sinds kort gaat mijn wagen bij koude motor niet in versnelling geen enkele, soms wel in achteruit.
Moet altijd eerst wachten tot hij op +/-85 graden is voor ik kan vertrekken, nu zou ik liever warm rijden dan warmdraaien...
Iemand raad me aan de koppeling te ontluchten + eventueel af te stellen,
de kans dat het aan de bak of olie ligt is klein.
mvg
koppeling ontluchten en of afstellen
-
- Auto: Elise S1
koppeling ontluchten en of afstellen
Laatst gewijzigd door hardtailracer op 18 mar 2010, 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
- bAAx
- Auto: 1.6 elise
Re: versnellingsbak olie vervangen, welke?
Moet eens vragen aan Thierry, die gebruikt voor zijn wedstrijdwagen ergens zéér goede olie van Castrol (wel wat duurder maarja). Ik ken de naam van de olie wel niet.
Die heb ik ook laten voorzien in mijn (ex-) exige en de toyota-boite schakelde daarmee soepelder, en met minder herrie van de gears zelf.. ongetwijfeld ook beter voor de levensduur van je bak.
Misschien ook gewoon eens checken of het geen ander probleem is, eigen aan jouw versnellingsbak.
Die heb ik ook laten voorzien in mijn (ex-) exige en de toyota-boite schakelde daarmee soepelder, en met minder herrie van de gears zelf.. ongetwijfeld ook beter voor de levensduur van je bak.
Misschien ook gewoon eens checken of het geen ander probleem is, eigen aan jouw versnellingsbak.
Obviously, youre not a golfer
- ovi
- Naam: Ivo
- Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Mijn Honda dealer deed vroeger gewoon ATF in de boite! Dat is eigenlijk voor een automaat maar is lekker lopend dus minder weerstand. 

-
- Auto: Elise S1
Zoals ik al vermoede is het (weeral) een probleem met de koppeling, ga beginnen met de boel te ontluchten (waar kan ik hiervoor een how-to vinden?).
Indien dit niet helpt zal ik de koppeling ergens laten afstellen.
alle hulp welkom!
mvg
Indien dit niet helpt zal ik de koppeling ergens laten afstellen.
alle hulp welkom!
mvg
- ovi
- Naam: Ivo
- Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Eerst zoek je uw pomp v/d koppeling aan de boite en zet een darmpje over het ontluchtingsnippelke dat je aan de andere kant in een potje of flesje steekt.
Zorg dat je daar iemand hebt met een gepast sleutelke meestal 8 mm.
Gewoon de koppelingspedaal enige maal tot beneden duwen en dan beneden houden en dan het nippelke even openen en dan zie je de vloeistof in uw darmpje lopen. Als die terug stopt moet de nippel terug vast en dan terug pompen en terug omlaaghouden, en terug nippelke open enz.
Wel altijd zorgen dat het reservoir van uw koppeling niet leeg geraakt of je kan opnieuw beginnen!
t'Is ni moeilijk , t'is gemakkelijk!
Ps.: Ik weet niet dat er bij een Elise een ontluchtingsnippel aan de masterpomp v/d koppeling staat wand anders moet je daar eerst ontluchten.
Masterpomp is de pomp aan uw pedaal!
Zorg dat je daar iemand hebt met een gepast sleutelke meestal 8 mm.
Gewoon de koppelingspedaal enige maal tot beneden duwen en dan beneden houden en dan het nippelke even openen en dan zie je de vloeistof in uw darmpje lopen. Als die terug stopt moet de nippel terug vast en dan terug pompen en terug omlaaghouden, en terug nippelke open enz.
Wel altijd zorgen dat het reservoir van uw koppeling niet leeg geraakt of je kan opnieuw beginnen!
t'Is ni moeilijk , t'is gemakkelijk!

Ps.: Ik weet niet dat er bij een Elise een ontluchtingsnippel aan de masterpomp v/d koppeling staat wand anders moet je daar eerst ontluchten.
Masterpomp is de pomp aan uw pedaal!

- mindp0wer
- Naam: Koen
- Auto: Elise Sport160 - 2006 S
Re: koppeling ontluchten en of afstellen
Heb dat probleem ook gehad bij mijn 944, koppelingspedaal lag na de winterperiode gewoon op de vloer, kijk dus ook na of alle leidingen luchtdicht zijn afgesloten of eventueel niet verduurd zijn, anders blijf je om de zoveel maanden ontluchten ...

I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna