Stilvallen en slecht starten bij warme motor S1

De Giugiaro, Stevens & Thomson versies.
Gebruikersavatar
gvy
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 nov 2010, 00:58
Naam: Geert
Auto: '80 Esprit S2.2

Re: Stilvallen en slecht starten bij warme motor S1

Bericht door gvy »

Tja,

Normaal meet de inwendige weerstand van de primaire zowel warm als koud ongeveer hetzelfde, maar anyway, je meet ongeveer 2.9 ohm, wat mij vertelt dat je een 3 ohm bobijn hebt gemonteerd zitten.
Deze is bedoeld om zonder de weerstandsdraad gebruikt te worden .
Je meet op klem 15 . (Ik veronderstel dat je gemeten hebt tussen massa en klem 15 ?) 5.8V . Dan is er een weerstandsdraad . ( standaard in S1)

Als ik op je foto kijk denk ik dat op klem 15 de witgele draad naar je startermotor gaat en 12V geeft enkel bij starten. En de andere draad, die samen in dezelfde klem op de 15 zit zal dan een (wit roze?) weerstandsdraad zijn (van het kontaktslot) die de 5.8V op klem 15 brengt.

Besluit : Met weerstandsdraad (standaard op de S1) hoort eigenlijk een 1.5V bobijn. Met de 3 ohm bobijn en 5.8V is je hoogspanning zwakker. Ik durf echter niet beweren "te zwak" om goed te functioneren. Onder last kan dit wel het geval zijn.

Besluit 2 : Eigenlijk kan je in die configuratie normaal de bobijn niet overbelasten , eerder onderbelasten. Dus of ze kapot is ????

Wat kan je nu doen :

Eigenlijk zou ik de weerstandsdraad eens vervangen door een gewone draad, zodat jouw 3ohm bobijn de volle 12V krijgt tijdens het rijden en zien wat dit doet. De vonk zal een stuk beter zijn , tenminste als de bobijn nog OK is.
Ik vind jouw 5.8V, zelfs met weerstandsdraad overigens zeer laag.

Opties als je een nieuwe bobijn bestelt:
Ofwel bestel je een nieuwe 1.5V bobijn en laat je de weerstandsdraad zitten.
Ofwel bestel je een nieuwe 3V bobijn ( type wel ik je doorgaf) en vervang je de weerstandsdraad door een gewone, zodat er 12V op komt. Je mag dan de draad vanaf de starter overigens verwijderen in dat geval.

Misschien kan je eens het typenummer van de boschbobijn doorgeven , als het nog leesbaar is?
Je kan ook de secundaire impedantie eens meten met je ohmmeter. Tussen klem15 en de Hoogspanningsaansluiting. Hier zou je iets van een 8 a 10kohm moeten meten.


Geert
[b]Look what Q's brought for us, isn't it nice[/b]
bauke
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 dec 2010, 17:58
Auto: 96 Esprit S4s, 340R,

Re: Stilvallen en slecht starten bij warme motor S1

Bericht door bauke »

Vreemd genoeg heb ik het zelfde probleem met een Eclat S1 (ook een 907 motor)

heb ik pas 20 km gereden, gaat ie schoken en vreemd doen,
(slaat niet uit!!) maar als ie uit is krijg je hem heel lastig weer aan
af laten koelen is het zo maar klaar,

ik heb de bobine al vervongen, ga nu de kabels en bougies doen,
rotor ook al vervangen, en ook al een gehele andere ontstekings klok geprobeerd,

maar we blijven hoop houden we vinden het wel ik heb genoeg verstand van deze motoren hij is me niet de baas!!!!
frevawan
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 dec 2013, 21:33
Naam: Frederik
Auto: Esprit S1
Locatie: Brugge

Re: Stilvallen en slecht starten bij warme motor S1

Bericht door frevawan »

Kleine update: stukken zijn onderweg. Ik ga bougiekables vervangen, upgraden naar Pectronix, verdelerkop vervangen, rotor en uograden naar steviger bobijn.
Hoop hiermee het euvel te herstellen zodat ik toch iets langer kan rijden als 20 minuten...

Ik hou jullie op de hoogte guys!
frevawan
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 dec 2013, 21:33
Naam: Frederik
Auto: Esprit S1
Locatie: Brugge

Re: Stilvallen en slecht starten bij warme motor S1

Bericht door frevawan »

Zo, dit weekend de nodige werken gedaan:
- Nieuwe bougiekabels
- Nieuwe kop verdeler
- Upgrade naar Pertronix
- Upgrade naar Flametrower coil

Auto draait veel beter maar helaas..... nog steeds hetzelfde probleem! Eenmaal warm kun je hem niet meer draaiende houden: valt stil en krijg niet meer gestart. Knallen in de uitlaat.
Eenmaal hij éénmaal op bedrijfstemperatuur is komen de fenomene dus terug. Lijkt alsof hij teveel benzine krijgt bij warm en verzuipt.

Geert: voorlopig beetje einde raad nu, mocht je het zien zitten had ik graag eens je opinie gehad tijdens een bezoekje aan ons Delorrean service center waar hij nu staat. Ik wil je er zelfs voor vergoeden.
Meerdere koppen bij elkaar gaan het wel vinden.

Nu, het waren geen onnodige werken, terwijl heb ik een upgrade en een betere ontsteking.

Any advise guys?

Greets, Frederik - bijna - Esprit - rijder
Gebruikersavatar
gvy
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 nov 2010, 00:58
Naam: Geert
Auto: '80 Esprit S2.2

Re: Stilvallen en slecht starten bij warme motor S1

Bericht door gvy »

Frederik
Oei, een lastig geval. Ik schart een beetje in mijn haar. Ik heb geen pasklaar antwoord.

Eerst eens alles op een rijtje :

1 .Nieuwe flamethrower coil is het type 40611 (12V 3ohm) ?
2. Nieuw geinstalleerde pertronix is de originele eerste pertronix ignitor ? (dus niet ignitor II of III
3. indien bovenstaande juist, dan heb je wel degelijk de huidige weerstandsdraad vervangen door een normale draad en meet je nu dus 12V op de bobijn en de ignitor? Bovenstaande bobijn is gemaakt om 12V te krijgen en de ignitor werkt met een operating voltage tussen 8V en 16V.
4. verdelerkop en rotor zijn nieuw?
5. bougiekabels zijn nieuw. Is ook de HS kabel van bobijn naar verdeler vernieuwd?
6. Geef eens merk en type bougies door. ( temp klasse)

Andere elementen:

Hoe is je voorontsteking ingesteld en is ze nagemeten met een strobolamp ? Wat is de vervroeging bij vrijloop 1000 rpm ( ergens tussen7° en 12° ) en wat is ze op 3000rpm ( ergens tussen 25° en 32° ) en : Gewoon om na te zien of je vervroeging nog correct werkt. Veertjes in de verdeler nog goed zijn.

Heb je al eens een bougie uitgedraaid na een rit , als hij heet staat en slecht begint te draaien? Hoe ziet hij er uit?
zwart en nat : mengsel te rijk of ontstekingsfout of slecht afgesteld.
grijsbruin ( koffie met melk) en schoon : perfect
wit/grijswit soms gevlekt : te arm mengsel, bougie te heet,te veel voorontsteking. Motor loopt arm wel goed maar na een tijd te heet. sputtert. Dit is schadelijk.
Let wel op met het uit en indraaien van een bougie in een hete aluminium motor. Zorg dat je de draad niet beschadigd.

Dan de carburatoren : Dit zijn dellortos zie ik op de foto.
Ik kan me nog steeds niet voorstellen dat daar het probleem zit maar vooruit :

Zijn ze correct gemonteerd?
Twee fouten in montage kunnen zijn : valse lucht doordat de O ringen niet goed afsluiten op het aansluitvlak van de carburatoren. Ofwel het te hard aandraajen van de aansluitbouten , waardoor er geen flexibele opstelling meer is van de carbs en deze dus de trillingen van het blok ondergaan en er foaming (schuim) ontstaat in de vlotterkamers.

Is de juiste vlotterhoogte in beide carbs ingesteld?
Welke sproeiers ( idle en hoofd) zijn gebruikt?
Zijn ze goed gesynchroniseerd of zijn ze hoegenaamd wel te synchroniseren. ( geen valse lucht ergens)?

De benzinepomp : Als het probleem zich voordoet zou je de benzinetoevoer aan de carbs kunnen loskoppelen en eens nazien of op dat moment de benzinepomp, bij contact aansteken nog netjes een bokaaltje benzine volpompt.

We kunnen wel eens afspreken (free of charge ;) ) , hoewel ik eerlijk moet zeggen dat ik best functioneer in mijn eigen vertrouwde werkplaats op mijn gemak op zoek naar een fout.
Wanneer past het doorgaans best voor jou?
[b]Look what Q's brought for us, isn't it nice[/b]
frevawan
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 dec 2013, 21:33
Naam: Frederik
Auto: Esprit S1
Locatie: Brugge

Re: Stilvallen en slecht starten bij warme motor S1

Bericht door frevawan »

Een beetje met vertraging maar de Lotus staat op een aparte locatie en heb er niet zoveel toegang toe.
Geert: om op je vragen te beantwoorden:

- Zowel bougiekabel als HS kabel zijn vervangen. Samen met dePertronix had ik een set gekocht bij SJ in de UK.
- Pertronix: op de bijhorende doc staat niet veel dus ik vermoed originele versie.
- Bobijn is dezelfde als diegene die jij hebt aangekocht: de epoxy gevulde Flamthrower. 3 Ohm, 12V, zelfde specificaties zoals de Bosh die erin zat. Maar aan de bekabeling hebben we niet gekomen. En het werkt wel want motor draait zeer mooi.

Het is idd alsof de Dellortos bij wardraaien teveel benzine krijgen en verzuipt. Ik heb op andere forums zelfde fenomenen teruggevonden maar bij iedereen lijkt het steeds een andere oorzaak te zijn. De laatste was eenloszitende rotor (bij mij ook vervangen).

Ik zou met plezier naar jou komen Geert maar de beperkte afstand dat mijn S1 kan rijden maat het dus moeilijk.

Steve van ons Delorean Service Center gaat de carbs nog eens afstellen (ze zijn volledig gereinigd, gereviseerd en afgesteld in November) maar ik kan een frisse geest wel gebruiken die misschien dingen gaat opmerken waar we zelf nog niet hebben aan gedacht.

Dus mocht het passen voor je: ik kan nu zaterdag 9/5 in ons service center zijn tss 14 en 17hr, dat is in Kleine Monnikenwerve 22 in industriezone Blauwe Toren in Brugge, op het einde van de straat: (geel met blauw gebouw), daar zit on Delorean Center ook.
http://www.carwashdeblauwetoren.be/
Thx!
Gebruikersavatar
gvy
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 nov 2010, 00:58
Naam: Geert
Auto: '80 Esprit S2.2

Re: Stilvallen en slecht starten bij warme motor S1

Bericht door gvy »

Frederic,
Volgende week heb ik een verlengd weekend, donderdag,vrijdag,zaterdag,zondag. Zou een van die dagen passen?
Nu zaterdag is wat moeilijk omdat ik in de namiddag nog weg ga en ik vrees dat er toch wat zoekwerk aan te pas komt.

Ik denk dat we volgende zaken eens onder de loep moeten nemen:

1. ontsteking.
Je hebt zo goed als alles vernieuwd, dus hier wil ik nog drie dingen nazien om alles uit te sluiten.
Het eerste : Ik wil perse een 12V voeding op de bobijn en de pertronix hebben. Ik wil dus uitsluiten dat hierop een voeding via een of andere weerstandsdraad komt. Zowel de pertronix als je nieuwe bobijn zijn bedoeld om op 12V te functioneren. Bij mijn S2.2 vb is de 12V afgetakt van de voeding van de brandstofpomp. Ik zeg absoluut niet dat hier de oorzaak ligt, zoals je zegt loopt ie zeer goed in het begin, maar in dit stadium moeten we alles uitsluiten.
Het tweede : Ontstaat er niet ergens een slecht contact bij opwarmen van de motor/auto. Voor deze test en ook voor andere (daarover straks meer) kunnen we alleen de fout opsporen als ze zich voordoet.
Dus auto warm draaien tot het probleem ontstaat. HS kabel losmaken en in testbougie steken , deze tegen blok houden en zien of er een mooie vonk is bij het starten. Zoniet, dan moeten we blijven zoeken op de ontsteking, zo ja, dan kunnen we verder de ontsteking uitsluiten.
het derde Controle van je voorontsteking met een strobolamp. is ze juist ingesteld? 1000tr?3000tr? Zelfde test als de auto heet staat en begint te stotteren.

