Gezocht: Aanhangwagen voor rijbewijs B of depanneur te huur

Op zoek naar Lotus onderdelen en/of accessoires? Stel je vraag dan hier.
Plaats reactie
914
Berichten: 342
Lid geworden op: 10 aug 2010, 16:14
Auto: Elise 1.6 CR

Gezocht: Aanhangwagen voor rijbewijs B of depanneur te huur

Bericht door 914 »

Dringend gezocht:

Weet er iemand een bedrijf dat aanhangwagens verhuurt om een auto te gaan halen en waarmee je met rijbewijs B mag rijden?

Of anders een kleine depanneur?

Dockx heeft zo'n kleine depanneur in zijn gamma, maar deze zijn reeds lange tijd op voorhand verhuurd.
Gebruikersavatar
Mr.E
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 okt 2009, 14:28
Auto: Syntax Error

Re: Gezocht: Aanhangwagen voor rijbewijs B of depanneur te

Bericht door Mr.E »

914 schreef:Dringend gezocht:

Weet er iemand een bedrijf dat aanhangwagens verhuurt om een auto te gaan halen en waarmee je met rijbewijs B mag rijden?

Of anders een kleine depanneur?

Dockx heeft zo'n kleine depanneur in zijn gamma, maar deze zijn reeds lange tijd op voorhand verhuurd.
Volgens mij kan dat niet, ik denk dat je met rijbewijs B enkel een kleine aanhangwagen mag trekken (tot 750kg mtm?). Je hebt waarschijnlijk een BE nodig hiervoor.
Sometimes too much is just enough.
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Gezocht: Aanhangwagen voor rijbewijs B of depanneur te

Bericht door Herman »

http://nl.kapaza.be/oost-vlaanderen/aut ... 815708.htm

50 euro per dag...deze staat op kapaza...aalst.


volgens mij mag je (waarschijnlijk) gewoon alles trekken met een "B" zolang het 'treingewicht de 3.5 ton niet overschrijd...dwz trekkend voertuig- trailer en lading samen.

trailer moet verzekering/keuring hebben- en op uw auto (trekker) verzekering moet ook een aanduiding als trekkend voertuig staan...evenals op de keurkaart ervan , meen ik.. :?: (en de totale sleep mag niet meer dan toegelaten zijn voor het trekkend voertuig).
Laatst gewijzigd door Herman op 12 okt 2010, 16:07, 2 keer totaal gewijzigd.
914
Berichten: 342
Lid geworden op: 10 aug 2010, 16:14
Auto: Elise 1.6 CR

Re: Gezocht: Aanhangwagen voor rijbewijs B of depanneur te

Bericht door 914 »

Volgens mij kan het ook :)

Totaal gewicht <3.5 Ton
en gewicht sleep < gewicht wagen

Dit moet normaal wel lukken denk ik.
Gebruikersavatar
Mr.E
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 okt 2009, 14:28
Auto: Syntax Error

Re: Gezocht: Aanhangwagen voor rijbewijs B of depanneur te

Bericht door Mr.E »

Herman schreef:volgens mij mag je (waarschijnlijk) gewoon alles trekken met een "B" zolang het 'treingewicht de 3.5 ton niet overschrijd...dwz trekkend voertuig- trailer en lading samen.

trailer moet verzekering hebben- en op uw auto (trekker) verzekering moet ook een aanduiding al trekkend voertuig staan...evenals op de keurkaart ervan , meen ik.. :?:
Heb het eens opgezocht, je mag inderdaad meer trekken, maar wel met onderstaande beperkingen, met een beetje geluk komt dat dus wel in orde!

Artikel 2 (http://wegcode.be/secties/kb/kb-230398/625-t2)
3° Categorie B:
- auto’s met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 3.500 kg en met ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend; aan de auto’s van deze categorie kan een aanhangwagen worden gekoppeld met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 750 kg;
- samenstellen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en een aanhangwagen, waarbij de maximale toegelaten massa van het samenstel niet meer dan 3.500 kg bedraagt en de maximale toegelaten massa van de aanhangwagen niet groter is dan de ledige massa van het trekkende voertuig.
De drie- en vierwielers met motor behoren eveneens tot deze categorie;

4° Categorie B+E:
samenstellen van voertuigen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en een aanhangwagen, waarvan het samenstel niet onder de categorie B valt;
Sometimes too much is just enough.
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Gezocht: Aanhangwagen voor rijbewijs B of depanneur te

Bericht door Hugo »

rijbewijs B is ook voldoende om een aanhangwagen te trekken wanneer het LEDIGE gewicht van het trekkend voertuig meer is dan de Maximale Toegelaten Massa (MTM) van de getrokken aanhanger

ik heb zo een aanhangwagen voor vervoer van een personenauto, het MTM daarvan is 1400 kg, dus het voertuig waarmee je deze aanhangwagen wil trekken moet dus LEEG minstens 1401 kg wegen, het MTM van dit trekkend voertuig mag wel niet meer zijn dan 2100 kg anders kom je boven de 3,5 ton en heb je rijbewijs C nodig

het laadvermogen van mijn aanhangwagen is 1050 kg, als je aan bovenstaande kan voldoen mag je hem wel gebruiken
914
Berichten: 342
Lid geworden op: 10 aug 2010, 16:14
Auto: Elise 1.6 CR

Re: Gezocht: Aanhangwagen voor rijbewijs B of depanneur te

Bericht door 914 »

Leeg gewicht is 1450 KG, naar de MTM moet ik nog even zoeken.

Maar ik apprecieer alleszins het aanbod!
Plaats reactie