Inrijden nieuwe Elise S

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Gebruikersavatar
Marnick
Berichten: 75
Lid geworden op: 05 jan 2009, 16:29
Naam: Marnick
Auto: nog geen Lotus
Locatie: Lier

Re: Inrijden nieuwe Elise S

Bericht door Marnick »

Als de remschijven uit staal zijn ja dan weet je dat je minder dan 2% koolstof hebt. Weet niet hoe warm remschijven zo wat kunnen worden. Want als je de grafiek bekijkt, ja die gaat tot 1600 graden Celsius.
De belangrijkste reactie voor staal is de eutectoïdische reactie bij 727 graden Celsius. Dan gaat staal zich perliet gaan vormen. Dit is wel sterker dan gewoon ijzer door het harde cementiet. Maar ja dan heb je natuurlijk ook dat het materiaal daardoor brosser wordt. En staal is ook niet goed corrosiebestendig tenzij behandelingen. Weet wel dat vb in zwembaden waar veel chloor is het staal van vb het gebouw kan aantasten. Met het gevolg dat je putcorrosie krijgt. Zeer gevaarlijk want dat zijn allemaal minuscule putjes in je materiaal dat je niet direct met echt blote oog ziet. Dus RVS staal in combinatie met chloor is geen goed idee. Beter gegalvaniseerd staal. Dus ik weet niet of je chloor kan vergelijken met zout. Zouten zijn metalen met een zuurrest.
Performance Through Light Weight @ Anthony Colin Bruce Chapman
Gebruikersavatar
X-ian
Berichten: 1179
Lid geworden op: 19 mei 2010, 11:27
Naam: Christian
Auto: Ik had Elise Type 25
Locatie: Bornem

Re: Inrijden nieuwe Elise S

Bericht door X-ian »

Marnick schreef:Als de remschijven uit staal zijn ja dan weet je dat je minder dan 2% koolstof hebt. Weet niet hoe warm remschijven zo wat kunnen worden. Want als je de grafiek bekijkt, ja die gaat tot 1600 graden Celsius.
De belangrijkste reactie voor staal is de eutectoïdische reactie bij 727 graden Celsius. Dan gaat staal zich perliet gaan vormen. Dit is wel sterker dan gewoon ijzer door het harde cementiet. Maar ja dan heb je natuurlijk ook dat het materiaal daardoor brosser wordt. En staal is ook niet goed corrosiebestendig tenzij behandelingen. Weet wel dat vb in zwembaden waar veel chloor is het staal van vb het gebouw kan aantasten. Met het gevolg dat je putcorrosie krijgt. Zeer gevaarlijk want dat zijn allemaal minuscule putjes in je materiaal dat je niet direct met echt blote oog ziet. Dus RVS staal in combinatie met chloor is geen goed idee. Beter gegalvaniseerd staal. Dus ik weet niet of je chloor kan vergelijken met zout. Zouten zijn metalen met een zuurrest.
:? :? Ik moet dringend trug naar school.... ik heb hier niets van begrepen... :cry:
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: Inrijden nieuwe Elise S

Bericht door HJ2 »

dejavu materiaalkunde :lol:
Keukenzout wint, als je je schijven niet gelijk wit afschrijven wegens blijvende veranderde materiaaleigenschappen :oops:
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Plaats reactie