ESPRIT S1 VELGEN
- vasseur
- Berichten: 707
- Lid geworden op: 03 sep 2008, 18:00
- Auto: Elise s1 - Elan+2
ESPRIT S1 VELGEN
Zoals menige onder de Esprit lovers wel weten is de s1 toch wel apart van alle andere Esprit modellen.
Door zijn pure lijn die heel dicht aanleunt bij die van het prototype, zijn 2 l motor die op de s2 in een 2.2 veranderde en natuurlijk ook de wolfrace velgen.
Wel over die velgen wil ik het er hier over hebben.
Wat er bij mij opgevallen is na heel wat zoekwerk op het net is dat deze verdomd zeldzaam zijn. Je kan er wel vinden van Oude Ford wagens maar niets met de zelfde maat of gaten die passen. Lotus had het blijkbaar terug gekund om voor hen speciaal terug een malle te laten maken in de gieterij.
Met als gevolg een heel beperkte oplage daar er eigenlijk nooit meer dan ongeveer (neem mij niet kwalijk als ik er 10 naast zit) 725 wagens van gemaakt zijn.
Toen ik mijn s1 kocht was ik enorm blij dat de originele velgen er nog op staken.
Maar natuurlijk heeft 33 jaar gebruik zijn sporen na gelaten.
met als gevolg , vegen die niet meer blonken en overal corrosie vertoonden hier en daar geschaafd en de binnenkant volledig zwart.
Toen ik hier over sprak met dealers vertelden ze mij dat ik ze moest laten her chromen. Dit leek mij een goed idee tot ik er over sprak met Frederik van het forum.
Die wist mij te vertellen dat er ook zo iets betond als verdichten.
Dit is wel gekend in het tjoening milieu en voor mij kan dit wel eens de oplossing geven.
Dan maar wat inlichtingen ingewonnen en heb hier iemand in Ieper gevonden die dit doet.
Deze persoon heeft nog maar pas een nieuwe machine gekocht en mijn velgen waren zijn eerste werk.
Uiteraard had hij wel ervaring hier mee maar met een oudere machine die niet zo een mooi resultaat gaf.
Hij mag best fier zijn met zijn werk want als je ziet op de foto's van waar de velg komt is het een immens verschil.
van zodra de nieuwe banden er op zitten post ik nog wat foto's.
Door zijn pure lijn die heel dicht aanleunt bij die van het prototype, zijn 2 l motor die op de s2 in een 2.2 veranderde en natuurlijk ook de wolfrace velgen.
Wel over die velgen wil ik het er hier over hebben.
Wat er bij mij opgevallen is na heel wat zoekwerk op het net is dat deze verdomd zeldzaam zijn. Je kan er wel vinden van Oude Ford wagens maar niets met de zelfde maat of gaten die passen. Lotus had het blijkbaar terug gekund om voor hen speciaal terug een malle te laten maken in de gieterij.
Met als gevolg een heel beperkte oplage daar er eigenlijk nooit meer dan ongeveer (neem mij niet kwalijk als ik er 10 naast zit) 725 wagens van gemaakt zijn.
Toen ik mijn s1 kocht was ik enorm blij dat de originele velgen er nog op staken.
Maar natuurlijk heeft 33 jaar gebruik zijn sporen na gelaten.
met als gevolg , vegen die niet meer blonken en overal corrosie vertoonden hier en daar geschaafd en de binnenkant volledig zwart.
Toen ik hier over sprak met dealers vertelden ze mij dat ik ze moest laten her chromen. Dit leek mij een goed idee tot ik er over sprak met Frederik van het forum.
Die wist mij te vertellen dat er ook zo iets betond als verdichten.
Dit is wel gekend in het tjoening milieu en voor mij kan dit wel eens de oplossing geven.
Dan maar wat inlichtingen ingewonnen en heb hier iemand in Ieper gevonden die dit doet.
Deze persoon heeft nog maar pas een nieuwe machine gekocht en mijn velgen waren zijn eerste werk.
Uiteraard had hij wel ervaring hier mee maar met een oudere machine die niet zo een mooi resultaat gaf.
Hij mag best fier zijn met zijn werk want als je ziet op de foto's van waar de velg komt is het een immens verschil.
van zodra de nieuwe banden er op zitten post ik nog wat foto's.
- vasseur
- Berichten: 707
- Lid geworden op: 03 sep 2008, 18:00
- Auto: Elise s1 - Elan+2
Re: ESPRIT S1 VELGEN
En dan nu na
- Didier
- Berichten: 1596
- Lid geworden op: 25 jul 2009, 11:20
- Naam: Didier heeft Lotusitis ..
- Auto: Elan Plus2S CN
- Locatie: Geluwe W-VL
- Contacteer:
Re: ESPRIT S1 VELGEN
Wauw ... ze zijn mooi geworden.
Heb ze altijd mooi gevonden die "Wolfrace Slot Mag" velgen.
Ben er eigenlijk aan het zoeken ook ... voor de +2

Heb ze altijd mooi gevonden die "Wolfrace Slot Mag" velgen.
Ben er eigenlijk aan het zoeken ook ... voor de +2

--------------Greetz, Didier -------------The destination is irrelevant, when the journey is in a Lotus!
- Exploded
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: 12 sep 2008, 09:57
- Naam: Gert
- Auto: Elise MK1
- Locatie: Herselt
Re: ESPRIT S1 VELGEN
Ze zien er nagelnieuw uit!!!!
Sjiek!!!!!
Net zoals de hele auto! Goe bezig Pascal, niet stilvallen he


Net zoals de hele auto! Goe bezig Pascal, niet stilvallen he


- JeanVM
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:58
- Auto: Lotus Esprit S1
Re: ESPRIT S1 VELGEN
Echt een mooi resultaat Pascal. Hoe lang werkt hij aan een velg?
Mijn dagelijkse schot Lotus: Excel BRG
- vasseur
- Berichten: 707
- Lid geworden op: 03 sep 2008, 18:00
- Auto: Elise s1 - Elan+2
Re: ESPRIT S1 VELGEN
Als ik mij niet vergis moet je rekenen op een uur of 6 per velg dat ze in de machine moet zitten.JeanVM schreef:Echt een mooi resultaat Pascal. Hoe lang werkt hij aan een velg?
Het is een immens verschil hé.
Volgende week zal ik de velgen terug halen met nieuwe banden.
Foto's volgen dan.
- ovi
- Berichten: 3904
- Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
- Naam: Ivo
- Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
- Locatie: Keerbergen
Re: ESPRIT S1 VELGEN
Den Esprit ga weeral mooi fier staan blinken op zijn nieuwe velgjes! 

- Erwin
- Berichten: 1812
- Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
- Naam: Euh ... Erwin
- Auto: Elise S CR, Donk D8
- Locatie: Haasrode
Re: ESPRIT S1 VELGEN
Weet er iemand wat het procédé van dit "verdichten" is?
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
- vasseur
- Berichten: 707
- Lid geworden op: 03 sep 2008, 18:00
- Auto: Elise s1 - Elan+2
Re: ESPRIT S1 VELGEN
De velgen worden eerst ontlakt, dan waar nodig opgelast of hersteld, dan in de machine gestoken voor enkele uren met een grove keramische korrel en een bepaald chemisch product, daarna nog 2 keer maar iedere keer met een dunnere korrel tot de velgen volledig verdicht zijn.Erwin schreef:Weet er iemand wat het procedé van dit "verdichten" is?
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11313
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: ESPRIT S1 VELGEN
Kort : De poriën worden door korrels dichtgeklopt.Erwin schreef:Weet er iemand wat het procédé van dit "verdichten" is?
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic