TECH: Dringend... Hoe haal ik het tandwiel van de krukas?
- mindp0wer
- Berichten: 2226
- Lid geworden op: 05 aug 2009, 23:01
- Naam: Koen
- Auto: Elise Sport160 - 2006 S
- Locatie: Kermt
Re: TECH: Dringend... Hoe haal ik het tandwiel van de krukas
Dirk, ik heb je een pm gestuurd.
Succes.
Koen
Succes.
Koen

I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna
- ovi
- Berichten: 3904
- Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
- Naam: Ivo
- Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
- Locatie: Keerbergen
Re: TECH: Dringend... Hoe haal ik het tandwiel van de krukas
Voor sommige mensen is het toch echt moeilijk te verstaan dat het zelf aan uw auto werken ook een hobby kan zijn!wimvanbeeck schreef:Breng uw Lotus gewoon naar een dealer, deze zal hem profesionaal herstellen met de nodige garantie!!!

- ovi
- Berichten: 3904
- Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
- Naam: Ivo
- Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
- Locatie: Keerbergen
Re: TECH: Dringend... Hoe haal ik het tandwiel van de krukas
En hoe zit het Dirk?
Al nieuws?
Al nieuws?

- wimvanbeeck
- Berichten: 1615
- Lid geworden op: 01 sep 2008, 14:14
- Naam: Wim
- Auto: Elise S 220
- Locatie: Lommel
Re: TECH: Dringend... Hoe haal ik het tandwiel van de krukas
Ik werk ook graag zelf aan mijn auto, maar ik denk dat hier toch wel iets serieuzer aan de hand is dan ergens een dichtingske vervangen!!!ovi schreef:Voor sommige mensen is het toch echt moeilijk te verstaan dat het zelf aan uw auto werken ook een hobby kan zijn!wimvanbeeck schreef:Breng uw Lotus gewoon naar een dealer, deze zal hem profesionaal herstellen met de nodige garantie!!!
-
- Berichten: 324
- Lid geworden op: 28 jan 2010, 20:34
- Naam: Dirk
- Auto: Ne witte
- Locatie: Hasselt
Re: TECH: Dringend... Hoe haal ik het tandwiel van de krukas
Ik sleutel heel erg graag aan mijn voitureke, het spaart trouwens een pak centen uit.
Een korte update:
Ik heb de achterwielen er terug opstaan, heb de kappen van de distributie terug erop geschroefd en heb contact genomen met een bevriend garagist.
Morgen mag hij op consultatie en dan kijken we even verder hoe en wat. Als het de koppakking is dan kan hij die vervangen. Ik kan dat ook zelf, maar heb het gewoon te druk (het leven van de zelfstandige) om dit in een keer door af te werken.
Naar een Lotus garage gaan is inderdaad een optie. Maar dat betekend ofwel transport regelen naar Antwerpen of Oostende, ofwel de boel weer helemaal in elkaar zetten en dan naar daar rijden, met mogelijke schade tot gevolg en extra kosten om de auto terug af te breken zodat men eraan kan.
Voor een relatief standaard motor ga ik dan even langs bij mijn vertrouwde garagist in de buurt.
Afhankelijk van het onderzoek kan ik dan of de motor laten herstellen of, indien de kosten te hoog zijn, zoeken naar een andere motor. In het laatste geval zit ik te lonken naar een wat "straffere" versie, bijvoorbeeld een Honda V-Tec conversie of een Audi 1.8T. Alleen zal het dan nog langer duren. (en vooral meer geld kosten)
Weten jullie hier trouwens hoe dat zit met keuring na conversie? Ik weet dat de verzekering zal aangepast moeten worden voor het grotere vermogen... Maar wat met de rest? (Een motor in en uitbouwen is niet iets waar ik zomaar ieder jaar mee bezig wil/kan zijn).
Maar bon, morgen weet ik (hopelijk) meer
Dirk
PS Als de motor toch wordt open gesmeten, heeft het dan zin om ineens nieuwe zuigerveren te steken?
Een korte update:
Ik heb de achterwielen er terug opstaan, heb de kappen van de distributie terug erop geschroefd en heb contact genomen met een bevriend garagist.
Morgen mag hij op consultatie en dan kijken we even verder hoe en wat. Als het de koppakking is dan kan hij die vervangen. Ik kan dat ook zelf, maar heb het gewoon te druk (het leven van de zelfstandige) om dit in een keer door af te werken.
Naar een Lotus garage gaan is inderdaad een optie. Maar dat betekend ofwel transport regelen naar Antwerpen of Oostende, ofwel de boel weer helemaal in elkaar zetten en dan naar daar rijden, met mogelijke schade tot gevolg en extra kosten om de auto terug af te breken zodat men eraan kan.
Voor een relatief standaard motor ga ik dan even langs bij mijn vertrouwde garagist in de buurt.
Afhankelijk van het onderzoek kan ik dan of de motor laten herstellen of, indien de kosten te hoog zijn, zoeken naar een andere motor. In het laatste geval zit ik te lonken naar een wat "straffere" versie, bijvoorbeeld een Honda V-Tec conversie of een Audi 1.8T. Alleen zal het dan nog langer duren. (en vooral meer geld kosten)
Weten jullie hier trouwens hoe dat zit met keuring na conversie? Ik weet dat de verzekering zal aangepast moeten worden voor het grotere vermogen... Maar wat met de rest? (Een motor in en uitbouwen is niet iets waar ik zomaar ieder jaar mee bezig wil/kan zijn).
Maar bon, morgen weet ik (hopelijk) meer
Dirk
PS Als de motor toch wordt open gesmeten, heeft het dan zin om ineens nieuwe zuigerveren te steken?
Neen de sticker is GEEN Scapa logo...
De S1 staat voor de deur dus binnenkort actie!
De S1 staat voor de deur dus binnenkort actie!
- Erwin
- Berichten: 1812
- Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
- Naam: Euh ... Erwin
- Auto: Elise S CR, Donk D8
- Locatie: Haasrode
Re: TECH: Dringend... Hoe haal ik het tandwiel van de krukas
Als je pistoons eruit moeten, voor bijvoorbeeld een dichting onderaan een natte bus, moeten de zuigerveren veranderd worden.
Als dit niet het geval is, laat ze dan steken.
Voor een standaard "joint de culasse" moet de motor er niet uit.
Voor je segmenten wel.
Vergeet ook niet dat dan de lagertappen ook los moeten op je drijfstangen en dus best dan ook de lagerschalen, ... de rekening loopt
Als dit niet het geval is, laat ze dan steken.
Voor een standaard "joint de culasse" moet de motor er niet uit.
Voor je segmenten wel.
Vergeet ook niet dat dan de lagertappen ook los moeten op je drijfstangen en dus best dan ook de lagerschalen, ... de rekening loopt

