Lotus met 'robo clutch' HOT or NOT?

Plaats hier berichten die met Lotus te maken hebben, maar niet specifiek bedoeld is op een bepaald type/model.
bAAx
Auto: 1.6 elise

Lotus met 'robo clutch' HOT or NOT?

Bericht door bAAx »

Frederik schreef:Het is al langer geweten dat Lotus aan een lightweight DSG bak werkt. DSG/SMG of hoe Lotus het zal willen noemen zijnde een gerobotiseerde bak is gewoon dé toekomst.

Als ik een nieuwe wagens koop, wil ik niets anders meer.
I beg to differ Fred.. nu ik met zoiets gereden heb (R35 GT-R) kan ik getuigen dat dat qua driver-involvement *nergens* staat.. doet u mij maar een handgeschakelde!
Obviously, youre not a golfer
jokke_vlo
Auto: Exige Cup 2xx (2010)

Re: Welke nieuwe Lotus @ Paris Motorshow (2-17/10/2010)

Bericht door jokke_vlo »

Ik heb een wagen met en eentje zonder zo een robo bak.

Mixed feelings.

Robo: performant, supersnel schakelen, veiliger voor de motor (fout schakelen kan niet). Objectief gezien de beste keuze.
Beleving: ZERO.

Handgeschakeld: trager zonder discussie, gevaarlijker om een "fout" te maken (revvs bij terugschakelen). Beleving: TOP.

Mocht ik moeten kiezen zou ik voor de gerobotiseerde bak gaan omwille van het snelle schakelen en voor de veiligheid van de motor. Maar met spijt in het hart qua beleving.
Frederik
Site Admin
Auto: Elan & Evora
Contacteer:

Bericht door Frederik »

bAAx schreef:
Frederik schreef:Het is al langer geweten dat Lotus aan een lightweight DSG bak werkt. DSG/SMG of hoe Lotus het zal willen noemen zijnde een gerobotiseerde bak is gewoon dé toekomst.

Als ik een nieuwe wagens koop, wil ik niets anders meer.
I beg to differ Fred.. nu ik met zoiets gereden heb (R35 GT-R) kan ik getuigen dat dat qua driver-involvement *nergens* staat.. doet u mij maar een handgeschakelde!
jokke_vlo schreef:
Robo: performant, supersnel schakelen, veiliger voor de motor (fout schakelen kan niet). Objectief gezien de beste keuze.
Beleving: ZERO.
Ben het niet met jullie eens ... Met een 'robo clutch' ala SMG, DSG, PDK kan je weldegelijk beleving hebben...

auto
Een must voor dagelijks gebruik, maar als je sportief wil rijden en/of beleving wil hebben moet je het systeem genoeg onder de knie hebben. Met onder de knie hebben bedoel ik dat je het systeem moet kennen en na een tijd komt dat wel... op een bepaald moment weet je wanneer hij zal schakelen en dan kan je daarop inspelen. Veel mensen zonder ervaring met een auto kennen ook de "kickdown" niet.

manueel
Blijft eigenlijk hetzelfde als bij een manuele bak, met het voordeel dat je veel sneller kan schakelen omdat een 2e versnelling altijd klaar ligt. En naast veel sneller schakelen vind ik het een enorm voordeel dat je de handen 'altijd' op het stuur kan houden. Voor circuitgebruik vind ik dat een enorm voordeel.

Ik ben WEL gewonnen voor een moderne automatische versnelling. :) Maar eigenlijk gaat het hier om de nieuwe modellen die Lotus zal voorstellen in Parijs. Indien er verder gediscussieerd moet worden over de automaten wil ik de thread opsplitsen ...
bAAx

Bericht door bAAx »

Frederik schreef:Indien er verder gediscussieerd moet worden over de automaten wil ik de thread opsplitsen ...
doen! :) (en deze post mag weg)
jokke_vlo
Auto: Exige Cup 2xx (2010)

Bericht door jokke_vlo »

Een keer doorbomen vind ik wel leuk, splits maar :).

