Elise Tuning

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
fantaflesdopke

Re: Elise Tuning

Bericht door fantaflesdopke »

Heel juist Fred, tuningdoosjes (de fameuze powerboxen) zijn erg nefast voor uw motor en ecu!

Op mijn Fordje heb ik een DIY-flashdevice zitten, dat rechtstreeks de ECU herschrijft met een programma dat specifiek voor de wagen gemaakt is.
Afhankelijk van wat ik wens, kan ik dan een tune laden met hoog/laag vermogen, hoog/laag koppel, hoogtoerig/laagtoerig motorkarakter, korte/lange koppelcurve ... (het betreft een turbomotor) Alles van standaard over eco-mode tot echte circuitafstelling. En dat voor 680€, inclusief grafische interface en live weergave van alle parameters, datalogging, performancetests en mogelijkheid tot uitlezen en wissen van foutcodes.

Het probleem met de Elise S en R is dat je puur atmosferisch bezig blijft. Daar zijn geen goedkope oplossingen voor om rap-rap eens 40-50pk uit te persen. Daarom ook dat de eenvoudigste manier het plaatsen van een compressor of turbo is, zoals via Komotec hé.
YvoTuk
Naam: Yvo Tuk
Auto: Elise S1/Evora
Contacteer:

Re: Elise Tuning

Bericht door YvoTuk »

Een Emerald gaat je geen 20pk extra geven... sorry..

Het idee van een Emerald is dat je een andere ECU plaatst omdat de MEMS (de originele ECU) uit zijn regelbereik loopt.
Je kan er ongeveer vanuit gaan dat je met een geflowde kop en aangepaste nokkenassen + uitlaat collector tot zo'n 160pk bij plm. 190Nm komt. Dat redt de MEMS nog net.
Alles wat je daarboven gaat moet met een 'open' ECU om dat de MEMS simpelweg geen MAP heeft in dat bereik.

Natuurlijk optimaliseer je het hele proces met zo'n Emerald, maar dat doet een MEMS ook. Een Emerald is ook geen alternatief voor chiptuning of zo. Als vuistregel mag je aannemen dat chiptuning op een atmosferische motor absolute onzin is. Je kan een beetje rommelen aan de vermogen / koppel kromme, maar je krijgt nooit substantieel meer uit een atmosferische motor tenzij er een duidelijk probleem is met de stock ECU. (MEMS)
Dat probleem is er niet, sterker nog, de MEMS is een bijzonder goede en knap geprogrammeerde ECU!

Voor wat betreft het tunen van Toyota motoren zou ik ook zeker eens bij de firma Sinclaires in Romford (Oost-Londen) terecht gaan.
Die mensen hebben als enige de ECU van de Toyota's echt open liggen. Er is veel discussie over het modificeren van die ECU's geweest, maar tot op heden is er -behalve Charlie X uit de US die zijn software aan Sinclaires in licentie heeft gegeven- niemand in staat geweest de ECU ECHT te kraken. Een beetje rommelen in basis maps en de software van Lotus kopieeren is geen kunst, de kunst is om een echte real-time mapping te kunnen doen op een Toyota, dat kan Sincs.

Hou voor jezelf wel een grens aan van ca. 240Nm koppel. Boven dit koppel zal de versnellingsbak langzaam maar erg zeker overlijden. (hét probleem van de Toyota's!)
Plaats reactie