I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
- ovi
- Berichten: 3904
- Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
- Naam: Ivo
- Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
- Locatie: Keerbergen
Re: TECH: Dringend... Hoe haal ik het tandwiel van de krukas
Zou niet weten waarom je uw zuigers er moet uithalen als je gewoon een koppakdichtingprobleem hebt dus gewoon laten zitten!
Anders spreek je wel over en bijna volledige revisie en dan ben je vertrokken!
Ik spreek uit ervaring dat je dan tegen den duur alle dichtingen aan het vervangen bent dus als je dat zelf niet kan doen steek je goedkoper een volledig andere motor.
I.v.m. een andere motor mag je het vergeten voor de keuring hier in België dus daar zou ik niet aan beginnen. Als je er een VVT wil insteken van Rover moet je ook de kabelboom en computer vervangen dus weer niet zo simpel.

Anders spreek je wel over en bijna volledige revisie en dan ben je vertrokken!

Ik spreek uit ervaring dat je dan tegen den duur alle dichtingen aan het vervangen bent dus als je dat zelf niet kan doen steek je goedkoper een volledig andere motor.

I.v.m. een andere motor mag je het vergeten voor de keuring hier in België dus daar zou ik niet aan beginnen. Als je er een VVT wil insteken van Rover moet je ook de kabelboom en computer vervangen dus weer niet zo simpel.
-
- Berichten: 1193
- Lid geworden op: 05 mei 2010, 19:29
- Naam: Emiel
- Auto: Motorsport/Exige S1
- Locatie: Grens gebied, Nederland.
Re: TECH: Dringend... Hoe haal ik het tandwiel van de krukas
Ik denk al, motorconversie Belgie?
Tis maar een rover blokje inderdaad, iedere garage moet dat kunnen doen. Tijd is kostbaar en wat overwerken is vaak goedkoper/beter voor de zaak als zelf doen.
Hopelijk kun je snel rijden.
Tis maar een rover blokje inderdaad, iedere garage moet dat kunnen doen. Tijd is kostbaar en wat overwerken is vaak goedkoper/beter voor de zaak als zelf doen.
Hopelijk kun je snel rijden.
-
- Berichten: 324
- Lid geworden op: 28 jan 2010, 20:34
- Naam: Dirk
- Auto: Ne witte
- Locatie: Hasselt
Re: TECH: Dringend... Hoe haal ik het tandwiel van de krukas
Een update.
Voor het hemelvaart weekend heb ik de auto bij een garage in de buurt (geen nood het is iemand die echt wel weet wat hij doet) binnen gedaan voor het vervangen van de koppakking.
Hij had het behoorlijk druk dus is er van de week pas aan begonnen.
Vandaag eens gaan zien en de kop is er al afgehaald en gevlakt.
De koppakking zelf vertoonde lekkage op 3 plaatsen
Hij heeft ook al een volledige dichtingset liggen voor de hele bovenzijde van de motor. Alle dichtingen en keerringen worden ook vervangen, de hydraulische stoters worden schoongemaakt en kunnen allemaal nog dienen. De trekbouten die de motor in elkaar houden worden ook vervangen door nieuwe evenals de olie ladder.
De carter gaat er dinsdag af en wordt ook helemaal gereinigd. Dan heel de boel terug in elkaar, kleppen stellen.
Er komt een sterkere koppakking in (een race versie) en door de nieuwe olie ladder zou het geheel weer tiptop moeten zijn.
