Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special
- wimvanbeeck
- Berichten: 1615
- Lid geworden op: 01 sep 2008, 14:14
- Naam: Wim
- Auto: Elise S 220
- Locatie: Lommel
Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special
Mooi werk Hugo !
- PascalM
- Berichten: 449
- Lid geworden op: 02 aug 2013, 12:33
- Naam: Pascal
- Auto: Elise S MY2015
- Locatie: Oostende
Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special
Hey Hugo!
Zo zie ik dat een classic op de baan houden toch wel heel wat kennis en vaardigheid vergt. Chapeau!
Met het jaar bijna ten einde, eindigt ook de 50e verjaardag van de Lotus Europa.
Ik vond het raar/spijtig dat in het boekje "50 years at Hethel" er geen verwijzing naar was. Meer nog, op de tijdslijn verschijnt een verwijzing naar de Europa pas in 1971:
Zo zie ik dat een classic op de baan houden toch wel heel wat kennis en vaardigheid vergt. Chapeau!
Met het jaar bijna ten einde, eindigt ook de 50e verjaardag van de Lotus Europa.
Ik vond het raar/spijtig dat in het boekje "50 years at Hethel" er geen verwijzing naar was. Meer nog, op de tijdslijn verschijnt een verwijzing naar de Europa pas in 1971:
The Lotus Europa realises its full potential with a change of engine and improvements to the handling, cabin space and styling, becoming one of the world's fastest production sports car.
De Lotus Drivers Meeting is een eenvoudige manier om andere Lotus gepassioneerden te ontmoeten. De meeting gaat maandelijks door op zaterdag en dit van 16u tot 18u. Ontmoetingsplaats: Lotus Verhiest in Oostende.
Voor meer info: Lotus Drivers Meeting Belgium
Voor meer info: Lotus Drivers Meeting Belgium
- Hugo
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
- Naam: Hugo
- Auto: Europa Special
- Locatie: Stabroek
Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special
@ pascal
De Europa is altijd een klein beetje stiefmoederlijk behandeld door Lotus, de eerste series S1 en S2, waren met hun Renault motor (82 pk) en Renault versnellingsbak niet zo geschikt voor competitie en zeker niet voor rally gebruik.
De Elan met de 1558 cc Twin Cam (105/115 pk) was dat meer, daar waren ook veel onderdelen om verbeteringen aan te brengen voor beschikbaar.
De Europa was meer geschikt voor gewoon straatgebruik en cruisen, mensen die een Lotus wilden om competitie te doen kochten dus een Elan of de raceversie van de Europa, de Lotus 47.
Later, ongeveer 1970, toen de Twin Cam motor van de Elan ook in de Europa ( model Twin Cam en Special) werd gemonteerd,( in de Special ook de Big Valve van 126 pk), kwam daar wel wat verbetering in, maar de Europa is nooit een competitiebeest geweest, het bleef een snelle sportwagen.
En wie Lotus zegt, zegt competitie, vermits de Europa een beetje een buitenbeentje was, werd die dikwijls wat vergeten, zo ook volgens u in het boek “ 50 jaar Lotus Hethel” , een mogelijke oorzaak daarvan is dat voor 1970 de boekhouding bij Lotus een zooitje was, er werd niks bijgehouden of geklasseerd, niemand weet exact te zeggen hoeveel Europa's en Elan,s er werden gebouwd, ook het juiste aantal geproduceerde Twin Cam motoren is een raadsel, de chasisnrs waren niet overzichtelijk, nummers werden overgeslagen enz, er werd ook niet bijgehouden welke auto naar waar werd opgeleverd enz...
Pas in 1970 toen Lotus al 4 jaar in Hethel zat is men begonnen met dat allemaal beter te organiseren, ook werden overzichtelijke chassisnrs ontworpen.
Van voor 1970 is het moeilijk om gegevens van auto,s terug te vinden, misschien dat de Europa in bovenvermeld boek dan pas ook ter sprake komt.
Buiten enkele prototypes van de Europa die nog in de oude fabriek in Cheshunt zijn gemaakt, zijn alle resterende Europa,s in Hethel gebouwd, was ook zo voorzien.
De productie heeft trouwens een aantal maanden vertraging gekend omdat de fabriek nog niet operationeel was.
Dit waren de auto,s die in de beginjaren van Hethel daar werden gebouwd,
de Cortina Lotus MKII staat er wel bij maar daarvoor werd alleen de Twin Cam motor geleverd, die Ford zelf in de Cortina monteerde in zijn eigen fabriek.
De eerste (originele) Lotus Cortina MKI werd wel in Cheshunt door Lotus zelf gebouwd.
"The founding father" met de Europa De viering van 50 jaar Lotus Europa model loopt idd op zijn einde, van het einde van de productie van de Europa classic heb ik nog wel wat, zal dat één dezer dagen hier nog wel eens aan bod laten komen
De Europa is altijd een klein beetje stiefmoederlijk behandeld door Lotus, de eerste series S1 en S2, waren met hun Renault motor (82 pk) en Renault versnellingsbak niet zo geschikt voor competitie en zeker niet voor rally gebruik.
De Elan met de 1558 cc Twin Cam (105/115 pk) was dat meer, daar waren ook veel onderdelen om verbeteringen aan te brengen voor beschikbaar.
De Europa was meer geschikt voor gewoon straatgebruik en cruisen, mensen die een Lotus wilden om competitie te doen kochten dus een Elan of de raceversie van de Europa, de Lotus 47.
Later, ongeveer 1970, toen de Twin Cam motor van de Elan ook in de Europa ( model Twin Cam en Special) werd gemonteerd,( in de Special ook de Big Valve van 126 pk), kwam daar wel wat verbetering in, maar de Europa is nooit een competitiebeest geweest, het bleef een snelle sportwagen.
En wie Lotus zegt, zegt competitie, vermits de Europa een beetje een buitenbeentje was, werd die dikwijls wat vergeten, zo ook volgens u in het boek “ 50 jaar Lotus Hethel” , een mogelijke oorzaak daarvan is dat voor 1970 de boekhouding bij Lotus een zooitje was, er werd niks bijgehouden of geklasseerd, niemand weet exact te zeggen hoeveel Europa's en Elan,s er werden gebouwd, ook het juiste aantal geproduceerde Twin Cam motoren is een raadsel, de chasisnrs waren niet overzichtelijk, nummers werden overgeslagen enz, er werd ook niet bijgehouden welke auto naar waar werd opgeleverd enz...
Pas in 1970 toen Lotus al 4 jaar in Hethel zat is men begonnen met dat allemaal beter te organiseren, ook werden overzichtelijke chassisnrs ontworpen.
Van voor 1970 is het moeilijk om gegevens van auto,s terug te vinden, misschien dat de Europa in bovenvermeld boek dan pas ook ter sprake komt.
Buiten enkele prototypes van de Europa die nog in de oude fabriek in Cheshunt zijn gemaakt, zijn alle resterende Europa,s in Hethel gebouwd, was ook zo voorzien.
De productie heeft trouwens een aantal maanden vertraging gekend omdat de fabriek nog niet operationeel was.
Dit waren de auto,s die in de beginjaren van Hethel daar werden gebouwd,
de Cortina Lotus MKII staat er wel bij maar daarvoor werd alleen de Twin Cam motor geleverd, die Ford zelf in de Cortina monteerde in zijn eigen fabriek.
De eerste (originele) Lotus Cortina MKI werd wel in Cheshunt door Lotus zelf gebouwd.
"The founding father" met de Europa De viering van 50 jaar Lotus Europa model loopt idd op zijn einde, van het einde van de productie van de Europa classic heb ik nog wel wat, zal dat één dezer dagen hier nog wel eens aan bod laten komen
- Hugo
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
- Naam: Hugo
- Auto: Europa Special
- Locatie: Stabroek
Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special
Als het zo verder gaat zal ik geen probleem hebben om rond half januari Lotje terug helemaal rijklaar te krijgen
de motor is nu terug gemonteerd met nieuwe pakkingen en keerringen, nog wat kleine dingen maar die gebeuren als de motor terug in Lotje zit ( nog nieuwe heetwaterkraan voor verwarming en temperatuur voeler) heb ik nog niet in huis, wacht daar nog even mee, want misschien moet ik nog wat anders hebben, zodat ik eventueel alles in één verzending kan laten komen, besparing van verzendingskosten
omdat de versnellingsbak er toch uit is, ook die ineens eens gecontroleerd, op eventuele speling van kroonwiel/differentieel, maar alles was nog binnen de normen, geen overmatige slijtage sporen te zien, olie was ook nog goed, ook geen ijzerslijpsel in te vinden, wel enkele van die kleine koperkleurige bronzen schilfertjes afkomstig van de synchromesch ringen, maar dat is normaal is gewone slijtage van die ringen, niets om druk over te maken
moet wel zuinig zijn op mijn versnellingsbak, want integendeel tot de motor waar nog alle onderdelen nieuw te verkrijgen zijn, is dat van de versnellingsbak niet het geval
de versnellingsbak van Lotje is de Renault 5 bak type 365, en is feitelijk afkomstig van de Renault 12 Gordini (125 pk) in een aantal Alpine Renaults 110 en de eerste Alpine 310 met 4 cilindermotor werd die bak ook gemonteerd, wel wat aangepast, de meeste Alpine,s werden vooral gebruik in competitie, voornamelijk rally, en alhoewel de bak 200 pk aankan, vielen er toch veel auto,s uit met kapotte versnellingsbak ( het was toen nog niet mogelijk en gebruikelijk dat men die op 20 minuten kon wisselen, zoals heden ten dag wel mogelijk is) de eerste Alpine,s hadden nog de 1565 cc motor en ze moesten daarmee in de klasse van 1300 tot 1600 cc rijden, de 160 a 170 pk die die motor toen kon leveren waren toen genoeg om de overwinning te behalen, als de bak het niet begaf
