Zelf importeren - ervaringen en tips gevraagd

Plaats hier berichten die met Lotus te maken hebben, maar niet specifiek bedoeld is op een bepaald type/model.
PaSa
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 feb 2017, 00:38
Naam: Paul
Auto: '00 Elise S1 111S
Locatie: Brussel

Zelf importeren - ervaringen en tips gevraagd

Bericht door PaSa »

Ik ben me de laatste tijd aan het oriënteren op een Elise S1, en het is me opgevallen dat er in Duitsland wel een aantal te koop staan met relatief lage kilometerstanden en schijnbaar volledige historie..

Voordat ik mezelf rijk reken, leek het me slim hier navraag te doen. Heeft er hier iemand ervaring met zelf importeren? Is dat gemakkelijk? Wat zijn de kosten ongeveer, en hoe werkt de procedure?
"The more precisely I can drive, the more I enjoy myself."

Michael Schumacher
Gebruikersavatar
keesv
Berichten: 205
Lid geworden op: 31 mei 2010, 15:22
Naam: Kees
Auto: Elise S1 S2

Re: Zelf importeren - ervaringen en tips gevraagd

Bericht door keesv »

het is inderdaad erg opvallend dat er in duitsland en in engeland de laatste tijd veel auto's te koop zijn van bijna 20 jaar oud met tussen de 20 en 40.000 km. dus maar 2000 km/ jaar
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Zelf importeren - ervaringen en tips gevraagd

Bericht door Frederik »

Wel opletten met teruggedraaide tellertjes ... De makkelijkste manier om tellerstandfraude te gaan doen is een buitenlandse wagen aankopen terugdraaien en dan invoer naar de keuring gaan.

Los daarvan komt de mijne ook uit Duitsland.
Houd niets in en kost je amper 0,1€ :)
Maar deze vraag is al -tig keer gevraagd en beantwoord hier dat je beter even een zoekopdrachtje doet via de zoekfunctie.
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: Zelf importeren - ervaringen en tips gevraagd

Bericht door HJ2 »

Hoe anders in NL! :shock: BPM ...
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Zelf importeren - ervaringen en tips gevraagd

Bericht door Frederik »

HJ2 schreef:Hoe anders in NL! :shock: BPM ...
Die 0.1€ is voor een papiertje om de wagen te kunnen inschrijven. (705)
Als de wagen minder dan 6 maand of minder dan 6.000km heeft is is er wel nog btw verschuldigd.
OneEleven
Berichten: 81
Lid geworden op: 10 mar 2013, 12:50
Auto: OneEleven

Re: Zelf importeren - ervaringen en tips gevraagd

Bericht door OneEleven »

HJ2 schreef:Hoe anders in NL! :shock: BPM ...
Hij is op zoek naar een S1, dan zou de BPM in NL hooguit nog maar een paar tientjes zijn.

@lage km stand
De meeste kilometers worden gereden in de eerste jaren als de auto net in bezit is, daarna neemt dat vaak flink af. Dus eentje die veel eigenaren heeft gehad en weinig kilometers heeft gelopen lijkt me ongeloofwaardig, maar eentje van 1e of 2e eigenaar met lage km stand zou het natuurlijk heel goed mogelijk kunnen zijn.
Uiteraard moet de begeleidende documentatie wel aanwezig zijn (en kloppen).
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: Zelf importeren - ervaringen en tips gevraagd

Bericht door FastEleven »

Staat is toch belangrijker dan km stand ?! Combinatie is natuurlijk ideaal.
En invoeren vanuit Duitsland is poepsimpel :)
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
PaSa
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 feb 2017, 00:38
Naam: Paul
Auto: '00 Elise S1 111S
Locatie: Brussel

Re: Zelf importeren - ervaringen en tips gevraagd

Bericht door PaSa »

Staat is zeker belangrijker dan puur en alleen kilometers en het streven is allebei in orde. Sowieso lijkt het me essentieel om een (verifieerbare) onderhoudshistorie erbij te hebben, gezien het feit dat ze allemaal niet goedkoop zijn...

Frederik, heb jij het ook zelf gedaan? Ik heb geen trekhaak, aanhanger of aanhangerrijbewijs dus ik zou een eventuele aankoop sowieso zelf naar België moeten rijden..

Ik had een paar pagina's teruggebladerd in de algemeen categorie maar ik zag zo snel geen topic hierover..
"The more precisely I can drive, the more I enjoy myself."

Michael Schumacher
Jimbo
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 mar 2016, 22:16
Auto: Lotus Esprit Turbo SE

Re: Zelf importeren - ervaringen en tips gevraagd

Bericht door Jimbo »

Ik heb vorig jaar tweemaal een wagen geïmporteerd. De eerste keer heb ik zelf een wagentrailer gehuurd (150 euro/dag) en de tweede keer heeft de verkoper de wagen professioneel voor de deur afgeleverd. Zelf nummerplaten ophangen heb ik vroeger ook enkele keren gedaan. Maar toen hing België nog niet vol met camera's met nummerplaatherkenning.

Douane is wel veel duurder geworden. Het vignet bekomen kost nu al 3 eurocent! En vooral veel tijd voorzien. Want ze werken daar niet echt snel. Voormiddag voorzien om dat te gaan afhalen. Maar op zich is een wagen importeren vrij eenvoudig. Wel zien dat je alle nodige documenten hebt.
Red Baron
Berichten: 1910
Lid geworden op: 09 dec 2009, 14:38
Naam: Stijn
Auto: Dax Rush, Elise S1
Locatie: Sijsele (Belgium)

Re: Zelf importeren - ervaringen en tips gevraagd

Bericht door Red Baron »

Ik ben vorig jaar in september om een S1'tje geweest naar Engeland.
Gewoon de platen verwisseld van m'n daily Volvo en doorgegeven aan m'n verzekeraar dat ik deze platen voor één dag ging gebruiken op het chassisnummer van de Elise.

Was geen enkel probleem !
De kortste verbinding tussen 2 punten is een rechte lijn.
De mooiste verbinding tussen 2 punten is een bocht.
De snelste en mooiste verbinding tussen 2 punten is een rechte lijn door een bocht !
Plaats reactie