Schuim / pasta-vorming reservoir koelvloeistof

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Gebruikersavatar
billie
Berichten: 941
Lid geworden op: 09 nov 2011, 09:55
Naam: Hub
Auto: Elise S1 -Elise S2 111S
Locatie: Brunssum

Re: Schuim / pasta-vorming reservoir koelvloeistof

Bericht door billie »

een goedwerkende dop op het expansievat kan zorgen dat de overdruk weg kan en kost 5 euri's

waarom er gezegd wordt dat de radiateur het na 7 jaar begeeft snap ik niet helemaal zal toch wel van meerdere factoren afhangen waaronder kilometers

zou ik in de verkoop zitten dan zou ik ook adviseren om te vernieuwen :lol: :lol: omzet is winst

extra capaciteit radiator daar kan ik in meegaan
HJ2 schreef:Radiateur is een listige qua voorspelling :lol:
Gaat hij nu stuk van ouderdom, of door een beginnend lek in de koppakking waardoor de druk hoger is als nomaal? :roll:
[size=150][color=#0040FF]lighter is better[/color][/size]
Emiel
Berichten: 1193
Lid geworden op: 05 mei 2010, 19:29
Naam: Emiel
Auto: Motorsport/Exige S1
Locatie: Grens gebied, Nederland.

Re: Schuim / pasta-vorming reservoir koelvloeistof

Bericht door Emiel »

Billie :
Sommige dingen zijn bewezen door rijders, niet door verkopers.
Het wiel opnieuw uit vinden kan hoor , maar is mij slecht bevallen :)

Radiateur met plastic uit einden geeft problemen op hele warme dagen na de jaren. Bij mij spoot het ook over de voorraam long time ago.

HGF bij k-series is een bekend en erkend probleem. Sommige motorblokken hebben het erger, misschien door materialen , misschien door eigenaars onkunde.

Het zelfde bij de elise zijn de toelinks, de bouten van de draag arm naar de hub, steering rack, etc.

Iedere auto heeft zijn problemen, dat moet je weten als je sinds 1977 in het vak zit ;)
Gebruikersavatar
Mario
Berichten: 149
Lid geworden op: 02 aug 2009, 23:55
Naam: Mario
Auto: Elise Type 25/Cooper S
Locatie: Izegem

Re: Schuim / pasta-vorming reservoir koelvloeistof

Bericht door Mario »

Is het inmiddels al duidelijk hoe dit is afgelopen (Werendfried :) ) Witse?
Gebruikersavatar
Witse
Berichten: 76
Lid geworden op: 04 sep 2009, 18:39
Auto: Elise S2
Locatie: Meise - Vlaams-Brabant

Re: Schuim / pasta-vorming reservoir koelvloeistof

Bericht door Witse »

Ik heb ondertussen al veel informatie ingewonnen (via manuals, internet en leden van het forum) om te zien hoe ik de vervanging van de cilinderkoppakking eventueel zelf kan uitvoeren.

Ik zou het graag zelf doen omdat het 1/ leerzaam is en 2/ minder zwaar voor de portomonnee :-)

Als iemand me trouwens nog kan zeggen waar ik aan ARP studs kan geraken... Ik had al enkele links doorgekregen van nederlandse bedrijven maar die reageren niet...

Greetz
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: Schuim / pasta-vorming reservoir koelvloeistof

Bericht door HJ2 »

Witse schreef:
Als iemand me trouwens nog kan zeggen waar ik aan ARP studs kan geraken... Ik had al enkele links doorgekregen van nederlandse bedrijven maar die reageren niet...

Greetz

"wegens rijkdom gesloten" denken we dan maar :roll:
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
kevin_v
Berichten: 347
Lid geworden op: 07 dec 2008, 17:56
Naam: Kevin
Auto: Elise MK1
Locatie: Borgerhout

Re: Schuim / pasta-vorming reservoir koelvloeistof

Bericht door kevin_v »

pm eens ovi hier op het forum, die heeft veel ervaring met rover motors
Gebruikersavatar
Witse
Berichten: 76
Lid geworden op: 04 sep 2009, 18:39
Auto: Elise S2
Locatie: Meise - Vlaams-Brabant

Re: Schuim / pasta-vorming reservoir koelvloeistof

Bericht door Witse »

Bij deze een klein update:
- heb de achterste clam er ondertussen af gehaald
- uitlaatcollector en inlaatcollector gedemonteerd

'mayonaise' te zien aan inlaatspruitstuk aan de cilinder van distributiekant

Nu verder demonteren en daarna onderdelen bestellen
Bijlagen
DSC_0120.jpg
DSC_0120.jpg (37.46 KiB) 1947 keer bekeken
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: Schuim / pasta-vorming reservoir koelvloeistof

Bericht door HJ2 »

Alles lekker doorspoelen voordat de koelvloeistof er weer in gaat!
En, is het een leuke klus om zelf te doen? (leerzaam is het ongetwijfeld :-)

Let straks bij assemblage goed op de juiste aanhaalmomenten en of de bouten droog of gesmeerd moeten zijn.

Ik weet niet o de manual nog iets zegt over natrekken (denk van niet) Maar zo nee: niet vergeten!
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
Witse
Berichten: 76
Lid geworden op: 04 sep 2009, 18:39
Auto: Elise S2
Locatie: Meise - Vlaams-Brabant

Re: Schuim / pasta-vorming reservoir koelvloeistof

Bericht door Witse »

Ik vind het wel leuk om zelf te sleutelen aan de wagen ja en tot nu toe loopt alles goed. Gelukkig heb ik voldoende plaats in de garage en heb ik al veel info gekregen van Billie (hartelijk dank daarvoor!!). Ik zou wel graag wat meer tijd hebben om ermee bezig te zijn maar ja, een mens moet ook nog gaan werken in de week hé :-)

En het is zeker leerzaam. Je leert de wagen beter kennen en ziet hoe alles in elkaar zit. So far so good.

Qua natrekken: kopbouten moeten op moment gezet worden en daarna 2 maal 180° vastdraaien volgens de manual dus dit moet voldoende zijn.

ARP studs ga ik niet gebruiken. Gewoon nieuwe origninele bouten. Na veel surfen op het net heb ik info gevonden die het gebruik van zulke bouten afraad omdat dit niet strookt met het concept van de motor.

Ik ben wel nog aan het nadenken over de remote thermostat. Sommigen raden dit aan, anderen zien er het voordeel niet van. Dus ik moet het nog eens bekijken.

To be continued...
Plaats reactie