even voorstellen...
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 11:11
- Naam: Siets
- Auto: '90 Esprit SE
even voorstellen...
ik lees al even een tijdje mee,
toch maar even voorstellen dus,
rijd een esprit se van 1990 ,
en gebruik het gevaarte behoorlijk, inmiddels 240.000 km op de klok,
gekocht in 1996, en er veel aan gedaan, naar mijn inzien verbeterd.
oa, koppeling slang ( maar dat is normaal )
luchtfilter houder
dump valve, en een eenvoudige turbo druk regelaar
bal bearing turbo (garrett) , zelf aangepast voor de esprit, (uitlaat gedeelte)
(audi)waterpomp voor de koeler, andere injectoren (prim. en sec.)
glijlager voor de versnellings bak vergroot.
wilwood remmen en brembo schijven voor
smallere banden (toyo) voor en achter waarmee de driveability met giga sprongen vooruit gaat, en bovendien betaalbaar.
extern olie filter aan het chassis
rvs uitlaat systeem. (niet de einddemper)
aangepast inlaat systeem ( wat vlotter gemaakt voor de luchtstroom)
luchtpomp geplaatst op de plaats van de aircopomp (aircopomp laten vervallen)
waterpomp lager en as vervangen door eigen systeem
midden console bekleding vernieuwd,
middenplaat dashboard verandert door eigen plaat met kleuren, en knopje voor overbrugging koel ventilatoren geplaatst
antenne verwijderd, en electronische geplaatst onder het dak(achter bekleding)
en zo zijn er nog wel enkel dingen meer..
wat is nu de stand van zaken, ..
de motor ligt er uit, ivm lek spruitstuk, en interne zaken..
ik ga de zaak maar eens goed nakijken, in iedergeval zijn er twee klepgeleiders uitgelopen, die moeten zo-wie so vervangen worden.
7 jaar terug heb ik al eens zuigerveren vernieuwd ,
toen heb ik ook de krukaslagers vervangen door lagers van een holden
(ik denk dat bedford lagers ook kunnen, cf2300 is nl dezelfde krukas)
nu worden de cilinderliners en zuigers aangepakt, kortom de motor wordt geheel gereviseerd.
zo een heel verhaal al ..
foto's zijn er zat, maar ja, welke laat je nou zien ..
vr gr sietse uit het hoge noorden
toch maar even voorstellen dus,
rijd een esprit se van 1990 ,
en gebruik het gevaarte behoorlijk, inmiddels 240.000 km op de klok,
gekocht in 1996, en er veel aan gedaan, naar mijn inzien verbeterd.
oa, koppeling slang ( maar dat is normaal )
luchtfilter houder
dump valve, en een eenvoudige turbo druk regelaar
bal bearing turbo (garrett) , zelf aangepast voor de esprit, (uitlaat gedeelte)
(audi)waterpomp voor de koeler, andere injectoren (prim. en sec.)
glijlager voor de versnellings bak vergroot.
wilwood remmen en brembo schijven voor
smallere banden (toyo) voor en achter waarmee de driveability met giga sprongen vooruit gaat, en bovendien betaalbaar.
extern olie filter aan het chassis
rvs uitlaat systeem. (niet de einddemper)
aangepast inlaat systeem ( wat vlotter gemaakt voor de luchtstroom)
luchtpomp geplaatst op de plaats van de aircopomp (aircopomp laten vervallen)
waterpomp lager en as vervangen door eigen systeem
midden console bekleding vernieuwd,
middenplaat dashboard verandert door eigen plaat met kleuren, en knopje voor overbrugging koel ventilatoren geplaatst
antenne verwijderd, en electronische geplaatst onder het dak(achter bekleding)
en zo zijn er nog wel enkel dingen meer..
wat is nu de stand van zaken, ..
de motor ligt er uit, ivm lek spruitstuk, en interne zaken..
ik ga de zaak maar eens goed nakijken, in iedergeval zijn er twee klepgeleiders uitgelopen, die moeten zo-wie so vervangen worden.
7 jaar terug heb ik al eens zuigerveren vernieuwd ,
toen heb ik ook de krukaslagers vervangen door lagers van een holden
(ik denk dat bedford lagers ook kunnen, cf2300 is nl dezelfde krukas)
nu worden de cilinderliners en zuigers aangepakt, kortom de motor wordt geheel gereviseerd.
zo een heel verhaal al ..
foto's zijn er zat, maar ja, welke laat je nou zien ..
vr gr sietse uit het hoge noorden
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11312
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: even voorstellen...
Whow ... welkom!
Welke foto's... allemaal? of begin met de mooiste
Welke foto's... allemaal? of begin met de mooiste
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
- stekki
- Berichten: 1250
- Lid geworden op: 16 apr 2012, 15:34
- Naam: Stijn
- Auto: no lotus
- Locatie: Potholecountry
Re: even voorstellen...
Ah weer een doe-het-zelver. Wou dat ik het ook allemaal zelf kon .
En nu snel pics!!
En nu snel pics!!
Light is not right
- gvy
- Berichten: 484
- Lid geworden op: 15 nov 2010, 00:58
- Naam: Geert
- Auto: '80 Esprit S2.2
Re: even voorstellen...
Welkom Sietse,
het is op zich al vrij indrukwekkend dat deze Esprit 240.000 km heeft gelopen.
Dat is voorwaar geen garagequeen.
Maar ik begrijp dat de motor al vroeger een revisie heeft gekregen en daar nu weer aan toe is?
Doe je die motorrevisie zelf? Lagers,zuigers,liners...
Ik weet namelijk niet of ik, als het zover is, er zelf aan durf te beginnen.
Motor uithalen en volledig afmonteren, carburatoren reviseren, koppelingsplaat steken, distributieriem steken, remmen reviseren, werken aan de ophanging, autoelektriciteit enz... Allemaal OK voor mij , maar een motor intern reviseren... dat weet ik zo niet. Ik heb er geen ervaring mee en vrees dat ik fouten zou gaan maken.
Als je dat zelf doet, dan zijn foto's en uitleg bij de "oplet"punten voor mij zeker interessant. Ik zou het zelfs de moeite vinden om dat eens allemaal vanbinnen te zien, maar ik vrees dat we wat ver uit elkaar wonen.
En ik hoop dat de mijne nog een tijdje meegaat voor het zover is
Geert
het is op zich al vrij indrukwekkend dat deze Esprit 240.000 km heeft gelopen.
Dat is voorwaar geen garagequeen.
Maar ik begrijp dat de motor al vroeger een revisie heeft gekregen en daar nu weer aan toe is?
Doe je die motorrevisie zelf? Lagers,zuigers,liners...
Ik weet namelijk niet of ik, als het zover is, er zelf aan durf te beginnen.
Motor uithalen en volledig afmonteren, carburatoren reviseren, koppelingsplaat steken, distributieriem steken, remmen reviseren, werken aan de ophanging, autoelektriciteit enz... Allemaal OK voor mij , maar een motor intern reviseren... dat weet ik zo niet. Ik heb er geen ervaring mee en vrees dat ik fouten zou gaan maken.
Als je dat zelf doet, dan zijn foto's en uitleg bij de "oplet"punten voor mij zeker interessant. Ik zou het zelfs de moeite vinden om dat eens allemaal vanbinnen te zien, maar ik vrees dat we wat ver uit elkaar wonen.
En ik hoop dat de mijne nog een tijdje meegaat voor het zover is
Geert
[b]Look what Q's brought for us, isn't it nice[/b]
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 11:11
- Naam: Siets
- Auto: '90 Esprit SE
Re: even voorstellen...
ik heb indertijd (ca 140.000km) de motor open getrokken omdat er 1 klep steeds wat omhoog kwam, en de speling erg klein werd. ik wilde wel eens zien wat dat nou was.
ik kon er niets aan vinden, wel waren er 4 inlaat kleppen krom, (heel weinig , maar zichtbaar tijdens ronddraaien) wat te maken had dat er ooit eens een riem is geknapt.
de kromme kleppen zijn tijdens het rijden nooit een probleem geweest.
slijtage in de cilinders was minder dan 0.01 mm
zuigers waren nog in uitstekende staat, alleen zuigerveren en lagers vernieuwd, enkele klep geleider, rest laten zitten (zuigveren van een opel en mercedes als ik mij nog goed herinner).
ik doe sleutelen uit professie, dus demonteren kun je wel doen, maar
besteed revisie van cil.kop en diverse specialistische zaken gewoon uit.
scheelt vaak tijd, en je weet dat het (hoop ik) goed gebeurd.
een van de eerste dingen die ik veranderde was de montage van de turbo
normaal zitten er in de turbovoet gaten, waar de tapeinden van het
spruitstuk doorheen steken.
als je alwel eens een turbo gedemonteerd hebt weet je ook dat het een niet
al te slimme zet is geweest.
ik heb de tapeinden direct in de turbo gezet, zodat je de moeren vanonder de
wagen kunt losdraaien. scheelt ongeveer 1.5 uur werk bij demonteren van de
turbo
het tweede was, de spruitstuk moeren vervangen door speciale uitlaat moeren
, die wel 8 mm zijn, maar een sleutel passing hebben van 12 mm i.p.v. 13 mm.(dat geeft meer ruimte)
de borgplaten heb ik niet weer gebruikt, maar wel nordlock borgringen.
werkt beter.ook een genot om ze na enkele jaren weer eens los te maken.
de spruitstukken hebben nogal ruime gaten voor de doorvoer van de
tapeinden, dit hebben ze gedaan om het uitzetten en krimpen van het
spruitstuk wat vrijheid te geven, ik heb er momenteel een nieuw spruitstuk
op van een andere leverancier / fabriek, die wel erg nauw om de tapeinden
past, ik heb het idee dat dat beter is/werkt.
foto's volgen
vr gr sietse
ik kon er niets aan vinden, wel waren er 4 inlaat kleppen krom, (heel weinig , maar zichtbaar tijdens ronddraaien) wat te maken had dat er ooit eens een riem is geknapt.
de kromme kleppen zijn tijdens het rijden nooit een probleem geweest.
slijtage in de cilinders was minder dan 0.01 mm
zuigers waren nog in uitstekende staat, alleen zuigerveren en lagers vernieuwd, enkele klep geleider, rest laten zitten (zuigveren van een opel en mercedes als ik mij nog goed herinner).
ik doe sleutelen uit professie, dus demonteren kun je wel doen, maar
besteed revisie van cil.kop en diverse specialistische zaken gewoon uit.
scheelt vaak tijd, en je weet dat het (hoop ik) goed gebeurd.
een van de eerste dingen die ik veranderde was de montage van de turbo
normaal zitten er in de turbovoet gaten, waar de tapeinden van het
spruitstuk doorheen steken.
als je alwel eens een turbo gedemonteerd hebt weet je ook dat het een niet
al te slimme zet is geweest.
ik heb de tapeinden direct in de turbo gezet, zodat je de moeren vanonder de
wagen kunt losdraaien. scheelt ongeveer 1.5 uur werk bij demonteren van de
turbo
het tweede was, de spruitstuk moeren vervangen door speciale uitlaat moeren
, die wel 8 mm zijn, maar een sleutel passing hebben van 12 mm i.p.v. 13 mm.(dat geeft meer ruimte)
de borgplaten heb ik niet weer gebruikt, maar wel nordlock borgringen.
werkt beter.ook een genot om ze na enkele jaren weer eens los te maken.
de spruitstukken hebben nogal ruime gaten voor de doorvoer van de
tapeinden, dit hebben ze gedaan om het uitzetten en krimpen van het
spruitstuk wat vrijheid te geven, ik heb er momenteel een nieuw spruitstuk
op van een andere leverancier / fabriek, die wel erg nauw om de tapeinden
past, ik heb het idee dat dat beter is/werkt.
foto's volgen
vr gr sietse
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 11:11
- Naam: Siets
- Auto: '90 Esprit SE
Re: even voorstellen...
hierboven 2 foto's van mijn nieuwe voorankers...(geen wilwood maar hispec)
4piston callipers, en raad eens welke remblokken ze hiervoor gebruiken?
------volvo amazone ------ maar het remt wel stukken beter.
hierboven het aanpassing stuk voor de balbearing turbo naar de lotus
uitlaat, volgens mij een gt28 turbo, de vorige was te klein en is uit
elkaar gevlogen, deze is wat groter en voldoet prima. op 1.2 bar druk
afgeregeld
hierboven de nieuwe breedstralers, de originele (hella) kosten toen 250
gulden p/st, de nieuwe komen van halfords, en geven echt licht... 65 euro
voor twee, (ik weet niet meer of ze ze nog hebben)
hierboven de shifter selector (achteruit blokkering) onder de pook
gans versleten, opnieuw opgelast en gefreesd, werkt al weer 15 jaar
hierboven, vervanging van het pijpje in de cilkop, door een losse pijp met
aftakking voor de turbo, ook de turbo olie leiding is wat dunner geworden.
hierboven, een filterhouder van polyester, zodat bij demontage van het
filter je niet hoeft te zoeken naar de juiste plaatsing, komt altijd goed.
(hadden ze bij lotus ook even kunnen doen)
hierboven, vooraanzicht bij mij kwam een losloper van de luchtpomp wel eens
voor, das dikke ellende...ik heb hem verzet, airco gebruik (je)ik toch nooit
bij heet weer heb je het dak open, en bij erg warme water temps, doet hij
het toch niet.
weg er mee.
hierboven , de olie aanzuigbuis van de oliepomp, ze hebben er een lastige
afdichting van gemaakt vind ik.
de oplossing een o-ring van een hd-bosch verstuiver, past qua diameter
precies, wel even een gleufje maken waar hij in past.
pijp is 100% afgesloten voor valse lucht.
hierboven de schiftselector aan de versnellingsbak, ik vond het wat iel uitgevoerd, ik heb er een stuk rvs op geschoven,
en de houder voorzien van een 17 mm gewrichtlager. het leek me wat
steviger, nu komt het tweede lager er in na 160.000km. spelingvrij.
hierboven , de spruitstuk moeren met de nordlock borgringen
hierboven , de laatste... de eigengemaakte waterpompas met de lagers,
er zat nogal wat ruimte op het bestaande lager, hoe het nu is weet ik nog
niet, maar bovenstaande zit al een kleine 2 ton.....
zal wel aan vervanging toe zijn.
in de komende weken zal er wel wat meer vernieuwd worden denk ik.
vr gr siets
- Coen
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 19 apr 2011, 10:23
- Naam: Coen
- Auto: Elise S2 111S
- Locatie: Amsterdam
Re: even voorstellen...
Welkom hier! Erg interessant om te lezen Begint je kenteken toevallig met een 'Y"?
Lotus Elise S2 111S & Porsche 997.2
- FastEleven
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
- Naam: Erik
- Auto: 2-11 + Cup 250
- Locatie: België-Brasschaat
Re: even voorstellen...
Serieuze binnenkomer, met zo'n reeks foto's. Welkom !
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
- gvy
- Berichten: 484
- Lid geworden op: 15 nov 2010, 00:58
- Naam: Geert
- Auto: '80 Esprit S2.2
Re: even voorstellen...
Ik had er om gevraagd he.
Alvast bedankt.
Geert
Alvast bedankt.
Geert
[b]Look what Q's brought for us, isn't it nice[/b]
- X-ian
- Berichten: 1179
- Lid geworden op: 19 mei 2010, 11:27
- Naam: Christian
- Auto: Ik had Elise Type 25
- Locatie: Bornem
Re: even voorstellen...
Welkom.