25/01/2011 - 14u33
Fiscaal statuut bedrijfswagens voordelig voor CO2-zuinige wagens
Minister van Financiën Steven Vanackere verwacht dat de aanpassing van het fiscaal statuut van bedrijfswagens eerder voordelig kan uitdraaien dan de vroegere situatie voor wie kiest voor de meest CO2-aantrekkelijke voertuigen. Dat verklaarde hij woensdag bij de voorstelling van de fiscale maatregelen uit de programmawet, waarover de ministerraad het dinsdag eens raakte.
Het fiscaal regime voor bedrijfswagens was eind vorig jaar al gewijzigd, maar al snel werd duidelijk dat er een risico op belastingontwijking bestond via constructies waarbij wagens kunstmatig tweedehands worden gemaakt. Vandaar dat de regering nu al een verfijning doorvoerde. Vanackere ontkende meteen dat de aanpassing tot doel heeft nog wat extra geld op te halen. De opbrengst uit de fiscaliteit van bedrijfswagens wordt in het regeerakkoord op 200 miljoen euro geraamd.
Om het voordeel voor bedrijfswagens te berekenen, wordt voortaan uitgegaan van de catalogusprijs, opties en btw incluis, maar zonder kortingen. Aan dat bedrag wordt een percentage toegevoegd gaande van vier tot achttien procent, afhankelijk van de CO2-uitstoot. Nadien vermindert dit belastbaar voordeel elk jaar met zes procent, tot een minimum van zeventig procent.
De CD&V-vicepremier wees erop dat met een percentage van vier procent een bijzonder voordelig tarief wordt gehanteerd ten aanzien van CO2-zuinige wagens. Hij meent ook dat het nieuwe berekeningsmodel eenvoudiger is dan het vroegere systeem, omdat er geen discussie kan bestaan over de facturatieprijs. Vanackere kondigde ook aan dat op de website van de FOD Financiën binnenkort een informatieset zal staan waardoor iedereen zelf kan berekenen op welk belastbaar voordeel hij uitkomt.
Bron : http://www.gva.be/nieuws/geldzaken/aid1 ... ens-2.aspx
VAA in 2012
-
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 20:51
- Naam: Frédéric
- Auto: Lotus Lotus Lotus
- Locatie: Kontich (Antwerpen)
- Contacteer:
-
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 20:51
- Naam: Frédéric
- Auto: Lotus Lotus Lotus
- Locatie: Kontich (Antwerpen)
- Contacteer:
Re: VAA in 2012
Oudere bedrijfswagens worden minder belast
Om fraude tegen te gaan heeft de federale regering de regeling voor bedrijfswagens aangepast. Auto's die meer dan een jaar oud zijn, zullen minder worden belast.
De regering houdt vanaf nu enkel rekening met de nieuwwaarde van de wagen, dus niet meer met de prijs die door een koper is betaald. Een bedrijfswagen doorverkopen aan een dochterbedrijf aan een lagere prijs brengt dus geen belastingvoordeel meer op.
In de nieuwe regeling daalt de cataloguswaarde van een auto elk jaar met 6 procent waardoor hij minder belast wordt. Eens de kaap van de 70 procent bereikt is, blijft de waarde hetzelfde. Oudere bedrijfswagens worden dus fiscaal aantrekkelijker.
Bron : http://www.gva.be/nieuws/geldzaken/aid1 ... elast.aspx
Eens de kaap van de 70 procent bereikt is, blijft de waarde hetzelfde
ik wil graag 5 jaar oude auto's leveren aan overheid aan 70% van de oorspronkelijke catalogusprijs. Veel wagens leveren na 1 jaar al geen 70% meer op van de oorspronkelijke catalogusprijs...
Om fraude tegen te gaan heeft de federale regering de regeling voor bedrijfswagens aangepast. Auto's die meer dan een jaar oud zijn, zullen minder worden belast.
De regering houdt vanaf nu enkel rekening met de nieuwwaarde van de wagen, dus niet meer met de prijs die door een koper is betaald. Een bedrijfswagen doorverkopen aan een dochterbedrijf aan een lagere prijs brengt dus geen belastingvoordeel meer op.
In de nieuwe regeling daalt de cataloguswaarde van een auto elk jaar met 6 procent waardoor hij minder belast wordt. Eens de kaap van de 70 procent bereikt is, blijft de waarde hetzelfde. Oudere bedrijfswagens worden dus fiscaal aantrekkelijker.
Bron : http://www.gva.be/nieuws/geldzaken/aid1 ... elast.aspx
Eens de kaap van de 70 procent bereikt is, blijft de waarde hetzelfde