maar de race naar pk was ingezet en 170 pk was al snel niet meer voldoende, er werden daarom een aantal Alpine,s gebouwd ( en gehomologeerd als het minimum vereiste aantal was bereikt), met de 1605 cc motor, men mocht nu in de klasse van 1600 tot 2000 cc rijden, de motor werd daarom uitgeboord tot 1800 cc en gaf ongeveer 220 pk, dat was natuurlijk veel te veel voor de Renaultbak 365, en er werd daar een sterkere versie van gemaakt, men noemde die dan ook ," grosse boite" ( dikke bak) men gebruikte daar echter dezelfde behuizing van de 365 voor, alleen werden sterkere en andere tandwielen enzo gebruikt
er worden nog zeer veel Alpine,s gebruikt in historische rally,s ( in 2005 zijn wij eens naar de Historique Monte Carlo rally gaan kijken en van de 330 deelnemers waren er een 30-tal Alpine,s) als een versnellingsbak kapot gaat wordt ook dikwijls de behuizing beschadigd, die kan gewoonlijk niet meer hersteld worden en men moet opzoek naar een vervangbak, nieuw is daar niets van te krijgen, de vraag en de zoektocht naar een goede bak 365 is dan ook groot en zo goed als niet te vinden, heb al eens een vraagprijs van 5000 € gezien voor een originele gebruikte 365 bak
van het binnenwerk tandwielen en lagers en differentieel zijn nog wel de meeste onderdelen bij gespecialiseerde firma,s te verkrijgen, dus zo snel ik merk dat er een probleempje komt aan de versnellingsbak, gaat die er onderuit en wordt er ingegrepen
daarom even controle nu ik de kans had, maar alles was nog perfect
wel eerst even helemaal proper gemaakt, werkt zoveel plezanter dan aan een vettige en vuile boel op de koppelingsklok heb ik wel een ingeslagen datum kunnen vinden, nl 23/oct/73, de versnellingsbak heeft nog het matching nummer, de motor niet meer( is dus eens in de USA gewisseld), is de klok dan ook gewisseld of is dat nog de klok die origineel bij de bak hoorde, de klok en bak zijn en elk geval daar eens onprofessioneel gescheiden geweest, gelet op de sporen !!
rechtsboven en linkerkant zijn sporen van een geforceerde scheiding van bak en klok, waarschijnlijk met een grote schroevendraaier, een goede mekanieker doet dat met zachte kloppen met een kunstofhamer op gewoonlijk daarvoor voorzien plaatsen of uitsteeksels
geboortemaand van mijn Lotje is april 1974, is die datum op de klok de gietdatum of de bewerkingsdatum ?
de motor is nu terug gemonteerd met nieuwe pakkingen en keerringen, nog wat kleine dingen maar die gebeuren als de motor terug in Lotje zit ( nog nieuwe heetwaterkraan voor verwarming en temperatuur voeler) heb ik nog niet in huis, wacht daar nog even mee, want misschien moet ik nog wat anders hebben, zodat ik eventueel alles in één verzending kan laten komen, besparing van verzendingskosten
omdat de versnellingsbak er toch uit is, ook die ineens eens gecontroleerd, op eventuele speling van kroonwiel/differentieel, maar alles was nog binnen de normen, geen overmatige slijtage sporen te zien, olie was ook nog goed, ook geen ijzerslijpsel in te vinden, wel enkele van die kleine koperkleurige bronzen schilfertjes afkomstig van de synchromesch ringen, maar dat is normaal is gewone slijtage van die ringen, niets om druk over te maken
moet wel zuinig zijn op mijn versnellingsbak, want integendeel tot de motor waar nog alle onderdelen nieuw te verkrijgen zijn, is dat van de versnellingsbak niet het geval
de versnellingsbak van Lotje is de Renault 5 bak type 365, en is feitelijk afkomstig van de Renault 12 Gordini (125 pk) in een aantal Alpine Renaults 110 en de eerste Alpine 310 met 4 cilindermotor werd die bak ook gemonteerd, wel wat aangepast, de meeste Alpine,s werden vooral gebruik in competitie, voornamelijk rally, en alhoewel de bak 200 pk aankan, vielen er toch veel auto,s uit met kapotte versnellingsbak ( het was toen nog niet mogelijk en gebruikelijk dat men die op 20 minuten kon wisselen, zoals heden ten dag wel mogelijk is) de eerste Alpine,s hadden nog de 1565 cc motor en ze moesten daarmee in de klasse van 1300 tot 1600 cc rijden, de 160 a 170 pk die die motor toen kon leveren waren toen genoeg om de overwinning te behalen, als de bak het niet begaf
maar de race naar pk was ingezet en 170 pk was al snel niet meer voldoende, er werden daarom een aantal Alpine,s gebouwd ( en gehomologeerd als het minimum vereiste aantal was bereikt), met de 1605 cc motor, men mocht nu in de klasse van 1600 tot 2000 cc rijden, de motor werd daarom uitgeboord tot 1800 cc en gaf ongeveer 220 pk, dat was natuurlijk veel te veel voor de Renaultbak 365, en er werd daar een sterkere versie van gemaakt, men noemde die dan ook ," grosse boite" ( dikke bak) men gebruikte daar echter dezelfde behuizing van de 365 voor, alleen werden sterkere en andere tandwielen enzo gebruikt
er worden nog zeer veel Alpine,s gebruikt in historische rally,s ( in 2005 zijn wij eens naar de Historique Monte Carlo rally gaan kijken en van de 330 deelnemers waren er een 30-tal Alpine,s) als een versnellingsbak kapot gaat wordt ook dikwijls de behuizing beschadigd, die kan gewoonlijk niet meer hersteld worden en men moet opzoek naar een vervangbak, nieuw is daar niets van te krijgen, de vraag en de zoektocht naar een goede bak 365 is dan ook groot en zo goed als niet te vinden, heb al eens een vraagprijs van 5000 € gezien voor een originele gebruikte 365 bak
van het binnenwerk tandwielen en lagers en differentieel zijn nog wel de meeste onderdelen bij gespecialiseerde firma,s te verkrijgen, dus zo snel ik merk dat er een probleempje komt aan de versnellingsbak, gaat die er onderuit en wordt er ingegrepen
daarom even controle nu ik de kans had, maar alles was nog perfect
wel eerst even helemaal proper gemaakt, werkt zoveel plezanter dan aan een vettige en vuile boel op de koppelingsklok heb ik wel een ingeslagen datum kunnen vinden, nl 23/oct/73, de versnellingsbak heeft nog het matching nummer, de motor niet meer( is dus eens in de USA gewisseld), is de klok dan ook gewisseld of is dat nog de klok die origineel bij de bak hoorde, de klok en bak zijn en elk geval daar eens onprofessioneel gescheiden geweest, gelet op de sporen !!
rechtsboven en linkerkant zijn sporen van een geforceerde scheiding van bak en klok, waarschijnlijk met een grote schroevendraaier, een goede mekanieker doet dat met zachte kloppen met een kunstofhamer op gewoonlijk daarvoor voorzien plaatsen of uitsteeksels
geboortemaand van mijn Lotje is april 1974, is die datum op de klok de gietdatum of de bewerkingsdatum ?
- Hugo
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
- Naam: Hugo
- Auto: Europa Special
- Locatie: Stabroek
Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special
vooraleer motor en versnellingsbak terug in Lotje kunnen, ga ik eerst hier en daar terug wat bijschilderen en proper maken nu ik overal aan kan
de versnellingsbak en cardans zijn onderdelen van de achter-ophanging en aandrijving, bij verwijdering van de bak vallen de wielen er zo goed als onderuit, de auto kan dan niet verplaats worden, ik zet hem daarom op de aanhanger zodat ik alles nog eventueel kan verrijden
de versnellingsbak en cardans zijn onderdelen van de achter-ophanging en aandrijving, bij verwijdering van de bak vallen de wielen er zo goed als onderuit, de auto kan dan niet verplaats worden, ik zet hem daarom op de aanhanger zodat ik alles nog eventueel kan verrijden
- Hugo
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
- Naam: Hugo
- Auto: Europa Special
- Locatie: Stabroek
Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special
Nog wat geschiedenis van de Lotus Europa Classic
de Europa werd dus voorgesteld in 1966 en in de straatversies zijn er 4 types duidelijk te onderscheiden, de S1 ( type 46) en de S2 ( type 54) met de Renault Motor, en de Twin Cam en de Special met de Lotus Ford Twin Cam motor ( allebei type 74)
de overgang en aanpassingen van het ene model naar het andere verliep geleidelijk, men gebruikte de (oude) onderdelen die nog in voorraad waren eerst op, vooraleer men andere (nieuwe) begon te monteren, dat geldt voor zowel technisch ( motor, ophanging, versnellingsbak enz) als voor de carrosserie, voor restauratie van Europa,s die tijdens een overgang periode werden gebouwd moet men altijd goed nagaan welke onderdelen zijn gebruikt, dikwijls een mengeling van 2 modellen
over grossomodo de 4 verschillende Europa Type,s ga ik het niet meer hebben, is al genoeg aan bod gekomen
laat ons het even hebben over de uitzonderingen
de eerste is de Lotus 47, was de raceversie van de Europa, lichtere body, Twin Cam racemotor van Cosworth en Hewland versnellingsbak, omdat die zoveel verschilde van de Europa werd die door Lotus wel nooit Europa genoemd, de gebruikte motor en versnellingsbak ging Chapman wel niet ver zoeken want is een motorversie van de Lotus 23B, ook de voorwielophanging was grotendeels dezelfde als die van de Lotus 23, die was afkomstig van Triumpf, werd door Lotus veel gebruikt, ook op de gewone Europa, de classic Elan, de Lotus Seven en ook op tal van Formule 3, Formule Ford enz
motor en hewlandbak van de Lotus 47 het versnellingsbak bedrijf Hewland produceerde speciale bakken om te racen, zij waren sterker dan de gewone, maar voornaamste was dat zij zodanig ontworpen waren dat de verschillende tandwielen snel konden verwisseld worden zonder de volledige bak te moeten demonteren, zo konden ze verhoudingen van de bak snel aanpassen als dat nodig moest zijn
Chapman kijkt toe hoe bij een Formule auto even wat tandwielen worden gewisseld
hoeveel Lotus 47 er zijn gemaakt is zoals in die tijd gebruikelijk bij Lotus, niet te zeggen, het juiste aantal ligt tussen de 45 en 77 exemplaren, hij moest gebruikt worden in races voor prototypes en er moesten daarvoor voor homologatie wel minimum 50 exemplaren gebouwd worden, het eerste chassisnr van een Lotus 47 eindigde op 01,( 47GT01) het tweede op 02 enz, het hoogste chassisnr van een Lotus 47 is echter 85
er werden echter chassisnr overgeslagen ( reden onbekend) ook werd een geaccidenteerde Lotus 47 na herstelling door Lotus voorzien van een nieuw ( hoger) chassisnr, die gegevens werden in die tijd niet bijgehouden en niemand kan nu nog zeggen hoeveel er nu werkelijk door Lotus werden gebouwd
heel veel succes had de Lotus 47 wel niet, omdat dat die door het geringe productie aantal verplicht waren te racen in races voor prototypes, en die waren er in die tijd nog niet zo heel veel, normaal reden ze in de klasse van 1300 tot 1600 cc, die ze soms wel konden winnen, als er echter te weinig deelnemers waren in hun klasse, werden ze soms samengevoegd met de klassen 1300 tot 2000 cc, daar konden ze wel niet op tegen de 2 liters, alhoewel op bochtige circuits ze toch goed meekonden
op deze startgrid kan je 5 Lotus 47 ontdekken ook in 1968 voor de 1000 km-race op de oude Nurburgring ( Nordschleife) werden 5 Lotussen 47 ingeschreven ( wel eigenaardig genoeg onder Lotus Europa) één ervan reed op 75 deelnemers wel de 25-ste tijd, sneller dan enkele Ferrari,s en zelfs Ford GT 40, de rondetijden zijn wel niet te vergelijken met de huidige op de Nordschleife, nu is die 20,8 km lang, toen nog 22,8 km en de baan was nog smaller dan nu, Jacky Ickx zou trouwens de snelste tijd hebben op de oude Nordschleife ( 22,8 km) met een Brabham Ford F1 met 7:42 min
5 aan de start, wel minder aan de finish
https://www.jacky-ickx-fan.com/races/F_151.php
in 1967 werd voor de 24 uren van Le Mans ook een Lotus 47 met chassisnr 07 ingeschreven door het Team Elite met als piloten Wagstaff en Preston, onder nummer 44, ze hadden de 38ste tijd op 54 starters, ze vielen echter uit na 5 uur koers met koelingsproblemen met een gevolg van kapotte cilinderkoppakking ( joint du culasse)
foto,s daarvan van de Lotus 47 werden/worden wel heel veel replica,s gebouwd, de ene al meer waarheids-getrouw dan de andere, soms ook alleen maar beperkt door in de bekende Gold Leaf kleuren te spuiten
foto,s van de Lotus 47 met startnummer 44 van de 24 uren van Le Mans in 1968 komen uit onderstaande serie van 908 stuks, op een 13 tal is de Lotus met nr 44 te zien
er is ook een miniatuurversie van te koop ( geweest)
https://www.flickr.com/photos/thehenryf ... 300692179/
de Europa werd dus voorgesteld in 1966 en in de straatversies zijn er 4 types duidelijk te onderscheiden, de S1 ( type 46) en de S2 ( type 54) met de Renault Motor, en de Twin Cam en de Special met de Lotus Ford Twin Cam motor ( allebei type 74)
de overgang en aanpassingen van het ene model naar het andere verliep geleidelijk, men gebruikte de (oude) onderdelen die nog in voorraad waren eerst op, vooraleer men andere (nieuwe) begon te monteren, dat geldt voor zowel technisch ( motor, ophanging, versnellingsbak enz) als voor de carrosserie, voor restauratie van Europa,s die tijdens een overgang periode werden gebouwd moet men altijd goed nagaan welke onderdelen zijn gebruikt, dikwijls een mengeling van 2 modellen
over grossomodo de 4 verschillende Europa Type,s ga ik het niet meer hebben, is al genoeg aan bod gekomen
laat ons het even hebben over de uitzonderingen
de eerste is de Lotus 47, was de raceversie van de Europa, lichtere body, Twin Cam racemotor van Cosworth en Hewland versnellingsbak, omdat die zoveel verschilde van de Europa werd die door Lotus wel nooit Europa genoemd, de gebruikte motor en versnellingsbak ging Chapman wel niet ver zoeken want is een motorversie van de Lotus 23B, ook de voorwielophanging was grotendeels dezelfde als die van de Lotus 23, die was afkomstig van Triumpf, werd door Lotus veel gebruikt, ook op de gewone Europa, de classic Elan, de Lotus Seven en ook op tal van Formule 3, Formule Ford enz
motor en hewlandbak van de Lotus 47 het versnellingsbak bedrijf Hewland produceerde speciale bakken om te racen, zij waren sterker dan de gewone, maar voornaamste was dat zij zodanig ontworpen waren dat de verschillende tandwielen snel konden verwisseld worden zonder de volledige bak te moeten demonteren, zo konden ze verhoudingen van de bak snel aanpassen als dat nodig moest zijn
Chapman kijkt toe hoe bij een Formule auto even wat tandwielen worden gewisseld
hoeveel Lotus 47 er zijn gemaakt is zoals in die tijd gebruikelijk bij Lotus, niet te zeggen, het juiste aantal ligt tussen de 45 en 77 exemplaren, hij moest gebruikt worden in races voor prototypes en er moesten daarvoor voor homologatie wel minimum 50 exemplaren gebouwd worden, het eerste chassisnr van een Lotus 47 eindigde op 01,( 47GT01) het tweede op 02 enz, het hoogste chassisnr van een Lotus 47 is echter 85
er werden echter chassisnr overgeslagen ( reden onbekend) ook werd een geaccidenteerde Lotus 47 na herstelling door Lotus voorzien van een nieuw ( hoger) chassisnr, die gegevens werden in die tijd niet bijgehouden en niemand kan nu nog zeggen hoeveel er nu werkelijk door Lotus werden gebouwd
heel veel succes had de Lotus 47 wel niet, omdat dat die door het geringe productie aantal verplicht waren te racen in races voor prototypes, en die waren er in die tijd nog niet zo heel veel, normaal reden ze in de klasse van 1300 tot 1600 cc, die ze soms wel konden winnen, als er echter te weinig deelnemers waren in hun klasse, werden ze soms samengevoegd met de klassen 1300 tot 2000 cc, daar konden ze wel niet op tegen de 2 liters, alhoewel op bochtige circuits ze toch goed meekonden
op deze startgrid kan je 5 Lotus 47 ontdekken ook in 1968 voor de 1000 km-race op de oude Nurburgring ( Nordschleife) werden 5 Lotussen 47 ingeschreven ( wel eigenaardig genoeg onder Lotus Europa) één ervan reed op 75 deelnemers wel de 25-ste tijd, sneller dan enkele Ferrari,s en zelfs Ford GT 40, de rondetijden zijn wel niet te vergelijken met de huidige op de Nordschleife, nu is die 20,8 km lang, toen nog 22,8 km en de baan was nog smaller dan nu, Jacky Ickx zou trouwens de snelste tijd hebben op de oude Nordschleife ( 22,8 km) met een Brabham Ford F1 met 7:42 min
5 aan de start, wel minder aan de finish
https://www.jacky-ickx-fan.com/races/F_151.php
in 1967 werd voor de 24 uren van Le Mans ook een Lotus 47 met chassisnr 07 ingeschreven door het Team Elite met als piloten Wagstaff en Preston, onder nummer 44, ze hadden de 38ste tijd op 54 starters, ze vielen echter uit na 5 uur koers met koelingsproblemen met een gevolg van kapotte cilinderkoppakking ( joint du culasse)
foto,s daarvan van de Lotus 47 werden/worden wel heel veel replica,s gebouwd, de ene al meer waarheids-getrouw dan de andere, soms ook alleen maar beperkt door in de bekende Gold Leaf kleuren te spuiten
foto,s van de Lotus 47 met startnummer 44 van de 24 uren van Le Mans in 1968 komen uit onderstaande serie van 908 stuks, op een 13 tal is de Lotus met nr 44 te zien
er is ook een miniatuurversie van te koop ( geweest)
https://www.flickr.com/photos/thehenryf ... 300692179/
- Hugo
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
- Naam: Hugo
- Auto: Europa Special
- Locatie: Stabroek
Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special
Sorry foute info gegeven
De snelste rondetijd op de oude Nordschleife zou op naam staan van Niki Lauda met een Ferrari F1 in 1975 ( 1 jaar voor zijn bijna dodelijke crash) in 6:58 min
De snelste rondetijd op de oude Nordschleife zou op naam staan van Niki Lauda met een Ferrari F1 in 1975 ( 1 jaar voor zijn bijna dodelijke crash) in 6:58 min
- Hugo
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
- Naam: Hugo
- Auto: Europa Special
- Locatie: Stabroek
Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special
Wisselen van tandwielen van een Hewland gearbox in een kwartiertje
Is racebox, sterke rechte tanden, zonder synchromeshen, word ook wel dogbox genoemd omdat die door de rechte tanden huilt als een hond, rechte tandwielen zijn sterker dan schuine tanden ( al lijkt dat wel niet zo) maar zijn gemakkelijker te snijden en er kan daarom een sterkere ijzerlegering worden gebruikt
https://youtu.be/7V097lJ1Z1g
Is racebox, sterke rechte tanden, zonder synchromeshen, word ook wel dogbox genoemd omdat die door de rechte tanden huilt als een hond, rechte tandwielen zijn sterker dan schuine tanden ( al lijkt dat wel niet zo) maar zijn gemakkelijker te snijden en er kan daarom een sterkere ijzerlegering worden gebruikt
https://youtu.be/7V097lJ1Z1g
- Hugo
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
- Naam: Hugo
- Auto: Europa Special
- Locatie: Stabroek
Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special
Nog een foto van de Lotus 47 met nummer 44 die in 1967 deelnam aan de “24 heures du Le Mans”
er is ook één Lotus Europa gebouwd met een V8 motor ( Rover V8), wel niet door Lotus zelf maar door een firma die verschillende auto-onderdelen maakte en leverde aan autoconstructeurs, namelijk de firma GKN, het was feitelijk meer een conceptcar en een model om te laten zien tot wat de firma allemaal in staat was, de auto kreeg als naam GKN 47
er werd daarvoor wel een speciaal chassis ( langer en sterker) vervaardigd om de zware V8 te dragen, de achterkant van de body werd ook langer gemaakt dan de originele Europa maar de vorm werd toch behouden, was maar eens show model, de wagen heeft niet veel gereden en er is ook niet aan wedstrijden mee deelgenomen, er werd wel af een toe een andere versie van de V8 gemonteerd
de wagen bestaat nog steeds is wel een aantal jaren terug geheel gerestaureerd en opnieuw gespoten, wel in een andere kleur, zodat er even verwarring ontstond en er beweerd werd dat er 2 exemplaren zouden zijn geweest
waar in 1968 wel 2 exemplaren van zijn gebouwd door Lotus, en die gebaseerd waren op de Europa is de Lotus 62, Chapman dacht altijd al redelijk ver in de toekomst en was toen al bezig met een opvolger van de Elan en de Europa te bedenken, dat die een 2 litermotor nodig had stond al vast, daarvoor werd een Vauxhall 4 cilinder motorblok door Lotus voorzien van een cilinderkop met 16 kleppen
deze motor kreeg typenaam 907, en zou gebruikt worden in eerste opvolgers van de Elan en de Europa, namelijk de Eclat, Elite en verder aangepast in de Esprit, Lotus verkocht deze motor ook aan Jensen Healey
om deze motor te testen werden 2 exemplaren van de Lotus 62 gebouwd, hoewel de auto was bedoeld als testbed, werd hij ook af en toe gebruikt in races voor prototypes, omdat er maar 2 exemplaren van werden gemaakt mocht hij wel meerijden maar kon nooit punten scoren voor een officieel kampioenschap
veel onderdelen van een Europa werden wel niet gebruikt, je kan wel zien dat de Lotus 62 trekken heeft van een Europa, ze behoren tot dezelfde familie
deze twee exemplaren van Lotus 62 bestaan nog steeds, over enkele jaren terug waren ze beide in Japan, maar nu zou er 1 exemplaar is de USA zijn en de andere in de UK
https://www.youtube.com/watch?v=_SiBZv0pTXI
van de Lotus 62 worden er ook veel replica's gemaakt, maar meestal een vrije interpretatie van de bouwer
1 exemplaar van een verbouwing van een Europa wil ik nog wel vermelden en dat is de Europa Turbo Group 5 die door het Duitse Zakspeed is gebouwd eind jaren zeventig, Group 5 werd in die tijd ook Group Silhouette genoemd omdat alleen het uiterlijk moest gelijken op een bestaand automodel, BMW 320, Ford Escort, Ford Capri enz, onderhuids hadden die auto,s niks meer te maken met het origineel, motoren waren doorgaans Turbomotoren van 500 pk en meer, motoren moesten wel van eigen merk zijn en er moest een bestaand blok gebruikt worden
in de Europa Twin Cam en Special zat een Fordblok, dus een Fordblok kon dus voor een Europa Group 5, in de would-be Europa stak daarom een 1400 cc turbo ( van de Ford Capri) van 450 pk, gewicht was 800 kg, Haralt Ertl was gewoonlijk de piloot, maar heeft er niet veel races mee gereden, ontwikkeling stopte door geldgebrek en tijd
een laatste bericht aangaande het 50 jarig bestaan van de Europa zal gaan over het einde ervan, ga proberen dat voor het einde van dit jubileumjaar nog te posten
er is ook één Lotus Europa gebouwd met een V8 motor ( Rover V8), wel niet door Lotus zelf maar door een firma die verschillende auto-onderdelen maakte en leverde aan autoconstructeurs, namelijk de firma GKN, het was feitelijk meer een conceptcar en een model om te laten zien tot wat de firma allemaal in staat was, de auto kreeg als naam GKN 47
er werd daarvoor wel een speciaal chassis ( langer en sterker) vervaardigd om de zware V8 te dragen, de achterkant van de body werd ook langer gemaakt dan de originele Europa maar de vorm werd toch behouden, was maar eens show model, de wagen heeft niet veel gereden en er is ook niet aan wedstrijden mee deelgenomen, er werd wel af een toe een andere versie van de V8 gemonteerd
