Meting oliepijl
-
- Berichten: 1021
- Lid geworden op: 21 okt 2008, 20:54
- Naam: Bart
- Auto: Elise S2
- Locatie: Maasmechelen
Meting oliepijl
Zeer gewaardeerde collega's, de vraag is simpel en waarschijnlijk het antwoord ook : wanneer controleer je het best het niveau van de olie?
- kevin_v
- Berichten: 347
- Lid geworden op: 07 dec 2008, 17:56
- Naam: Kevin
- Auto: Elise MK1
- Locatie: Borgerhout
Re: Meting oliepijl
ik doe dat na elke tank beurt, is misschien wa overdreven maar beter voorkomen als genezen.
-
- Berichten: 1021
- Lid geworden op: 21 okt 2008, 20:54
- Naam: Bart
- Auto: Elise S2
- Locatie: Maasmechelen
Re: Meting oliepijl
met warme / lauwe / koude motor ????
- kevin_v
- Berichten: 347
- Lid geworden op: 07 dec 2008, 17:56
- Naam: Kevin
- Auto: Elise MK1
- Locatie: Borgerhout
Re: Meting oliepijl
warme motor maar hij moet even stil hebben gestaan om zeker te zijn dat de meeste olie terug in het carter is gelopen +- 30 min
- Was
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 06 okt 2009, 11:00
- Naam: Mathias
- Auto: Exige S II
Re: Meting oliepijl
elke keer dat ik de lotus kuis,
dagelijks dus...
dagelijks dus...

- Exploded
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: 12 sep 2008, 09:57
- Naam: Gert
- Auto: Elise MK1
- Locatie: Herselt
Re: Meting oliepijl
Ik controleer meestal als ie ijs- en ijskoud is
Als het peil dan goed is, dan ben je zeker, maar beste is altijd als de motor even gedraaid heeft en al even terug stil staat. Iets wat sommige mensen wel eens durven vergeten, is dat de auto goed horizontaal moet staan.
Maar volgens VAB doe je peilen zo:
http://www.vab.be/nl/rijschool/content.aspx?pid=300

Als het peil dan goed is, dan ben je zeker, maar beste is altijd als de motor even gedraaid heeft en al even terug stil staat. Iets wat sommige mensen wel eens durven vergeten, is dat de auto goed horizontaal moet staan.
Maar volgens VAB doe je peilen zo:
http://www.vab.be/nl/rijschool/content.aspx?pid=300
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 08 mei 2009, 19:28
- Auto: Nvtt
Re: Meting oliepijl
Ik ook regelmatig (iedere maand).
Ik heb wel mijn oliepijlstok (is dat in Belgie ook een normaal woord?) vervangen.
De originele is geheel van plastic en kan door de jaren heen poreus worden en breken. Ik ken 2 verhalen bij mensen bij wie dat is gebeurd.
Bij voormalige MG/Rover dealers kan je een metalen pijlstok kopen.
Artikelnummer: 117.964 € 10,-.
Ik heb wel mijn oliepijlstok (is dat in Belgie ook een normaal woord?) vervangen.
De originele is geheel van plastic en kan door de jaren heen poreus worden en breken. Ik ken 2 verhalen bij mensen bij wie dat is gebeurd.
Bij voormalige MG/Rover dealers kan je een metalen pijlstok kopen.
Artikelnummer: 117.964 € 10,-.
- Bosbon_be
- Berichten: 417
- Lid geworden op: 07 sep 2008, 20:36
- Naam: Peter Bosmans
- Auto: Elan SE
- Locatie: Hasselt
Re: Meting oliepijl
Kon ook zijn dat hij te kort wasH-J schreef:Ik ook regelmatig (iedere maand).
Ik heb wel mijn oliepijlstok (is dat in Belgie ook een normaal woord?) vervangen.
De originele is geheel van plastic en kan door de jaren heen poreus worden en breken. Ik ken 2 verhalen bij mensen bij wie dat is gebeurd.
Bij voormalige MG/Rover dealers kan je een metalen pijlstok kopen.
Artikelnummer: 117.964 € 10,-.



-
- Berichten: 4066
- Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
- Auto: Europa S +Morgan 4/4
- Locatie: Kortrijk / Altea.
- Contacteer:
Re: Meting oliepijl
Veel vd nieuwe moderne autos's hebben voor hun automatische transmissie zelfs géén olie peilstok meer (peil= met ei voor de hollanders
)... Hetgeen ik echt betreur, want ge hebt géén enkele indicatie of uw olie aan de minimale kant staat of niet, er rest dan enkel nog volledig aflaten en met de in het service boek opgegeven olieinhoud te hervullen... Want teveel olie is catastrofaal slecht voor een automaat.... Ook zijn er nog andere problemen... Van Range Rover vb is dit ook zonder peilstok,,,, Wat kan er gebeuren is dat de breather ontluchtingspijp verstopt raakt met modder of toevriest met sneeuw slusch en er daardoor een overdruk gecreéérd wordt bij een te warme transmissie doos zodat de dichtingen beginnen te lekken, met alle gevolgen vandien, oa verlies van olie, en daarna een teveel bijvullen waardoor nog meer druk in de doos enzvt.....
