Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Ben je hier nieuw? Stel je hier eventjes voor.
Uw Lotus kan U voorstellen in Showroom!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Escape
Berichten: 204
Lid geworden op: 21 dec 2011, 09:51
Auto: Esprit turbo SE
Locatie: Holsbeek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Escape »

Emiel schreef:Wat zijn je ervaringen toch super om te lezen Hugo :)
Absoluut! 8-)
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Hugo »

Toen mijn Europa in 2008 in New York in de container werd gestoken voor transport naar Antwerpen waren daar ook een groot aantal onderdelen bij, nieuwe en gebruikte, te samen werd dat alles gewogen om de prijs te bepalen en op het weegbriefje stond 907 kg, nu weegt Lotje 701 kg ( anorexia?) veel onderdelen waren niet bruikbaar of niet passend, er zijn ook een aantal onderdelen niet gebruikt of verwijderd die feitelijk alleen op de Amerikaanse versies van de Europa waren verplicht aangebracht

er waren ook een aantal nieuwe pakkingsets en nieuwe oliekeerringen bij, op bijgevoegde aankoopbonnen kon ik vinden dat een aantal aankocht werd in 1989, het jaar waarin Lotje in Amerika uit het verkeer is genomen om gerestaureerd te worden, zeer af en toe deed de eigenaar daar maar iets aan om uiteindelijk in 2008 te beseffen dat door te weinig kunde en tijd hij de restauratie nooit klaar zou krijgen en besloten werd om alles maar te koop te zetten op e-bay

die afdichtonderdelen waren dus al 20 jaar oud toe ze bij mij terecht kwamen, sommige waren nog in de originele verpakking en ze zagen er nog goed uit, ik heb nog getwijfeld of ik die wel zou gebruiken, maar heb het toch gedaan, kon later toch nog verbeterd worden, heb het maar geriskeerd, maar verwachte toch wel hier of daar een olielekje, dat bleek achteraf waar te zijn, en er zijn van in het begin toch wat lekjes geweest, maar aanvaardbaar voor een oldtimer

De motor van de Europa heeft dus altijd wel een olielekje gehad, maar is de laatste maanden toch echt te veel geworden, lekkage is op 3 plaatsen, weinig aan carter, meer aan kleppendeksel, maar redelijk veel aan de oliekeerring van de krukas ( borage), is op het gedeelte waar de krukas uit het blok komt en het vliegwiel is opgeschroefd, op dat vlierwiel is ook de drukgroep en koppeling gemonteerd, en het risico is te groot dat er olie op de koppelingsplaat komt en daardoor zou gaan slippen

de reden van veel olielekkage wijt ik gedeeltelijk aan het gebruik van een moderne,half synthetische olie ( 10w40), normaal mag een moderne olie niet op een oldtimer omdat die olie feitelijk te goed is, ze neemt veel vervuiling op en houd het binnendeel van de motor proper, als je die in een oude motor doet lost die al het vastgekoekte vuil ( sludge) op dat zich in de loop der jaren heeft vast gezet, omdat mijn motor helemaal uit elkaar is geweest en helemaal gereinigd is kon ik hem wel vullen met een dunnere ( en betere) olie dan de voorgeschreven 20w50, er wordt tegenwoordig wel terug olie in deze specificatie gemaakt voor gebruik in oldtimers, ga die in de toekomst nu wel gebruiken, heb ook gemekt dat de oude pakkingen niet bestand zijn tegen ( agressievere) moderne olie, ga dus alle pakkingen vervangen door moderne materialen, sommige van die pakkingen ga ik wel allemaal zelf snijden uit een groot vel pakkingmateriaal ( heb ik al), is wel een beetje arbeidsintensief, maar tijd heb ik genoeg, geld daarentegen minder

om dat allemaal goed te kunnen doen en alles goed bereikbaar te maken is besloten, heel de motor en versnellingsbak uit Lotje te halen om dit alles rustig te doen, de winterperiode breekt aan, en rij toch nog maar zelden met Lotje in de winter

omdat de pakking van het kleppendeksel goed bereikbaar en snel en gemakkelijk te vervangen is heb ik dat al gedaan,( had nog één oude in reserve) kon dan ook al eens daarna een test doen of dat in orde was, omdat dat naar alle zekerheid de laatste rit van dit jaar was heb ik daar ineens maar een serieuze testrit van gemaakt, heb mijn testparcours van meer dan 100 km in de Hollandse polders nog eens afgereden, de mensen die dit jaar meegereden hebben met het namiddaggedeelte van de minicruise op 22 mei zullen wel weten over welk parcours ik het heb, heb het wel in tegenovergestelde richting gereden, en is zoal mij gesuggereerd, inderdaad veel mooier en overzichtelijker als er geen hoge begroeiing langs de kant van de weg staat

misschien volgend jaar nog eens organiseren, maar wel vroeger in het jaar, we zien nog wel, eerst Lotje terug in orde maken, streefdatum is tegen half januari terug op de weg als het weer het toelaat


dus eerst kleppendeksel eraf, kon ik ook ineens de klepspeling en kettingspanning controleren, was allemaal nog binnen de toleranties, ook geen sporen te bekennen van vroegtijdige slijtage van nokkenas

let ook op het wieltje dat de aandrijving van de alternator verzekerd
IMG_2170.JPG
IMG_2170.JPG (382.97 KiB) 6536 keer bekeken
IMG_2171.JPG
IMG_2171.JPG (359.04 KiB) 6536 keer bekeken

het probleem van lekkage aan het kleppendeksel is het feit dat de inlaatnokkenas langer is dan normaal en uit de motor steekt, op dat uitsteeksel staat een wieltje dat de alternator aandrijft, normaal zit de alternator aan de voorkant ( distributiedeksel) van een Twin Cam en wordt aangedreven door de krukaspoulie die ook de waterpomp aandrijft, omdat bij een Europa de Twin Cam motor andersom zit en in het smalste punt van het Y- vormige chassis, was daar te weinig plaats om de alternator daar te monteren, er is dus een andere oplossing bedacht, deze oplossing heeft wel een voordeel, de waterpomp van een Twin Cam is fragiel en begeeft het nogal snel, ook lang stilstaan is niet goed voor deze waterpomp, om ze te vervangen moet het distributiedeksel worden gedemonteerd ( de pomp zit daarin geperst) maar dat distributiedeksel kan alleen worden gedemonteerd als de cilinderkop af het blok is, heel veel werk dus om te demonteren en monteren

bij een Europa zit dus de alternator niet mee op de riem van de waterpomp, die riem wordt op spanning gehouden door de alternator, maar als die spanning wat groot is afgesteld belast die het lagertje van de waterpomp te veel en geeft dat vroegtijdig de geest, bij een Europa zit dus een riempje van een vaste lengte tussen de krukaspoulie en de waterpomp, is dus niet verkeerd te stellen, gevolg er is zo goed als geen spanning op het waterpomplagertje uitgeoefend wordt en de pomp gaat dan ook veel langer mee


omdat er geen olielekkage zou zijn langs die lange inlaatnokkenas zit daar een oliekeerring op, die zit geklemd tussen de cilinderkop en het kleppendeksel, omdat een oliekeerring mooi rond moet blijven is aan de buitenkant daarvan een stalenring ingewerkt, dus eens het kleppendeksel op de bovenkant van die oliekeering drukt om die af te sluiten, is het niet meer mogelijk,om een lekkage aan het kleppendeksel te verhelpen door de moeren verder aan te draaien, de pakking mag niet te dik zijn ook niet te dun, maar dat lossen we wel op, die pakking vervangen is maar klein werkje
IMG_2174.JPG
IMG_2174.JPG (295.5 KiB) 6536 keer bekeken
IMG_2176.JPG
IMG_2176.JPG (308.64 KiB) 6536 keer bekeken

in elk geval is nu in orde en na een testrit in de Zeeuwse polders van 160km geen olielek meer te bespeuren, aan het kleppendeksel toch niet



het originele ijzeren wieltje van de aandrijfnokkenas heb ik al wel vervangen door een mooier en lichter aluminium wieltje, het vol ijzere wieltje weegt 1106 gram, het aluminium wieltje weegt 368 gram, omdat de nokkenas maar aan de helft van de snelheid draait dan de krukas moet dat wieltje wel tweemaal zo groot zijn dan de krukaspoulie die normaal de alternator aandrijft, dit om de alternator aan voldoende snelheid te laten draaien om stroom te leveren,

nieuw en oud
IMG_2179.JPG
IMG_2179.JPG (321.92 KiB) 6536 keer bekeken
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Hugo »

Ondertussen is er al heel wat gebeurd, en de motor en versnellingsbak zijn helemaal losgemaakt en alle slangen en draden en verbindingen los gemaakt en uitgetakeld
image1 (2).JPG
image1 (2).JPG (380.26 KiB) 6483 keer bekeken
de uitlaat is er ook volledig af, en dan valt mij toch wel op dat die uitlaat toch vrij simpel is en toch niet zoveel voorstelt ( gelukkig) is wel anders dan origineel, origineel is gietijzeren uitlaatspruitstuk en veel grotere knalpot met veel weerstand, is nu spaghetti uitlaatspruitstuk en een klein knalpotje waar je dwars door kan kijken en dus weinig weerstand geeft, geeft wel meer lawaai, maar vind ik geen bezwaar
IMG_2182.JPG
IMG_2182.JPG (582.89 KiB) 6483 keer bekeken
een katalysator was in die tijd niet gebruikelijk en zit er dus nu ook niet op

heb de gehele uitlaat eens gewogen, 6,2 kg, valt dus ook goed mee

voor goed te zijn zouden de 4 buizen die de spaghettiuitlaat vormen, alle 4 dezelfde lengte moeten hebben, is hier wel niet het geval want niet mogelijk door plaats gebrek



aan de kleur van de bougies kan men zien of de verbranding in de motor in orde is, te rijk, te arm, te laat, te vroeg, olieverbruik enzomeer

in de uitlaat kan men dat ook, is natuurlijk veel omslachtiger dan even de bougies losdraaien, maar als de uitlaat los is toch eens even bekijken

en wat zien we, van links naar rechts
IMG_2183.JPG
IMG_2183.JPG (592.73 KiB) 6483 keer bekeken
– cilinder 1 en 4 zijn wit tot gijs binnenin, wijst op volledige verbranding, wel eerder naar de arme kant, geen, olieverbruik
– de tweede is zwart/bruin is een beetje te rijk, zou wat lichter bruin mogen zijn, geen olie
– de derde is zwart, staat dus duidelijk een beetje te rijk, geen oliesporen


de carburateurs zijn verwijderd zonder de afstelling te veranderen, ze zullen ook zo terug worden gemonteerd, maar ga wel de carburateurs van 2 en 3 wat armer zetten, 1 en 4 mogen zo blijven

m.a.w. motor is nog in goede conditie na nu toch al meer dan 20 000 km

tegenwoordig zit aan een motor zoveel elektronika dat die feitelijk alleen nog maar afstelbaar is op een rollentestbank en motormanagement aangesloten op een computer, maar dat is niets voor mij doe alles nog oldschool


nu de motor er uit is en uitlaat eraf zijn via de uitlaatopeningen ook de uitlaatkleppen te zien en die zien er ook goed uit, geen roet van verbrande olie of onverbrande brandstof maar mooi wit, 3 kleppen zijn zo mooi wit, 1 ( de derde) is donkerder van een beetje te rijk, regelen we wel bij na terug montage
image1.JPG
image1.JPG (363.95 KiB) 6483 keer bekeken
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Frederik »

Stevige winterwerken Hugo ...

Efkes een openharopteratie uitvoeren zegt hij :)

-jaloers-
Gebruikersavatar
fastcooki3
Berichten: 460
Lid geworden op: 10 okt 2011, 08:39
Auto: Maisto 340r 1:43

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door fastcooki3 »

Hugo schreef: tegenwoordig zit aan een motor zoveel elektronika dat die feitelijk alleen nog maar afstelbaar is op een rollentestbank en motormanagement aangesloten op een computer, maar dat is niets voor mij doe alles nog oldschool
Met het pond zo laag moet een kant en klaar injectie kitje toch een beetje jeuken? ;)
http://qedmotorsport.co.uk/qed-shop/lot ... -injection
Altijd direct starten, geen carbs afstellen omdat het wat warmer of kouder is, of je een keer in de bergen rijdt...
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Hugo »

@snelkoekje

je bent niet de eerste die mij dat voorstelt, heb die opmerking al eens gekregen

2075£ + 20% Vat = 2490 + 20 verzendingskosten = 2510 £ is zelfs met de lage koers van het Pond toch nog altijd 2510 : 0,89 = 2820 € voor een injectiesysteem voor Lotje, zou dan ook mijn twee dubbele Webers moeten afdanken, die zijn nieuw en hebben 8 jaar terug 800 € gekost, vind ik toch vrij prijzig

startproblemen heb ik nooit, dus daarom moet ik niet veranderen, er zal wel winst zijn in PK, maar nooit veel, de race versie van de Europa de Lotus 47 ( die met de Lotus/Cosworth Twin Cam) kon geleverd worden met twee dubbele Webers of een mechanische injectiesysteem, verschil was 5 PK in voordeel van injectie, maar dat systeem was toen nog niet zo betrouwbaar en velen schakeleden terug over naar carburateurs

nu zijn de huidige injectiesystemen elektronisch en het is daar dat het schoentje wringt, kan een hele motor uit elkaar halen en terug in elkaar steken en laten draaien, idem met een versnellingsbak, draai ik mijn hand niet voor om, maar ik ken niks van elektronica, meer zelfs, alhoewel in Lotje een nieuwe kabelboom is ingebouwd ben ik daar niet tevreden over, feitelijk zou dat helemaal opnieuw gedaan moeten worden, of ten minste verbeterd, alles werkt wel maar zou toch moeten verbeterd worden, doe ik misschien nog wel eens, maar daar zal ik hulp voor nodig hebben

het enige wat ik verbeterd heb is een elektronische ontsteking geplaatst en een elektrische benzinepomp, vooral om beter te kunnen starten

de ontsteking moet ik alleen op het juiste tijdstip zetten en de elektrische benzinepomp aansluiten, dat lukt mij nog wel, die elektronische injectie installeren zal misschien nog wel lukken maar om die perfect af te stellen zal mij niet lukken en zal ik hulp moeten zoeken, ik hou liever alles zelf in de hand, ik zou het dan ook niet kunnen herstellen als er iets fout moest lopen, ga daar dus niet aan beginnen

blijf dus maar bij mijn carburateurs, is trouwens onderdeel van de beleving, het regelen en zoeken naar een goede afstelling, ook in historisch opzicht kan feitelijk een injectie op een Europa niet, die afstelling op zich van die Webers is niet zo heel moeilijk, het is alleen wat lastig om ze alle 4 synchroon te laten werken, en dat vooral in de lage toerentallen, ze moeten alle tegelijk van de stationaire sproeiers naar de progressieholes kunnen gaan om dan vervolgens bij volledig geopende gaskleppen naar de hoofdsproeiers te overschakelen

als ik ooit met een Lotus met injectiemotor zal rijden zal dat zijn wanneer ik misschien mijn Europa inruil voor een Elise ofzo, maar dat is nog ver in de toekomst

bedankt in elk geval voor het aanbod, maar zelfs voor de helft van de prijs begin ik daar niet aan
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Frederik »

fastcooki3 schreef:
Hugo schreef: tegenwoordig zit aan een motor zoveel elektronika dat die feitelijk alleen nog maar afstelbaar is op een rollentestbank en motormanagement aangesloten op een computer, maar dat is niets voor mij doe alles nog oldschool
Met het pond zo laag moet een kant en klaar injectie kitje toch een beetje jeuken? ;)
http://qedmotorsport.co.uk/qed-shop/lot ... -injection
Altijd direct starten, geen carbs afstellen omdat het wat warmer of kouder is, of je een keer in de bergen rijdt...
Ik denk dat voor Hugo al de helft van het plezier is om alles zelf te (kunnen) doen.
Ergens kan ik hem daar in volgen.
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Hugo »

Dit is mijn natte droom, ooit eens een 12 cilinder van Ferrari uit elkaar halen en terug monteren en laten draaien met 6 (ZES) dubbele Weber carburateurs :o

Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Hugo »

Herstelling van grote olielekkage aan de Twin Cam motor van Lotje

De oliekeerring die op het achtereinde van de krukas ( vliegwielkant) zit, en moet vermijden dat er langs daar een olielek optreed is gedemonteerd en nagekeken,

oliekeerring ( rood) zit nog in zijn behuizing en rond het krukaseinde
image2 (2).JPG
image2 (2).JPG (263.25 KiB) 6346 keer bekeken
en is zoals verwacht niet meer zoals zou moeten, in de lip die voor de afsluiting moet zorgen zitten allemaal kleine scheurtjes, te minuscuul om op een foto te zetten, maar toch goed te zien, door die scheurtjes spant die ring niet meer en kan langs daar ( veel) olie ontsnappen, die stilstaande oliekeerring moet zorgen dat er geen olie langs de sneldraaiende krukas kan ontsnappen

een oliekeerring is een ring met een ingewerkte stalen mantel om zijn ronde vorm te behouden, en bestaat uit slijtvast kunstof ( rubber) het afsluitgedeelte bestaat uit een lip die door een ingebouwde veer tegen de ronde as wordt gedrukt, die moet natuurlijk mooi glad en zuiver blijven, daarom is gewoonlijk de ring nog eens afgewerkt met een stoflip, de veerspanning mag echter ook niet te groot zijn, sluit dan wel goed af, maar mag door wrijvingswarmte niet te heet worden, maar er moet toch een heel klein beetje olie langskunnen om de lip te smeren en te behoeden voor te snelle slijtage van zowel de oliekeerring als het loopvlak van de krukas
image1 (3).JPG
image1 (3).JPG (281.1 KiB) 6346 keer bekeken
image1.JPG
image1.JPG (215.03 KiB) 6346 keer bekeken
de veer van de oliekeerring, zit dus achter de afsluitlip
image2.JPG
image2.JPG (209.79 KiB) 6346 keer bekeken
hoe die oliekeerring het heeft begeven is nog een raadsel, was hij te oud? Was hij niet bestand tegen de moderne met chemische stoffen gedopeerde halfsyntetische olie ? In elk geval was nog goed bij montage in 2009, in 2012 is de versnellingsbak en motor ook eens verwijderd en daar was nog geen olielek te bespeuren geweest

vooraan aan het motorblok zit nog een kleinere oliekeering waar het voorste deel van de krukas uit het blok komt, daar staat een poulie op voor aandrijving van waterpomp, alternator en eventueel ook voor aandrijving van aircopomp/stuurbekrachtiging, bij mijn Twin Cam wordt daar alleen de waterpomp mee aangedreven, die keerring die daar zit lekt (nog) niet, is ook meer beschermd aan de binnenkant van het blok door een gemonteerd olieslinger, is plaatje dat de meeste olie verwijderd houd van de keerring, die keerring blijft dus zitten, kan eventueel wel vervangen worden zonder de motor te moeten uitbouwen


vervangen dus van de grote keerring, is bijna overal te verkrijgen en kost niet veel, tussen de 5 a 10 €, wel moet natuurlijk minstens de versnellingsbak verwijderd worden, ook de drukgroep en koppeling en het vliegwiel moeten eraf, het carter moet er soms ook af ( zoals bij mijn Twin Cam) veel werk dus om een onderdeel te vervangen dat nog geen 10 € kost , laat je dat in de garage doen bestaat de factuur voor het grootste gedeelte uit werkuren, gelukkig blijven in mijn geval de kosten bepekt tot de onderdelen

nu kan ik deze oliekeerring ook wel in Belgie vinden, maar moet toch nog wat onderdelen en pakkingen hebben voor mijn motor, dus bestellen maar in de UK ( gelukkig is het Pond £ een beetje gezakt) de gebruikelijke leveranciers van Lotus onderdelen eens overlopen, Banks, Paul Matty, SJSportcar kunnen mij alle benodigde onderdelen leveren, maar omdat dat allemaal onderdelen zijn van de Lotus Twin Cam motor ook eens bedrijven gesurft die meer in motoren zijn gespecialiseerd en daarbij behoort ook BURTON, heeft onderdelen van auto,s van verschillende merken ook motoren, maar is ook gespecialiseerd in het opvoeren en tuning van auto,s en motoren, veel Ford ook, en vermits de Lotus Twin Cam een origineel Fordblok is, heeft die ook alles van de Twin Cam

in zijn cataloog worden de verschillende motoren beschreven en dit staat er in van de Twin Cam, “ it was THE engine of the sixties en seventies “

ze worden doorgaans “Twinks” genoemd, ter info, mijn Twin Cam is één van de laatste geproduceerde in 1974 en in meest geëvolueerde versie ( big valve), de productie stopte in 1975, maar sinds een 8-tal jaar is ELK onderdeel terug nieuw te verkrijgen, zelfs blokken en cilinderkoppen



http://www.burtonpower.com/tuning-guide ... guide.html


bij Burton vond ik echter een speciale oliekeerring voor het Fordblok, het is een verbetering van het de originele keerring, het komt dus meer voor dat die keerring het begeeft en daarom is een verbeterde versie geproduceerd, de ring is uiteraard duurder dan de originele maar als het probleem daarmee langdurig kan worden opgelost is de prijs toch nog laag

het is een keerring met 2 afsluitlippen in plaats van 1, op de foto wel niet goed te zien, maar heb om inlichtingen gemaild, en ze wisten mij te zeggen dat het toch maar 1 lip is maar dat die op raakvlak met de as opsplits in twee

originele kost ongeveer 5,60 €
de prijs van de dubbele lip zie onderstaande link
heb die dus besteld, maar ook een originele voor als dat toch niet goed moest gaan

is geschikt voor een groot aantal verschillende Ford motoren, ook race-motoren, scrollen om alle mogelijk motors te zien

http://www.burtonpower.com/oil-seal-cra ... p709a.html



de moeilijkheid is om de oliekeerring zodanig te monteren dat die mooi rond de krukas past, de keerring zit in een houder die met 4 bouten wordt vast gezet, die 4 bouten zitten echter alleen in het bovenste gedeelte, aan de onderkant sluit het carter de rest af, men moet dus zorgen dat door het vastzetten van de 4 bouten de keerring niet van plaats verschuift, dus na montage controleren of niet te veel naar één kant is verschoven, indien wel, terug los en opnieuw beginnen
image3.JPG
image3.JPG (248.29 KiB) 6346 keer bekeken
image3 (2).JPG
image3 (2).JPG (259.83 KiB) 6346 keer bekeken
image2 (2).JPG
image2 (2).JPG (263.25 KiB) 6346 keer bekeken




die keerring wordt in de behuizing geperst, om tijdens de behandeling deze keerring niet te beschadigen door daar te veel druk op uit te oefenen, wordt de behuizing een kwartiertje in kokend water gelegd en de keerring 24 uur in de diepvries, door de wetten van de fysica zet de behuizing dan beetje uit en krimpt de keerring een beetje, ze kunnen dan zonder veel moeten in elkaar worden gezet, wel oppassen voor brandwonden
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Hugo »

daarstraks in de postbode langs geweest met een pakje voor mij

woensdag besteld, vandaag geleverd, gaat snel, alle bestelde onderdelen waren aanwezig, keerringen, pakking set en nog wat ander benodigdheden en/of reservestukken

de nieuwe en speciale oliekeerring al uitgepakt en getest, past in elk geval perfect, goed zo !!!

we weten weeral wat te doen
image1 (4).JPG
image1 (4).JPG (382.67 KiB) 6343 keer bekeken
Plaats reactie