Mocht Lotus nog van GM zijn geweest ...

Plaats hier berichten die met Lotus te maken hebben, maar niet specifiek bedoeld is op een bepaald type/model.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11313
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Mocht Lotus nog van GM zijn geweest ...

Bericht door Frederik »

Heeft er iemand al es stilgestaan bij het feit "moest Lotus nu nog van GM zijn geweest"... wat er dan met ons geliefde merk zou zijn gebeurd?

Hadden ze Lotus dan opgedoekt ? (zoals ze nu Saab willen laten doodgaan...)
Welke modellen hadden we nu gehad ?
Was Lotus toen ook uit de F1 gestapt ?
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Mocht Lotus nog van GM zijn geweest ...

Bericht door Herman »

GM Lotus wetenswaardigheidje- Formule Opel (of Vauxhall) Lotus. Deze klasse ontstond in 1988 toen General Motors de eigenaar was van Lotus. Lotus was betrokken bij het ontwerp, maar beschikte al 15 jaar niet meer over de capaciteit om formulewagens in grote hoeveelheden te produceren. De chassis werden dan ook gemaakt bij Reynard, en later zelfs in Duitsland. Hoewel er Lotus op het chassisplaatje staat, kan je hier natuurlijk over twisten. Toen GM Lotus verkocht, werd de klasse omgedoopt in Formule Opel. Het Europees kampioenschap voor deze klasse leverde een aantal grote namen op waaronder Hakkinen ('88), Verstappen ('92) en in het laatste jaar (2000) Takuma Sato.
Gebruikersavatar
electroshock
Berichten: 2983
Lid geworden op: 18 jan 2009, 22:01
Auto: nee, youngtimer Ridley

Re: Mocht Lotus nog van GM zijn geweest ...

Bericht door electroshock »

GM staat allicht voor Greedy Management en wil kost wat kost het onderste uit de kan. Anders gaan de deals niet door, zo lijkt het.
Terwijl dat bij Ford wel lukt. Aston verkocht, Jaguar verkocht, Land Rover verkocht , Volvo verkocht ...
Om de pontiacs, oldsmobiles en saturns ga ik niet treuren. Hummers, ik zal ze niet missen.
In geval van Saab echter een droevige zaak mocht het nu echt gaan mislopen. :(

Wat het nu voor Lotus zou betekenen is natuurlijk puur speculatief.

Je moet natuurlijk het geweer snel van schouder kunnen veranderen, mocht het nodig zijn. Waarom de terugname van engagementen zoals BMW en Honda in de F1 of Subaru in de wrc ? Terwijl wel een gevarieerde modelpolitiek werd gevoerd voor de automarkt. Kwestie van in te spelen op de negatieve cijfertrend en de kosten te drukken als het nodig is en waar het kan. En snel.
Maar van snel te beslissen heeft men bij GM géén kaas gegeten.
Maar ook een deel van de charme van Saab, dat de modellen zo lang meegaan (moeten gaan).

Toch misschien betere een speler in de nichemarkt à la Lotus dan global player met een heel breed gamma ? Who knows.
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.

- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
Plaats reactie