De Mid Life Update van de Plus2

MKI ('60) & MK2 ('90)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Didier
Berichten: 1596
Lid geworden op: 25 jul 2009, 11:20
Naam: Didier heeft Lotusitis ..
Auto: Elan Plus2S CN
Locatie: Geluwe W-VL
Contacteer:

Re: De Mid Life Update van de Plus2

Bericht door Didier »

Vandaag stond de Plus2 voor de eerste keer in de spuitcabine.
Zij werd in de spuitpolyester gezet.
Spuitpolyester 1.JPG
Spuitpolyester 2.JPG
Spuitpolyester 3.JPG
Ziet er plots net iets anders uit :)

Heb ook nog een detailopname van de versteviging van de A-stijl, waarvan sprake was in het vorig bericht
Versteviging a-stijl Detail 1.JPG
Versteviging a-stijl Detail 2.JPG
Duidelijk te zien is de verstevingsstang in de stijl en de bevestigingsboutjes.
Het oorspronkelijke staafje was veel te dun en veel te kort.

;)
--------------Greetz, Didier -------------The destination is irrelevant, when the journey is in a Lotus!
Gebruikersavatar
Didier
Berichten: 1596
Lid geworden op: 25 jul 2009, 11:20
Naam: Didier heeft Lotusitis ..
Auto: Elan Plus2S CN
Locatie: Geluwe W-VL
Contacteer:

Re: De Mid Life Update van de Plus2

Bericht door Didier »

Volgende week gaat het koetswerk de spuitcabine in.
Deze wordt in een donkere primer gezet.
Koetswerk klaar voor de grondlaag 01.jpg
Tijdens het schuren vonden we dat de ronding links achter niet het zelfde was als rechts achter. 't Was gewoon te rond in vergelijking met de rechterkant. De bovenkant moest normaal gezien iets vlakker aflopen. Als je goed kijkt op de foto waar de spuitpolyester opgespoten werd, kan je het nog zien.
d.w.z., schuren tot op de polyester ... en ja ... de oorzaak werd vlug gevonden. De auto had in het verleden achteraan een duwke gekregen. Het werd terug opgelapt, maar niet zoals het hoorde te zijn. Ondertussen netjes hersteld.
Koetswerk klaar voor de grondlaag 02.jpg
Koetswerk klaar voor de grondlaag 03.jpg
Detailtje van de neus ... 'l Vind em echt strak. Nee?
Koetswerk klaar voor de grondlaag 04.jpg
Koetswerk klaar voor de grondlaag 05.jpg
De koffer en motordeksel alsook de deuren zijn al in de primer gespoten. Resultaat is verbluffend. Al zeg ik het zelf ... 8-)
Onderdelen in de primer 01.jpg
Onderdelen in de primer 02.jpg
Volledige fotoreportage kan je ook vinden om m'n Facebook
--------------Greetz, Didier -------------The destination is irrelevant, when the journey is in a Lotus!
Gebruikersavatar
X-ian
Berichten: 1179
Lid geworden op: 19 mei 2010, 11:27
Naam: Christian
Auto: Ik had Elise Type 25
Locatie: Bornem

Re: De Mid Life Update van de Plus2

Bericht door X-ian »

Ziet er heel goed uit. Heb je zelf nog wel geduld? Langzamerhand loopt het nu toch naar zijn eind.
Gebruikersavatar
Didier
Berichten: 1596
Lid geworden op: 25 jul 2009, 11:20
Naam: Didier heeft Lotusitis ..
Auto: Elan Plus2S CN
Locatie: Geluwe W-VL
Contacteer:

Re: De Mid Life Update van de Plus2

Bericht door Didier »

Geduld heb ik wel ... Alleen zie ik dat m'n onderstel überhaupt nog niets aan gedaan is ... en dat het koetswerk zo goed als klaar is , en dat de motor ondertussen ook al terug in de garage staat.
'k zit nog met de voet in de gips, ben aan verbouwingen bezig thuis ... :?

Komende week werp ik me met m'n zoon op het onderstel, om deze in orde te krijgen. 'k Schat 14 dagen doorwerken ... Komt goed :)
--------------Greetz, Didier -------------The destination is irrelevant, when the journey is in a Lotus!
Gebruikersavatar
Didier
Berichten: 1596
Lid geworden op: 25 jul 2009, 11:20
Naam: Didier heeft Lotusitis ..
Auto: Elan Plus2S CN
Locatie: Geluwe W-VL
Contacteer:

Re: De Mid Life Update van de Plus2

Bericht door Didier »

