Druppellader

Hier kan je praten over alles wat niet met Lotus auto's te maken heeft.
Funny, auto-related en andere items kunnen uiteraard aan bod komen.
Bart P
Berichten: 1021
Lid geworden op: 21 okt 2008, 20:54
Naam: Bart
Auto: Elise S2
Locatie: Maasmechelen

Druppellader

Bericht door Bart P »

Heeft het zin een druppellader permanent aan de batterij te hangen tijdens de winterperiode of is het voldoende dit te doen op het einde van deze periode?
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Druppellader

Bericht door Frederik »

Ik ga bij het vernieuwen van mijn distributieriem binnenkort een contact op een handige plaats laten zetten. De batterij van de Elan zit achter de passagiersstoel onder de ruimte voor het dakje. De bedoeling is in de winter permanent een druppellader aan te sluiten.

Voor zover ik me heb laten informeren is een druppellader ideaal om je batterij in topconditie te houden.
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Druppellader

Bericht door Herman »

Ee, druppellader is een lader/ontlader.(trickle charger).dwz dat dit uw battery levendig/werkende houd en zowel oplaad en ontlaad...let op voor echt opladen van uw accu is dit niet echt geschikt... want dit is iets dat maar zeer zeer traag oplaad... men kan perfekt een acculader of druppellader normaal aansluiten aan de punten aangeduid in uw instruktieboekje waar ge de startkabels aansluit... er bestaan er zelfs op zonne-energie... ge ziet dat dikwijls op de zeilboten met een klein zonnepaneeltje op het dek.
Laatst gewijzigd door Herman op 23 jan 2010, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Druppellader

Bericht door Frederik »

Ik die deze veel bij vrienden met leuke zomer/circuit-wagens.

http://www.optimate-sp.com
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Druppellader

Bericht door Frederik »

Ze zitten inmiddels aan Versie 4 zie ik :-)
http://www.tecmate-int.com/optimate4_detail.php

Adviesprijs : 67€ - maar normaal te vinden rond de 50€
Bart P
Berichten: 1021
Lid geworden op: 21 okt 2008, 20:54
Naam: Bart
Auto: Elise S2
Locatie: Maasmechelen

Re: Druppellader

Bericht door Bart P »

Permanent aanhangen is natuurlijk minder handig als je de wagen afdekt met een autohoes .....
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Druppellader

Bericht door Herman »

Bart ik doe dat ook met de hoes erover... er zijn al zéér kleine druppelladers in de handel met soms extra lange aansluitdraden..waarbij dat ge zelfs voorzichtig de motorklep kan sluiten terwijl het ladertje buiten langs de wagen hangt... als ge er eentje koopt moet ge zien dat het geschikt is voor een auto-accu ...
(=+-100aH) een wagen die lang stilstaat verliest ongeveer 1 ampere per dag vh accuvermogen.....
ik had vroeger er eentje met een grootte van +- 1.5 sigarettenpakje... maar ik ben eens weg gereden met het ding er nog aan... en sedert heb ik een groter model dit in combinatie met een echte lader..
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Druppellader

Bericht door Frederik »

Bart P schreef:Permanent aanhangen is natuurlijk minder handig als je de wagen afdekt met een autohoes .....
Tochwel, daarom kiezen de freaks voor een makkelijk bereikbare aansluitingsplek. (kabel tot aan de batterij met een outlet dat gemakkelijk bereikbaar is)
untitled-11.jpg
Gebruikersavatar
Bzguy
Berichten: 1883
Lid geworden op: 25 aug 2008, 11:22
Naam: Hans
Auto: Noble M12
Locatie: Baal

Re: Druppellader

Bericht door Bzguy »

Al mijn wagens (behalve mn VW's) hangen permanent aan de druppellader ; ik gebruik daarvoor enkel Optimate's (v3 & v4) :

In alle wagens n permanente aansluiting aan de batterij waar ik de druppellader kan inpluggen en tijdens het laden zelf :

- Esprit : druppellader ligt in kofferruimte,fiche binnenlicht losgekoppeld, kofferdeksel op kiertje (met n opgerolde doek tussen carrosserie en spoiler geklemd), autohoes erover

- Elise : druppellader ligt in kofferruimte, stroomsnoer door een van de louvertjes in kofferdeksel, kofferdeksel dicht, autohoes erover

- TVR : druppellader ligt naast batterij in de snuit, motorkap dicht op 'ruststand', dus niet vastgeklikt, autohoes erover

Batterijen altijd netjes opgeladen (Optimates hebben zelfs speciale laadprogramma's !) :)

Optimate 4 druppellader kost bij Rad 51 EUR inclusief BTW & inclusief verzending !
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."

Martin Luther King, Jr.
1963
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Druppellader

Bericht door Frederik »

Ik zou toch liever de lader zelf buiten de auto willen hebben, ik denk dan aan brandgevaar enzo?

@hans : heb jij daar geen schrik voor?
Plaats reactie