[NfL] Multi-Million Pound Boost for Lotus

Plaats hier berichten die met Lotus te maken hebben, maar niet specifiek bedoeld is op een bepaald type/model.
Frederik
Site Admin
Auto: Elan & Evora
Contacteer:

Re: [NfL] Multi-Million Pound Boost for Lotus

Bericht door Frederik »

Veel mensen zullen het mij niet graag horen zeggen maar ergens had Bahar wel goede ideeën, maar of die onder de omstandigheden (toen) realiseerbaar waren, daar ga ik het niet over hebben. En wat hebben ze in Maleisië niet allemaal beloofd (budgettair dan) toen hij kon beginnen? Wie heeft er in feite kennis van de exacte feiten? Veel van onze denkpistes en meningen zijn gebaseerd op wat in de pers is verschenen waarvan zeker meer dan de helft vaag of zelfs verzinsels waren van de schrijvers daarvan. Ik heb mezelf soms ook laten (mis)leiden door persroddels en verzinsels gebaseerd op geruchten ...

Probleem bij Lotus is volgens mij dat de marges op hun huidige wagens (te) klein zijn, op die manier overleven ze wel, maar maken ze niet genoeg winst om enerzijds een pot aan te leggen om bijvoorbeeld verder door te ontwikkelen. (is al eens gezegd door iemand van Lotus zelf ook)

Ik denk dat de Esprit er nu snel moet komen, een supercar, net lager geprijsd dan zijn concurrenten (Gallardo (158k), California (185k), Porsche Turbo (153)...) én die toch meer rijplezier bied voor minder, een verkoopbare wagen waarop dus meer marge gemaakt kan worden. En zo Lotus extra centen (meer marge) kan verdienen.

Maar ... de echte Lotus-liefhebbers willen kost wat kost de betaalbare Elise niet verliezen, waar ik eveneens ook 100% achter sta. Maar, naast de betaalbare Elise kan er volgens mij best een dure supercar komen. Vroeger hadden we ook de Esprit, toch? En naar mijn mening zijn de Elise S3, Exige V6 en Evora nog best modern te noemen. Dus alle hens aan dek voor de nieuwe Esprit. :mrgreen:

2014 Lotus range by Fred :)
----------------------------------
Elise: 38-48.000€
Exige: 67-75.000€
Evora: 65-75.000€
Esprit: 100€-125.000€?

Van mij mogen ze de Esprit concept productieklaar maken en van daarop verder werken.
2013-Lotus-Esprit-10.jpg
Erwin
Naam: Euh ... Erwin
Auto: Elise S CR, Donk D8

Bericht door Erwin »

Frederik,

Helemaal mee eens.

Enkel is de vraag of een Esprit wel verkoopbaar is in Europa?
Gezien taxen, CO2, ... zit je toch wel in een heel ander cliënteel te zoeken.

Zijn de dealers klaar om dit ander cliënteel te ontvangen?
Gaat een dealer 125.000 € investeren om er eentje in zijn showroom te zetten, terwijl hij hiervoor zijn showroom kan vullen met 3 Elises?
Hoeveel stuks gaat bijvoorbeeld een Belgische dealer per jaar kunnen verkopen? (1? 2?)

Vergeet niet dat de autoverkoop de laatste jaren wat in het slop zit en de dealers geen hopen geld te veel hebben.

Een Esprit zou een mooie welgekome aanvulling op het gamma zijn om het merk op te waarderen, maar ik vrees dat het meer prestige is dan werkelijk een verkoopsucces gaat worden in een zwaar overbeviste vijver.

We hopen voor het beste.
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
Frederik
Site Admin
Auto: Elan & Evora
Contacteer:

Bericht door Frederik »

Erwin schreef:Frederik,

Helemaal mee eens.

Enkel is de vraag of een Esprit wel verkoopbaar is in Europa?
Gezien taxen, CO2, ... zit je toch wel in een heel ander cliënteel te zoeken.

Zijn de dealers klaar om dit ander cliënteel te ontvangen?
Gaat een dealer 125.000 € investeren om er eentje in zijn showroom te zetten, terwijl hij hiervoor zijn showroom kan vullen met 3 Elises?
Hoeveel stuks gaat bijvoorbeeld een Belgische dealer per jaar kunnen verkopen? (1? 2?)

Vergeet niet dat de autoverkoop de laatste jaren wat in het slop zit en de dealers geen hopen geld te veel hebben.

Een Esprit zou een mooie welgekome aanvulling op het gamma zijn om het merk op te waarderen, maar ik vrees dat het meer prestige is dan werkelijk een verkoopsucces gaat worden in een zwaar overbeviste vijver.

We hopen voor het beste.
Breder kijken dan Europa Erwin ...
Waarom moet die persé meest in Europa verkocht worden?
Er zijn een pak groeilanden/continenten die smeken om dergelijke wagens of goed.beter geprijsde alternatieven op de bestaande supercars.

Waar de wagen verkocht wordt, maakt mij niet uit.
China, Rusland, Amerkia, Asië ...
Kijk maar es wat Maserati aan het doen is met hun vernieuwingen.
(http://www.reuters.com/article/2013/10/ ... UF20131015)

En als onze dealers es eentje of twee per jaar verkopen dan is dat alleen maar goed voor Lotus, de dealer én onze Lotus gemeenschap. ;)
Plaats reactie