Binnenkort moet mijn beestje een C-service krijgen (54000 miles). Ik zag in het onderhoudsboekje dat de distributieriem ook moet worden vervangen.
Moet de achterste clam hiervoor er af?
Ik hoop dat de motor gewoon kan blijven zitten...
De rest van het onderhoud lijkt me niet direct een probleem te zijn.
Andere tips / ervaringen zijn natuurlijk altijd welkom.
Dirk
C-Service Distributieriem vraagje
-
- Berichten: 324
- Lid geworden op: 28 jan 2010, 20:34
- Naam: Dirk
- Auto: Ne witte
- Locatie: Hasselt
C-Service Distributieriem vraagje
Neen de sticker is GEEN Scapa logo...
De S1 staat voor de deur dus binnenkort actie!
De S1 staat voor de deur dus binnenkort actie!
- Sir Charles
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 31 mar 2009, 16:40
- Naam: Carl
- Auto: S3 S220
- Locatie: Lille, B
Re: C-Service Distributieriem vraagje
Normaal kan de achterste clam gemonteerd blijven. Je moet wel natuurlijk even de motorsteun lossen om de riem eraf te krijgen.
Ik was er zelf aan begonnen met een kennis die erg veel aan K-motors in MG's werkt.
Uiteindelijk zijn we vastgelopen op het loskrijgen van de krukaspoelie. Je hebt namelijk tussen de chassis outrigger en de poeliebout erg weinig ruimte (er kan geen standaardratel + dop tussen). Op de Seloc fora wel gevonden dat je dit kan doen door een dop in 2 te slijpen.
Ik heb hem uiteindelijk maar bij een dealer binnen gebracht...
(ik heb wel gehoord dat er dealers zijn die de clam toch monteren om wat extra manoevreerruimte te hebben)
Ik was er zelf aan begonnen met een kennis die erg veel aan K-motors in MG's werkt.
Uiteindelijk zijn we vastgelopen op het loskrijgen van de krukaspoelie. Je hebt namelijk tussen de chassis outrigger en de poeliebout erg weinig ruimte (er kan geen standaardratel + dop tussen). Op de Seloc fora wel gevonden dat je dit kan doen door een dop in 2 te slijpen.
Ik heb hem uiteindelijk maar bij een dealer binnen gebracht...
(ik heb wel gehoord dat er dealers zijn die de clam toch monteren om wat extra manoevreerruimte te hebben)
Lotus Elise S3 S 220 - MY2012 - Carbon Grey - Touring pack - Black pack - TRD airbox - Larini exhaust
(ex) Lotus Elise S2 111S - MY04 - VVC 160pk - Storm Titanium metallic - Touring pack - Yokohama Advan Neova AD07 - Lotus Motorsport triple-pass alloy radiator - Nitron Street Series
(ex) Lotus Elise S2 111S - MY04 - VVC 160pk - Storm Titanium metallic - Touring pack - Yokohama Advan Neova AD07 - Lotus Motorsport triple-pass alloy radiator - Nitron Street Series
- ovi
- Berichten: 3904
- Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
- Naam: Ivo
- Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
- Locatie: Keerbergen
Re: C-Service Distributieriem vraagje
Speelt geen rol bij welke Lotus je dit moet doen.
Het blijft altijd een uitdaging om alles los te krijgen!
Voor de Elan ook enkele speciale sleutels moeten uitvinden door bv. een inbus in 3 verschillende lengtes door te slijpen om de motorsteun te demonteren!
De uitdaging om het altijd toch weer uit en vooral in elkaar te krijgen is en blijft het mooie aan het mechanieker zijn vindt ik dus niet te vlug opgeven is de boodschap!



De uitdaging om het altijd toch weer uit en vooral in elkaar te krijgen is en blijft het mooie aan het mechanieker zijn vindt ik dus niet te vlug opgeven is de boodschap!

- Erwin
- Berichten: 1812
- Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
- Naam: Euh ... Erwin
- Auto: Elise S CR, Donk D8
- Locatie: Haasrode
Re: C-Service Distributieriem vraagje
Ik heb de distributieriem zelf vervangen op mijn MkI (niet meer plaats dan een MkII).
De clam heb ik er niet afgehaald.
De clam demonteren levert geen plaatswinst op tussen de krukaspoelie en de achterste chassisbalk.
Hoe ik de krukaspoelie loskreeg:
- alle motorsteunen los zetten
- uitlaat en luchtfilterslang afkoppelen.
- ik heb blokken onder de motor geplaatst en dan de wagen aan de rechterkant opgekrikt.
- als je dit doet tot de motor niet verder kan zakken, geraak je juist met een standaard dop op de centrale bout.
Om de bout te lossen :
ter info, deze staat vast met loctite en 250 Nm (dacht ik), dus een lange hefboom op je dop zetten! (met een schoksleutel geraak je er onmogelijk aan)
Nu moet je de krukas blokkeren. Als je aan de kijkt waar de rechterkardan in de versnellingsbak gaat, zie le vlak naast de homokineet een gat (sleuf) in de versnellingsbak. Hier kan je een dikke schroevendraaier insteken waarmee je in de tanden van de starterkrans zit en de krukas kan tegenhouden.
Het is prima mogelijk.
Ik heb het zonder enige hulp alleen gedaan in mijn gararageke thuis (zonder hefbrug of zo).
Vergeet nadien de poelie niet op het juiste koppel aan te trekken en loctite te gebruiken. Je zou niet willen dat de poelie een eigen leven begint te leiden op de krukas.
Succes!
De clam heb ik er niet afgehaald.
De clam demonteren levert geen plaatswinst op tussen de krukaspoelie en de achterste chassisbalk.
Hoe ik de krukaspoelie loskreeg:
- alle motorsteunen los zetten
- uitlaat en luchtfilterslang afkoppelen.
- ik heb blokken onder de motor geplaatst en dan de wagen aan de rechterkant opgekrikt.
- als je dit doet tot de motor niet verder kan zakken, geraak je juist met een standaard dop op de centrale bout.
Om de bout te lossen :
ter info, deze staat vast met loctite en 250 Nm (dacht ik), dus een lange hefboom op je dop zetten! (met een schoksleutel geraak je er onmogelijk aan)
Nu moet je de krukas blokkeren. Als je aan de kijkt waar de rechterkardan in de versnellingsbak gaat, zie le vlak naast de homokineet een gat (sleuf) in de versnellingsbak. Hier kan je een dikke schroevendraaier insteken waarmee je in de tanden van de starterkrans zit en de krukas kan tegenhouden.
Het is prima mogelijk.
Ik heb het zonder enige hulp alleen gedaan in mijn gararageke thuis (zonder hefbrug of zo).
Vergeet nadien de poelie niet op het juiste koppel aan te trekken en loctite te gebruiken. Je zou niet willen dat de poelie een eigen leven begint te leiden op de krukas.
Succes!
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
- Erwin
- Berichten: 1812
- Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
- Naam: Euh ... Erwin
- Auto: Elise S CR, Donk D8
- Locatie: Haasrode
Re: C-Service Distributieriem vraagje
En ... gelukt?
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
-
- Berichten: 324
- Lid geworden op: 28 jan 2010, 20:34
- Naam: Dirk
- Auto: Ne witte
- Locatie: Hasselt
Re: C-Service Distributieriem vraagje
LOL
Ik ben nog niet begonnen
Eerst wil ik mijzelf goed informeren zodat ik kan beslissen of ik het zelf doe of niet. Ik mag trouwens nog een 5000 miles bollen, 't is dus niet voor morgen.
Op SELOC heb ik wat interessante dingetjes gevonden op de techwiki en in de forums. Er is ook de website http://www.tadts.com/instructions/ met heel wat interessante how to's voor de doe het zelver.
Ik hou jullie op de hoogte als ik er aan begin...
Dirk
Ik ben nog niet begonnen

Eerst wil ik mijzelf goed informeren zodat ik kan beslissen of ik het zelf doe of niet. Ik mag trouwens nog een 5000 miles bollen, 't is dus niet voor morgen.
Op SELOC heb ik wat interessante dingetjes gevonden op de techwiki en in de forums. Er is ook de website http://www.tadts.com/instructions/ met heel wat interessante how to's voor de doe het zelver.
Ik hou jullie op de hoogte als ik er aan begin...
Dirk
Neen de sticker is GEEN Scapa logo...
De S1 staat voor de deur dus binnenkort actie!
De S1 staat voor de deur dus binnenkort actie!
- ovi
- Berichten: 3904
- Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
- Naam: Ivo
- Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
- Locatie: Keerbergen
Re: C-Service Distributieriem vraagje
Koop u zo'n hefbrugje als de noekel en ik hé Erwin!Erwin schreef:Het is prima mogelijk.
Ik heb het zonder enige hulp alleen gedaan in mijn gararageke thuis (zonder hefbrug of zo).

Voor 1500 euro kan je toch niet op de grond liggen knoeien.

- Erwin
- Berichten: 1812
- Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
- Naam: Euh ... Erwin
- Auto: Elise S CR, Donk D8
- Locatie: Haasrode
Re: C-Service Distributieriem vraagje
Ivo,
'k ben ik ook maar ne sukkelaar hé!
Ddez,
Ze beschrijven het exact zoals ik uitgelegd had.
Enkel, heb ik het allemaal zelf uitgevolgeld zonder zulke mooie beschijving.
Ik heb er in plaat svan 8 uur ongeveer 1,5 dag over gedaan.
Nu ik weet hoe het moet, denk ik dat het wel lukt op 5 à 6 uur.
'k ben ik ook maar ne sukkelaar hé!

Ddez,
Ze beschrijven het exact zoals ik uitgelegd had.
Enkel, heb ik het allemaal zelf uitgevolgeld zonder zulke mooie beschijving.
Ik heb er in plaat svan 8 uur ongeveer 1,5 dag over gedaan.
Nu ik weet hoe het moet, denk ik dat het wel lukt op 5 à 6 uur.
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.