Elise s2 vs s3
- Weasel
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 03 aug 2020, 20:53
- Naam: Mathieu
- Auto: Geen
Elise s2 vs s3
Morgen heb ik een testrit met een Elise Sport 220 s3.
Wat ik nu wel vaststel is dat die redline zoveel lager ligt. Dat is toch wel wat spijtig eigenlijk. Zijn er mensen die ervaring hebben met beide ?
Is de tradeoff in toeren het waard tov Euro6, lagere co2,... ?
Wat ik nu wel vaststel is dat die redline zoveel lager ligt. Dat is toch wel wat spijtig eigenlijk. Zijn er mensen die ervaring hebben met beide ?
Is de tradeoff in toeren het waard tov Euro6, lagere co2,... ?
- FastEleven
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
- Naam: Erik
- Auto: 2-11 + Cup 250
- Locatie: België-Brasschaat
Re: Elise s2 vs s3
Ik heb zo direct geen cijfers van de oudere Elise SC, maar ik zie wel dat het maximaal vermogen van de Exige S220 (S2) op 7800 rpm en bij de Elise 220 bij 6800 rpm bereikt wordt.
Maar ik zie ook dat het maximale koppel van de de Exige S 220 (S2) pas bereikt wordt op bij 5500 rpm (215 Nm) , terwijl bij de huidige Elise 220 (S3) het maximale feest al bereikt wordt bij 4600 rpm (250 Nm), dus meer koppel bij lagere toeren, of maw meer rijplezier voor de openbare weg.
Op circuit zit ik natuurlijk wel te spelen tussen het toerental van maximaal koppen tot maximaal vermogen, maar op de openbare weg ben ik nog nooit gaan zoeken naar het maximale toerental en rij gewoonlijk ergens rond het maximale koppel voor optimaal rijplezier.
Ik vond om die reden zo'n Elise 220 beslist leuker op de openbare weg dan mijn Exige S240 of de 2-eleven.
Maar ik zie ook dat het maximale koppel van de de Exige S 220 (S2) pas bereikt wordt op bij 5500 rpm (215 Nm) , terwijl bij de huidige Elise 220 (S3) het maximale feest al bereikt wordt bij 4600 rpm (250 Nm), dus meer koppel bij lagere toeren, of maw meer rijplezier voor de openbare weg.
Op circuit zit ik natuurlijk wel te spelen tussen het toerental van maximaal koppen tot maximaal vermogen, maar op de openbare weg ben ik nog nooit gaan zoeken naar het maximale toerental en rij gewoonlijk ergens rond het maximale koppel voor optimaal rijplezier.
Ik vond om die reden zo'n Elise 220 beslist leuker op de openbare weg dan mijn Exige S240 of de 2-eleven.
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track


- Weasel
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 03 aug 2020, 20:53
- Naam: Mathieu
- Auto: Geen
Re: Elise s2 vs s3
Thanks! Duidelijke reactie 

- Weasel
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 03 aug 2020, 20:53
- Naam: Mathieu
- Auto: Geen
Re: Elise s2 vs s3
Heb er net mee gereden en inderdaad. Voor op de openbare weg rijdt dat eigenlijk beter dan die Exige, die ik reed (een S2, 220)
Ook de sound leek me verdorie goed, is dat de standaard uitlaat?
Ook de sound leek me verdorie goed, is dat de standaard uitlaat?
Laatst gewijzigd door Frederik op 24 aug 2020, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: foto geüpload naar het forum zelf (kan je dat aub ook zelf zo doen) ;)
Reden: foto geüpload naar het forum zelf (kan je dat aub ook zelf zo doen) ;)
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11313
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: Elise s2 vs s3
Vertel es? Altijd interessant

