Ervaring brandstof octaan 102

Plaats hier berichten die met Lotus te maken hebben, maar niet specifiek bedoeld is op een bepaald type/model.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Backtobasics
Berichten: 84
Lid geworden op: 11 jun 2014, 19:54
Naam: Mark
Auto: S1 Exige
Locatie: Nederland

Ervaring brandstof octaan 102

Bericht door Backtobasics »

Iemand ervaring met benzine met octaangetal 102,zie hier?http://competition102.com .
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Ervaring brandstof octaan 102

Bericht door Frederik »

Vroeger kwam ik veel in Duitsland en had toen een BMW 325Ci (E46) en ik tankte altijd benzine met hogere octaangehalte, VPower is ginder 100 dacht ik.

De motor draaide mooier en had toch de indruk ondereen wat meer koppel te hebben. Spontaan tankte ik nog es vol net voor de grens. Ook het verbruik was minder.
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: Ervaring brandstof octaan 102

Bericht door HJ2 »

Ik tank het wel eens met de lotus (eigenlijk altijd, maar het is bijna nergens 'on route' te krijgen.

Turbomotoren vinden het hoge octaangehalte extra fijn. minder snel kloppen, en dus minder snel turbodruk terug regelen door de ECU.

Met de BMW (M54 motor, 3 liter met alle toeters en bellen) merk ik absoluut geen verschil tussen 95, 98 en 102.

Volgens mij is Shell V-Power 97 in Nederland, en in Duitsland idd 100. Toch tank ik dat in NL eens in de zoveel tijd omdat de dopes de injectoren lekker schoon houden. (ook in de Lotus dus)

Met een non-turbo zou ik dus niet zo snel 'investeren in 102' maar eerder in V power.

Ik geef toe, dit alles gebaseerd op mijn volledig ongefundeerde ervaring 8-)
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
Backtobasics
Berichten: 84
Lid geworden op: 11 jun 2014, 19:54
Naam: Mark
Auto: S1 Exige
Locatie: Nederland

Re: Ervaring brandstof octaan 102

Bericht door Backtobasics »

Ik tank nu altijd bij BP de 98 maar zag hier niet ver vandaan dat er dus een pomp is die Salland 102 verkoopt.
Ik denk dat niet alleen turbomotoren er baat bij hebben maar ook 'getunde' atmosferische motoren,al zal het verschil niet erg merkbaar zijn.
Minder snel kloppen,dus beter voor de motor zou ik zeggen.
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: Ervaring brandstof octaan 102

Bericht door HJ2 »

Mwoah. Alle moderne motoren hebben een klopsensor, dus 'beter voor de motor' zou ik niet direct durven roepen.

Als de klopsensor over de rooie gaat, wordt de turbodruk teruggeschroefd door het motormanagement voor zover ik weet tenminste. en dat merk je. Dat moment schuif je naar achteren met een hoger octaan gehalte. En ja, de actieradius neemt toe met een hoger octaangehalte :-)

Ik lul maar wat uit mijn hoofd, maar er zijn vele sites die het je haarfijn uitleggen.
Uiteindelijk moet je natuurlijk dat doen waar jij je het beste bij voelt.
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: Ervaring brandstof octaan 102

Bericht door FastEleven »

Een hoger octaangetal zorgt voor minder snelle zelfontbranding van de brandstof binnen in de motor, bv door warme roetdeeltjes bovenop de cilinderkoppen. Om die reden is het vaak aangewezen om met oldtimers toch 98 octaan te tanken ipv 95, want die zelfverbranding wanneer de cilinders bovenaan staan is niet echt goed voor de motor. Kloppen bij moderne motoren lijkt me onwaarschijnlijk ...

Voor moderne motoren heeft een hoger octaangetal enkel zin wanneer je auto over de nodige electronica beschikt die de ontsteking aanpast ifv de brandstof die wordt getankt. Dat is bij de meeste Lotussen niet het geval en dus is het tanken van een 95 of 98 octaan gewoon voldoende. Wel ben ik grote voorstander van de topkwaliteit brandstoffen, zoals V-power, en die zijn meestal enkel in 98 octaan te verkrijgen. Mijn motivatie is ingegeven doordat het additieven pakket meer reinigende eigenschappen biedt dan andere brandstoffen, waardoor geen slutch en vervuiling ontstaat binnenin de motor. Hierdoor blijft de motor op termijn binnenin properder, en heb je op lange termijn geen vermogenverlies. ik geloof niet dat de auto er op korte termijn sneller door gaat rijden, al is het rendement door een efficientere verbranding toch een voordeel, al is het maar in het verbruik. Om dezelfde reden blijf ik weg van goedkope witte pompen, waar de brandstof vaak geen of beperkt additieven pakket biedt ...

Zelf heb ik geen ervaring met 102 octaan, maar als de computer van je auto de onsteking niet aanpast (of manuele afstelling met 102 octaan van de carbuarie/injectie bij oudere voertuigen) heeft het naar mijn mening geen zin om er ook meer voor te betalen ....
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: Ervaring brandstof octaan 102

Bericht door HJ2 »

Ik heb me laten vertellen dat door de drukvulling de kans op kloppen groter wordt. De Elan heeft een klopsensor, net als elke moderne motor, en past de ontsteking aan op het moment dat er een drempel wordt overschreden in het aantal counts per x tijd. Wastegate en ontsteking worden beiden gestuurd door de ECU, en dus beïnvloed door de klopsensor.
Ik kan de klopsensor 'on the fly' uitlezen tijdens een rit, en dan zie ik toch wel wat activiteit als de turbo maximaal draait.
Ik zou voor de leuk eens de klopsensor, timing en wastegate in een grafiekje moeten zetten.
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Plaats reactie