Momentsleutel, welke kopen?
- Jeroenbox
- Naam: Henniez
- Auto: Exige S, Caterham
Re: Momentsleutel, welke kopen?
@Erwin
welke zijn deugdelijk en niet duur?
smeren van de bouten lijkt me niet handig om dat zo te noemen. die spray is meer tegen corrosie denk ik dan smering.
welke zijn deugdelijk en niet duur?
smeren van de bouten lijkt me niet handig om dat zo te noemen. die spray is meer tegen corrosie denk ik dan smering.
[size=85]you never fail, you stop trying[/size]
- Erwin
- Naam: Euh ... Erwin
- Auto: Elise S CR, Donk D8
Voor 100 € moet je al een goeie 200 Nm momentsleutel hebben.
Professioneel gebruiken we ankel Facom en geen klachten.
Worden wel elk jaar opgestuurd voor calibratie.
Anti-seize spray is anti-corrosie en smeert.
Als je het niet hebt is gewone olie ook goed.
Het is trouwens veel belangrijker om alle bouten even vast te zetten dan de absolute koppelwaarden juist te hebben. Als er 1 losser of vaster staat wordt de kracht niet gelijk overgebracht en breken ze.
Professioneel gebruiken we ankel Facom en geen klachten.
Worden wel elk jaar opgestuurd voor calibratie.
Anti-seize spray is anti-corrosie en smeert.
Als je het niet hebt is gewone olie ook goed.
Het is trouwens veel belangrijker om alle bouten even vast te zetten dan de absolute koppelwaarden juist te hebben. Als er 1 losser of vaster staat wordt de kracht niet gelijk overgebracht en breken ze.
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
- ovi
- Naam: Ivo
- Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Waar heb jij die afgebroken velgen dan gezien en wat was dan de rede dat ze afgebroken zijn?Jeroenbox schreef: ik neem liever geen risico op het circuit en met de Exige. ik heb al genoeg afgebroken velgen gezien

- Erwin
Hierbij een overzichtje :
Loctite draadborging is dus uit den boze om juist op koppel te trekken.
Loctite draadborging is dus uit den boze om juist op koppel te trekken.
- ovi
En ik zou toch ook geen olie op de conische zittingen van de bouten spuiten, dus enkel op het draadgedeelte! 

- Jeroenbox
op het circuit zie ik nog wel eens wat afbreken wat betreft wielen. ik zal eens gaan kijken wat er dan precies breekt. volgens mij zijn het niet de bouten. ik heb het een keer zelfs op hoge snelheid voor mijn neus zien gebeuren in de laatste bocht op Zandvoort (Bos Uit ook wel de Arie Luyendijk bocht). Dat ziet er niet fraai uit.ovi schreef:Waar heb jij die afgebroken velgen dan gezien en wat was dan de rede dat ze afgebroken zijn?Jeroenbox schreef: ik neem liever geen risico op het circuit en met de Exige. ik heb al genoeg afgebroken velgen gezien
- Jeroenbox
help me even wat het overzichtje betekent... ik snap dat de kracht (N) waar de moer mee vast zit verschilt bij gelijk koppel (Nm). wat is dan gebruikelijk om te doen?
vandaag trouwens een sleutel bij Wurth gekocht. netjes certificaatje bij
vandaag trouwens een sleutel bij Wurth gekocht. netjes certificaatje bij
- Erwin
Het grafiekje toont gewoon dat bij verschillende bouten op hetzelfde koppel te trekken (in Nm), je toch een verschillende voorspankracht (in N) kan krijgen.
Dus, anders gezegd, als je alle bouten aantrekt met een momentsleutel, zijn de bouten eigenlijk toch niet gelijk aangespannen (wat wel de bedoeling is).
Om dit gelijk te krijgen, raden ze aan om een beetje olie of anti-seize op de schroefdraad te doen van bouten die je wil aanspannen met een momentsleutel.
Dus, anders gezegd, als je alle bouten aantrekt met een momentsleutel, zijn de bouten eigenlijk toch niet gelijk aangespannen (wat wel de bedoeling is).
Om dit gelijk te krijgen, raden ze aan om een beetje olie of anti-seize op de schroefdraad te doen van bouten die je wil aanspannen met een momentsleutel.
- ovi
Toch nog even zeggen dat het ENKEL op de schroefdraad mag zitten Erwin!Erwin schreef:Dus, anders gezegd, als je alle bouten aantrekt met een momentsleutel, zijn de bouten eigenlijk toch niet gelijk aangespannen (wat wel de bedoeling is).

Heb hier namelijk iemand gehad die het ook op de conische kop van de bout of moer spoot en dat is geen goed plan!

- Erwin
Ivo,
Je moet nog altijd goed weten waar je mee bezig bent hé!
Je moet nog altijd goed weten waar je mee bezig bent hé!