9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
- Weasel
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 03 aug 2020, 20:53
- Naam: Mathieu
- Auto: Geen
Re: Elise s2 vs s3
Ik was initieel op zoek naar een Honda S2000. Why? Honda, 9000 toeren, oldskool. Maar die dingen gingen eigenlijk zo degoutant veel geld, dat ik voor dat geld liever wat exotischer ging.
Gaandeweg gaan zoeken naar "een Lotus". Dan eens gereden met een Exige 192 pk S2. Dit was dikke fun, dus ik vond dat ik zo'n high revvy blokje ook moest hebben.
Maar dus deze morgen met die Elise Sport 220 gereden, en ik moet zeggen: youtube heeft ongelijk. Op youtube lijkt dat een platgenepen blokje te zijn, met weinig karakter. Wel, dat is fout.
Dat blokje trekt al van vrij vroeg, stopt weliswaar al aan 7k. Maar het is echt een karaktervol pittig blokje. Volgens mij kun je er op de openbare baan mee beter uit de voeten dan met die oude motor. Misschien stating the obvious, maar toch.

-
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 02 feb 2019, 13:41
- Naam: steve flament
- Auto: zoek elise te kopen
Re: Elise s2 vs s3
De nieuwe s3 motor stopt mss wel wat vroeger maar zoals eerder gezegd voor dagelijks gebruik heeft het koppel wal veel voordelen .Wat zeker een verschil maakt is het schakelmechanisme . Het is niet alleen knap maar is wel degelijk een dag en nacht verschil .
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11313
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: Elise s2 vs s3
Weasel schreef: ↑24 aug 2020, 14:29Ik was initieel op zoek naar een Honda S2000. Why? Honda, 9000 toeren, oldskool. Maar die dingen gingen eigenlijk zo degoutant veel geld, dat ik voor dat geld liever wat exotischer ging.
Gaandeweg gaan zoeken naar "een Lotus". Dan eens gereden met een Exige 192 pk S2. Dit was dikke fun, dus ik vond dat ik zo'n high revvy blokje ook moest hebben.
Maar dus deze morgen met die Elise Sport 220 gereden, en ik moet zeggen: youtube heeft ongelijk. Op youtube lijkt dat een platgenepen blokje te zijn, met weinig karakter. Wel, dat is fout.
Dat blokje trekt al van vrij vroeg, stopt weliswaar al aan 7k. Maar het is echt een karaktervol pittig blokje. Volgens mij kun je er op de openbare baan mee beter uit de voeten dan met die oude motor. Misschien stating the obvious, maar toch.
Ik heb de Honda S2000 een kleine week kunnen rijden (vriend van me was met m'n 'getunede' BMW naar een meeting in UK, en ik kreeg zijn S2000 te leen).

De motor is iets speciaals met z'n redline op ~9000rpm, maar eerlijk gezegd na een paar dagen had ik het wel gehad. De motor smeekt eigenlijk continu om in toeren getrokken te worden ... zoniet vond ik het wat plattekes rijden, maar als je de redline ging opzoeken dan veranderde hij in een monster, en flirt je constant met snelheidsboetes. De S2000 is een fantastische wagen hé, maar dat heeltijd gesmeek naar hoge toeren vond ik op den duur niet meer prettig rijden. Bij de Alfa Romeo 4C had ik hetzelfde gevoel.
Een Lotus kan je rijden als een hooligan, maar ook 'normaal' ...
Niet altijd YouTube geloven én cijfertjes zijn enkel van belang aan den toog int café.
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
- FastEleven
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
- Naam: Erik
- Auto: 2-11 + Cup 250
- Locatie: België-Brasschaat
Re: Elise s2 vs s3
Elise 220 heeft standaard sinds 2018 een beduidende 'luidere' uitlaat gekregen. Te luid voor de circuits, maar volgens marketing afdeling rijden de meeste eigenaars niet op circuit ....Ook de sound leek me verdorie goed, is dat de standaard uitlaat?
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track


- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11313
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: Elise s2 vs s3
FastEleven schreef: ↑24 aug 2020, 18:58Elise 220 heeft standaard sinds 2018 een beduidende 'luidere' uitlaat gekregen. Te luid voor de circuits, maar volgens marketing afdeling rijden de meeste eigenaars niet op circuit ....Ook de sound leek me verdorie goed, is dat de standaard uitlaat?
Heeft proefgereden met een MY15 of MY16 (1e inschrijving mei 2016) ...
Evora heeft leukere exhaust tone gekregen sinds MY12 (omdat de eerder te braaf klonken)

9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic