Winterbanden Elise S2
- Bzguy
- Naam: Hans
- Auto: Noble M12
Winterbanden Elise S2
Heeft iemand n idee welke maat velgen/winterbanden men best op n Elise S2 legt ?
Standaard heeft n 111S voor 175/55/R16, achteraan 225/45/R17.
Ik heb wel iets gevonden wat betreft Elise S1 :
The front tyres should be 185/55 R15 81T on the standard front wheels and the rear tyres should be 195/60 R15 88T on standard front wheels. No that is not a mistake, you need four front wheels.
Standaard velgen op n Elise S1 : The front tyres are 185/55 R15 and the rear tyres are 205/50 R16
Men neemt blijkbaar de velgmaat van het voorste wiel en legt die rondom, met achteraan n iets minder brede band dan origineel.
Als ik dat 'vertaal' naar n S2, dan zou dat vb 185/55/R16 voor en 195/60/R16 achter kunnen zijn ?
Houdt dit steek ?
Ben nl van plan om n extra setje velgen aan te kopen voor de wintermaanden/najaar.
Standaard heeft n 111S voor 175/55/R16, achteraan 225/45/R17.
Ik heb wel iets gevonden wat betreft Elise S1 :
The front tyres should be 185/55 R15 81T on the standard front wheels and the rear tyres should be 195/60 R15 88T on standard front wheels. No that is not a mistake, you need four front wheels.
Standaard velgen op n Elise S1 : The front tyres are 185/55 R15 and the rear tyres are 205/50 R16
Men neemt blijkbaar de velgmaat van het voorste wiel en legt die rondom, met achteraan n iets minder brede band dan origineel.
Als ik dat 'vertaal' naar n S2, dan zou dat vb 185/55/R16 voor en 195/60/R16 achter kunnen zijn ?
Houdt dit steek ?
Ben nl van plan om n extra setje velgen aan te kopen voor de wintermaanden/najaar.
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."
Martin Luther King, Jr.
1963
Martin Luther King, Jr.
1963
- Erwin
- Naam: Euh ... Erwin
- Auto: Elise S CR, Donk D8
Re: Winterbanden Elise S2
Hans,
Persoonlijk zou ik mij aan de originele velgmaten houden.
Het verschil voor/achter is bij een Mk2 te groot.
Ik zou in de bandencentrale eens navragen welken de smalste maat is die ze op de achtervelgen kunnen monteren (205 of zo)
Vooraan zou ik de standaard fietsband breedte aanhouden (175)
De winterbanden gaan sowieso al een pak meer tractie geven dan de standaard.
Persoonlijk zou ik mij aan de originele velgmaten houden.
Het verschil voor/achter is bij een Mk2 te groot.
Ik zou in de bandencentrale eens navragen welken de smalste maat is die ze op de achtervelgen kunnen monteren (205 of zo)
Vooraan zou ik de standaard fietsband breedte aanhouden (175)

De winterbanden gaan sowieso al een pak meer tractie geven dan de standaard.
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
- X-E-G
- Auto: Exige S240
- Contacteer:
Bij mijn bandencentrale zeiden ze dat de maten voor geschikte winterbanden op het gelijkvormigheidsattest staan. Heb eens nagekeken maar niets natuurlijk...
Volgens mij heeft Molleke op zijn Exige de originele maten in winterbanden liggen en dat werkt toch wreed goed in gietende regen
Volgens mij heeft Molleke op zijn Exige de originele maten in winterbanden liggen en dat werkt toch wreed goed in gietende regen
UNBRIDLED POWER, PURE ADRENALIN
WHAT'S THE POINT OF A REV LIMITER IF U AINT GONNA USE IT!
WHAT'S THE POINT OF A REV LIMITER IF U AINT GONNA USE IT!
-
- Auto: Europa S +Morgan 4/4
- Contacteer:
voor de winterbanden, is het voor de achterste 225/45 17 blijkbaar géén probleem in diverse merken vanaf +/-51 tot 225 euro per band.. maar de voorste 175/55 16 zijn wel een probleem, om deze in die size te krijgen... 205/45 16 is dan terug géén probleem vanaf +/-92 tot 144 euro per band... als ge 4 gelijke wilt is blijkbaar "Good Year" de oplossing... er is ergens een tabel die zegt tot welke breedte dat ge kunt gaan... toegelaten afwijking is dan xxx %.... en als men breder gaat moet men lager gaan om de zelfde diameter te hebben...ik denk dat 205/45 16 wel zou passen vooraan...(na te zien !) voor de snelheidsindex is het zo dat men via een sticker aangebracht op de voorruit in het zicht vd bestuurder die de max snelheid aangeeft , dit toegelaten is voor winterbanden...dit is hetgene men mij medegedeeld heeft...
- Bzguy
heb n filmpje gezien van YTop Gear die de Elise S2 111S test : die 'fietsbandmaat' vooraan is blijkbaar wel opzettelijk gekozen door Lotus : maakt de wagen 'leuk om spelen' door onderstuur.
Lotus zegt zelf dat je vooraan iets bredere banden moet leggen (185 neem k aan?) om minder onderstuur te hebben, dus wellicht ook n makkelijker te vinden bandenmaat ?
@ Herman : waar haal jij je banden als k zo curieus mag zijn
?
Lotus zegt zelf dat je vooraan iets bredere banden moet leggen (185 neem k aan?) om minder onderstuur te hebben, dus wellicht ook n makkelijker te vinden bandenmaat ?
@ Herman : waar haal jij je banden als k zo curieus mag zijn

