Serge - 1967 Lotus Europa S1

Ben je hier nieuw? Stel je hier eventjes voor.
Uw Lotus kan U voorstellen in Showroom!
Plaats reactie
Serge
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 jan 2012, 00:38
Naam: Serge
Auto: Europa S1

Serge - 1967 Lotus Europa S1

Bericht door Serge »

Dag allemaal,


ik heb hier al enkele keren gereageerd in bepaalde topics, vooral over Europa's. Maar ik heb eindelijk eens de tijd gevonden om mezelf en mijn auto hier voor te stellen.

Eerst wil ik een beetje informatie geven over de verschillende soorten Europa's die er zijn, want ik merk dat er veel verwarring bestaat onder de mensen wat nu precies welke Europa is. Want voor velen zijn alle oude Europa's gelijk aan mekaar, maar dat is een beetje te wijten aan de mindere populariteit van de Europa. Bij deze dus een beetje info:

S1 (1967): Allereerste reeks, puurste ontwerp, renault motor met 82pk. 296 gebouwd
S1A & S1B: Enkele aanpassingen voor meer comfort. 350 gebouwd
47: raceversie van de Europa, gebaseerd op de S1's. +/- 60 gebouwd
S2: volledig aangepaste versie met veel meer comfort, ook zwaarder en minder aerodynamisch. 3800 gebouwd
Twin Cam: met de Lotus Twin Cam motor, nog meer comfort, aanpassingen aan body (meer plaats in de cabine, andere achterkant), nog zwaarder, meer pks.
Twin Cam Special: net zoals de twin cam, maar dan de big valve en met 5-gangen versnellingsbak en wat speciale toetsen.


Nu mijn Europa heeft serienummer #460002, dit wilt zeggen dat dit de tweede Europa is die van de productielijn afkwam, en dat dit dus één van de 296 S1's is. Mijn auto is dus 1 van de allereerste productie auto's, zonder het extra comfort en puur zoals Colin Chapman het bedoelde.

Ik ga hier doorverwijzen naar mijn website, waar de volledige uitleg van mijn verhaal staat, weliswaar in het Engels, maar het is me allemaal een beetje veel om nog eens te vertalen en uit te typen.

http://sleurs-motorsport.com/

Ik zal alle vooruitgang die ik in het voorbije jaar heb gemaakt hier even kort toelichten en dan een linkje plaatsen naar het volledige artikel, dan kunnen jullie, als jullie dit zouden willen, nog verder lezen op mijn website zelf.

#1 - Barnfind

Afbeelding

Ik zocht dus al enkele jaren naar een auto om te restaureren, en heb hier vaak over getwijfeld wat ik nu precies zocht. Uiteindelijk wist ik dat ik een Lotus Europa wou, maar ik had nooit gedacht te vinden wat ik vond. Een Lotus Europa S1, de allereerste zelfs! Via een zoekertje op marktplaats en een telefoontje naar Friesland was ik onderweg. Uiteindelijk een paar dagen nadien teruggegaan om hem uit de garage te halen waar hij al 19 jaar stond te bestoffen. Hij was een beetje gedemonteerd, maar hij zat nog voor 99% in mekaar, maar een grondige restauratie was nodig.

http://sleurs-motorsport.com/?p=172


#2 - Wat heb ik nu gekocht?

Afbeelding

Dus eens de auto naar huis was gehaald, heb ik alles afgestoft en afgewassen om eens op mijn gemak te kunnen inspecteren in welke staat de auto nu precies was.

http://sleurs-motorsport.com/?p=188


#3 - Een werkplaats voorzien

Afbeelding

Aangezien de Europa op enkele dagen gekocht was, was ik totaal niet voorbereid om een auto thuis te hebben en te restaureren, dus daar moest snel iets aan gedaan worden.

http://sleurs-motorsport.com/?p=196


#4 - De ontmanteling, deel 1

Afbeelding

De eerste paar weken van het ontmantelen van de auto.

http://sleurs-motorsport.com/?p=204


#5 - Extra motorblok

Afbeelding

Ik heb dus nog een extra motorblok gekocht om zeker voldoende reserve-onderdelen te hebben.

http://sleurs-motorsport.com/?p=219


#6 - De ontmanteling, deel 2

Afbeelding

De volgende paar weken van de ontmanteling.

http://sleurs-motorsport.com/?p=226


#7 - Volledig ontmanteld, wat blijft er over?

Afbeelding

Nu kon ik het chassis uit de glasvezel body snijden. Deze zit bij de S1's in de carrosserie vastgelijmd, wat zorgt voor een zeer stevig chassis, maar een hel om te repareren.

http://sleurs-motorsport.com/?p=233


#8 - Hoe is het chassis?

Afbeelding

Eens de auto volledig gedemonteerd was, kon ik zien wat er overbleef van het chassis. Het was er vrij erg aan toe, maar beter dan ik verwacht had, het is nog te repareren.

http://sleurs-motorsport.com/?p=358


#9 - Veel werk, weinig tijd

Afbeelding

De europa staat voor een tijdje op een laag pitje, heb veel werk en weinig tijd. Desondanks krijg ik toch nog wel wat gedaan, vooral veel denk- en plan-werk.

http://sleurs-motorsport.com/?p=374


#10 - Chassis reparaties, deel 1

Afbeelding

Eindelijk weer wat extra tijd gevonden, en ondertussen ook fatsoenlijk leren TIG lassen. De eerste herstellingen aan het chassis zijn gebeurd.

http://sleurs-motorsport.com/?p=419


Bij de volgende updates zal ik hier een uitgebreidere uitleg schrijven, samen met een linkje naar mijn website. Ook ben ik aan het werken aan video-updates, dus deze zal ik hier ook posten.

Hopelijk zijn er geïnteresseerden in de oudere Lotussen, want er rijden er té weinig rond!

Als er mensen zijn die vragen hebben, stel ze gerust!

Groeten,

Serge
[url]http://Sleurs-Motorsport.com[/url]
Gebruikersavatar
X-ian
Berichten: 1179
Lid geworden op: 19 mei 2010, 11:27
Naam: Christian
Auto: Ik had Elise Type 25
Locatie: Bornem

Re: Serge - 1967 Lotus Europa S1

Bericht door X-ian »

Nog zo'n mooie restauratie topic! :)
Laat maar komen. 8-)
Red Baron
Berichten: 1910
Lid geworden op: 09 dec 2009, 14:38
Naam: Stijn
Auto: Dax Rush, Elise S1
Locatie: Sijsele (Belgium)

Re: Serge - 1967 Lotus Europa S1

Bericht door Red Baron »

Ongelofelijk knap dat je deze Europa reïncarneert !

Ik denk dat er hier veel zijn die dat wel eens zouden doen maar wat ons het meeste tegenhoud is simpelweg lef !
Daardoor sturen we het door tot we op pensioen zijn en het er dus niet meer van komt (uitgenomen Hugo en de Europa :D )

Ik lees hier graag veel meer van je avon(d)turen!

Btw. Welkom op het forum ;)
De kortste verbinding tussen 2 punten is een rechte lijn.
De mooiste verbinding tussen 2 punten is een bocht.
De snelste en mooiste verbinding tussen 2 punten is een rechte lijn door een bocht !
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Serge - 1967 Lotus Europa S1

Bericht door Frederik »

w-h-ow!

Nogmaals welkom!
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 1812
Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
Naam: Euh ... Erwin
Auto: Elise S CR, Donk D8
Locatie: Haasrode

Re: Serge - 1967 Lotus Europa S1

Bericht door Erwin »

Welkom!

Prachtig project!
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
Emiel
Berichten: 1193
Lid geworden op: 05 mei 2010, 19:29
Naam: Emiel
Auto: Motorsport/Exige S1
Locatie: Grens gebied, Nederland.

Re: Serge - 1967 Lotus Europa S1

Bericht door Emiel »

Nog een topic welke een verslaving word om zo nu en dan eens te spieken wat de status is.

Welkom :)
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Serge - 1967 Lotus Europa S1

Bericht door Frederik »

Hola ... een collega van Hugo ;-)

Is er een timing?
Serge
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 jan 2012, 00:38
Naam: Serge
Auto: Europa S1

Re: Serge - 1967 Lotus Europa S1

Bericht door Serge »

Frederik schreef:Hola ... een collega van Hugo ;-)

Is er een timing?

Ik heb Hugo zijn vooruitgang natuurlijk ook zeer aandachtig gevolgd! Zeer mooi wat hij allemaal doet!

Ik hoop de auto voor 2017 af te hebben, op zijn 50ste verjaardag. Maar vroeger mag natuurlijk ook altijd, maar later kan ook als het even tegen zit, want ik ga geen shortcuts nemen als het de kwaliteit gaat beïnvloeden.

Serge
[url]http://Sleurs-Motorsport.com[/url]
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Serge - 1967 Lotus Europa S1

Bericht door Frederik »

2017 ? whow :)
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Serge - 1967 Lotus Europa S1

Bericht door Hugo »

very nice indeed ;) ;)

toen ik mijn Europa Special restaureerde had ik ook een streefdatum vastgesteld, namelijk 2 jaar na aanschafdatum, zijn er uiteindelijk 3 geworden, wat nog wel véél eerder was dan aanvankelijk voorzien. :D :D

om eerlijk te zijn was voorzien dat ik de Europa zou weggezet hebben tot ik op pensioen was, maar dan had ik de Lotus nog 3 jaar onaangeroerd ergens moeten stockeren :evil: ( stalling redelijk ver van mijn huis was voorzien en gereserveerd)

maar het verlangen was zo groot en ik kon het niet over mijn hart krijgen om die onaangeroerd te laten verkommeren, ik ben dus toch begonnen en heb elk ( al was het maar een kwartier) moment dat ik maar even tijd, ben ik daaraan bezig geweest

het ging zelfs zo ver dat wanneer ik tijd had gehad en niet aan de Europa had gewerkt, hier de rest van de week wroeging van had :twisted:

mijn motief is
je moet een auto bezien als een puzzelstuk van 10 000 onderdelen, al doe je elke dag maar één stukje dan komt er toch een dag dat er geen stukjes meer overblijven

wat ik ook wel deed, ik werkte altijd aan 2 of drie onderdelen tegelijk, bv je bent met het chassis bezig, als je hiermee halverwege bent, laat je dat liggen en je begint dan met bv de versnellingsbak, je werkt hieraan tot je moet stoppen omdat je een onderdeel niet hebt of moet maken of laten maken, ja kan dan zonder tijd te verliezen terug aan het chassis verderdoen enz enz ;) ;)

maar ik ben er zeker van dat dat u wel zal lukken, ik zou volgende zomer op een mooie dag natuurlijk wel eens graag komen kijken naar uw vorderingen en ik kom uiteraard met de Europa :D :D :D
Plaats reactie