Lotus Eleven - Westfield Eleven

Voor alle andere modellen die hierboven geen sub-forum hebben.
oa. Lotus Eclat, Elite, Excel, Carlton & nieuwe ontwikkelingen/prototypes alsook modellen uit een samenwerkingen met andere automerk.
Plaats reactie
Pluscat
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 mar 2013, 22:57
Auto: eleven

Re: Lotus Eleven - Westfield Eleven

Bericht door Pluscat »

Coen schreef:Is die 00-HJX-6 van Cor van Nistelrooij? Die stond ook op Great British Zandvoort.

Van de Maarten Memorial uit 2005:
AL-54-32, Dat Is de Westfield XI van Gerrit-Jan van Leenen, een auto die al een jaar of 10 in Nederland is.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Lotus Eleven - Westfield Eleven

Bericht door Frederik »

Altijd al droom geweest een eleven op YLD te hebben ...
Kan ik niemand overtuigen? :)
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: Lotus Eleven - Westfield Eleven

Bericht door FastEleven »

http://www.autonetcarbooks.com/fotoboek ... leenen.htm

Door Jan-Bart Broertjes voor British car van juli 2004

Gerrit Jan van Leenen was al een tijdje op zoek naar een West field Eleven en had Paul Matty Sportscars al eens benaderd. Toen Eugene van herpen afgelopen zomer in Engeland was voor een Lotus Esprit meeting, had hij als Lotus-anthousiast geen excuus nodig om even langs te gaan in Bromsgrove. Het was een kort bezoek, maar lang genoeg om op te merken dat er drie van deze Westfields in de showroom stonden en dat die er best wel goed uitzagen. Na enig onderling telefoon verkeer reisden Eugene en Gerrit Jan kort daarop per vliegtuig af voor een uitgebreide inspectie van de koopwaar. Paul Matty had wel door dat deze Hollandse heren serieuze interesse hadden en met twee van die fanatici samen hoef je niet bang te zijn voor onverwachte nuchtere invallen of momenten van diepgaand inzicht over de praktische (on)bruikbaarheid van een Eleven. Toen ook nog bleek dat ze niet voor dezelfde auto gingen, maar elk een eigen voorkeur hadden, kon de dag voor Matty niet meer stuk: twee stuks verkocht. Paul en zijn vrouw hebben die avond ongetwijfeld een goede fles wijn opengetrokken.

Eugene was het snelste met het ophalen van zijn aanwinst en maakte begin augustus al de Nederlandse wegen onveilig, nog met het Engelse kenteken erop. Dus sprong ik vlug op de fiets om een kijkje te nemen in zijn garage. De eerste indruk is dat hij toch wel erg laag is... In absolute hoogte niet lager dan een Lotus Aeven, maar door de brede carrosserie die de wielen omvat ziet hij er echt superlaag uit. De hoogte van de head fearing zal zo'n 95 centimeter zijn. Elfje, zo heeft Eugene haar genoemd, start zonder enig probleem en staat even later buiten, klaar voor een proefrit. Het instappen is een hele kunst. Je kunt proberen over het deurtje heen te stappen, waarbij je op moet passen voor het plexiglas ruitje. Je kan het deurtje ook open klappen. Dan hangt het naar beneden aan een leren riempje en moet je eigenlijk net zo'n halsbrekende toer uithalen, zij het dat de stap die je moet maken meer in de breedte dan in de hoogte is. Op de zitting gaan staan, steun zoeken op een chassisbalkje en je glijdt naar beneden. De breedte is opvallend: je hebt volop ruimte voor je arm. De voorruit zit niet in de weg: je kijkt er gewoon overheen.

Het 1275cc BMC motortje is voorzien van een dubbele Weber, wat goed zou moeten zijn voor zo'n 75 pk, ruim voldoende voor een auto van 500 kilo. Goedkeurend nagekeken vanaf de terrasjes van Ouderkerk scheuren we langs de Amstel. Met een 'gewone' Lotus baar je al best opzien, maar een Eleven is voor de gemiddelde omstander een soort UFO: dit autootje ontgaat niemand. Op zijn smalle radiaalbandjes stuurt hij als een scheermes en de uitlaat onder mijn linker elleboog brult sportief. De snelheid loopt op tot boven de 200 kilometer per uur. Tenminste, zo voelt het, in werkelijkheid rijden we rond de 100. Dat geeft de essentie van de Eleven weer: per kilometer heb je twee keer zoveel pret!

Enige weken later maak ik mijn opwachting in Rotterdam om de Eleven van Gerrit Jan de proberen. Daarvan moest Matty onder andere nog het differentieel reviseren en dat kostte wat meer tijd. Eerst maar eens de verschillen bekijken. Die van Eugene heeft mooi tapijt in het interieur, bij van Leenen is het wat soberder, deze is duidelijk meer voor competitiegebruik opgebouwd. Ook hier een dubbele Weber onder het kapje. De complete neus scharniert naar voren: wel vasthouden, anders valt hij eraf. De scharnierconstructie is namelijk zo gemaakt dat de neus gemakkelijk te verwijderen is (wel even het stekkertje van de verlichting losmaken), en is niet bedoeld om hem open te laten staan. De stuuruitslag van een Eleven is dramatisch klein: de carrosserie en de koplampen zitten in de weg. De montage van bredere banden maakt het nog erger. Om de spaakwielen liggen standaard 145/14 banden, maar die van Gerrit Jan staat rondom op 165/13. Met zo weinig gewicht is een bandenspanning van 1,3 bar rondom voldoende. Ook de achterkant scharniert in zijn geheel open. Met dezelfde constructie als de neus, dus dat betekent opnieuw vasthouden. Deze bolide heeft een speciaal gemaakte brandstoftank achterin, terwijl de tank bij Elfje in de rechterdorpel zit. Een reservewiel ontbreekt, terwijl dat bij Elje juist mooi rechtop in de head fearing staat. Verder vinden we hier de accu. Met wat creativiteit kan je hier de nodige bagage kwijt, maar dat kan ook al in de rechterdorpel (links zit de uitlaat): eigenlijk een heel praktische auto, zo'n Eleven. De vorige eigenaar heeft na uitgebreide studie een exacte replica van een Lotus Eleven dashboard gecreëerd, compleet met ouderwetserichtingaanwijzerschakelaar. Daar staat weer tegenover dat het stuur wat te dik is om overtuigend over te komen. Gerrit Jan's argument om het voorlopig zo te laten zitten is dat het stuur het enige stukje veercomfort van de Eleven is. Elfje staat wat hoger op haar achterbenen dan dit exemplaar. Ik vind dat minder mooi staan, maar zodra we op weg zijn snap ik wel waarom het is. De veerweg achter is wel erg kort. Na een snelle rit met Gerrit Jan, die de auto mooi laat uitbreken op de rotondes die we passeren, neem ik zelf het stuur over. De koppeling grijpt erg kort aan, maar na twee keer afslaan lukt het me om achteruit de straat op te draaien. Links schakelen die ik ook niet elke dag en bij het teruggaan naar twee moet je bovendien oppassen dat je de één niet per ongeluk raakt. Maar eenmaal op gang krijg ik de smaak al snel te pakken. Dit stuurt geweldig, accelereert razendsnel en ondanks de smalle bandjes kan je onwaarschijnlijk laat remmen. In éen woord: verslavend.

Inmiddels zijn beide Elevens voorzien van een Nederlands kenteken. Op dat kenteken staat 'MG Midget', want zo staan ze ook in Engeland geregistreerd. De keuring leverde eigenlijk verrassend weinig problemen op. Zelfs het feit dat ze wel een vooruit maar geen ruitenwissers hebben werd door de RDW geaccepteerd. Op de weegschaal scoorden ze allebei exact 540 kilo. De Westfield is geen exacte replica van de Lotus. Het Lotus-frame is erg fragiel en gemaakt van ronde buizen met een dragende aluminium bodemplaat. Het Westfield chassis wordt gelast van veel sterkere vierkante buizen en is met name rond de transmissietunnel een stuk stijver. De dorpels en bodemplaat van de Westfield zijn met als bij de Lotus van aluminium, maar de overige bodydelen, die lastig uit dit metaal te kloppen zijn, zijn van polyester. Qua voorwielophanging heeft de Westfield net als de Lotus Eleven Series Two triangels. Achter heeft hij een starre BMC as met twee langsarmen en een Panhardstang en ook dat is conform het origineel. Vreemd genoeg heeft de Lotus Eleven 15 inch wielen, terwijl de Westfield het met 13 inch doet. De Westfield Eleven is zeldzamer dan de 'echte'. Er zijn er tussen 1982 en 1984 maar 138 van gemaakt tegen 270 Lotus Elevens. De reden hiervoor is dat hij toch wel tijdrovend en kostbaar was op te bouwen. Chris Smith ging daarom op zoek naar een ander product. Hij bouwde eerst enkele Lotus 23 replica's (waar hij oude Lotus 51 en 61 Formule Fords voor verbouwde!) en ontwikkelde daarna een Lotus 7 replica. De verkoop daarvan ontwikkelde zich explosief en sindsdien is Westfield een gevestigde naam in de kitcarwereld.
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: Lotus Eleven - Westfield Eleven

Bericht door FastEleven »

Te koop : 1956 Lotus 11 1097cc @ 114.000 £

http://www.carandclassic.co.uk/car/C502662
http://www.tomhardman.co.uk/car.php?id=156

This Lotus 11 Club Sport Chassis # 198 has outstanding and known history. Purchased new by Jon S E Leighton of Scuderia Birchwood in early 1957, it was then shipped to Australia the same year. Before leaving his home soil, we know from the history file that he competed at least at one event… Brunton Hillclimb on the 12th May (1st in class). This may have been his only UK event. Jon then emigrated to Australia with his family and set up the Birchwood driving school in Victoria. He racked up numerous victories at events like Phillip Island, Albert Park, Fishermans Bend plus many others, all in this Lotus 11 under the Scuderia Birchwood banner. In October 1959, the other works driver, B Devlin, took to the wheel campaigning the Lotus 11 until June 1961… again with many race wins and sadly a couple of DNF’s

During the early 1970’s the car was sold by Scudiria Birchwood to Malcolm Preston, a Repco Design engineer. At or around this time the Coventry Climax 1097cc engine was fitted to replace the 1172cc unit. The chassis then passed through a couple of other owners before been purchased by Allen Woods in 1986 when the car had a full restoration. At this time the headrest roll-over hoop was fitted to the rear body work (fully removable), and the engine was upgraded to a C/C 1220cc Climax engine and the original Light Green paint was changed to blue (restoration is fully documented). Remaining in Australia, it passed through various owners hands, documented, but latterly residing in a large private collection before being purchased by the current vendor in 2013 when she was returned to her home soil and joined a stable of similar extremely well presented sports racing cars of equal standing.

Following a change of direction for the owner, this Lotus 11, plus other items from his collection are now offered to the market exclusively by us. This superb Lotus is offered in immaculate condition with new leather, new 4 point harness (drivers side only), the current 1097cc Coventry Climax engine is said to have had little use since it’s last rebuild, 4 new Turrino wheels , new light weight battery and lastly a new plumbed in fire extinguisher to current FIA standard?

I am sure this Lotus 11 would be a fine addition to any collectors stable, or even for someone looking for an original car which would be welcomed at any event national or international.

Jon Leighton returned to the UK in 1979 when he setup a vineyard at his family home, Stanlake Park, which he sold in 2005 and he now resides on the continent.Viewing by appointment in the Silverstone area.

This information is supplied without prejudice and is based on the latest information available concerning the car at the time of writing. No value or authenticity is intended or implied in this information.
Bijlagen
1956 Lotus XI.850YUT.4756208.jpg
1956 Lotus XI.850YUT.4756208.jpg (47.68 KiB) 5130 keer bekeken
1956 Lotus XI.850YUT.4756202.jpg
1956 Lotus XI.850YUT.4756202.jpg (26.93 KiB) 5130 keer bekeken
1956 Lotus XI.850YUT.4756200.jpg
1956 Lotus XI.850YUT.4756200.jpg (26.34 KiB) 5130 keer bekeken
1956 Lotus  XI.850YUT.4756206.jpg
1956 Lotus XI.850YUT.4756206.jpg (30.82 KiB) 5130 keer bekeken
1956 Lotus XI.850YUT.4756198.jpg
1956 Lotus XI.850YUT.4756198.jpg (26 KiB) 5130 keer bekeken
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
Red Baron
Berichten: 1910
Lid geworden op: 09 dec 2009, 14:38
Naam: Stijn
Auto: Dax Rush, Elise S1
Locatie: Sijsele (Belgium)

Re: Lotus Eleven - Westfield Eleven

Bericht door Red Baron »

Nog eentje van de breadvan.
image.jpg
Copyright: Julien Mahielsen
De kortste verbinding tussen 2 punten is een rechte lijn.
De mooiste verbinding tussen 2 punten is een bocht.
De snelste en mooiste verbinding tussen 2 punten is een rechte lijn door een bocht !
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: Lotus Eleven - Westfield Eleven

Bericht door FastEleven »

TE KOOP : 1963 WESTFIELD ELEVEN

Displacement: 1,557 cc
Horsepower: 126 bhp @ 6,500 rpm
Engine Torque: 113 lb ft @ 5,500 rpm
Top Speed: 144 mph
0 - 60 mph: 4.7 seconds
Price : 36.500 $ = 26.765 €

The Lotus XI (Eleven) was designed by Colin Chapman and, like all of his cars, was very lightweight with a small displacement engine and a very aerodynamic body. They were built for racing and were extremely successful, and in fact were the most competition successful Lotus' of all time, with class victories at Le Mans and Sebring. Stirling Moss drove one at Monza, setting a class world record for an 1,100 cc car, with a lap speed of 143 mph. In total, 270 were built between 1956 and 1958.

In 1982, Westfield Sportscars started production on a very accurate replica. This is one such and is fitted with a Lotus Elan, big-valve, twin-cam engine mated to a five speed gearbox. Finished in the classic green and yellow Lotus colours, it looks, runs and drives superbly. Blisteringly fast with phenomenal formula car-like handling, it has competed in several historic events but is registered and legal for road use.

http://www.kastnerandpartnersgarage.com ... .php?id=58

http://www.pistonheads.com/classifieds/ ... xi/2334593
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: Lotus Eleven - Westfield Eleven

Bericht door FastEleven »

Mijn 1958 Lotus Eleven Club 1:18 model van Spark is gearriveerd en krijgt een bijzonder plaatsje
Bijlagen
72792.jpg
72792_1.jpg
72792_2.jpg
72792_3.jpg
72792_4.jpg
72792_5.jpg
72792_6.jpg
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
Gebruikersavatar
billie
Berichten: 941
Lid geworden op: 09 nov 2011, 09:55
Naam: Hub
Auto: Elise S1 -Elise S2 111S
Locatie: Brunssum

Re: Lotus Eleven - Westfield Eleven

Bericht door billie »

@ Erik,is dit het begin van terug naar een schaal 1:1 :?: :roll: :mrgreen:
[size=150][color=#0040FF]lighter is better[/color][/size]
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: Lotus Eleven - Westfield Eleven

Bericht door FastEleven »

je weet maar nooit .... 8-) 8-) 8-)
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
Red Baron
Berichten: 1910
Lid geworden op: 09 dec 2009, 14:38
Naam: Stijn
Auto: Dax Rush, Elise S1
Locatie: Sijsele (Belgium)

Re: Lotus Eleven - Westfield Eleven

Bericht door Red Baron »

Dit weekend was het de Goodwood Revival en ook de Eleven breadvan was terug van de partij.
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
En voor de liefhebbers van het racen met enkele miljoenen...
De breadvan is enkele malen in beeld.

De kortste verbinding tussen 2 punten is een rechte lijn.
De mooiste verbinding tussen 2 punten is een bocht.
De snelste en mooiste verbinding tussen 2 punten is een rechte lijn door een bocht !
Plaats reactie