rodage, inrijperiode....

Plaats hier berichten die met Lotus te maken hebben, maar niet specifiek bedoeld is op een bepaald type/model.
Hugo
Naam: Hugo
Auto: Europa Special

Re: rodage, inrijperiode....

Bericht door Hugo »

WimC schreef:@ Hugo: waaw, ben onder de indruk van jouw commentaar.
Ik heb nog een vraagje, is er een verschil tss N/A, turbo en compressor motoren?
Wim,

begrijp wel niet goed wat je wil weten, maar hieronder toch nog wat uitleg, als het niet dat is wat je wil weten hoor ik het wel, of moet je weten hoe nu feitelijk een turbo of compressor werkt?

N/A = Natural Aspired = brandbaar mengsel wordt aangezogen door motor door de atmosferische druk

turbo en compressor= brandbaar mengsel wordt onder druk gebracht door een turbo of compressor en onder druk in de cilinder geblazen

veronderstel dat de inlaatlucht door de turbo of compressor met een druk van 0,5 bar wordt ingeblazen, wat gebeurd er dan met een 1000 cc motor?

we nemen als voorbeeld dus een motor die per 4takt cyclus ( 2 toeren) 1000 cc ( 1 liter) brandbaar mengsel verbruikt, de neergaande zuigers creëren onderdruk( vacuüm) en worden feitelijk door atmosferische druk met mengsel terug opgevuld

brengt men dit mengsel nu op een overdruk van 0,5 bar dan verbruikt de motor per 4takt cyclus 1500 cc ( 1,5 liter) men maakt feitelijk van een 1000 cc een 1500 cc en men zou dus een vermeerdering van het vermogen met de helft mogen verwachten ( in theorie want in de praktijk gaan door allerhande verliezen de helft van deze surplus verloren)
50pk zonder turbo, theoretisch 75 pk met turbo op 0,5 bar, in praktijk echter maar 63 pk,
en met turbo op 1 bar reken zelf maar eens uit ;)

omdat het feitelijk nog altijd maar om een 1000 cc motor gaat kan men op deze wijze zomaar niet ongestraft het vermogen opvoeren, zuigers, drijfstangen en krukas en glijlagers zullen aangepast ( zwaarder of andere legering) moeten uitgevoerd worden ( en uiteraard ook de rest van de aandrijflijn)

het grote probleem is echter de koeling, het blijft nog altijd een 1 literblokje dat nu wel de warmte en energie van een 1,5 liter motor moet verwerken, de radiator zal groter moeten zijn en meestal wordt ook de waterpomp aangepast (meer debiet) en doorgaans ook een oliepomp met groter debiet

in één van bovenstaande berichten heb je al kunnen lezen dat bij een koude motor de cilinderkop het snelste opwarmt, bij gebruik van een turbo wordt er meer mengsel verbrand dan eerst voorzien, dus nog snellere opwarming van cilinderkop

maar voordeel is dan weer dat een turbo pas goed werkt bij hogere toeren, bij lage toeren geeft de turbo nog niet veel druk en kan feitelijk het inrijden en warmrijden hetzelfde gebeuren dan met een atmosferische motor

wel is op te merken dat een compressor wel op alle toeren druk geeft, maar omdat deze veel duurder en ingewikkeld is wordt die nog maar zelden gebruikt
de voordelen van compressor tegenover de turbo wegen niet op tegen de nadelen ervan

een turbo is verhouding een redelijk goedkoop en eenvoudig middel om meer pk te genereren, het is wel een stukje precisiemekaniek en het asje met schoepenwieltjes kan wel tegen 100 000 t/m draaien, dit asje staat op twee kleine lagertjes die gesmeerd worden door de oliedruk van de motor, dus even wachten met afzetten van de motor om de turbo de kans te geven om toerental te verminderen, gaat wel vrij snel, na 10 seconden is het toerental genoeg gezakt, als men de motor en turbo voor het afzetten nog wel stevig heeft gebruikt, laat dan de motor nog even langer draaien om wat af te koelen, vergeet niet dat de turbo in contact is en aangedreven wordt door de uitlaat gassen

bij stilleggen van gloeiendhete turbo kan er geen koele olie meer worden aangevoerd, en kan de olie die zich nog tussen de lagertjes bevinden verbranden door de restwarmte, deze verbranding laat verbrandingskool achter, kool smeert echter niet en en verhindert de loop van het lagertje = nog meer warmte en uiteindelijk slijtage en breuk
WimC
Auto: Elise S1

Bericht door WimC »

Hugo,

Mijn vraag is iets simpeler. Ik krijg ergens in de lente een nieuwe Exige V6 met compressor motor in mijn garage. Als ik praat over inrijden dan krijg ik de meest verschillende theorieën over koppelkurves etc... In die mate dat inrijden meer een vervelende klus lijkt en de eerste 500 (of is het nu 1000 of 1500) km eerder een survival klus lijken.
Mijn privé Beierse dieselstoof werd 2,5 jaar geleden in dienst genomen, voor geen meter gerodeerd en is nu na bijna 120.000km een toonbeeld van betrouwbaarheid en prestaties.
Zal de vragen als korte vragen proberen stellen (van toepassing op de V6 Exige):
- moet je vandaag de dag überhaupt nog roderen
- hoeveel kilometer zou je aanraden indien 'ja'
- wat is het doel van roderen? Levensduur verlengend of prestatieverhogend?
- en natuurlijk: welk soort rodage zou je aanraden bij een dergelijke auto.

Wim
Laatst gewijzigd door WimC op 21 jan 2013, 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.
FastEleven
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250

Bericht door FastEleven »

wel is op te merken dat een compressor wel op alle toeren druk geeft, maar omdat deze veel duurder en ingewikkeld is wordt die nog maar zelden gebruikt
Wel bij Lotus dus, zowel in de huidige Exige S (1800cc-220/240/260 pk), Elise S(1800 cc - 220 pk) als de Evora en nieuwe Exige V6 (3500 cc - 345 (??) pk)
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
Capitol
Naam: Bart
Auto: Lotus-loos

Bericht door Capitol »

WimC schreef:Hugo,

Mijn vraag is iets simpeler. Ik krijg ergens in de lente een nieuwe Exige V6 met compressor motor in mijn garage. Als ik praat over inrijden dan krijg ik de meest verschillende theorieën over koppelkurves etc... In die mate dat inrijden meer een vervelende klus lijkt en de eerste 500 (of is het nu 1000 of 1500) km eerder een survival klus lijken.
Mijn privé Beierse dieselstoof werd 2,5 jaar geleden in dienst genomen, voor geen meter gerodeerd en is nu na bijna 120.000km een toonbeeld van betrouwbaarheid en prestaties.
Zal de vragen als korte vragen proberen stellen (van toepassing op de V6 Exige):

Wim
Heb je die vragen ook al eens aan uw dealer gesteld?
Toen wij de CUP260 gingen halen, werd ons toch zeer duidelijk gemaakt dat er wel degelijk moest gerodeerd worden en dat dit kon gecontroleerd worden nadien via de computer ivm garantie.
M140i & GT3 Touring
WimC
Auto: Elise S1

Bericht door WimC »

Natuurlijk ga ik mijn dealer ook deze vraag stellen Bart.
Maar ben enorm benieuwd naar wat iemand met kennis van motoren zoals Hugo hiervan vindt.

Overigens vind ik dat Lotus zijn klanten een beetje stiefmoederlijk wil behandelen mbt dreigingen van verliezen van garantie als je dit of dat niet/wel doet. Of heb je dit ook bij de aankoop van pakweg een...Porsche 911 ?

Heb er overigens geen problemen mee om de 'wijze raad' van een constructeur op te volgen hoor.
Erwin
Naam: Euh ... Erwin
Auto: Elise S CR, Donk D8

Bericht door Erwin »

Ik zou de eerste 2500 km gewoon goed opwarmen, vlotjes rijden, geen noodstops doen, niet meer dan half gas, ...

Ik denk dat het inrijden van remmen, banden, het "zetten" van alle ophangingspunten, ... belangrijker is dan de pure rodage van de motor en versnellingsbak.

Een echte rodage zoals we ze pakweg 20 jaar geleden kenden, bestaat niet meer.

Professioneel ben ik bezig met grote industriële dieselmotoren. Voorbeeld : MWM 32 liter, V16, 1000 kW. Deze motoren draaien ook geen rodage, integendeel. We raden de klanten zelfs aan om zoveel mogelijk belasting te draaien. We zien in de praktijk dat deze motoren een relatief hoog olieverbruik hebben in het begin dat gestaag mindert. Na pakweg 500 draaiuren hebben ze geen olieverbruik meer. Dit soort motoren heeft helemaal niet de fijne afwerking en toleranties die in een moderne Toyota voorkomen.
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
billie
Naam: Hub
Auto: Elise S1 -Elise S2 111S

Bericht door billie »

wanneer dat inrijden een vervelende klus is wil ik dat wel doen :lol: :lol:
WimC schreef:Hugo,

Wim
[size=150][color=#0040FF]lighter is better[/color][/size]
HJ2
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95

Bericht door HJ2 »

Wat heb je toch een groot gouden hart!
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Hugo
Naam: Hugo
Auto: Europa Special

Bericht door Hugo »

FastEleven schreef:
Wel bij Lotus dus, zowel in de huidige Exige S (1800cc-220/240/260 pk), Elise S(1800 cc - 220 pk) als de Evora en nieuwe Exige V6 (3500 cc - 345 (??) pk)
voila, nog maar eens een bewijs van de exclusiviteit van een Lotus

om te begrijpen waarom Lotus toch kiest voor een compressor ( supercharger) om het vermogen van een motor op te voeren zijn
hieronder de verschillen en voor en nadelen tussen een turbo en een supercharger

turbo
- aangedreven door uitlaatgassen, wil zeggen dat die maar pas goed werkt bij hogere toeren = veel uitlaatgas nodig
- werking turbo vraagt maar zeer weinig PK voor aandrijving, omdat de uitstroom van uitlaatgassen wordt gehinderd verliest de motor enige pk
- redelijk van prijs, weinig (bewegende) onderdelen,
- weinig plaats nodig en plaats is min of meer vrij te kiezen

supercharger
- aangedreven door riem of ketting, werkt dus bij ALLE toerentallen, feitelijk het grootste en zo goed als enige voordeel van een supercharger
- pk verlies door aandrijving, aandrijvingskracht wordt rechtstreeks of onrechtstreeks van de krukas afgenomen, voor elke pk die een supercharger meer leverd gaat echter 1/4 naar de aandrijving van deze, dus om netto 90 pk meer over te houden op de aandrijflijn moet de supercharger(compressor) 120 pk bruto afleveren, is wel afhankelijk van type, kan meer of minder
- duurder in prijs, afhankelijk van type meer bewegende onderdelen die in contact komen met elkaar
- vraagt wat meer plaats, vermits aandrijving door riem moet hij ook op een bepaalde plaats staan

in een eerder bericht heb je al kunnen lezen dat het vermogen van een motor wordt opgevoerd door de inlaatlucht op druk te brengen, door middel van turbo of compressor, en de berekening dat een druk van 1 bar resulteert in ongeveer 50% meer vermogen

om met een turbo 1 bar overdruk of meer te geven is ofwel veel toeren nodig, maar dan geeft de motor misschien pas vanaf 3000/4000 t/m voldoende pk, ofwel een grotere turbo, die zal al wel in wat lagere toeren voldoende druk geven, maar vraagt dan weer meer plaats
omdat een turbo feitelijk niet meer is dan gesofistikeerde ventilator is er ook veel drukverlies, een compressor geeft zoals het woord zegt feitelijk perslucht en bijna geen drukverlies

nu beogen de meeste constructeurs voor zowel diesels als benzine motors maar een verhoging van 25 %, dus een turbo is voor de meesten daarom aangewezen, ook een duurdere prijs voor een compressor van 500/1000 € is economisch niet te verantwoorden

Lotus wil dus veel pk, maar is als de dood om daarvoor een grotere en zwaardere motor te gebruiken, zij behouden liefst een basismotor met weinig cc, voordeel is ook dat een kleine motor meer toeren kan maken dan een grote ( meer toeren is ook meer pk)

Lotus wil wel meer dan 25% vermogenwinst, omdat te bereiken is er veel turbodruk nodig, maar omdat de turbo die alleen maar levert bij hoge toeren is dat voor gewoon verkeer niet zo aangewezen en niet voor iedereen weggelegd, een supercharger geeft al op 1000t/m druk en vermogenswinst, een turbo bij dit toerental zo goed als niks, ook is de krachttoename met een supercharger gelijkmatiger met het toerental, terwijl er met een turbo altijd een voelbaar moment is waarop de turbo echt begint te werken, en deze krachttoename kan het weggedrag van de lichte Lotus wel even beïnvloeden en dus niet voor iedereen geschikt om mee te rijden

in de tijd van de F1 turbomotoren van 1500 cc werd op het einde ervan gewerkt met turbo drukken tot 5 BAR, door ofwel één grote turbo, ofwel twee kleinere achter elkaar in serie dit tegen motortoerentallen van 13000 t/m en meer en tot 1000pk of meer in de kwalificatierondes
toen Renault eind jaren 70 als pionier begon met een V6 cilinder 1500 cc motor in de F1 gaf deze 650 PK bij 13000 t/m bij een turbodruk van max 2,2 bar, bij 8500 t/m waren echter nog maar 150 pk beschikbaar, schakelen was dus de boodschap ( toen nog een 5 of 6 bak met pookje)
Lancia dat ook lang met een compressor heeft gereden, monteerde in de Lancia Delta D4 ( rallyauto in de 80-jaren) een turbo en compressor achter elkaar om veel pk uit een klein blokje te sleuren

er zijn nu nog wel enkele constructeurs ( waaronder Lotus) die de supercharger gebruiken, maar alléén voor min of meer exclusieve wagens

er is wel een groot nadeel van zowel de turbo als de supercharger en dat is dat door lucht samen te drukken, de temperatuur van deze lucht sterk stijgt en zoals alle gassen zéér sterk uitzetten bij temperatuurstijging ( lucht is een mengeling van gassen oa 21% zuurstofgas en 78% stikstofgas en nog 1% andere is geringe hoeveelheden), de zuurstof moleculen worden groter door de warmte en er kunnen dus er dus minder in de verbrandingskamer worden geperst, deze op druk gebrachte lucht wordt daarom na de turbo of supercharger door een intercooler geleid ( = radiator maar met dus met de te koelen lucht gevuld), wordt wel niet altijd gedaan

nog een weetje afleidbaar uit al het bovenstaande
-een atmosferische motor (N/A) geeft het meeste pk, op zeeniveau ( luchtdruk is daar het hoogst) bij lage temperatuur ( lucht krimpt) en bij regen of mistig weer ( er zijn dan namelijk veel waterdeeltjes in de lucht die mee in de verbrandingskamer worden gezogen, vloeistof is in tegenstelling tot gas niet samendrukbaar maar verhogen wel de druk tijdens de verbranding van het brandstofmengsel) en meer druk is meer kracht simpel toch :D

deze techniek van water in de verbrandingkamer inbrengen door injectie wordt soms gebruikt in de racerij, het help ook met de motorkoeling
wie zegt dat men niet op water kan rijden :D :D :D ;)

dit hoofdstuk beschouw ik als afgesloten, er is nog veel meer, zijn trouwens al hele dikke boeken over volgeschreven

maar we dwalen feitelijk af, zal een van volgende dagen hier eens een hele uitleg doen over waarover dit eigenlijk begon namelijk het inrijden van een motor, is dat nog nodig?? , en zo ja welke onderdelen zouden dat nog nodig hebben?
Erwin
Naam: Euh ... Erwin
Auto: Elise S CR, Donk D8

Bericht door Erwin »

nog even over de waterinjectie.

Het mooiste voorbeeld is tractorpulling.
De grote roompluim die je ziet is bijna pure waterdamp van de waterinjectie.
Ze verbruiken op 1 pull meer water dan diesel om de motor gekoeld te krijgen intern.

Ik had vroeger zo'n klant. Draaide met z'n dieseltje op 9 bar overdruk. Om het motorblok te versterken, werd het vol beton gegoten. Nadeel was dat er geen waterkoeling meer was, dus injecteerden ze tot 6 liter water per run om de motor toch gekoeld te krijgen.

Van techniek gesproken!! ;)

Don't try this in your Lotus :mrgreen:
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
Plaats reactie