Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Ben je hier nieuw? Stel je hier eventjes voor.
Uw Lotus kan U voorstellen in Showroom!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Frederik »

Ziet er weer netjes uit ... :o :o :o
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Hugo »

Merry Christmas
IMG_2279.JPG
IMG_2279.JPG (31.07 KiB) 6057 keer bekeken
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Frederik »

Hugo schreef:Merry Christmas
De bijlage IMG_2279.JPG is niet meer beschikbaar
Hugo ... kheb kleine aanpassing voor je gedaan :)
hugo.jpg
hugo.jpg (98.23 KiB) 6037 keer bekeken
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Hugo »

Mooi gedaan,

Maar had je de motor ook niet ineens kunnen herstellen, want daar is de kerstman nog altijd mee bezig ( zoals ik trouwens) de kerstman zal dus wat vertraging hebben om de kerstpakjes af te leveren :oops: :oops: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Frederik »

Hugo schreef:Mooi gedaan,

Maar had je de motor ook niet ineens kunnen herstellen, want daar is de kerstman nog altijd mee bezig ( zoals ik trouwens) de kerstman zal dus wat vertraging hebben om de kerstpakjes af te leveren :oops: :oops: :lol: :lol:
Als kerstcadeau effe snel je motor gefixt Hugo ... :lol: :lol:
hugo2.jpg
hugo2.jpg (90.93 KiB) 5975 keer bekeken
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Hugo »

Het einde van de productie van de Europa classic in 1975

Colin Chapman dacht altijd al ver vooruit en had veel nieuwe ideeën, eens een Lotus af was en in productie ging, begon hij al te plannen voor een opvolger, dat deed hij trouwens ook voor zijn F1 auto,s, wanneer het nieuwe race-seizoen nog maar enkele GP bezig was, hield hij zich nog maar weinig bezig met het verder verbeteren daarvan, dat liet hij grotendeels over aan zijn ingenieurs, zelf begon hij al nog in het voorjaar de auto voor het volgend seizoen te ontwerpen, met weer een heleboel nieuwe ideeën en ontwikkelingen, sommige waren revolutionair, andere hadden niet het verhoopte succes, hij verbeterde ook ontwikkelingen die hij zag bij andere constructeurs en paste die dan toe op zijn eigen auto,s

zijn drang naar vernieuwing deed hem soms wel een besluit nemen dat achteraf gezien toch niet het beste was, zo van de Lotus 7, die bij zijn ontwerp in de late 50er jaren, revolutionair werd genoemd, eind jaren 60, dus maar een tiental jaar later, vond Colin dat die auto zo ver verouderd was dat hij daar geen toekomst meer in zag, hij liet de productie daarvan stoppen en verkocht de rechten op de Seven aan Caterham, had hij misschien toch beter niet gedaan, maar hij begreep niet dat er mensen waren die met zulk een “oude” auto nog wilden rijden

eens een model uit productie verloor Lotus de interesse daarin, de onderdelen voorziening voor de Elan en de Europa werden snel afgestoten door Lotus zelf en overgelaten aan gespecialiseerde firma,s

in 1966 verhuisde Lotus van Cheshunt ( dat te klein was geworden) naar de nieuwe fabriek in Hethel, de Europa werd alleen daar geproduceerd, ook nog de Elan Spint/SE en de Elan +2, die auto,s verkochten goed en Lotus verdiende daar geld mee, maar er moest tijdig vernieuwd worden, en er werd al snel aan opvolgers gedacht, er werd wel gemikt op een hoger segment van de markt, krachtiger motoren en grotere auto,s, ze verlieten het pad van de kleine lichte sportauto,s voor iets grotere en comfortabele modellen, later zouden ze met de Elise wel terugkeren naar hun roots

de eerste opvolgers
IMG_2249.JPG
IMG_2249.JPG (120.93 KiB) 5922 keer bekeken
IMG_2248.JPG
IMG_2248.JPG (86.24 KiB) 5922 keer bekeken
in die jaren was de USA een voorname en grote afzetmarkt ( tot (50% van de productie), de reden daarvan was niet ver te zoeken en is feitelijk een oorzaak van het einde van de Tweede Wereld oorlog, na het einde van die oorlog, richtte de USA in Europa vele legerbasissen op, zo ook in Duitsland, die waren soms heel groot met eigen vliegvelden, die moesten echter bemand worden met Amerikaanse soldaten, die hadden toen nog dienstplicht, en honderdduizenden jonge Amerikaanse soldaten moesten een deel van hun verplichte diensttijd in Europa dienen, elk jaar werd dus een nieuwe lading Amerikaanse soldaten ( vooral jongens) naar Europa verscheept,

die Amerikaanse jongeren leerden in Europa auto,s kennen die ze in hun thuisland nauwelijks kenden, namelijk (kleine) sportwagens, tot de jaren 60 waren dat nog maar MG, Triumph, Jaguar, enz....., later in de 60er en 70 jaren kwam daar buiten anderen ook Lotus bij, sommigen kochten hier in Europa al een sportauto, sommigen namen die ook mee naar de USA als hun tijd er in Europa op zat, maar velen bleven hun interesse behouden en kochten in de USA een Europese sportauto eens hun diensttijd achter de rug was en ze gesetteld geraakten en kapitaalkrachtiger werden


één van deze soldaten was ook Elvis die een gedeelte van zijn dienstplicht in Duitsland vervulde, hij leerde daar trouwens ( in Wiesbaden ) zijn toekomstige vrouw Priscilla kennen, die een dochter was van een Amerikaanse luchtmachtofficier ( de hogere officieren bleven langer in Europa en verhuisden tijdelijk met hun hele gezin)

de sportauto (BMW) van Elvis in Duitsland en die hij meenam naar de USA is onlangs teruggevonden en gerestaureerd

http://autovisie.nl/2016/08/vintage/bmw ... ieuwstaat/

de Lotussen die voor de USA bestemd waren moesten wel voor dat land aan een aantal specifieke voorwaarden en regels voldoen, die regels werden ook alle jaren strenger, om aan de uitlaatnormen te voldoen moest onder meer de Twin Cam motor serieus gedetuned worden, lager compressieverhouding, zuinigere Stromberg carburateurs moesten gebruikt worden, daarvoor moest wel een nieuwe cilinderkop gegoten worden, er moest een systeem geïnstalleerd worden om bij het koud starten zo weinig mogelijk schadelijke stoffen te produceren, al deze maatregelen zorgde ervoor dat de motor 15 a 20 pk moest inleveren, ook de body moest aangepast worden, de voorlichten moesten 1 inch (2,5 cm ) hoger staan, de body en de voorophanging werden daarvoor een beetje aangepast, 2 kleine ruitenwissers in plaats van één enkele, ook extra waarschuwingslichten binnen en buiten waren vereist, de Lotussen voor de USA werden bijkomend als FEDERAL in hun typebenaming genoemd


ze moesten ook een crash test ondergaan die altijd strenger werd, de Elan en de Europa hebben een centrale chassisbalk, wat maakt dat er bij een zijdelingse aanrijding zo goed als geen bescherming is, alleen een polyester deurtje, dakje en vloerplaat, de Elan werd daarom in 1968 ( zeker de cabrioversie) al afgekeurd, de Elan +2 nog niet,de Europa ook nog niet omdat die een dak heeft en men er lager in zit, meer achter de deurdrempel en er in die drempel een stalen plaat zit waarin een boutgat zit voor de bevestiging van de veiligheids-gordel, die regels werden elk jaar strenger en de auto,s moesten ofwel sterk aangepast worden of er moesten nieuwe modellen komen, er werd dus gekozen voor nieuwe modellen

maar sterk was een Europa niet bij een zijdelingse aanrijding
hoop dat de Engelse chauffeur van onderstaande Europa geen passagier vervoerde
image.jpeg
image.jpeg (110.44 KiB) 5922 keer bekeken
al die verschillende modellen moesten wel allemaal een duurtest ondergaan om de uitlaatnormen te controleren, dat werd door Lotus zelf gedaan op hun testcircuit in Hethel, de auto,s moesten minstens 50 000 mijl ( 80 000 km) afleggen, onderbroken door tussentijdse controles om te zien of de uitlaatnormen nog altijd gerespecteerd werden, die test werden gedaan door verschillende rijders, 24 uur op 24, ook zaterdag en zondag, het liep wel eens mis, zoals blijkt uit onderstaande copie uit het boek over de geschiedenis/handboek van de Lotus Twin Cam motor

tweede kolom
test5.jpg
test5.jpg (958.66 KiB) 5922 keer bekeken
in alle USA versies ( Federal) van Lotus met de Twin Cam is in het motorcompartiment een plaatje aangebracht als bewijs van goedkeuring, in mijn Europa die ook een USA versie is van origine, hangt dit plaatje ook nog, is samen met het Amerikaanse dashboard zo goed als het enige dat is gebleven, al het andere is veranderd naar de Europese normen, op het plaatje kan je ook lezen dat de voorontsteking ( BTDC = Before Top Death Center= BDP= Bovenste Dode Punt) 5° moet zijn bij stationair toerental, is vrij laat, laat wel toe om met een benzine van een laag octaangehalte te rijden

in Europa is afhankelijk van de gemonteerde nokkenas de voorontsteking bij stationair toerental met een Weber of Dellorto carburateur, 10 of 12°, bij mijn motor staat die op 12°, men moet dan wel minstens super 98 tanken , die voorontsteking vermeerderd uiteraard bij een hoger toerental, vroeger mechanisch, maar ik heb een elektronische ontsteking geïnstalleerd = beter starten en onderhoudsvriendelijker
IMG_2285.JPG
IMG_2285.JPG (261.88 KiB) 5921 keer bekeken

de productie van de Elan Sprint/SE stopte in 1972, die van de Elan +2 in 1974, van de Europa was ook het productie-einde voorzien in de loop van 1974, ze zouden vervangen worden door de nieuwe Elite en Eclat en in 1976 ook door de Esprit, deze auto,s waren merkelijk groter en krachtiger, de prijs was ook navenant, bijna dubbel zoveel als een Europa

de productie van deze nieuwe Lotussen liep echter wat vertraging op en tot overmaat van ramp brak in 1973/1974 de eerste oliecrisis uit, de markt voor benzine slurpende auto,s zakte fors ineen, de potentiële kopers namen een afwachtende houding aan, om toch maar aan het werk te kunnen blijven in afwachting dat de verkoop van de nieuwe modellen zou aantrekken, werd de Europa nog maar verder tussendoor geproduceerd zolang er nog voldoende stukken voor waren, zo rond maart 1975 was het ergste achter de rug, de autoverkoop trok terug aan, ook voor Lotus, en toen werd er gestopt met de productie van de Europa, de onderdelen waren trouwens zo goed als op, de laatste Europa Special werd daarom zilverkleurig gespoten en was bestemd voor een Lotusmedewerker, namelijk Dhr Hunt


eind 1975 is nog een korte heropflakkering geweest van de Europa, niet door Lotus zelf, maar door de Firma GS, die hadden van Colin Chapman de toelating gekregen om een afgeleide van de Europa te produceren, het was een ambitieus project, Ford BDA motor van 165 pk, 5 bak, 7 en 8 inch brede wielen en een grondig veranderde body, door de verwachtte geringe productie aantallen was de verkoopprijs veel te hoog en feitelijk gedoemd om te mislukken, wat dus ook gebeurde

na 18 exemplaren hield de firma het wijselijk voor bekeken en viel het doek definitief voor de Europa classic, Lotus zou de naam Europa in 2006 terug opvissen voor een model, maar die is maar enkele jaren geproduceerd geweest
gs1.jpg
gs1.jpg (909.72 KiB) 5921 keer bekeken
een exemplaar van die GS-Europa,s is een aantal jaren geleden wel terug opgedoken en gerestaureerd geraakt
image1.JPG
image1.JPG (60.35 KiB) 5921 keer bekeken
image1 (2).JPG
image1 (2).JPG (89.07 KiB) 5921 keer bekeken
image1 (7).JPG
image1 (7).JPG (260.93 KiB) 5921 keer bekeken
image1 (6).JPG
image1 (6).JPG (622.09 KiB) 5921 keer bekeken

exact is niet geweten hoeveel classis Europa,s er werden gebouwd, maar het meest wordt een aantal van ongeveer 9230 stuks als meest juiste schatting aanvaard
Gebruikersavatar
Coen
Berichten: 1907
Lid geworden op: 19 apr 2011, 10:23
Naam: Coen
Auto: Elise S2 111S
Locatie: Amsterdam

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Coen »

Prachtig stuk weer Hugo! Wat een kennis heb je toch! Denk dat we al je posts hier wel kunnen bundelen in een boek.
Lotus Elise S2 111S & Porsche 997.2
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Hugo »

Waar zijn veel Europa,s terecht gekomen? Hoeveel zijn er nog in gebruik? Vragen waar niet direct een antwoord op te vinden is, wat wel een feit is dat er hier en daar nog wel wat te vinden zijn, niet allemaal in onberispelijke staat, van sommigen kan nog iets gemaakt worden, anderen zijn alleen nog maar bruikbaar voor wisselstukken

vele werden weggezet of ergens opgeslagen met het doel er later nog iets van te maken, vernietigt werden er wel niet veel, want iemand die er één had wist wel dat ze redelijk zeldzaam zijn en dus toch een eventuele waarde hebben

de polyester body roest natuurlijk niet, maar waar blijf je daarmee? De oud-ijzerboer heeft daar geen interesse voor, velen gingen dus ergens aan de kant wachtend op betere tijden, men vergat wel dat het chassis wel uit ijzer was en dat dat wel kon roesten, de meesten kwamen daar na een aantal jaren wel achter, toch worden nu her en der nog wel Europa,s teruggevonden

enkele voorbeelden, van sommigen is nog wel iets te maken, anderen zijn alleen nog goed voor onderdelen
1971-lotus-europa-for-parts-or-restoration-1.jpg
1971-lotus-europa-for-parts-or-restoration-1.jpg (59.53 KiB) 5735 keer bekeken
1971-lotus-europa-for-parts-or-restoration-3.jpg
1971-lotus-europa-for-parts-or-restoration-3.jpg (67.14 KiB) 5735 keer bekeken
1970-Lotus-Europa-Project-Front-470x318.jpg
1970-Lotus-Europa-Project-Front-470x318.jpg (48.87 KiB) 5735 keer bekeken
IMG_2250.JPG
IMG_2250.JPG (121.75 KiB) 5735 keer bekeken
IMG_2252.JPG
IMG_2252.JPG (75.46 KiB) 5735 keer bekeken
IMG_2253.JPG
IMG_2253.JPG (124.64 KiB) 5735 keer bekeken
af en toe zit er ook een vreemde eend in de bijt
IMG_2251.JPG
IMG_2251.JPG (116.3 KiB) 5735 keer bekeken
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Hugo »

van deze is nog iets te maken
IMG_2256.JPG
IMG_2256.JPG (72.27 KiB) 5734 keer bekeken
IMG_2260.JPG
IMG_2260.JPG (141.96 KiB) 5734 keer bekeken
rekup.jpg
rekup.jpg (735.83 KiB) 5734 keer bekeken
14947762_10211217934062777_751856391867260646_n.jpg
14947762_10211217934062777_751856391867260646_n.jpg (155.22 KiB) 5734 keer bekeken
14908327_10211217934822796_6452034150959064443_n.jpg
14908327_10211217934822796_6452034150959064443_n.jpg (149.93 KiB) 5734 keer bekeken
IMG_2255.JPG
IMG_2255.JPG (127.32 KiB) 5734 keer bekeken
IMG_2258.JPG
IMG_2258.JPG (78.3 KiB) 5734 keer bekeken

en deze doen aan koppelverkoop denk ik :lol: :lol: :lol:
IMG_2262.JPG
IMG_2262.JPG (377.27 KiB) 5734 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Hugo op 07 jan 2017, 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Hugo »

nog vier
IMG_2259.JPG
IMG_2259.JPG (42.93 KiB) 5733 keer bekeken
IMG_2257.JPG
IMG_2257.JPG (70.53 KiB) 5733 keer bekeken
lotus31236550216.jpg
lotus31236550216.jpg (79.73 KiB) 5733 keer bekeken
missing-door-600x337.jpg
missing-door-600x337.jpg (51.03 KiB) 5733 keer bekeken

en om af te sluiten eentje die vereeuwigd is in een strip van Robbedoes
robbedoes20.jpg
robbedoes20.jpg (117.54 KiB) 5733 keer bekeken
Plaats reactie