De Giugiaro, Stevens & Thomson versies.
#101365 by Jimbo
19 Apr 2017 11:56
Omdat ik zoveel tegenstrijdige antwoorden krijg een vraag aan de andere esprit eigenaars. Tegen mij zeggen ze :

- om de 4 jaar/20000km distributieriem vervangen.
- elk jaar/10000 km oliewissel en elke 24 maanden/25000 km alle filters,bougies ...
- elke 40000 km kleppen laten controleren/afstellen/meestal vervangen > motor moet open.
- koppelingsplaat max. 30000 km/ afhankelijk van rijstijl.
- ophangingrubbers en aanverwante zaken (de bussen of zo) elke 30000 km laten vervangen.

Van garage A hoor je zo, van garage B hoor je iets anders en garage C wuift alles weg en zegt weer iets anders. Mijn wagen heeft op 81000 km een nieuwe distributieriem gekregen (nu 92000 km) en volgens een garage zou die dus moeten vervangen worden. Omdat de riem al ouder dan 4 jaar is (in 2011 geplaatst). Een andere garage zegt dan weer dat de riem nog goed is en zolang er geen zichtbare slijtage is deze niet moet vervangen worden.

Trouwens heel goede garage in de buurt gevonden. Werkt aan verschillende merken zoals Porsches, Ferrari en heeft zover ik weet ook al wat aan esprits gewerkt. De wagen staat er nu voor een volledige technische check-up (zonder iets te vervangen)/ophanging. En ze gaan zeggen wat volgens hun wel en niet moet gebeuren. Ik ben benieuwd wat ze morgen of vrijdag gaan te vertellen hebben.
#101366 by Blue Darkness
19 Apr 2017 13:53
Ga ermee naar iemand met voldoende ervaring met de Esprit zelf. Een (al dan niet onafhankelijke) Lotusgarage dus.
Een Esprit is geen Porsche of Ferrari!

De koper van mijn vorige Esprit had ook de distributieriem laten vervangen door een 'bevriende' garagist.
De riem is gesprongen met zware gevolgen.
De wagen is daarna ook nog bij RW&S beland en ook daar opnieuw problemen. Heeft de wagen ondertussen van ellende alweer weg gedaan terwijl ik van bij het begin hem had aangeraden om meteen naar een Lotusgarage te gaan, en desnoods 1x wat meer te betalen.

Een klein foutje kan bij dergelijke wagens grote gevolgen hebben. Ervaring is hierbij dus toch wel belangrijk.
#101367 by Escape
19 Apr 2017 14:45
- distributieriem hoort bij C-service, elke 40k km of 2 jaar. Die 2 jaar kan je wat ruimer nemen, na meer da 4 jaar zou ik die zeker vervangen!
- oliewissel is A-service, 6 maanden of 10k km. Bij weinig gebruik (zoals de meesten) is elk jaar ook aanvaardbaar, ik zou wel alle 5000km de olie vervangen, ook bij intensiever gebruik (zoals bij mij).
- kleppen nakijken kan relatief makkelijk als de distributieriem vervangen wordt, daar hoeft de motor niet voor open, alleen de kleppendeksels eraf. Kleppen afstellen is al minder evident en vervangen inderdaad (veel) meer werk, maar zeker niet zo vaak nodig.
- koppeling hangt puur af van het gebruik en de rijstijl, net als de ophangingsrubbers. Die laatsten wel bij elk onderhoud (dus alle 5k max 10k km) nakijken.
- bougies alle 10k km volgens A service, maar die laat ik langer zitten. Eventueel eentje uitdraaien en nakijken. Dat is sowieso geen kritisch onderdeel, op tijd verse olie en filter is wel het lang leven van uw motor. Hetzelfde geldt voor de olie in de versnellingsbak.

Dus ja, veel verschillende visies... Beetje logisch redeneren, hoeft niet altijd veel geld te kosten maar zorg wel dat het gedaan wordt door iemand die weet waar hij mee bezig is en niet zomaar extrapoleert van andere wagens. Ik doe alles zelf en eens de Workshop terug opgebouwd is (hopelijk dit jaar nog) zijn ook andere Loti welkom.

In bijlage het officiële service schedule.

Filip
Attachments
(453.71 KiB) Downloaded 54 times