ik wil graag 5 jaar oude auto's leveren aan overheid aan 70% van de oorspronkelijke catalogusprijs. Veel wagens leveren na 1 jaar al geen 70% meer op van de oorspronkelijke catalogusprijs...
-
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 20:51
- Naam: Frédéric
- Auto: Lotus Lotus Lotus
- Locatie: Kontich (Antwerpen)
- Contacteer:
Re: VAA in 2012
Amper enkele weken nadat de regering het fiscaal regime van bedrijfswagens heeft gewijzigd, voert ze nog een aanpassing door. 'Die is nodig om misbruiken te voorkomen', zegt minister van Financiën Steven Vanackere (CD&V). 'De oorspronkelijke regeling maakte geen onderscheid tussen nieuwe en tweedehandswagens. En we vrezen dat belastingplichtigen hun voertuigen daarom 'kunstmatig' tweedehands zullen maken. Daar maken we met deze aanpassing een einde aan', stelt Vanackere.
Werknemers die een bedrijfswagen ook gratis voor privéritjes kunnen gebruiken, worden daarop belast via het systeem van 'voordeel van alle aard' (VAA). Dat VAA wordt sinds 1 januari berekend in functie van de cataloguswaarde en de CO2-uitstoot. De cataloguswaarde is de prijs voor particulieren bij de eerste inschrijving van het voertuig , inclusief de opties en de btw en zonder rekening te houden met kortingen. De ondergrens van het VAA is vastgesteld op 1.200 euro per jaar.
Ouderdom van de wagen
Deze week besliste de regering dat de berekening van het VAA afhankelijk wordt van de ouderdom van de wagen. Eén jaar na de officiële inschrijving van de wagen, wordt het VAA gereduceerd tot 94 procent. Na twee jaar tot 88 procent, na drie jaar tot 82 procent totdat een bodem van 70 procent van de cataloguswaarde is bereikt.
Om het VAA te berekenen, moet de belastingplichtige de cataloguswaarde vermenigvuldigen met een coëfficiënt van minimaal 4 procent en maximaal 18 procent. 'Bij een zeer energiezuinige wagen zoals een hybride bedraagt de coëfficiënt 4 procent. Naarmate het voertuig meer CO2 uitstoot, stijgt de coëfficiënt', legt Vanackere uit. De concrete percentages zouden terug te vinden zijn op de website van de federale overheidsdienst Financiën. Het resultaat dient vervolgens vermenigvuldigd te worden met 6/7.
Concreet: voor een nieuw voertuig met de laagst mogelijke CO2-uitstoot met een cataloguswaarde van 30.000 euro, is de formule: 30.000 x 4% x 6/7.
Is diezelfde wagen een jaar oud, dan is de formule: (30.000 x 4% x 6/7) x 94 procent. Is de wagen twee jaar oud, dan wordt het voordeel van alle aard vermenigvuldigd met 88 procent.
Een echte hel
De aangepaste formule treedt op 1 mei in werking. Voor de periode tussen 1 januari en 1 mei zal de fiscus een verrekening toepassen. Want werknemers die met een oudere bedrijfswagen rijden, genieten in de periode van 1 januari tot 1 mei geen korting.
De berekening van het voordeel van alle aard zal een echte hel worden voor personeelsdiensten en sociaal secretariaten. De toepassing van de eind december gestemde regels zal deze maand nog niet correct kunnen gebeuren. De meeste bedrijven zullen volgende maand dus een correctie moeten doorvoeren.
De leasemaatschappij Leaseplan is tevreden met de allerlaatste aanpassing. 'Het is een kleine afzwakking van de belasting en er is duidelijkheid over tweedehandswagens', zegt business development manager Gerry Van Aken.
'Maar toch blijven we het jammer vinden dat bedrijfswagens zwaarder worden belast en dat werknemers dat in hun nettoloon zullen voelen. Het is ook geen goede zaak dat de vergroening van de bedrijfswagenbelasting die enkele jaren geleden werd ingezet, nu wordt teruggeschroefd
Bron: http://netto.tijd.be/geld_en_gezin/bela ... m=referral
- diego
- Berichten: 393
- Lid geworden op: 25 dec 2010, 12:38
- Auto: Elan S2 - EXIGE S II
- Locatie: Staden
Re: VAA in 2012
Jawel en na lang zoeken hebben we nog een achterpoortje gevonden
Der is ook zoiets in de nieuwe wet als "eigen inbreng" iedere zelfstandige heeft ooit wel eens geinvesteerd in zijn firma, wel formuleer een deel van die investering als eigen inbreng bij de aankoop van die wagen
Vb wij rijden range rover sport , betaalden vroeger 290 € vaa , met het systeem van 2012 zouden we 735€ vaa betalen , met een gedeelte inbreng te registreren betalen we nu anno 2012 nog 198€ :
Jan 2012 Hebben we zo al toegepast , en jawel hoor vorige week al controle maar alles blijkt legaal te zijn

Der is ook zoiets in de nieuwe wet als "eigen inbreng" iedere zelfstandige heeft ooit wel eens geinvesteerd in zijn firma, wel formuleer een deel van die investering als eigen inbreng bij de aankoop van die wagen
Vb wij rijden range rover sport , betaalden vroeger 290 € vaa , met het systeem van 2012 zouden we 735€ vaa betalen , met een gedeelte inbreng te registreren betalen we nu anno 2012 nog 198€ :
Jan 2012 Hebben we zo al toegepast , en jawel hoor vorige week al controle maar alles blijkt legaal te zijn

- Didier
- Berichten: 1596
- Lid geworden op: 25 jul 2009, 11:20
- Naam: Didier heeft Lotusitis ..
- Auto: Elan Plus2S CN
- Locatie: Geluwe W-VL
- Contacteer:
Re: VAA in 2012
Leve de achterpoortjes , zeker ?


--------------Greetz, Didier -------------The destination is irrelevant, when the journey is in a Lotus!
- electroshock
- Berichten: 2983
- Lid geworden op: 18 jan 2009, 22:01
- Auto: nee, youngtimer Ridley
Re: VAA in 2012
Voila,
oplossing voor de VAA: met de min. 25 jaar oude Lotus pirvé rijden aan lage taks en de Evora S van de zaak énkel gebruiken voor de zaak, en de fiscus mag fluiten naar haar VAA-inning.
http://www.bespaarbelastingen.be/algeme ... -bewijzen/
oplossing voor de VAA: met de min. 25 jaar oude Lotus pirvé rijden aan lage taks en de Evora S van de zaak énkel gebruiken voor de zaak, en de fiscus mag fluiten naar haar VAA-inning.
http://www.bespaarbelastingen.be/algeme ... -bewijzen/
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.
- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
Better to run than to rot.
- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
- FastEleven
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
- Naam: Erik
- Auto: 2-11 + Cup 250
- Locatie: België-Brasschaat
Re: VAA in 2012
Dit systeem wordt in Nederland al gebruikt voor de bijtelling (vgl VAA) en is dus geen verrassing. Zelfde principe geldt overigens nu al voor pool wagens.
Vermits in Nederalnd de bedrijfswagen enkel voor bedrijfsverplaatsingen sterk ingeburgerd is, zijn de belastingsdiensten vaak aanwezig met controleurs om zulke bedrijfswagens te spotten op parkings van oa de Efteling en andere familiale aangelegenheden ....
Ik ben trouwens wel benieuwd hoe je met de hele familie inclusief bagage op vakantie met een Lotus Elan gaat. Vergeet voor de wintervakantie ook geen sneeuwkettingen, want met z'n 4-en een skibak op de hardtop van de Elan kun je maar beter veilig vertrekken ...
...
Vermits in Nederalnd de bedrijfswagen enkel voor bedrijfsverplaatsingen sterk ingeburgerd is, zijn de belastingsdiensten vaak aanwezig met controleurs om zulke bedrijfswagens te spotten op parkings van oa de Efteling en andere familiale aangelegenheden ....
Ik ben trouwens wel benieuwd hoe je met de hele familie inclusief bagage op vakantie met een Lotus Elan gaat. Vergeet voor de wintervakantie ook geen sneeuwkettingen, want met z'n 4-en een skibak op de hardtop van de Elan kun je maar beter veilig vertrekken ...

My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track


- electroshock
- Berichten: 2983
- Lid geworden op: 18 jan 2009, 22:01
- Auto: nee, youngtimer Ridley
Re: VAA in 2012
... daar is dan de pick-up voor. Niks BIV, maximale afrtekbaarheid. Ideaal om in de sneeuw te spelen.
Maar alle gekheid op een stokje, het duurt geen 5 jaar meer of alle beroepsverplaatsingen dienen geregistreerd, hetzij eerst analoog in een boekje of desgevallend digitaal in één of andere zwarte doos.
Dat de fiscaliteit maar eens grondig wordt hervormd !
Apropos Nederland, sinds vandaag is daar het 21% btw tarief in plaats van de vorige 19% van toepassing.
Waar zijn die goede oude middeleeuwen naar toe, ze waren destijds content met 1/10 van de opbrengsten en bouwden daarvan de mooiste en grootste kastelen.

Maar alle gekheid op een stokje, het duurt geen 5 jaar meer of alle beroepsverplaatsingen dienen geregistreerd, hetzij eerst analoog in een boekje of desgevallend digitaal in één of andere zwarte doos.
Dat de fiscaliteit maar eens grondig wordt hervormd !
Apropos Nederland, sinds vandaag is daar het 21% btw tarief in plaats van de vorige 19% van toepassing.
Waar zijn die goede oude middeleeuwen naar toe, ze waren destijds content met 1/10 van de opbrengsten en bouwden daarvan de mooiste en grootste kastelen.

Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.
- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
Better to run than to rot.
- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs