Eugene van Herpen: ex voorzitter van Lotus Club Holland en eveneens de trotse eigenaar van een Westfield Eleven zie artikel op deze pagina: viewtopic.php?f=33&t=597&start=360ik weet wie de toenmalige afgebeelde eigenaar was, maar wie weet het ook ?
een hint? had toen te maken met Lotus Club Holland
is spijtig genoeg overleden in 2005
Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special
- FastEleven
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
- Naam: Erik
- Auto: 2-11 + Cup 250
- Locatie: België-Brasschaat
Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
- Hugo
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
- Naam: Hugo
- Auto: Europa Special
- Locatie: Stabroek
Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special
Is idd Eugene van Herpen en had verschillende Lotussen, had ook een classic ElanFastEleven schreef:Eugene van Herpen: ex voorzitter van Lotus Club Holland en eveneens de trotse eigenaar van een Westfield Eleven zie artikel op deze pagina: viewtopic.php?f=33&t=597&start=360ik weet wie de toenmalige afgebeelde eigenaar was, maar wie weet het ook ?
een hint? had toen te maken met Lotus Club Holland
is spijtig genoeg overleden in 2005
- FastEleven
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
- Naam: Erik
- Auto: 2-11 + Cup 250
- Locatie: België-Brasschaat
Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special
Heb ik nu een ritje gewonnen in die mooie Europa ?! :):)
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
- Hugo
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
- Naam: Hugo
- Auto: Europa Special
- Locatie: Stabroek
Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special
Eric, ik ben aanhanger van de Olympische gedachteFastEleven schreef:Heb ik nu een ritje gewonnen in die mooie Europa ?! :):)
" meedoen is belangrijker dan winnen".
- Hugo
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
- Naam: Hugo
- Auto: Europa Special
- Locatie: Stabroek
Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special
@ Rick,lotus-62 schreef:Hugo, leuk verhaal
als je hier kijkt http://www.lotus-europa.com/regspcl.html dit is een database van europa's, weet je je chassis nummer nog?
groetjes, rick
ja ken het chassisnr van mijn "oude" Europa nog want heb nog een verzekeringsbewijsje dd 02/07/1974 en het chassisnr was 1366Q
en ik ken ook de door u vermelde database, meer nog, heb toen ik nog zoekende was naar een Europa Special reeds op 21/02/2008 mijn oude Europa daarop in laten vullen ( staan wel een paar niet juiste gegevens in ) met de hoop dat iemand daar op zou reageren, maar nooit een reactie op gehad
ik vind die database wel niet zo betrouwbaar, want volgens die base zouden er 9974 Europa's zijn geproduceerd wat niet mogelijk is
nu kan niemand met zekerheid zeggen hoeveel Europa's er nu juist zijn geproduceerd Lotus zelf heeft in oktober 1988 verklaard dat zij het aantal geproduceerde Europa's schatten op 9230 , andere bronnen houden het op bijna 9000 stuks
Lotus heeft nooit het exacte aantal bijgehouden, pas vanaf 1/01/1970 werden betere lijsten met nummers van auto's bijgehouden, toen men begon met een ander identificatiesysteem met toevoeging van jaar en maand van productie,
dit identificatienummer eindigde wel met het eigenlijke chassis nummer dat altijd uit 4 cijfers en één letter bestond, bij de Europa dus P,R of Q
-----------------------------------------------------------------------------------
VEHICLE IDENTIFICATION (Chassis Numbering)
Commencing at the 1st of January 1970, a new format has been used for Vehicle Identification.
An example of a new chassis number is given below, together with the full identification breakdown.
7001.010001P Both chassis and body numbers being the same
7001. Denotes year and month of manufacture (1970, January)
01 Denotes the production batch
0001 Denotes the chassis number
P Denotes the model
As there are at present 16 different model types, the following codes will be used for model identification. Model Style Market Suffix
----- ----- ------ ------
Elan STD Coupe G. Britain & N. Ireland A
Elan STD Coupe Export B
Elan STD Convertible G. Britain & N. Ireland C
Elan STD Convertible Export D
Elan S/E Coupe G. Britain & N. Ireland E
Elan S/E Coupe Export F
Elan S/E Convertible G. Britain & N. Ireland G
Elan S/E Convertible Export H
Elan Federal Coupe Export J
Elan Federal Convertible Export K
Elan +2'S' Coupe G. Britain & N. Ireland L
Elan +2'S' Coupe Export M
Elan +2'S' Federal Coupe Export N
Europa Coupe G. Britain & N. Ireland P
Europa Coupe Export Q
Europa Federal Coupe Export R
TECHNICAL DATA OF THE LOTUS EUROPA
DIMENSIONS - Section Menu
Wheelbase 91 in. (231 1 cm.)
Track (at wheel hub) - Front 53 in. (134.6 cm.)
- Rear 53 in. (134.6 cm.)
Overall - Length 157 ¼in. (399.4 cm.)
- Width 64½ in. (163.8 cm.)
- Height 42½ in. (107.9 cm.)
Ground clearance 6 ½ in. (16.5 cm.)
Turning circle 44 ft. (13.4 m.)
Unladen weight - Series I 1350 lbs. (612 kg.)
- Series II 1566 lbs. (710 kg.)
____________________________________________________________
identificatie nummer van mijn "oude " en eerste Europa special was
74041366Q
ontleed; bouwjaar 1974, bouwmaand 04, chassisnr 1366 model Q
ingeslagen chassisnummer was 74/1366Q ( maar hier zou die 74 op het Lotus type 74 slaan)
het identificatienummer van mijn huidig Lotje
74034366R
ingeslagen nr op chassis is 74/4366 R
merkwaardig is dat beide chassisnr niet veel verschillen
mijn eerste Europa had 74/1366Q
mijn huidige Europa heeft 74/4366R
uit het boek van Miles Wilkins uit 1988 blijkt dat ook Lotus niet juist kan zeggen hoeveel Lotus Twin Cam motors er juist werden gemaakt
op een andere bladzijde dan onderstaande wordt ook vermeld dat tijdens de verhuis van de oude Lotus fabriek in Cheshunt, naar de nieuwe fabriek in Hethel er een 50 tal motors verdwenen zijn, en nooit terug gevonden
" they went for a walk, but never came back"
- Hugo
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
- Naam: Hugo
- Auto: Europa Special
- Locatie: Stabroek
Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special
te koop in Zwitserland
Lotus Europa Twin Cam met chassisnr 1001Q
is dus bouwjaar 1972, volgens chassisnr zelfs de eerste Europa Twin Cam voor de Europese markt
is wel een 4 versnellingsbak en origineel TwinCam van 105 pk
33500 Zwitserse franc = 27800 €
http://auto.ricardo.ch/kaufen/fahrzeuge ... 502038887/
Lotus Europa Twin Cam met chassisnr 1001Q
is dus bouwjaar 1972, volgens chassisnr zelfs de eerste Europa Twin Cam voor de Europese markt
is wel een 4 versnellingsbak en origineel TwinCam van 105 pk
33500 Zwitserse franc = 27800 €
http://auto.ricardo.ch/kaufen/fahrzeuge ... 502038887/
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11312
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special
Ziet er propere Europa uit ... maar hou niet van die zwarte bumpers, liever in chroom zoals bij jou.
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
- FastEleven
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
- Naam: Erik
- Auto: 2-11 + Cup 250
- Locatie: België-Brasschaat
Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special
Hou er wel even rekening mee dat Zwitserland geen deeluitmaakt van de Europese Gemeenschap : je betaalt dus 10% invoerrechten op de factuur, en 21% op de factuur plus op de invoerrechten aan BTW. Daardoor wordt een auto uit Zwitserland voor een Europese koper zo'n 33% duurder !te koop in Zwitserland
Laatst gewijzigd door FastEleven op 02 nov 2014, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
- Hugo
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
- Naam: Hugo
- Auto: Europa Special
- Locatie: Stabroek
Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special
opmerking van Fasteleven is correct ,
Zwitserland maakt geen deel uit van de EU , om vandaar iets in te voeren in de Europese Gemeenschap moeten invoerrechten en BTW betaald worden , en dan wordt dat toch een dure Europa ,
nu is het wel zo dat wanneer een Zwitser een auto koopt in de EU en invoert in Zwitserland, die Zwitser de Europese BTW op die auto niet moet betalen of achteraf kan recuperen , maar andersom, of je Zwitsere BTW bij uitvoer kan recuperen weet ik niet
die Zwitser moet natuurlijk wel ook in zijn land invoerrechten en BTW betalen
---------------------------------------------------------------------------------
hieronder nog een foto van start van een race, weet wel niet waar of wanneer, maar wel opmerkelijk is dat er een 5 tal Europa's ( type 47) aan de start staan
en nog een fotootje van toen seks nog veilig was , maar autosport gevaarlijk
Zwitserland maakt geen deel uit van de EU , om vandaar iets in te voeren in de Europese Gemeenschap moeten invoerrechten en BTW betaald worden , en dan wordt dat toch een dure Europa ,
nu is het wel zo dat wanneer een Zwitser een auto koopt in de EU en invoert in Zwitserland, die Zwitser de Europese BTW op die auto niet moet betalen of achteraf kan recuperen , maar andersom, of je Zwitsere BTW bij uitvoer kan recuperen weet ik niet
die Zwitser moet natuurlijk wel ook in zijn land invoerrechten en BTW betalen
---------------------------------------------------------------------------------
hieronder nog een foto van start van een race, weet wel niet waar of wanneer, maar wel opmerkelijk is dat er een 5 tal Europa's ( type 47) aan de start staan
en nog een fotootje van toen seks nog veilig was , maar autosport gevaarlijk
- Hugo
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
- Naam: Hugo
- Auto: Europa Special
- Locatie: Stabroek
Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special
ben een beetje mijn zolder aan het opruimen en vond toch nog wel enkele foto's uit de jaren 1975 en 1976 waarop mijn eerste Lotus Europa te zien is, heb er ook nog een paar van mijn schoonzuster en van mijn zuster mogen inscannen, zijn wel niet allemaal voor publicatie bestemd enkele wel
dit vind ik een mooie de Europa staat hoog op zijn poten want is duidelijk te zien dat de versnellingsbak er onder uit is was toen ook al een fervent sleutelaar
nog een foto van een sleutelmoment
foto is genomen in 1975 op een camping in Menton ( azurenkust) waar wij toen op huwelijksreis waren
problemen met de achterophanging van de Europa sleutelde ook nog aan andere auto's, heb voor de Lotus nog 2 Escorts MK 1 gehad, na de Lotus ook nog 2 Escorts MK1 en nog één Escort MK2
hier volop aan het sleutelen samen met vrienden ( wel in primitieve omstandigheden) aan één van die Escorts
moet in 1973 zijn geweest en was blijkbaar warm weer
ik ben die noeste werker met donker krulhaar, donkere broek, bloot slank bovenlijf
dit vind ik een mooie de Europa staat hoog op zijn poten want is duidelijk te zien dat de versnellingsbak er onder uit is was toen ook al een fervent sleutelaar
nog een foto van een sleutelmoment
foto is genomen in 1975 op een camping in Menton ( azurenkust) waar wij toen op huwelijksreis waren
problemen met de achterophanging van de Europa sleutelde ook nog aan andere auto's, heb voor de Lotus nog 2 Escorts MK 1 gehad, na de Lotus ook nog 2 Escorts MK1 en nog één Escort MK2
hier volop aan het sleutelen samen met vrienden ( wel in primitieve omstandigheden) aan één van die Escorts
moet in 1973 zijn geweest en was blijkbaar warm weer
ik ben die noeste werker met donker krulhaar, donkere broek, bloot slank bovenlijf