Serge - 1967 Lotus Europa S1

Ben je hier nieuw? Stel je hier eventjes voor.
Uw Lotus kan U voorstellen in Showroom!
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Serge - 1967 Lotus Europa S1

Bericht door Hugo »

hallo Serge,

afgelopen weekend heb ik op vrijdag 5 en zaterdag 6 september een bezoek gebracht aan de 5 de jaarlijkse bijeenkomst van classic Europa's in Vertolaye, dit is wel elk jaar op andere plaats, ik kon spijtig genoeg maar blijven tot zaterdagmiddag, want wou zondag wel deelnemen aan Lotus Summerend

in elk geval je hebt de groeten van een aantal deelnemers die uw berichten en video's op uw site volgen, ze vonden het alleen wel spijtig dat het in het Engels is ;)

er waren 13 Europa's, een 9 tal met Renault motor, maar toch ook 4 met de Twin Cam motor, ze waren wel allemaal niet in dezelfde staat, "er waren er enkele bij waarmee ik toch niet had durven buitenkomen :o , maar een Fransman ziet niet zo nauw ;)
deze was zelfs bij aankomst nog niet gewassen, moest daar nog gebeuren
vert1.jpg

er waren wel 2 Europa's S1A en die waren wel alle twee in onberispelijke staat

deze gele vond ik de mooiste, was niet te veel aan veranderd of gemoderniseerd
vert3.jpg
deze witte met blauwe streep met chassisnr 460009 ;) , was nog maar enekel weken rijvaardig, was mooi afgewerkt, maar had wel een heleboel veranderd en aangepast, hij had ondermeer de simpele en lichte sluitingen van kofferdeksel vooraan en motordeksel achteraan door zeer moderne tweepuntssluitingen met kabelsysteem om van binnenuit te openen, de kleine originele slotjes die ook nog op mijn Special staan wegen misschien maar 300 gram tezamen, dat systeem van hem misschien wel 2 kg, hij had ook nog een heel systeem van dikke slangen gemonteerd om frisse lucht van de voorste luchtinlaat naar het motorcompartiment te leiden ;)

hij was dan wel verbaast dat zijn S1 evenveel woog dan mijn Europa Special nl 700 kg, normaal zou er een verschil moeten zijn van 100kg :o ik moet wel bekennen dat ik uit mijn Special veel overbodige dingen heb verwijderd :o
vert2.jpg
vert4.jpg
er waren natuurlijk nog andere Europa's tijdens deze bijeenkomst, maar zal daar een dezer dagen op mijn eigen topic wel wat meer over vertellen en foto's plaatsen ;)
Serge
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 jan 2012, 00:38
Naam: Serge
Auto: Europa S1

Re: Serge - 1967 Lotus Europa S1

Bericht door Serge »

Mooie foto's Hugo! De S1 op uw foto's is mooi gerestaureerd, maar er zijn inderdaad wat zware toevoegingen aan gedaan. Zijn chassis is eveneens verwijderbaar zoals bij een S2 of TC(S) omdat hij de bodem heeft losgesneden en daarna met DZUS-bevestigingen terug heeft vastgemaakt.

Ik heb vorige week ook een zeer leuke bijeenkomst gehad met enkele mede S1 eigenaars (Chassisnummers 40 en 70) in het Brusselse. #40 is in slechte staat en wordt komende winter volledig uit elkaar gehaald om gerestaureerd te worden, maar de eigenaar had nog even zijn handen vol met zijn Lotus XI. Deze man had een zeer mooie autocollectie waaronder een 340R, een Elise S1, een Lola T212, en een Lancia Fulvia Zagato. In het verleden had hij ook een Lotus 47 en een Elite Type 14 gehad. De Europa S1 met chassisnummer #70 was volledig gerestaureerd in de jaren '80 en had ook een Crossflow motor.

Ondertussen heb ik ook nog wat tijd gevonden om nog een video te monteren, waarvan hieronder het resultaat. In dit fragment restaureer ik de voorste anti-roll bar. Het moeilijkste hieraan is het demonteren. Alles is hierna geverfd en opnieuw gemonteerd met polyurethane bussen.

Veel kijkplezier!

[url]http://Sleurs-Motorsport.com[/url]
Serge
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 jan 2012, 00:38
Naam: Serge
Auto: Europa S1

Re: Serge - 1967 Lotus Europa S1

Bericht door Serge »

De laatste video uit de korte reeks over de voorophanging is er!

Nu dit deel afgesloten is kan ik jullie eindelijk weer meer laten zien waar ik ondertussen gebleven ben.



Het volgende deel wat ik jullie zal laten zien is het reviseren van de originele remklauwen, maar daarover later meer.

Veel plezier,

Serge
[url]http://Sleurs-Motorsport.com[/url]
Serge
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 jan 2012, 00:38
Naam: Serge
Auto: Europa S1

Re: Serge - 1967 Lotus Europa S1

Bericht door Serge »

De videolink uit de vorige post werkt blijkbaar niet meer, dus zal hem hier nog eens neerzetten:



Ook heb ik een nieuwe blogpost neergeschreven, dit keer over de restauratie van de remklauwen. Veel foto's, veel tekst en uitleg, maar hopelijk ook interessant:

http://sleurs-motorsport.com/?p=1357


Serge
[url]http://Sleurs-Motorsport.com[/url]
Serge
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 jan 2012, 00:38
Naam: Serge
Auto: Europa S1

Re: Serge - 1967 Lotus Europa S1

Bericht door Serge »

Ik heb weer tijd gehad om een video te monteren, hier is dus de video over de restauratie van de originele remklauwen. Ze waren in zeer slechte staat, maar uiteindelijk zien ze er terug presentabel uit en werken ze terug naar behoren!



Serge
[url]http://Sleurs-Motorsport.com[/url]
Serge
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 jan 2012, 00:38
Naam: Serge
Auto: Europa S1

Re: Serge - 1967 Lotus Europa S1

Bericht door Serge »

Nog even tijd gevonden om wat foto's online te zetten!

Ergens midden 2014 heb ik mijn eigen ophangingsbus gemaakt voor de achterste radius armen van de achterophanging.

Normaal gezien is dit een metalen plaatje met een grote rubberen bus op, waardoor een bout loopt die vrij los in de bus pas. Deze speling is dan ook nodig voor de afstelling van het spoor van de achterwielen. Maar het is nogal logisch dat dit ook snel problemen kan geven met het veranderen van het spoor bij de beweging van de achterophanging.

Aan de basis van mijn ontwerp ligt een spherische lager die de volledige beweging van dat gewricht in de ophanging toelaat zonder ergens speling te hebben. Dit zorgt voor een veel nauwkeurigere uitlijning en een vastere geometrie.

Bij het vervangen van de originele bussen (als ze aan vervanging toe zijn) moet deze volledig uit het chassis gehaald worden en vervangen door een nieuwe. Bij een S1 is dit een zéér vervelend werkje, aangezien de bodem volledig dicht is, en je dus niet zomaar die bouten kan losdraaien. De enige toegangsweg is via de motorruimte en dan zit de motor eigenlijk in de weg.

Bij mijn nieuw ontwerp kan de lager vervangen worden via een aanwezige opening in de wielkas. Enkel de grote bout die als schanier dient moet verwijderd worden zodat er een nieuwe lager kan geplaats worden in de behuizing. Een circlip houdt deze erin vast.

Op de foto kan je de originele zien naast mijn nieuw ontwerp. Dit is volledig zelf gebouwd.

Ik heb nog een grotere blogpost geschreven over de volledige bouw ervan met een 20-tal foto's voor de mensen die erin geïnteresseerd zijn.

Link naar mijn website:
http://sleurs-motorsport.com/?p=1417

Groeten,

Serge
Bijlagen
P1120025.jpg
[url]http://Sleurs-Motorsport.com[/url]
Gebruikersavatar
mindp0wer
Berichten: 2226
Lid geworden op: 05 aug 2009, 23:01
Naam: Koen
Auto: Elise Sport160 - 2006 S
Locatie: Kermt

Re: Serge - 1967 Lotus Europa S1

Bericht door mindp0wer »

Knap! Hoe ver zit je nu in het restauratieproces? Halfweg of bijna klaar?
AfbeeldingLotus Tour Limburg 2011-2012-2013-2014-2015

I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna
Serge
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 jan 2012, 00:38
Naam: Serge
Auto: Europa S1

Re: Serge - 1967 Lotus Europa S1

Bericht door Serge »

Ik zou zeggen halfweg. Het chassis, de ophanging en de remmen zijn klaar. Nog een paar mechanische stukken moeten gemaakt worden zoals de pedalen en remleidingen. Verder wil ik nog een schakelsysteem met kabels bouwen en de antirolbaar hogerop monteren. Ook nog een rolbeugel moet ik nog maken.

Daarna moet ik aan de carosserie beginnen, en daar is nog veel werk aan. Motoronderdelen ben ik al aan het verzamelen maar alles moet nog gemonteerd worden op het einde van alle werken.

Ik zal straks enkele foto's toevoegen van de huidige situatie.

Serge
Bijlagen
10947329_10152753632293772_8727179932477287129_n.jpg
10447065_10152753632148772_1727476933149851450_n.jpg
10308125_10152753426868772_1870758959445508597_n.jpg
[url]http://Sleurs-Motorsport.com[/url]
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Serge - 1967 Lotus Europa S1

Bericht door Frederik »

Toch prachtig project om te volgen ...

Keep going!
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Serge - 1967 Lotus Europa S1

Bericht door Hugo »

Serge,

blijkbaar heb je toch niet stil gezeten en werk je naarstig voor aan de restauratie, volhouden hé

dat je verlekkerd ben op een schakelsysteem voor de versnellingsbak met kabelbediening heb ik al gelezen op het Lotus Forum uit Frankrijk :D :D
want de originele bediening met stangen voor de 4 bak is nogal ingewikkeld en lastig goed af te stellen en als er te veel speling op de gewrichten zit bijna niet goed te krijgen :evil:

de schakeling bij mijn 5 bak van mijn Europa Special gebeurt ook met een lange stang, is wel eenvoudiger dan die van de 4 bak, maar er mag ook nergens te veel speling op zitten om goed afgesteld te krijgen ;)

nu iets anders, de achterophanging van de drive train van de Europa is een beetje speciaal, werkt goed indien in orde, maar moet wel in het oog gehouden worden en bij problemen moet er tijdig ingegrepen worden :evil:

de achterwielen worden op hun plaats gehouden door een linkse en een rechtse trailing arm, die zijn nogal sterk zijn uitgevoerd, zij moeten ook redelijk wat krachten verwerken en houden de wielen vast in de langsrichting
0003.jpg
0004.jpg
de ophanging moet wel op en neer kunnen bewegen, de trailing arms zijn daarom met een scharnierpunt aan het chassis bevestigt, die bevestiging gebeurt niet rechtstreeks op het chassis maar er zit nog een "silent block" tussen, is van rubber en het woord zegt het zelf, het verminderd het geluid en overbrenging van trillingen op het chassis, het vangt ook een beetje schokken op ;)
voor gewoon weggebruik worden standaard silent blocks gebruikt, die hun taak perfect aan kunnen, bij sleet kunnen ze toch redelijk gemakkelijk vervangen worden vind ik, toch bij de Twin Cam motor, wel langs onder ;)

alhoewel er ogenschijnlijk geen verschil is tussen de drive train van een Europa S1/S2 en de Twin Cam en Special, hebben ze toch een eigen toe-in afstelling, de S1/S2 een toe-in van 0 tot 4,76 mm, terwijl die van de Twin Cam en Special tussen 3,18 en 6,35 mm moet zijn, die afstelling kan wel geregeld worden door op bepaalde plaatsen schims weg te nemen of bij te plaatsen, die bijstelling is door de grote lengte van de trailing arm wel beperkt en zou bij een recht chassis bijna altijd binnen de norm moeten zijn, grote afwijking duid op een krom chassis

die silent blocks zijn van rubber, wel niet van dat zachte maar wel toch redelijk hard
zwart.jpg
ze zijn niet duur 25€ stuk , heb er bij mijn Special wel twee nieuwe gestoken bij de restauratie, verleden jaar één eronder uitgehaald, was nog niks aan te zien, dus terug er onder ;)

voor het ruigere werk heeft Banks aangepaste silent blocks ( bushes) van polythuraan , zijn dus wel steviger, maar ook veel prijziger 250€ voor 2
blauw.jpg
voor circuit gebruik zijn die feitelijk nog niet goed, vooral bij het remmen is het de zaak dat het wiel mooi contact blijft maken met het wegdek, als de bevestiging van de ophanging te zacht is of te veel speling heeft gaat het afgeremde wiel stuiteren ( dribbelen) en contact met wegdek is niet constant, gevolg is langere remweg, nefast bij circuitgebruik waar dikwijls uitremmanuevers gebeuren ;)

voor circuit worden dus owfel stevigere silent blocks gestoken of vervangen door spherical bearings, die zo goed als geen speling hebben maar toch nog in enkele richtingen kunnen bewegen
Fluro%20Rod%20Ends%20Spherical%20Beairng%201.jpg
jij gaat dus ook voor de bevestiging met een spherical bearing, en je komt wel met een zeer een eigen ontwerp, ziet er goed uit, of het ook werkt kan spijtig genoeg alleen maar blijken bij een test als de Europa rijklaar is, denk wel dat dat in orde zal zijn ;) , maar heb toch wat bedenking met de bevestiging, ik kan alleen maar de foto's bekijken en misschien is het in werkelijkheid anders maar

de spherical bearing wordt in zijn behuizing vastgehouden door een stalen circlip
P1120682-nggid03694-ngg0dyn-640x480x100-00f0w010c010r110f110r010t010.jpg
vind je dat niet wat weinig? of moet dat nog aangepast worden?
zoals je weet komen er veel krachten op de drive train van een Europa, denk ook maar aan de loskomende wielassen, de trailing arm is ook sterk gebouwd en de plaats waar die aan het chassis zit is ook versterkt, de tailing arm loop ook schuin naar voor maar omdat de krachten bij optrekken en remmen in de lengte richting zijn, zal de schuine traling arm ook een dwarse kracht op die spherical bearing uitoefenen, en dus die proberen uit zijn behuizing te trekken, die stalen circlip gaat dat na verloop van tijd toch begeven denk ik, kan op de foto wel niet zien of er dan mogelijkheid is dat de volledige bearing en bout uit de behuizing schiet, als dat moest gebeuren zal dat waarschijnlijk wel zijn onder het rijden, maar denk niet dat je dat zal willen mee maken :(

maar misschien heb je dat probleem al gezien en heb je daar een oplossing voor ;)

op het Franse Lotus Europa forum is ook al een discutie gevoerd over de bevestiging van dat silent block, aan de binnenkant of aan de buitenkant van het chassis, voorzien en origineel is aan de buitenkant, kan aan de binnenkant om toe-in te veranderen maar dan moet er een bijkomende verstevigingplaat worden gebruikt

van de originele silentblock past het ronde gedeelte juist in de daarvoor voorzien verstevigde opening
0002.jpg
de grote bout die daar dwars door dat silentblock loopt drukt bij het vastdraaien het rubber een beetje samen en zet zich zo vast in de grote ronde opening, die twee boutjes links en recht zijn alleen niet sterk genoeg om de silent block op zijn plaats te houden, op uw foto's laat u zien dat u de bevestiging aan de binnenkant zet, en u die bevestiging aan die twee boutjes overlaat :o , denk er ook aan dat er op uw bevestiging van de trailer arm geen schokabsorder meer zal zitten en het chassis dus wel wat klappen kan krijgen, risico op scheuren :(

ik wil u met deze niet bang maken en bewonder uw werk maar bekijk het allemaal nog eens ;)

hieronder nog een foto van de ophanging van mijn Europa Special
001.jpg
heb uw verslag van de revisie van de voorste remklauwen ook bekeken en gevolgd, heb dat zelf aanvankelijk ook willen doen, maar had daar toch te weinig tijd voor, wou zo snel mogelijk rijden, heb mijn remklauwen meegenomen op één van mijn trips naar Richard Winter van Banks en die omgeruild voor twee gereviseerde :)

in elk geval doe maar verder ;) het einde is nog niet in zicht, maar volgens uw eigen zeggen toch al wel halfweg, goe bezig dus :)
Plaats reactie