Trouwens wel akkoord met wat je zegt, maar de beleving het echte rijden is er wat minder door. Natuurlijk is enorm snel schakelen en je handen op het stuur houden zeer efficiënt en makkelijker op circuit om nog te zwijgen van de openbare weg. Maar het is gewoon wat minder beleving, minder werken in de wagen.
Mijn keuze zou ook de gerobotiseerde bak zijn, juist om de voordelen die je zelf nog eens opsomt ;)
Frederik
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Frederik »

bAAx schreef:
Frederik schreef:Indien er verder gediscussieerd moet worden over de automaten wil ik de thread opsplitsen ...
doen! :) (en deze post mag weg)
héhé, allez 't is goe :)

Give me a sec 8-)
bAAx

Bericht door bAAx »

jokke_vlo schreef:Een keer doorbomen vind ik wel leuk, splits maar :).

Trouwens wel akkoord met wat je zegt, maar de beleving het echte rijden is er wat minder door. Natuurlijk is enorm snel schakelen en je handen op het stuur houden zeer efficiënt en makkelijker op circuit om nog te zwijgen van de openbare weg. Maar het is gewoon wat minder beleving, minder werken in de wagen.
Mijn keuze zou ook de gerobotiseerde bak zijn, juist om de voordelen die je zelf nog eens opsomt ;)
nooit meer tiphielen?? ondenkbaar :D dat is nu eens iets wat voor 60% het genoegen maakt voor mij :)

ander voordeel, wat niet opgesomd is: je kan nu ongestoord links remmen.

robobak heeft idd voordelen, ik ben daar niet blind voor, maar het verlies aan stuurgenoegen samen met toename gewicht en complexiteit compenseren deze niet. nota bene moeten de paddles aan het stuur zitten imho, dus sommige wagens vallen gewoon af (de GT-R bvb).
Frederik
Site Admin
Contacteer:

Re: Lotus met 'robo cluch' HOT or NOT?

Bericht door Frederik »

@bAAx met alle respect, maar 1 kort ritje met de GT-R kan je nooit het systeem genoeg leren kennen om ermee te kunnen spelen.

Bij mij duurde het minstens 2 maand (met de daily) om het systeem te gewennen en vooral te leren kennen en om te weten wanneer het systeem wel en (nog) niet schakelt. Eens je dat weet (is bij elke auto anders) dan kan je het systeem toch wat beïnvloeden en terug fun hebben aan een auto.

In de manuele stand moet je ook het systeem leren kennen, zijn manier van denken en manier van schakelen, ook hier ... eens je het systeem door en door kent dan kan je daarop enorm goed inspelen.

Ik blijf erbij dat een robo clutch, WEL rijsensatie en plezier kan geven. Enkel moeten we durven toegeven dat automaten beslist geen bompa-toestanden meer zijn met zo een boot-versnellingshendel. Met "P-R-A 1 2 3" schakelweg.
bmw 533i 3.jpg
bmw 533i 3.jpg (24.1 KiB) 2936 keer bekeken
Tiphielen doe ikzelf niet, vermoedelijk omdat ik het te weinig onder de knie heb... en daarover bestaan ook weer pro- & contra verhalen, maar dat is weer een andere discussie. ;)
Frederik
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Frederik »

bAAx schreef:robobak heeft idd voordelen, ik ben daar niet blind voor, maar het verlies aan stuurgenoegen samen met toename gewicht en complexiteit compenseren deze niet. nota bene moeten de paddles aan het stuur zitten imho, dus sommige wagens vallen gewoon af (de GT-R bvb).
Lotus is de 'robo clutch' aan het verLotussen, zijnde lichter maken. Lotus kennende heb ik daar een hoge verwachting bij. Als je kijkt naar de andere performance wagens, hoeveel zijn er nog manueel te bestellen.
Even terug in de tijd > http://www.lotusforum.be/viewtopic.php? ... 66&start=0

Voor je manuele bak moet je ook naar je pook grijpen, maar aan het stuur is wel een enorm voordeel. Ook over de plaatsing van de peddels is ook een enorme discussie. Waar de ene zweert dat gefixeerde beter zijn, vind de andere het beter als ze aan/op het stuur vast zitten.
Frederik
Site Admin
Contacteer:

Re: Lotus met 'robo cluch' HOT or NOT?

Bericht door Frederik »

Ik was vroeger ook openlijk tegen automaten, maar de technologie is zodanig veel veranderd + dat ik dan zelf 5j met een wagen heb gereden met dergelijk systeem ben ik daarvoor helemaal gewonnen.

Zoals eerder gezegd, de huidige automaten kan je helemaal niet meer vergelijk met die van pakweg 5-6-10 jaar geleden.
Plaats reactie