De Mid Life Update van de Plus2

MKI ('60) & MK2 ('90)
Frederik
Site Admin
Auto: Elan & Evora
Contacteer:

Re: De Mid Life Update van de Plus2

Bericht door Frederik »

Heerlijk zo'n restauratie-projecten, zeker als ze gedocumenteerd worden en we allemaal kunnen meegenieten. Merci !

Ook leuk om terug te zien voor jezelf binnen enkele jaren :-)
vasseur
Auto: Elise s1 - Elan+2

Bericht door vasseur »

Zo zie je maar,
wanneer men begint met restaureren ,
dat er steeds iets tevoorschijn komt dat men nog niet wist.
in ieder geval schoon werk.
Heb het ook reeds mee gemaakt, weliswaar niet zo drastisch.
IN LOVE WITH MY GIRLS ON WHEELS

Afbeelding Ypres Lotus Day - dé officiële forumrit [schrijf nu in!]
Didier
Naam: Didier heeft Lotusitis ..
Auto: Elan Plus2S CN
Contacteer:

Bericht door Didier »

even een update ... langzaam maar zeker wordt er vooruitgang geboekt :)
schuren10.jpg
één van de 2 afgeschuurde portieren.
polyester01.jpg
polyester02.jpg
Door zijn eigen gewicht is de kofferbak beginnen doorhangen en zijn de spatborden door het gewicht en de schokken tijdens het rijden, beginnen scheuren. De oorzaak is vermoedelijk te zoeken in het ontbreken van de stevigheid van het dak (niet vergeten, het is een ombouw) en het bijkomende gewicht in de koffer, zoals reservewiel, batterij en tools. Eigenaardig genoeg, werd de Elan Drophead ( de kortere versie dus) oorspronkelijk wel vanuit de fabriek standaard geleverd als cabriolet. De Plus2 daar en tegen, er zijn wel plannen geweest om een open versie te maken, maar deze zijn nooit verder geraakt dan de tekentafel.
Om te vermijden dat de kofferbak nog doorhangt, worden er in de koffer links en rechts verstevigingen aangebracht.
polyester10.jpg
polyester08.jpg
In de spatborden vooraan zij heel duidelijk kleine barstjes te zien. Deze moeten er allemaal uit en verstevig worden.
polyester03.jpg
De tunnel van de uitlaat in ondertussen hersteld en verstevigd. Deze was door het gewicht van de uitlaat middendoor gescheurd (zie vorige reeks foto's). Er zal aan de binnenkant een verstevigingsplaatje worden gemonteerd om te voorkomen dat dit nog eens gebeurd.
polyester04.jpg
De hoeken en de bevestigingen van de koplampzittingen zijn ook al versterkt, maar nog niet afgeschuurd.
polyester05.jpg
polyester06.jpg
De ligplaatsen van de mistlampen zijn origineel uit plastiek vervaardigd en zijn vast geniet aan het koetswerk. 't Ziet er niet netjes uit en daar moet verbetering aangebracht worden. De originele potjes werden als mal gebruikt en nieuwe, in polyester vervaardigd, worden 1 geheel met het koetswerk.
polyester07.jpg
Ze komen dus in die grote gaten langs de lucht inlaat. Duidelijk te zien ook in de luchthapper, sporen van een ongeval in het verleden. Eveneens achteraan zijn sporen terug gevonden van een aanrijding.
polyester09.jpg
Wordt vervolgd ...

;)
--------------Greetz, Didier -------------The destination is irrelevant, when the journey is in a Lotus!
rudi ruby
Naam: Rudi
Auto: lotus Elise MK1

Bericht door rudi ruby »

didier makker dat is chique,
k'weet niet of dat je al iets van het kleur afweet,
nu het is en blijft een heel mooi project doe zo verder :o
rudi ruby
[color=#BF0000]in en uit stappen bij lotus elise
gaat vlotter dan brief posten[/color]
Hugo
Naam: Hugo
Auto: Europa Special

Bericht door Hugo »

didier,

ik ben wel benieuwd naar het eindresultaat van de body in verband met afschuren van gedeeltes tot op de blote polyester en daarna terug spuiten want volgens mijn carrosseriebedrijf waar ik mijn Europa body heb laten doen moet op blote polyester eerst een gelcoat worden gelegd ( volgens hem om waterdicht te zijn) en vermits deze niet pakt op bestaande lak ( volgens hem), was het gemakkelijker en beter om van de hele auto de oude verflagen af te schuren en dan terug laag voor laag te spuiten, of zou hij mij wat wijsgemaakt hebben?