Ben eindelijk eens begonnen aan m'n chassis.
Alle onderdelen worden volledig verwijderd ...
ontmanteling chassis 14.jpg
ontmanteling chassis 15.jpg
... om dan het naakte chassis af te stomen.
afstomen chassis 03.jpg
Tijdens het reinigen heb ik dan uiteindelijk besloten om het naar een metaal bewerkend bedrijf te brengen, waar het gezandstraald, gemetalliseerd en gepoedercoat zal worden.
Ondertussen ben ik begonnen met controle van de versnellingsbak.
herconditioneren versnellingsbak 02.jpg
Maar ik kon m'n ogen niet van het paletje houden, waar m'n nog ingepakte motor nog op stond ... 'k Heb die dan maar uitgepakt ... en zie aan ... :shock:
vernieuwde motor 05.jpg
vernieuwde motor 01.jpg
vernieuwde motor 02.jpg
vernieuwde motor 04.jpg
Ziet er in ieder geval goed uit. 8-)
Ben ondertussen ook eens naar de spuiterij gereden om de vordering der werken te bekijken. Het koetswerk stond reeds in de primer
koetswerk in de primer 01.jpg
koetswerk in de primer 02.jpg
koetswerk in de primer 03.jpg
't Ziet er plots al heel wat anders uit. Blijf die neus mooi vinden.
In de loop van de week wordt deze nog eens mat geschuurd en is ie dan klaar voor de lak.
Normaal gezien, als ze daar tijd voor hebben, wordt ie tegen einde van de maand in z'n definitieve kleurtje gezet. :)
Ben benieuwd.

De schade achteraan waar ik het de laatste keer over had, zag er heel slecht uit. Tijdens het schuren kwam een dikke laag plamuur te voorschijn, met daaronder een dikke scheur.
scheur hoek LA 02.jpg
scheur hoek LA 01.jpg
Blij dat dit ook is opgelost.

to be continued ...

;)
--------------Greetz, Didier -------------The destination is irrelevant, when the journey is in a Lotus!
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11313
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: De Mid Life Update van de Plus2

Bericht door Frederik »

Heerlijke thread ...

Ik hoop asap ook eens een restauratieprojectje te starten.
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: De Mid Life Update van de Plus2

Bericht door Hugo »

Didier

heb de foto's van uw Lotus Twin cam motor eens goed bekeken

is dit de originele motor? kan jij dat nagaan aan de hand van het motornummer?

op een foto van de linkse kant kan ik de ingegoten letters zien nl 681F6015, wat wijst op een blok dat voornamelijk in de Lotus Cortina MK II ( dat vierkante model) was gemonteerd, dit model werd in tegenstelling tot de eerdere Lotus Cortina MK I ( geassembleerd bij Lotus zelf) door Ford zelf geassembleerd, leverde Lotus de volledige motor geassembleerd of alleen de Lotuskop en specifieke Lotus onderdelen weet ik niet want zoals je weet kwam het blok van Ford zelf

heeft Lotus zelf het blok met nummer 681 in Elan's gemonteerd, mogelijk maar nog niks van gevonden

dat wil niet zeggen dat dit een slecht blok zo zijn, ik denk het zeker niet, want er waren genoeg Lotus Cortina's voor cicuitrace's met 170/175 pk

ik weet ook dat dit blok 681 ook werd gebruikt voor toenertijd Formule 3 racewagens, die waren toen beperkt tot 999cc, daarvoor werd in dit blok een krukas met zeer korte slag gemonteerd en gaf toen voor een 1000cc ongeveer 110 pk bij 9500/10000 tpm, niet slecht dus

zie ook bijgevoegde link

http://www.lotus-cortina.com/library/block/blocks.htm
Gebruikersavatar
Didier
Berichten: 1596
Lid geworden op: 25 jul 2009, 11:20
Naam: Didier heeft Lotusitis ..
Auto: Elan Plus2S CN
Locatie: Geluwe W-VL
Contacteer:

Re: De Mid Life Update van de Plus2

Bericht door Didier »

Hugo,
aan de hand van het motornummer en de gegevens die ik van Lotus Archives ontvangen heb, ben ik zeker dat het om de originele ingebouwde motor gaat.
:)
--------------Greetz, Didier -------------The destination is irrelevant, when the journey is in a Lotus!
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: De Mid Life Update van de Plus2

Bericht door Hugo »

didier,

uit onderstaande link blijkt inderdaad dat het Fordblok met markering beginletters 681 ook in de Elan werd gebruikt

http://en.wikipedia.org/wiki/Lotus-Ford_Twin_Cam
Gebruikersavatar
Didier
Berichten: 1596
Lid geworden op: 25 jul 2009, 11:20
Naam: Didier heeft Lotusitis ..
Auto: Elan Plus2S CN
Locatie: Geluwe W-VL
Contacteer:

Re: De Mid Life Update van de Plus2

Bericht door Didier »

tussentijdse update ...

Vrijdag ll. naar de spuiterij geweest.
Moet toegeven, 'k had een woauw-moment , toen ik de spuiterij binnen liep.
Het koetswerk is zover af.
Kleurtje is er op en hij ziet er echt gaaf uit 8-)
Enkel de wielkassen, de onderkant en binnenkant van de neus moeten nog gezwart worden.
Ook de motorkap en kofferdeksel moeten nog in het blauw gezet worden.
De fotootjes geven niet de juiste kleur weer, met uitzondering van de 2de misschien, daar wordt het kleur bijna goed weergegeven.
'k Had maar een goedkoop toestelletje bij :oops:
Iris Bleu Perl 01.jpg
Iris Bleu Perl 02.jpg
Iris Bleu Perl 03.jpg
Iris Bleu Perl 04.jpg
'k Ben iig. tevreden met het resultaat.
In principe staat het koetswerk komende zaterdag terug in mijn garage.
Deze week komt m'n chassis ook nog terug van z'n behandeling.
Dan begint het iets lastiger werk ... de montage :)
--------------Greetz, Didier -------------The destination is irrelevant, when the journey is in a Lotus!
Plaats reactie