de wagen bestaat nog steeds is wel een aantal jaren terug geheel gerestaureerd en opnieuw gespoten, wel in een andere kleur, zodat er even verwarring ontstond en er beweerd werd dat er 2 exemplaren zouden zijn geweest
waar in 1968 wel 2 exemplaren van zijn gebouwd door Lotus, en die gebaseerd waren op de Europa is de Lotus 62, Chapman dacht altijd al redelijk ver in de toekomst en was toen al bezig met een opvolger van de Elan en de Europa te bedenken, dat die een 2 litermotor nodig had stond al vast, daarvoor werd een Vauxhall 4 cilinder motorblok door Lotus voorzien van een cilinderkop met 16 kleppen
deze motor kreeg typenaam 907, en zou gebruikt worden in eerste opvolgers van de Elan en de Europa, namelijk de Eclat, Elite en verder aangepast in de Esprit, Lotus verkocht deze motor ook aan Jensen Healey
om deze motor te testen werden 2 exemplaren van de Lotus 62 gebouwd, hoewel de auto was bedoeld als testbed, werd hij ook af en toe gebruikt in races voor prototypes, omdat er maar 2 exemplaren van werden gemaakt mocht hij wel meerijden maar kon nooit punten scoren voor een officieel kampioenschap
veel onderdelen van een Europa werden wel niet gebruikt, je kan wel zien dat de Lotus 62 trekken heeft van een Europa, ze behoren tot dezelfde familie
deze twee exemplaren van Lotus 62 bestaan nog steeds, over enkele jaren terug waren ze beide in Japan, maar nu zou er 1 exemplaar is de USA zijn en de andere in de UK
https://www.youtube.com/watch?v=_SiBZv0pTXI
van de Lotus 62 worden er ook veel replica's gemaakt, maar meestal een vrije interpretatie van de bouwer
1 exemplaar van een verbouwing van een Europa wil ik nog wel vermelden en dat is de Europa Turbo Group 5 die door het Duitse Zakspeed is gebouwd eind jaren zeventig, Group 5 werd in die tijd ook Group Silhouette genoemd omdat alleen het uiterlijk moest gelijken op een bestaand automodel, BMW 320, Ford Escort, Ford Capri enz, onderhuids hadden die auto,s niks meer te maken met het origineel, motoren waren doorgaans Turbomotoren van 500 pk en meer, motoren moesten wel van eigen merk zijn en er moest een bestaand blok gebruikt worden
in de Europa Twin Cam en Special zat een Fordblok, dus een Fordblok kon dus voor een Europa Group 5, in de would-be Europa stak daarom een 1400 cc turbo ( van de Ford Capri) van 450 pk, gewicht was 800 kg, Haralt Ertl was gewoonlijk de piloot, maar heeft er niet veel races mee gereden, ontwikkeling stopte door geldgebrek en tijd
een laatste bericht aangaande het 50 jarig bestaan van de Europa zal gaan over het einde ervan, ga proberen dat voor het einde van dit jubileumjaar nog te posten
- Hugo
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
- Naam: Hugo
- Auto: Europa Special
- Locatie: Stabroek
Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special
Motor en versnellingsbak zijn ondertussen terug gemonteerd, en de ophanging ook terug bevestigd aan de versnellingsbak zodat Lotje terug zelf verrijdbaar was en van de aanhanger kon vrijgemaakt worden
had de aanhanger nodig want die moest nog voor het einde van dit jaar, samen met de camper naar de jaarlijkse technische keuring, gisteren dus daarmee geweest en alles is weer voor een jaar goedgekeurd voor gebruik op de Europese wegen
er moet aan de Europa niet veel meer gebeuren, nog alleen wat elektriciteit en de hermontage van de ontsteking en de carburateurs, die moeten dan nog wat afgesteld/bijgesteld worden, zal een dagje werk zijn ongeveer
maar denk niet dat dat dit jaar nog veel gaat gebeuren met de feestdagen in het verschiet, maar zoals voorzien zal dat tegen half januari wel moeten lukken
motor en bak terug in Lotje
ophanging terug aan versnellingsbak
nog enkele weken rust
met deze aan iedereen gezellige feesten gewenst
had de aanhanger nodig want die moest nog voor het einde van dit jaar, samen met de camper naar de jaarlijkse technische keuring, gisteren dus daarmee geweest en alles is weer voor een jaar goedgekeurd voor gebruik op de Europese wegen
er moet aan de Europa niet veel meer gebeuren, nog alleen wat elektriciteit en de hermontage van de ontsteking en de carburateurs, die moeten dan nog wat afgesteld/bijgesteld worden, zal een dagje werk zijn ongeveer
maar denk niet dat dat dit jaar nog veel gaat gebeuren met de feestdagen in het verschiet, maar zoals voorzien zal dat tegen half januari wel moeten lukken
motor en bak terug in Lotje
ophanging terug aan versnellingsbak
nog enkele weken rust
met deze aan iedereen gezellige feesten gewenst