nu was mijn in de USA gekochte Lotus Europa een reeds begonnen restauratieproject en was de body al bijna helemaal afgeschuurd

uw carrosseriebedrijf zal wel weten wat ze moeten doen en ze zullen allemaal wel een eigen werkwijze hebben, maar ik ben toch benieuwd naar het resultaat van uw Plus two
Didier
Contacteer:

Bericht door Didier »

@ Hugo
Tijdens het schuren van de lak, komt de polyester vrij. Daar waar er in de lak blaasjes gevormd werden, vertoond de polyester harscheurtjes. Duidelijk is te zien, na het schuren hoe het oppervlakte rond de scheurtjes nat worden van het uitkruipende vocht. De carrossier zal de polyester langs de binnenkant verzegelen, zodat van die kant al geen vocht meer in kant. Een idd, moet de lak er volledig af. Er zijn zo'n 5-tal lagen in de loop der tijd aangebracht.
Nadien moet de polyester behandeld worden, zodat er geen vocht meer aan kan. Wat er juist zal gebruikt worden weten we nog niet. Moeten we evalueren welke de voor en nadelen zijn van de diverse materialen.
@ Rudy
Het wordt blauw, zoals voorheen beschreven, en wel Iris Bleu Perl; Dat van Porsche dus.
--------------Greetz, Didier -------------The destination is irrelevant, when the journey is in a Lotus!
FastEleven
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250

Bericht door FastEleven »

Knap werk, maar FastEleven denkt dat je ondertussen wel behoorlijk stoned zult zijn van al dat polyester snuiven :lol:
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
XRaid
Naam: Peter
Auto: Elise MK2

Bericht door XRaid »

Ik ben vandaag bij Vos chemie in Lier geweest. De Elise krijgt namelijk ook last van blaasjes in de lak (redelijk veel zelfs). Dit is perfect op te lossen maar de lak moet er inderdaad helemaal af. Aangezien deze mensen niks anders doen dan polyester denk ik wel dat ze weten waarover ze het hebben. Ik moet ze in de loop van de week bellen. Van zodra ik het volledige proces heb dan post ik het hier wel. Aan producten alleen zou het 250 euro kosten om de polyester weer "waterbestendig" te maken. Maar het is wel een hoop werk + kosten van het herspuiten.

Btw Hugo ben jij klant bij Eyckmans in Hoevenen ? Ben daar ook geweest en hij vertelde me over een Europa die hij eens gedaan had met hulp van Vos chemie. Heb jij nog terugkerende blaasjes ? Of kan ik met een gerust hart beginnen te schuren :-) ?
With your mind power, your determination, your instinct, and the experience as well, you can fly very high.
Hugo
Naam: Hugo
Auto: Europa Special

Bericht door Hugo »

XRaid schreef:Ik ben vandaag bij Vos chemie in Lier geweest.

Btw Hugo ben jij klant bij Eyckmans in Hoevenen ? Ben daar ook geweest en hij vertelde me over een Europa die hij eens gedaan had met hulp van Vos chemie. Heb jij nog terugkerende blaasjes ? Of kan ik met een gerust hart beginnen te schuren :-) ?
XRaid

idd Eddy Eyckmans in Hoevenen heeft de body ( afschuren, herstellen,terug afschuren, spuiten enz) van de Europa gedaan, ik ben zeer tevreden van het resulaat, na één jaar ziet alles er nog glad en perfect uit, je bent van Schoten dus Stabroek is niet zo ver, als je wil mag je gerust eens komen kijken naar het resultaat

didier

doe jij actief mee aan dat schuren? ik heb dat wel niet gedaan, had daar trouwens geen tijd voor want ik had bij mij thuis het chassis en heel de mekaniek waaraan ik elk weekend aan kon werken
Didier
Contacteer:

Bericht door Didier »

Het koetswerk staat bij de carrossier.
Deze doet alles.
Gewoon omdat ie alle comfort en middelen heeft.
En die kan dat veel beter dan ik :p
Ikzelf heb er helaas geen tijd voor.
Net zoals jij, Hugo, ik hou me bezig met het onderstel, wat trouwens dagdagelijks m'n job is.
Daar moet alles los gemaakt, geschuurd en herspoten worden.
Daar is dus meer dan werk genoeg aan.
Ondertussen heb ik alle onderdelen besteld, zoals dichtingen, trilling- en scharnierbussen e.d.
Voorlopig ben ik er niet eens aan begonnen, wat mij bijzonder irriteerd.
Ik zit nl. al 14 dagen met m'n voet in en gips. Ik mag er gedurende 5 weken absoluut niet op staan, laat staan nog auto rijden. :cry:
Da's natuurlijk een dikke streep door m'n rekening.
Nou ja, ik haal de achterstand wel in :)
Plaats reactie