V6 EXIGE

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Frederik
Site Admin
Auto: Elan & Evora
Contacteer:

Re: V6 EXIGE

Bericht door Frederik »

wimvanbeeck schreef:Natuurlijk zal Lotus een MKIII in alle toonaarde verzwijgen, moets dit bekend raken wordt er niks meer verkocht tot het nieuw model en zeg nu zelf na al die speciale versies is er echt wel nood aan een nieuw model het huidige is echt wel uitgemolken, de MKI heeft trouwens maar 4 jaar bestaan.
Het kwam er zeer vlot uit hoor, hij zei ... "er is geen budget (meer) om te denken, nog te werken aan een nieuwe Exige laat staan een Elise". Maar aan de andere kant heb ik dan zoiets van, nu de Evora klaar is... WTF doen die mannen dan ;-) En eigenlijk dacht/denk ik dat het es tijd wordt dat ze de nieuwe Esprit gaan afwerken.

De komst van de MY2010 Exige voorspelt toch ook al dat er het eerste jaar geen nieuwe Exige komt. Anders hebben ze de kopers serieus bij hun neus genomen.

Dit was op vraag van Pascal (Molleke) hoe het zat met de Elise MKIII, ik denk dat Pascal wilde weten hoeveel jaar ie nog had om te sparen ;-)

Alhoewel de komst van de Esprit op korte termijn zou wel eens de verkoop van de Europa in gedrang kunnen brengen. Dus marketing gezien zou het inderdaad interessanter zijn eerst een nieuwe Elise/Exige voor te stellen en dan pas erna als alle (GT?) freaks die een grote Lotus willen de Evora hebben gekocht. Al is de marketing bij Lotus niet hun sterkste devisie. :mrgreen:
H-J
Auto: Nvtt

Bericht door H-J »

wimvanbeeck schreef: de MKI heeft trouwens maar 4 jaar bestaan.

WIM
5 jaar. Intro 1995, levering 1e Elise juni 1996, laatste is medio 2001 gemaakt.
De S2 werd in de nieuwe loods gemaakt, de S1 in de oude loods.
molleke

Bericht door molleke »

met de nieuwjaars receptie zij steven crijns eerst de evora dan de esprit en dan de nieuwe elise en in 2016 als de verkopen goedgaan een nieuwe exige
X-E-G
Auto: Exige S240
Contacteer:

Bericht door X-E-G »

Er is mij wel verteld dat de motor van de Evora in de Exige de volgende stap was. Dus het zou kunnen dat het model hetzelfde blijft met hier en daar een aanpassing om de motor erin te krijgen.
UNBRIDLED POWER, PURE ADRENALIN

WHAT'S THE POINT OF A REV LIMITER IF U AINT GONNA USE IT!
Exploded
Naam: Gert
Auto: Elise MK1

Bericht door Exploded »

Frederik schreef: Uit welke bron komt deze info? Op de voorstelling van de Evora verklaarde Mr. Crijns mij dat er nog niet gewerkt wordt aan de nieuwe Exige laat staan Elise (de basis).
Mijn bron werkt in het fabriek.
molleke schreef:met de nieuwjaars receptie zij steven crijns eerst de evora dan de esprit en dan de nieuwe elise en in 2016 als de verkopen goedgaan een nieuwe exige
Ik denk eerlijk gezegd dat dat de mening van Mr Crijns zelf is. De nieuwe Esprit was echt al in een mooi begin stadium, toen beslist is om alles te laten vallen en volop voor de Evora te gaan.
Zoals Wim al zei is de elise/exige compleet uitgemolken. De Esprit wordt alleen maar naar achter geschoven. De ontwikkeling van zoiets kost waanzinnig veel geld. De Elise en Exige zorgen voor de massa verkoop, een Evora voor de marge. Er wordt dan ook hard gewerkt aan de Evora SC en spyder. Momenteel ligt alles een beetje stil in het fabriek omdat er geen beslissingen genomen worden. Door de huidige besluiteloosheid zou alles wel een beetje kunnen opschuiven.
De komst (dan toch) van Mr Bahar en zijn team van managers, zal wel voor (de juiste?) verandering zorgen zeker?
WimC
Auto: Elise S1

Bericht door WimC »

naar het schijnt (maar de zon schijnt ook natuurlijk...) zou Toyota zeer kortelings de levering van het basisblok voor de Exige en Elise R/sc reeks stopzetten. Maw géén 192, 220, 240 en 260 pk versies meer.
Mss Toch een andere motor met een lichte face lift.
Om eerlijk te zijn kan het model toch nog een aantal jaren mee.
Denk mss eerder in een "effort" om Co2 reductie te doen...?

Wim
Frederik
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Frederik »

WimC schreef:naar het schijnt (maar de zon schijnt ook natuurlijk...) zou Toyota zeer kortelings de levering van het basisblok voor de Exige en Elise R/sc reeks stopzetten. Maw géén 192, 220, 240 en 260 pk versies meer.
Mss Toch een andere motor met een lichte face lift.
Om eerlijk te zijn kan het model toch nog een aantal jaren mee.
Denk mss eerder in een "effort" om Co2 reductie te doen...?
Dit lijkt mij tot nu toe de 'voor mij' enige mogelijke juiste uitleg bij het vehaal.

Of het een stap in de goede richting is weet ik niet.

Ik ben toch benieuwd wat het nu zal zijn :)
Frederik
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Frederik »

Even terugkerend op mijn vorige bericht :

Toyota 3.5 V6 276pk (206kw) [Evora]
Belasting in verkeerstelling : 4.975€
Verkeersbelasting : 1.355€

Toyota 1.8 4cil 240pk (179kw) [Exige]
Belasting in verkeerstelling : 4.975€
Verkeersbelasting : 282€

Toch een serieus verschil van 1.100€ / per jaar, hiermee vrees ik dat een pak liefhebbers zullen afhaken van de Exige (maar dan misschien wel Elise zullen kopen) al zit Lotus daar ook met een probleem gezien de motoren daarook afkomstig zijn van Toyota. Dus dan ook de 3.5 V6 in de Elise? Dat kan ik moeilijk geloven.

Eigenlijk is dit helemaal tegen de Lotus filosofie in, dit terwijl VW/Audi werkt op small size turbogeblazen motoren (1.4 & 1.6) gooit Lotus er grotere in... In deze tijden is dit los van de Lotus filosofie nog eens tegen de huidige gang van zaken in.

Misschien binnenkort VW/Audi motoren in onze Lotussen?

Dit gezegd zijnde doet mij terugkomen op mijn vorige post ... en zo blijven we bezig natuurlijk ;)
WimC
Auto: Elise S1

Bericht door WimC »

om dan nog maar te zwijgen van het verschil in gewicht tussen beide motoren!

Wim
kevin_v
Naam: Kevin
Auto: Elise MK1

Bericht door kevin_v »

dat ze de samenwerking met Abarth maar eens serieus nemen, kunnen ze mischien daar wat motoren gaan shoppen.
Plaats reactie