"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."
Martin Luther King, Jr.
1963
Martin Luther King, Jr.
1963
-
- Contacteer:
ik heb al jaren dezelfde bandenleverancier... nog van tijdens mijn garageperiode, dus k'heb nog altijd dealerprijzen
...en tevens ook voor de zaak...deskundige mensen..
plezante anekdote..
h'Heb begin dit jaar een recente Cooper S gekocht van een persoon die een nieuwe gekocht had...de wagen trilde en shudde bij snelheid... zijn garagist vond de oorzaak niet..geen kromme velgen, vershillende keren uitgebalanceerd, wagen was ongevalvrij... uitgelijnd ..perfekt. shokdempers ok-... uiteindelijke-oorzaak..er waren onlangs 4 chinese slechte nieuwe banden gemonteerd die blijkbaar danig slecht waren dat ze dynamisch uit balans raakten, dat het niet te doen was... dus 4 nieuwe bandjes gelegd en de wagen was als nieuw terug... onlangs kwam ik de verkoper tegen... en hij vroeg wat ik allemaal van dure kosten heb moeten doen om die vervelende daver en trilling uit die wagen te krijgen...ik heb maar gezwegen dat het zoiets simpel was geweest... zo zie je maar dat ge moet oppassen met extreem goedkope brol van banden.. maar t'was een goede zaak voormij..

plezante anekdote..
h'Heb begin dit jaar een recente Cooper S gekocht van een persoon die een nieuwe gekocht had...de wagen trilde en shudde bij snelheid... zijn garagist vond de oorzaak niet..geen kromme velgen, vershillende keren uitgebalanceerd, wagen was ongevalvrij... uitgelijnd ..perfekt. shokdempers ok-... uiteindelijke-oorzaak..er waren onlangs 4 chinese slechte nieuwe banden gemonteerd die blijkbaar danig slecht waren dat ze dynamisch uit balans raakten, dat het niet te doen was... dus 4 nieuwe bandjes gelegd en de wagen was als nieuw terug... onlangs kwam ik de verkoper tegen... en hij vroeg wat ik allemaal van dure kosten heb moeten doen om die vervelende daver en trilling uit die wagen te krijgen...ik heb maar gezwegen dat het zoiets simpel was geweest... zo zie je maar dat ge moet oppassen met extreem goedkope brol van banden.. maar t'was een goede zaak voormij..

- Bzguy
gisteren nieuwe banden laten leggen op mn 'people carrier' : 53000 km, lagen Hankook banden op toen k de wagen nieuw kocht ; waren nu echt wel slicks geworden, maar valt toch mee, leek me nochtans op t eerste zicht Chinese 'brol'
Heb nu wel gekozen voor Dunlop.
Heb nu wel gekozen voor Dunlop.
Martin Luther King, Jr.
1963
Martin Luther King, Jr.
1963
-
- Contacteer:
K'heb ooit (30 jr. terug)een keer enorm veel last gehad met nieuwe brede Goodrich banden voor een toyota 4X4 landcruiser... uiteindelijk kwam het uit, dat 2 vd 4 banden lichtjes ovaal waren...
...

- Dim
- Auto: Exige S 240
ik was ergens tegengekomen dat de reden waarom er velo banden vooraan op de S2 Elises gemonteerd zijn, is omdat er teveel Mk1's door snap off oversteer in de gracht beland waren. Daardoor is de S2 berekend op een relatief veiliger onderstuur met de 175 vooraan. De Exige heeft dan weer standaard de 195 vooraan, blijkbaar omdat ervan uitgegaan wordt dat die wagen meer circuit georienteerd is, en dat onderstuur daar niet wenselijk is...
Autoracing began 5 minutes after the second car was built.
- Frederik
- Site Admin
- Auto: Elan & Evora
- Contacteer:
Ik vind banden één van de belangrijkste onderdelen van mijn wagen. Dat is nu net het onderdeel waarop ik niet zou besparen.
Hankook (Koreaans - 7 grootste bandenfabrikant) is naast Toyo (Japans) een van de merken die aan een zeer grote opmars bezig is. Ikzelf ben gewonnen voor Toyo, gezien Toyo een van mijn partners is ben principieel verplicht op Toyo te rijden, maar ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben van hun product.
Op mijn BMW had ik high performance banden 245 & 265 T1R en op de Lotus heb ik semi slicks R1R waarvan ik uiterst tevreden ben.
Het is wel zo dat verschillende bandencentrales goedkopere merken promoten met de fabel "zij kopen de oude mallen én de designs van de grote merken, dus ze zijn ook wel goed", maar men vergeet er veelal bij te vertellen dat de compound van het rubber niet hetzelfde is van het origineel...
Hankook (Koreaans - 7 grootste bandenfabrikant) is naast Toyo (Japans) een van de merken die aan een zeer grote opmars bezig is. Ikzelf ben gewonnen voor Toyo, gezien Toyo een van mijn partners is ben principieel verplicht op Toyo te rijden, maar ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben van hun product.
Op mijn BMW had ik high performance banden 245 & 265 T1R en op de Lotus heb ik semi slicks R1R waarvan ik uiterst tevreden ben.
Het is wel zo dat verschillende bandencentrales goedkopere merken promoten met de fabel "zij kopen de oude mallen én de designs van de grote merken, dus ze zijn ook wel goed", maar men vergeet er veelal bij te vertellen dat de compound van het rubber niet hetzelfde is van het origineel...
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic