MLS pakking is ook iets dikker, waardoor je wat minder compressie hebt (we zien vaak wagens met een MLS, die plots minder vermogen op de bank zetten dan voor dat ze een MLS hadden, om die reden).
Maar om dus voor de 100ste keer dit fabeltje uit de wereld te helpen. De MLS is niet per definitie dus de oplossing van het HGF probleem en the hall of shame is uiteraard ook al lang niet meer up to date of de maatstaf. Ook een km aantal kan er al lang niet meer op geplakt worden: Ik zie hier genoeg andere km standen immers.
Niet de pakking, wel andere factoren bepalen het voorvallen van een HGF immers. Er zijn factoren genoeg (temperatuur, rijgedrag, onderhoudsintervallen, etc..)
Factoren die een HGF wel gedeeltelijk kunnen helpen te voorkomen :
- Een PRRT
- Juiste plaatsing van een pakking (koppelmoment)
- correct rijgedrag
- Juiste koelwater
- Goed functionerende waterpomp
- Goed functionerende thermostaat
- Geen vervuiling of roest in het koelsysteem en goed werkende eenrichtings klepjes(jiggle valves), waardoor de druk perfect blijft.
- Goed werkende expantievatdop
- lekkages tijdig waarnemen (Low water level sensor alarm)
- Kopbouten vervangen bij een HGF, is veelal het meest zekere.
- Plaatsing van de juiste koppaking (Payen OF MLS), cfr hoogte liners !!!
- ...
De MLS pakking werd ontworpen om de Ford mensen destijds (lees Landrover), te paaien. Zij zagen het niet zitten om een K-engine in hun Freelander te plaatsen, terwijl ze niks anders dan horror verhalen hoorden. Echter was de MLS niet de oplossing in alle gevallen. De reden dan een K gevoelig is aan een HGF is immers te wijten aan meerdere belastende factoren :
- Een ALU blok met rekbouten, is al niet ideaal (lees uitzetting-, en torsieproblemen)
- Een radiator vooraan (koude schok). Een F heeft dus meer problemen dan bv. een ZR
- Dwarsliggend blok (meer torsie) dan langsliggende K (cfr. Caterham)
- Rekbouten die niet ideaal van lengte zijn op alle plaatsen in het blok (links voor zou er een stukje van een rekbout af moeten, volgens sommige goeroe's)
- ....
M.a.w. : Laat ons nu voor eens en altijd het fabeltje de wereld uit helpen, dat een MLS per definitie beter is dan de Payen, en je met de ene gemakkelijker een HGF rijdt dan met de andere ! Nonsens, als hangt af van de hoogte van de liners onderling, welke pakking het beste is.
Lotus Elise S2 111S & Porsche 997.2
- ovi
- Naam: Ivo
- Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6

Probleem v//d MGF is dat de thermostaat dus veel te vlug opengaat zonder dat het koelwater al wat is opgewarmt en dit heel koude water dus de hete motor binnenkomt waardoor deze eigenlijk weer terug afkoeld. De meeste mensen weten dat niet en denken dat ze dus al lang kunnen gassen!

Bij de TF dus zowel als bij de Elise is dit probleem opgelost door de thermostaat buiten de motor te plaatsen en er voor gezorgt is dat het water eerst al wat opgewarmt is voordat de thermostaat open gaat.
Tijdens het vervangen van een koppakking van zo'n K-motor hebben wij even een ander minder gekend probleem gekontroleerd en ik kan dus wel degelijk bevestigen dat de bouten ofwel vervangen moeten worden ofwel slijp je er een 4 mm af omdat ze anders te lang zijn en je dus tijdens het op koppel trekken van de bouten gewoon op de onderkant v/h motorblok zit te trekken en je dus de cillinderkop nooit goed kan aantrekken.
Ook moet je de nylon busjes tussen motor en cillinderkop vervangen door metalen omdat dit het bewegen van de cilinderkop beperkt wat ook één van de gekende problemen is.
Hierdoor heeft de MGF de onterechte slechte reputatie gekregen van cullasvreterkes te zijn terwijl het eigenlijk gewoon slechte mechaniekers zijn die er aan gewerkt hebben!

Bij de MGF zet je dus wel best de kit met de externe thermostaat en dan heb je gewoon een tof en degelijk autotje voor belachelijk weinig eurokes!

Voor verschillende auto's en moto's heb je deze "double layer head gasket" maar ik heb ze nog nooit gebruikt en tot hiertoe nog nooit een een klant terug gehad waarvan ik een koppaking vervangen heb dus...

- billie
- Naam: Hub
- Auto: Elise S1 -Elise S2 111S
Ivo,dat van het korter maken van de kopbouten slaat nergens op,de kopbouten zitten aan de 0nderkant van het blok in de oilrail bevestigt en kunnen nooit iets raken al zouden ze 2 cm te lang zijn
ovi schreef:Was vooral een probleem van de thermostaat die bij de MGF in de motor zat maar bij de TF net als bij de Elise extern geplaatst is!
Probleem v//d MGF is dat de thermostaat dus veel te vlug opengaat zonder dat het koelwater al wat is opgewarmt en dit heel koude water dus de hete motor binnenkomt waardoor deze eigenlijk weer terug afkoeld. De meeste mensen weten dat niet en denken dat ze dus al lang kunnen gassen!![]()
Bij de TF dus zowel als bij de Elise is dit probleem opgelost door de thermostaat buiten de motor te plaatsen en er voor gezorgt is dat het water eerst al wat opgewarmt is voordat de thermostaat open gaat.
Tijdens het vervangen van een koppakking van zo'n K-motor hebben wij even een ander minder gekend probleem gekontroleerd en ik kan dus wel degelijk bevestigen dat de bouten ofwel vervangen moeten worden ofwel slijp je er een 4 mm af omdat ze anders te lang zijn en je dus tijdens het op koppel trekken van de bouten gewoon op de onderkant v/h motorblok zit te trekken en je dus de cillinderkop nooit goed kan aantrekken.
Ook moet je de nylon busjes tussen motor en cillinderkop vervangen door metalen omdat dit het bewegen van de cilinderkop beperkt wat ook één van de gekende problemen is.
Hierdoor heeft de MGF de onterechte slechte reputatie gekregen van cullasvreterkes te zijn terwijl het eigenlijk gewoon slechte mechaniekers zijn die er aan gewerkt hebben!![]()
Bij de MGF zet je dus wel best de kit met de externe thermostaat en dan heb je gewoon een tof en degelijk autotje voor belachelijk weinig eurokes!![]()
Voor verschillende auto's en moto's heb je deze "double layer head gasket" maar ik heb ze nog nooit gebruikt en tot hiertoe nog nooit een een klant terug gehad waarvan ik een koppaking vervangen heb dus...
[size=150][color=#0040FF]lighter is better[/color][/size]
- ovi
- Naam: Ivo
- Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Den Nederlander waar ik de hartop van mijnTf gekocht heb was nochtans een echte Rover K kenner Billie en heeft zelf heel zijn Elise motor opgevoerd dus meteen even gevraagd waarom die Rover motor in een MGF nu zoveel problemen heeft met koppakingen.
Van die externe thermostaat bij de Elise die dus ook onze TF had was ik al op de hoogte maar hij vertelde mij dus dat probleem van de kopbouten die als je ze niet vervangt of afslijpt te lang zouden zijn!
Ook de oude technieker van BCC in Walem wist dat dit een probleem was dus dat zijn 2 straffe techniekers die er volgens u dus niets van kennen???
Toen we enkele jaren geleden bij onze MG vriend Bruno eens gaan helpen zijn om een koppaking te vervangen van zijn ZR hebben we dit even nagekeken en wel degelijk gemeten dat de kopbouten 4 mm langer geworden waren dan de nieuwe dus was het voor mij een mooi bewijs dat die uitleg klopte.
Ook bij Bruno weer niemand die wist dat de bouten vanonder er gewoon door komen dus tot dan leek het ons een heel logische oorzaak.
Sander kan ons hier zeker mee helpen en dus even wachten tot hij dit gelezen heeft!
Van die externe thermostaat bij de Elise die dus ook onze TF had was ik al op de hoogte maar hij vertelde mij dus dat probleem van de kopbouten die als je ze niet vervangt of afslijpt te lang zouden zijn!
Ook de oude technieker van BCC in Walem wist dat dit een probleem was dus dat zijn 2 straffe techniekers die er volgens u dus niets van kennen???

Toen we enkele jaren geleden bij onze MG vriend Bruno eens gaan helpen zijn om een koppaking te vervangen van zijn ZR hebben we dit even nagekeken en wel degelijk gemeten dat de kopbouten 4 mm langer geworden waren dan de nieuwe dus was het voor mij een mooi bewijs dat die uitleg klopte.
Ook bij Bruno weer niemand die wist dat de bouten vanonder er gewoon door komen dus tot dan leek het ons een heel logische oorzaak.

Sander kan ons hier zeker mee helpen en dus even wachten tot hij dit gelezen heeft!

- billie
Ivo,ik zeg niet dat die techniekers er niks van kennen
maar zeg dat de bouten niks kunnen raken en dat ze altijd vernieuwd moeten worden als ze los zijn geweest,onder het onderblok zit de oilladder hier zitten 10 gaten met schroefdraad door en door daar gaan de kopbouten in ,daar onder zit het carter alles van de kopbouten wat door de oilladder steekt komt uit in het carter
ik heb nog vele oude kopbouten liggen en zal morgen eens opmeten of de oude bouten milimeters uitgerekt zijn wat ik zeer betwijfel

ik heb nog vele oude kopbouten liggen en zal morgen eens opmeten of de oude bouten milimeters uitgerekt zijn wat ik zeer betwijfel

ovi schreef:Den Nederlander waar ik de hartop van mijnTf gekocht heb was nochtans een echte Rover K kenner Billie en heeft zelf heel zijn Elise motor opgevoerd dus meteen even gevraagd waarom die Rover motor in een MGF nu zoveel problemen heeft met koppakingen.
Ook de oude technieker van BCC in Walem wist dat dit een probleem was dus dat zijn 2 straffe techniekers die er volgens u dus niets van kennen???![]()
Ook bij Bruno weer niemand die wist dat de bouten vanonder er gewoon door komen dus tot dan leek het ons een heel logische oorzaak.![]()
- billie
Ivo,ik heb oude kopbouten opgemeten ,deze zijn exact even lang als nieuwe wat logisch is, zouden de oude langer zijn dan zou de veerkracht uit de bout zijn en kon je ze zo wie zo niet hergebruiken wat overigens door alle fabrikanten wordt afgeraden, 

-
- Auto: OneEleven
En dan nu de k-series kopbouten kwis.
Waar of niet waar:
1.) Je mag de standaard kopbouten net zo vaak (her)gebruiken als je wilt.
2.) K-series kopbouten zijn rekbouten.
3.) De kopbouten worden langer bij gebruik.
4.) ARP bouten zijn beter dan standaard bouten.
5.) Standaard bouten mag je niet hergebruiken, ARP bouten wel.
6.) Net als de kopbouten dien je iedere keer de oilladder te vervangen.
Waar of niet waar:
1.) Je mag de standaard kopbouten net zo vaak (her)gebruiken als je wilt.
2.) K-series kopbouten zijn rekbouten.
3.) De kopbouten worden langer bij gebruik.
4.) ARP bouten zijn beter dan standaard bouten.
5.) Standaard bouten mag je niet hergebruiken, ARP bouten wel.
6.) Net als de kopbouten dien je iedere keer de oilladder te vervangen.