Welke nieuwe Lotus @ Paris Motorshow (2-17/10/2010)

Plaats hier berichten die met Lotus te maken hebben, maar niet specifiek bedoeld is op een bepaald type/model.
Gesloten
Mr.E
Auto: Syntax Error

Re: Welke nieuwe Lotus @ Paris Motorshow (2-17/10/2010)

Bericht door Mr.E »

electroshock schreef: ... anders zou het nog voor 2014 wel eens Lotus Execution kunnen zijn.
:lol: :D :) :( :cry:
Sometimes too much is just enough.
Frederik
Site Admin
Auto: Elan & Evora
Contacteer:

Bericht door Frederik »

bAAx schreef:
Frederik schreef: maar die zit TE dicht bij de Elise gepositioneerd. De Exige moet weer een stukje exclusiever worden, net zoals bij de Exige S1tjes. Dat hebben ze vermoedelijk wel begrepen. Iemand die zich nu een Elise kan permitteren kan zich evengoed een Exige kopen.
Sorry Frederik, ik moet het met je oneens zijn: de Exige mag niets met "exclusiviteit" te maken heeft.. het is de coupé versie van de open top Elise, met (veel) sterke(re) nadruk op circuitgebruik: (iets) verder uitgewerkte aero (ergo de coupé vorm), en alle andere voorzieningen die nodig zijn om van de wagen out of the box competent "trackable" te maken.. gezien zijn "donorwagen" hoort daar voor de enthousiast imho een "bereikbaar" prijskaartje bij.. allemaal relatief natuurlijk maar ik denk dat voor zo een specifieke configuratie van wagen (klein, bare bones, trackgeoriënteerd, 2p, laag, weinig creature comforts of bagageruimte) er niet teveel méér bij de prijs van de huidige Exige mag komen..

Zeker omdat de Evora een potentieel platform is voor een iets meer "gentleman" gerichte trackwagen..

(De "exclusiviteit" van de S1 Exige komt voor mij trouwens véél meer vanuit zijn compromisloosheid, dan vanuit zijn lage hoeveelheid gebouwde exemplaren of prijs.)

Ik vraag me in die zin trouwens af of ze, gezien de bloedband tussen de twee, geen V6 Elise gaan presenteren ter vervanging van de 1.8/SC. (niet dat ik daar op uit ben -Elise blijft voor mij strikt 4cyl wegens gewicht-, maar naar marktopvulling en als ze de gewichtsverdeling "werkend" gekregen hebben.. )
Daarvoor bestaan discussie fora hé :-)

Ik ga niet mee in je gedachtegang, misschien begrijp jij mij verkeerd? Wat ik bedoel is dat de zone tussen de Elise & Exige veels te dicht ligt. Iemand dat een mooie Elise met extra's kan permitteren kan hem ook een Exige permitteren. Niet dat dat slecht is hé ...

Wat is het verschil tussen een Exige S en een Elise SC op de looks na? Op wat aero-tuning, slicks en wat prullen na niet veel hoor. (met alle respect voor de Exige - begrijp me niet verkeerd hé)

Dus ... een Elise kan evengoed dienst doen als tracktoy waarbij de Exige 'andere' nog extremere horizonten kan gaan opzoeken. Ik vergelijk het een beetje met die platte kevers, iemand met een 911 kan zich evengoed amuseren op circuit terwijl een GT3 RS veel beter is. Prijsverschil 911 <> 911 GT3 RS = 65.000€!

Wil je een leuke tracktoy : koop een Elise (ref. Porsche 911 C2 of 4 aldaniet S...)
Wil je een snellere tracktoy : koop een Elise SC (ref. Porsche 911 GT3)
Wil je een extreme tracktoy : koop de nieuwe Exige (ref. Porsche 911 GT3 RS)

Dus de toekomstvisie van Lotus hierin vind ik niet slecht, tenzij ze van de Exige een extremere Elise maken met veels te dikke motor en massa's luxe.
bAAx
Auto: 1.6 elise

Bericht door bAAx »

Frederik schreef: Wat is het verschil tussen een Exige S en een Elise SC op de looks na? Op wat aero-tuning, slicks en wat prullen na niet veel hoor.
Dat zijn geen prullen Frederik, dat zijn de essentiële verschillen waarom ik in de tijd een Exige gekocht heb na de speedster, en geen Elise.. Al die dingen standaard zodat ik van het circuit boenk naar de keuring kon rijden, bij wijze van spreken..Cruciaal voor mij, ik wou geen eindeloze wijzigingen meer aanbrengen aan een auto, om dan steeds met een bang hart naar die keuring te trekken.. Trouwens.. dat 'beetje aerotuning' maakt het verschil tussen licht uitbreken op de raidillon of a fond erdoor.. (Tenminste. dathoopte ik, ben er zelfs niet geraakt dat te verifiëren), semislicks net hetzelfde verhaal.. Wezenlijk verschil aan instuursnelheid.. Enz.. Voor sommige mensen is dat geen 'lifestyle' keuze maar een doelbewuste beslissing ;-).
Obviously, youre not a golfer
bAAx
Auto: 1.6 elise

Bericht door bAAx »

Frederik schreef:Elise SC (ref. Porsche 911 GT3)
Dat is optimistisch denk ik ;-)
Obviously, youre not a golfer
electroshock
Auto: nee, youngtimer Ridley

Bericht door electroshock »

Mr.E schreef:
:lol: :D :) :( :cry:
Ik bedoelde het niet grappig, die laatste twee icoontjes ( :( :cry: ) zijn al erg genoeg.
Frederik schreef:(ref. Porsche 911 C2 of 4 aldaniet S...)
Een C2 of C4 eventueel zelfs zonder S op het circuit, dat zie je toch niet vaak ?
Vroeger werd er al eens gelachen met de 924/944 als Hausfrauenporsches, maar eigenlijk zijn de huidige 997 Carrera's dat veel meer.
Terwijl zelfs een 'basic' Lotus, uiteraard dankzij het lage gewicht, zich op circuit thuis voelt als een vis in het water.

Die eventuele Elite V8 zie ik dan eerder zitten als exclusief speeltje voor de uitstapjes van de Lotus-F1 personalities voor buiten het circuit.
Maar wat heeft de (modale) Lotusklant van vandaag aan zo een buitensporige wagen ?

Ik zie ze nog eindigen met deze reeks:
Elise III / Elise (of Exige) 'track' / Evora / Evora 'track' / helaas Elite V8 en last but not least de onvermijdelijke Esprit V10, de vierdeurs wordt helaas niet aangevat en de Seven look-a-like wordt wegens gebrek aan kopers na korte tijd uit het programma geschrapt.
(Een badge-engineerde Aspid, wie zit nu daarop te wachten ? Ik hoop dat ze voor die badge-engineering Bob Lutz niet te duur betaald hebben voor advies).

Trouwens, kent er iemand de verkoopsaantallen dusver van de Evora ?

De schoonheid van het Elite-concept 8-)
...
staat in schril contrast met
...
mijn pessimisme over de Lotus-toekomst. :cry:
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.

- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
electroshock

Toch iets wat mij gelukkig stemt ;) :

After the presentation of the Elite conceptcar,
Lotus Design had a minor press leak earlier today.

The outfit has become public for the hostesses at the 2010 Paris multiple model launch.

In complete ‘75 manner fashion, a high degree of refinement will be seen at the Lotus stand, not only regarding the display of the multiple concept & near-future production cars, but with an emphasis on the display as a whole. Fashion critics described the already behind closed doors tested outfitting-style, with dazzling patterns and sleek silken curves - although both wide trousers and miniskirts will be seen - as ‘holistic hybride’ and very well in conformity with the Lotus brand aimed up-market approach.
Donato Coco, Lotus Design Director and former Ferrari and Citroën chief designer is told to be very proud about the outfitting. Coco is a trained architect who studied automotive design at the Royal College of Art in London and before turning into the cardesign business he was active as a press photographer, a childbook illustrator and for a long time he was designer for Cébé, a brand well known for its stylish ski-accecoires and shades. As regular connaisseurs of the ‘mondial automobile’ stated shortly after the information became public: “The hostesses at the Fiat/Lancia/Alfa Romeo displays will be warned”.

Zoiets waarschijnlijk:
lotus outfit 1975-concept-mondial automobile 2010.jpg
lotus outfit 1975-concept-mondial automobile 2010.jpg (48.24 KiB) 2219 keer bekeken

Frederik
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Frederik »

electroshock schreef:en de Seven look-a-like wordt wegens gebrek aan kopers na korte tijd uit het programma geschrapt.
(Een badge-engineerde Aspid, wie zit nu daarop te wachten ? Ik hoop dat ze voor die badge-engineering Bob Lutz niet te duur betaald hebben voor advies).
Ik heb mij laten vertellen 'door voor mij betrouwbare bron' dat het nieuwe seven-idee in de koelkast is gezet.
Frederik
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Frederik »

Mannekes... denk es effe mee ipv de puntjes op de i te zetten ivm de details van het verhaal. Natuurlijk zie je niet veel 911 C2 en C4's op circuit... ook de Elise 120pk is nu niet de meest ideale Lotus voor circuitgebruik. Maar je kan u net als met de instap 911 als de 120pk Elise amuseren op circuit.... 't gaat hem eigenlijk om het principe ... het principe dat ik wil verduidelijken dat de Exige VEEL te dicht op de Elise gepositioneerd zit.

De Porsche lineup is in dit geval de eerste en enige lineup ik me kan voor het hoofd halen op mijn punt te verduidelijken.

Ik maak gewoon de lineup ter vergelijk :
Elise S -> Elise SC -> toekomstige Exige
911 -> 911 GT3 - 911 GT3 RS

Ja, de prijzen komen niet echt overeen, maar het principe wel.
Ja, je kan ook circuitracen met een Elise 120pk maar een R of CS is veel beter.
Ja, je kan ook circuitracen met een 911 maar een GT3 is veel beter en een GT3 RS is het summum.

De Exige is onderhuids zogoed als hetzelfde aan de Elise SC, als ik me niet vergis heeft de SC los van de optische verschillen geen intercooler.

De stap van een Elise SC naar een Exige S is enorm klein, en ik kan best begrijpen dat Lotus daar iets wil aan doen. Op die manier zal de Exige een pak exclusiever worden en de Elise weer populairder.

Als ik de bedenking maak dat ikzelf al minstens 3 mensen ken dewelke de Exige V6 hebben besteld (of hun grote interesse althans hebben getoond) wil dit zeggen dat er weldegelijk markt voor is.

Ik wil hier ZEKER niet de huidige Exige afbreken, welintegendeel maar voor mij is een Elise SC een even goeie optie als betaalbare trackracer ipv de nieuwe dure Exige. Niet alle Porschisten kunnen een GT3 RS veroorloven, althans zijn er massas Porscherijders actief in het trackdaycircuit.

Wetende dat een Elise SC amper de prijs kost van een instap 911 ... :)

... zolang Lotus ons de Elise S, Elise R en Elise SC en een eventueel Elice CUP blijft brengen, mogen ze van mij andere wagens bouwen van 100.000 - 300.000€ met alle denkbare luxe. Zolang de Elise in ere blijft gehouden worden ben ik een tevreden man.
electroshock

Die Elise SC/Exige 4-in line of toch V6-track of niet-discussie is toch maar wat rommelen in de marge. Of vergis ik mij ?
Het ballontje is vandaag opgelaten en de up-market cumstomers wachten vanaf nu met ongeduld op de productieversie van de exclusieve Elite V8 ;)
Al wil/kan ik dat niet echt geloven. Als Lotus echt die luxekant uitgaat loopt het mijn inziens compleet mis.
Pas op, ik juich een volwaardige 2+2 toe en de looks mogen er zijn van wat er vandaag bekend geraakte.
Maar die cijfers zijn toch wereldvreemd. Noch het prijskaartje, noch het motorvermogen moeten zo hard de pan uitswingen.

Ik wil er niet mee spotten, maar het script voor de toekomstige promofilmpjes kunnen ze nog recupereren van de Elise S, al zullen ze mogen zoeken naar nieuwe acteurs. De twee engineers van de Elise gaan dat niet meer meespelen, vermoed ik.

10.00 am - Quality Control

Illuminated vanity mirrors ?
Yes !
Electrically adjustable seats ?
Yes !
Fully powered folding hardtop ?
Yes !
Power-assisted steering ?
Yes !
Park distance sensors ?
Yes !
mmh
Radar-sensing-automatic-cruise-control ?
Yes !
Congratulations lads, it’s a proper Lotus !
Thank you.

The new Lotus Elite V8
The fully f--king awesome specced artificial sporting GT

Misschien dat ze intussentijd toch nog wat blijven rommelen in de lagere prijsregionen.
Op basis van het Evora onderstel moet zowel een hardcore trackday variante kunnen, noem het Exige of niet, maar evenzeer een 'goedkopere' volwaardige 2+2. Ik hoop het.

jokke_vlo
Auto: Exige Cup 2xx (2010)

Bericht door jokke_vlo »

Frederik schreef:Mannekes... denk es effe mee ipv de puntjes op de i te zetten ivm de details van het verhaal. Natuurlijk zie je niet veel 911 C2 en C4's op circuit... ook de Elise 120pk is nu niet de meest ideale Lotus voor circuitgebruik. Maar je kan u net als met de instap 911 als de 120pk Elise amuseren op circuit.... 't gaat hem eigenlijk om het principe ... het principe dat ik wil verduidelijken dat de Exige VEEL te dicht op de Elise gepositioneerd zit.

De Porsche lineup is in dit geval de eerste en enige lineup ik me kan voor het hoofd halen op mijn punt te verduidelijken.

Ik maak gewoon de lineup ter vergelijk :
Elise S -> Elise SC -> toekomstige Exige
911 -> 911 GT3 - 911 GT3 RS

Ja, de prijzen komen niet echt overeen, maar het principe wel.
Ja, je kan ook circuitracen met een Elise 120pk maar een R of CS is veel beter.
Ja, je kan ook circuitracen met een 911 maar een GT3 is veel beter en een GT3 RS is het summum.

De Exige is onderhuids zogoed als hetzelfde aan de Elise SC, als ik me niet vergis heeft de SC los van de optische verschillen geen intercooler.

De stap van een Elise SC naar een Exige S is enorm klein, en ik kan best begrijpen dat Lotus daar iets wil aan doen. Op die manier zal de Exige een pak exclusiever worden en de Elise weer populairder.

Als ik de bedenking maak dat ikzelf al minstens 3 mensen ken dewelke de Exige V6 hebben besteld (of hun grote interesse althans hebben getoond) wil dit zeggen dat er weldegelijk markt voor is.

Ik wil hier ZEKER niet de huidige Exige afbreken, welintegendeel maar voor mij is een Elise SC een even goeie optie als betaalbare trackracer ipv de nieuwe dure Exige. Niet alle Porschisten kunnen een GT3 RS veroorloven, althans zijn er massas Porscherijders actief in het trackdaycircuit.

Wetende dat een Elise SC amper de prijs kost van een instap 911 ... :)

... zolang Lotus ons de Elise S, Elise R en Elise SC en een eventueel Elice CUP blijft brengen, mogen ze van mij andere wagens bouwen van 100.000 - 300.000€ met alle denkbare luxe. Zolang de Elise in ere blijft gehouden worden ben ik een tevreden man.
Dit kan ik onderschrijven, al mag je een Elise SC niet direct met een GT3 gaan vergelijken, dat is eerder een Cayman S....maar goed dat is maar weer een puntje op de i. Je analyse makes sense to me.....en ja ik zie in die Exige V6 een waardig alternatief voor de GT3 of GT3RS. Maar dat moet ik eerst wel eens ondervinden......
Gesloten