2. benzineaanvoer
Als voorgaande geen oplossing biedt , dan moeten we hier een aantal dingen nazien. Je vernoemde reeds vapourlock in het begin, wie weet....
Bij Vapourlock zal de benzine, door de hitte in het motorkompartiment , ergens in het aanvoertraject, gaan verdampen tot gasvorm. Er ontstaan gasbellen tussen de vloeibare benzine en een pomp kan geen gasvormige benzinebellen pompen. De motor verzuipt dus niet, maar krijgt gewoon geen benzine meer.
Ik heb hiermee nog niet te maken gehad en dus geen ervaring, maar we kunnen het volgende doen : Eerst moet het fenomeen zich voordoen (hete motor etc). Motor uit en direkt loskoppelen van de benzinedarm aan de carburator. vervolgens laten we de benzinepomp werken en vangen de benzine op in een bokaal . Nazien of de pomp gelijkmatig en vlot het bokaaltje vult.
We kunnen de oefening eventueel eerst met koude motor doen om een vergelijking te kunnen maken van de benzinetoevoer
Zit hier een duidelijk probleem, dan moet de aanvoerleiding geisoleerd worden (rubber slang?) Normaal is overigens een metalen benzineaanvoerleiding gevoeliger voor vapourlock dan een rubber.
Voor benzineaanvoer moet ook nagekeken worden of de benzinefilter voor de carburatoren niet verstopt zit of bellen vormt.
Verder moet er nagezien worden of de tankvents niet verstopt zitten en de tanks vacuum trekken na een tijd (zeer onwaarschijnlijk maar ja.....) Simpel te controleren. als het zich voordoet een tankdop openzetten....
3. carburatoren en verzuipen.
Ik zou eigenlijk bij draaiende motor toch eens de synchronisatie van de carbs willen nazien ter controle of niet een cilinder ergens valse lucht binnenhaalt en ook wil ik de vlotterhoogteinstelling controleren.
Er bestaat namelijk ook de mogelijkheid dat de naalden bediend door de vlotters de benzinetoevoer niet goed afsluiten, waardoor de vlotterkamer volloopt en de boel gewoon verzuipt. Dat is moeilijker te controleren. Maar hiervoor kan het deksel van de carbs gedemonteerd worden om de vlotter en benzinehoogte te controleren. Deze moet goed ingesteld staan.

Ik wil overigens na een rit ( warmdraaien) je bougies eens uitdraaien en zien of deze tekenen van verzuipen of eerder van te arm mengsel of te heet vertonen. dat kan me ook in de richting zetten


Al bij al een aantal te testen dingen, die wat tijd vergen. En het is nu ook niet mijn dagelijkse bezigheid....dus ik claim geen pakken ervaring.

Geert
[b]Look what Q's brought for us, isn't it nice[/b]
frevawan
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 dec 2013, 21:33
Naam: Frederik
Auto: Esprit S1
Locatie: Brugge

Re: Stilvallen en slecht starten bij warme motor S1

Bericht door frevawan »

Wow, bedankt voor je gedetaileerde voorstellen Geert!
Ik heb ook verlof die 4 dagen en het zou mij de vrijdag het best passen (Service center is enkel open op vrij -en zaterdag).
Na de middag ofzo? 13/14hr? Mocht je me nodig hebben vooraf: 0475.51.80.72 en we laten hem dan nog eens ploffen...

Ik kan jammergenoeg net op de Lotusday zijn ervoor wegens communie van mijn petekind maar misschien zijn er andere eigenaars die ook iets similairs hebben meegemaakt?

Reeds bedankt voor de moeitje die je wil doen hiervoor. We vinden het wel!

Groetjes, Frederik
Gebruikersavatar
gvy
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 nov 2010, 00:58
Naam: Geert
Auto: '80 Esprit S2.2

Re: Stilvallen en slecht starten bij warme motor S1

Bericht door gvy »

Frederic,

Vrijdag is ok. Tegen 14.00u?

Geert
[b]Look what Q's brought for us, isn't it nice[/b]
frevawan
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 dec 2013, 21:33
Naam: Frederik
Auto: Esprit S1
Locatie: Brugge

Re: Stilvallen en slecht starten bij warme motor S1

Bericht door frevawan »

Okido!
Plaats reactie