[LF-GETEST] 2013 Lotus Exige S

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11313
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

[LF-GETEST] 2013 Lotus Exige S

Bericht door Frederik »

2013 Lotus Exige S
The Rebel
Op de vorige Internationale Automobil Ausstellung van Frankfurt stelde Lotus twee jaar geleden de nieuwe Exige S voor. Op de beurs stonden twee afgewerkte modellen waar de volledige wereldpers razend benieuwd om was: een straatversie en een rally-variant. Zelf Lotus liefhebber zijnde, stond ik uiteraard mee op de eerste rij om de nieuwe Exige in première te mogen aanschouwen. Het dient gezegd, de meningen waren opmerkelijk verdeeld. Omdat Lotus in 2010 tijdens de Paris Motor Show de volledige autowereld van haar sokken blies met 5 bloedstollend mooie concepten, waren bij erg veel mensen de verwachtingen hoog, zeer hoog gespannen.
001.jpg
Nu, twee jaar later, kunnen we eindelijk de wagen aan de tand voelen en testen wat de nieuwe Exige S nu echt in petto heeft. Lotus doorzwemt al twee jaar een zeer woelige zee, door de zeer ambitieuze plannen van hun voormalig en flamboyante CEO Dany Bahar en zijn dito uitgaven, kruipt Lotus nu stilletjes maar zeker weer uit een diep financieel dal. Al deze feiten samen speelden de hoofdrol in de reden waarom het zo lang wachten was op deze Lotus Exige S. Momenteel draait de productie op volle toeren en worden wagens ‘eindelijk’ druppelsgewijs uitgeleverd. Meteen ook één van de hoofdredenen waarom de pers (op wat testritjes op het circuit van het fabriek na) zo lang moest wachten om deze briljante wagen eindelijk aan de tand te kunnen voelen.
Compleet anders
Wanneer je een Lotusliefhebber zal horen over de nieuwe Exige, dan spreekt hij over de S3, dus de Exige van de 3e generatie, waarbij vele fanatici erg blij zijn met de richting die Lotus nu heeft ingeslagen met de nieuwe Exige. Waar de S2 een gesloten variant was van de Elise is de huidige, net zoals de S1, weer duidelijk herkenbaar als Exige. Bij de recente Exige S zien we tevens enkele kenmerken die we terugvinden in de S1. Een bredere body dan de Elise, dezelfde lichtunits, meer pk, een extremere kont …
002.jpg
Hoe zit de nieuwe Exige nu in elkaar en wat zijn nu de verschillen met de huidige Elise? Wel, je neemt een Elise chassis en daarop wordt een ander ‘groter’ achterste subframe gemonteerd zodat de centraal geplaatste motor van de Elise (1600cc of 1800cc motorblok van Toyota) plaats kan maken voor de motor van de Evora S (3500cc motorblok, eveneens van Toyota). Dit resulteert in een 5cm bredere én 25cm langere wagen.
004.jpg
Bij veel mensen roept het 3500cc motorblok van Toyota koude noch warme gevoelens op, maar wat Lotus heeft gedaan met het motorblok van de Toyota Camry was reeds duidelijk bij de tests van de Lotus Evora en de Evora S. Lotus weet respectievelijk 280 en 350pk uit deze motorbron te puren en de motor heeft een zeer mooie lineaire vermogenscurve. Toen we de Evora S vorig jaar mochten testen wisten we dat dit vuurwerk zou geven op het chassis van een Elise/Exige. Geef toe, 350pk in de vederlichte omgeving van een uitgepuurde Exige S (1.080 kg), dat geeft vonken. Welke vonken? 0 naar 100 km/u in 3,8 tellen… dat soort vonken.
Baanvast & bloedsnel
De Exige S is meteen de snelste Lotus ooit en heeft tevens ook een recordaantal elektronische hulpmiddelen aan boord, die je nooit eerder terugvond in een Lotus. Het meest in het oog springende is het Lotus DPM (Dynamic Performance Management): een permanente engelbewaarder dat Lotus in samenwerking met Bosch ontwikkelde. Deze brok elektronica houdt ten aller tijde een hand boven het hoofd van de bestuurder van de Exige S. Het systeem is zelflerend, analyseert realtime alle mogelijke omstandigheden van het wegdek tot en met de rijstijl van de bestuurder en past zo nodig het gedrag aan. Zo is het mogelijk om volgas op een nat circuit rondjes te maken zonder te schuiven. Terwijl veel Lotussen verkocht worden net omwille van het gemis van allerhande technische nufjes, worden deze rijhulpsystemen standaard ingebouwd bij de Exige S. Volgens ons geen slechte keuze indien je het desgewenst kan uitschakelen natuurlijk. Je hebt de keuze uit de opties Touring, Sport en “DPM off”, al staat het systeem dan nog niet echt volledig uit. Hardcore-rijders die dat wel willen, kunnen het optionele Race Pack bijbestellen waarbij de mogelijkheid wel bestaat om echt alles uit te schakelen, een tip voor de puristen onder ons. Moet kunnen, niet elke liefhebber is een bestuurder die topprestaties kan neerzetten, maar de Exige S helpt je daar anders wel een aardig handje bij.
Het rijgevoel in de Exige S is bijzonder. En akkoord, elke Lotus voelt bijzonder aan door tal van factoren en de rijke geschiedenis van het Britse merk, maar deze Exige S voelt ook bij ervaren Lotus-rijders “anders” aan.
007.jpg
Concurrentie
En zo komen we naadloos bij de concurrentie… weinig wagens komen in de buurt van de Exige S qua prestaties, uitstraling of exotisch karakter. En al helemaal niet als je gaat vergelijken op basis van zijn aankoopprijs. Om maar één voorbeeldje aan te halen: met deze Exige S evenaar je de prestaties van een Porsche 911 GT3 (997) zeer dicht. Alleen moet je voor die GT3 minstens 125.000€ ophoesten en ook de 303 gram Co² die je moet aflossen aan de overheid weegt zwaar door. Dan wordt deze Lotus Exige S plots zeer interessant voor een basisprijs van 68.000€ (en 235 gram Co²), een schrijntje meer dan de helft van de Porsche.
Zelf hebben geen tests gedaan op circuit maar onze bronnen spreken over een fenomenale wagen voor circuitgebruik. Moet ook wel als je een volbloed racer als de 911 GT3, toch niet de minste op een gesloten omloop, kan bijbenen. Waar de Exige van de vorige generatie een trackday-car was met toelating voor de openbare weg, is de nieuwe Exige S een straatGT die flink zijn mannetje kan staan op het circuit.
En terwijl we deze tekst neerpennen stelt Lotus op de achtergrond haar nieuwste creatie voor, een variant op deze Exige S: de Exige S Roadster. Temeer daar Porsche nooit een open variant bouwde van haar GT3 racemonster, lijkt het herbronnen Lotus er plots duidelijk weer zin in te hebben om de echte autosportliefhebber te blijven verbazen en verwennen met ‘bijzondere’ creaties. Binnenkort meer hierover.
006.jpg
+
- zeer volwassen looks
- explosief snel zonder monstermotor
- rijsensatie tot de tweede (’n echte Lotus!)

-
- precisie versnellingsbak
- instap niet iedereen gegeven
- verbruik in sportstand + extreem (circuit) rijden

* bij alle wagens ik ga testen in de toekomst ga ik 3 positieve en 3 negatieve puntjes geven, dit om merken/types niet onderuit te halen of extreem op te hemelen en dus de onpartijdigheid te bewaren. Waar iets positiefs is is altijd iets negatiefs en vice-versa. Trouwens bij een negatieve opmerking hoort altijd een positief punt.

v1.0 (11/07/2012)
text & photography : Frederik Van Cauwenberghe
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11313
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: [LF-GETEST] 2013 Lotus Exige S

Bericht door Frederik »

Ik was vergeten dit met jullie te delen ... (oops!)
Ook na te lezen (met ander fotowerk (ook van mij) in Auto Exclusief Nr26).

Preview van het beeldmateriaal uit Auto Exclusief
001.jpg
004.jpg
meer op Lotus Fanatics Belgium (Facebook)
WimC
Berichten: 1128
Lid geworden op: 16 nov 2008, 20:59
Auto: Elise S1

Re: [LF-GETEST] 2013 Lotus Exige S

Bericht door WimC »

Leuk artikel, super foto's!
Plaats reactie