Met wat geluk heb ik tegen het weekend de auto terug en kan ik de clam etc terug gaan opbouwen.
Frappant was dat de uitlaatcollector een bout miste en een andere bout loshad. De vorige eigenaar heeft denk ik wat slordig aan het geheel gewerkt waardoor die dingen zijn losgetrild. Dit verklaarde waarschijnlijk ook de slechte Lambda waarde bij de keuring.
Meteen even aangegeven dat als het toch open is, de collector ook goed proper kan gemaakt worden. Gladder is beter nietwaar?
Hopelijk zijn we dan even van de miserie af en kunnen we een leuke zomer tegenmoet gaan. 29/7 Zolder? Nog kandidaten...
Dirk
Voor het hemelvaart weekend heb ik de auto bij een garage in de buurt (geen nood het is iemand die echt wel weet wat hij doet) binnen gedaan voor het vervangen van de koppakking.
Hij had het behoorlijk druk dus is er van de week pas aan begonnen.
Vandaag eens gaan zien en de kop is er al afgehaald en gevlakt.
De koppakking zelf vertoonde lekkage op 3 plaatsen

Hij heeft ook al een volledige dichtingset liggen voor de hele bovenzijde van de motor. Alle dichtingen en keerringen worden ook vervangen, de hydraulische stoters worden schoongemaakt en kunnen allemaal nog dienen. De trekbouten die de motor in elkaar houden worden ook vervangen door nieuwe evenals de olie ladder.
De carter gaat er dinsdag af en wordt ook helemaal gereinigd. Dan heel de boel terug in elkaar, kleppen stellen.
Er komt een sterkere koppakking in (een race versie) en door de nieuwe olie ladder zou het geheel weer tiptop moeten zijn.
Met wat geluk heb ik tegen het weekend de auto terug en kan ik de clam etc terug gaan opbouwen.
Frappant was dat de uitlaatcollector een bout miste en een andere bout loshad. De vorige eigenaar heeft denk ik wat slordig aan het geheel gewerkt waardoor die dingen zijn losgetrild. Dit verklaarde waarschijnlijk ook de slechte Lambda waarde bij de keuring.
Meteen even aangegeven dat als het toch open is, de collector ook goed proper kan gemaakt worden. Gladder is beter nietwaar?
Hopelijk zijn we dan even van de miserie af en kunnen we een leuke zomer tegenmoet gaan. 29/7 Zolder? Nog kandidaten...
Dirk
Neen de sticker is GEEN Scapa logo...
De S1 staat voor de deur dus binnenkort actie!
De S1 staat voor de deur dus binnenkort actie!
- Sir Charles
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 31 mar 2009, 16:40
- Naam: Carl
- Auto: S3 S220
- Locatie: Lille, B
Re: TECH: Dringend... Hoe haal ik het tandwiel van de krukas
Gelukkig toch licht aan het einde van de tunnel...
29/7 staat sowieso al in mijn agenda. See you there!
29/7 staat sowieso al in mijn agenda. See you there!
Lotus Elise S3 S 220 - MY2012 - Carbon Grey - Touring pack - Black pack - TRD airbox - Larini exhaust
(ex) Lotus Elise S2 111S - MY04 - VVC 160pk - Storm Titanium metallic - Touring pack - Yokohama Advan Neova AD07 - Lotus Motorsport triple-pass alloy radiator - Nitron Street Series
(ex) Lotus Elise S2 111S - MY04 - VVC 160pk - Storm Titanium metallic - Touring pack - Yokohama Advan Neova AD07 - Lotus Motorsport triple-pass alloy radiator - Nitron Street Series