wat te tanken: 95 of 98 octaan?

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Gebruikersavatar
FrequentFlyer
Berichten: 47
Lid geworden op: 24 jun 2012, 21:00
Auto: Evora IPS
Locatie: Wilrijk

Re: wat te tanken: 95 of 98 octaan?

Bericht door FrequentFlyer »

Je uitleg is inderdaad juist, maar toch een kleine opmerking over het octaangetal in de VS.
Het octaangetal dat daar wordt aangegeven is inderdaad 87-89, maar dit is volgens de MON meting, en niet volgens de RON die in Europa courant is. MON87 komt overeen met RON97 hier.
den bob
Berichten: 54
Lid geworden op: 31 okt 2011, 18:21
Auto: Elise R
Locatie: Gent

Re: wat te tanken: 95 of 98 octaan?

Bericht door den bob »

FrequentFlyer schreef:Je uitleg is inderdaad juist, maar toch een kleine opmerking over het octaangetal in de VS.
Het octaangetal dat daar wordt aangegeven is inderdaad 87-89, maar dit is volgens de MON meting, en niet volgens de RON die in Europa courant is. MON87 komt overeen met RON97 hier.
Ooh, nice, dit wist ik niet. Merci!
"Lotus don't ask their customers what they might want, they ask what they can do without... And apparantly we can do without quite a lot." - J.C.


No my car is not disintegrating, it's making itself lighter and thus better...
Gebruikersavatar
zeldzame kanarie
Berichten: 275
Lid geworden op: 01 feb 2012, 00:29
Naam: Tino
Auto: Exige RGB
Locatie: een vergeten dorp waar de tijd heeft stilgestaan en miette de geit mascotte is verklaart

Re: wat te tanken: 95 of 98 octaan?

Bericht door zeldzame kanarie »

vpower is the fuel for mijn engels raspaard.
het is te gek als iemand een kat koopt van 1000 euro en hem katten voer van de aldi geeft dan kies je toch ook voor science plan of royal canin. je bent wat je eet :lol: ook int naftbakske
touring pack-sport pack-performance pack-Limited slip differential-moroso race carter-anti surge alloy fuel tank-alloy race radiator- TRD Airbox-Janspeed lotus stage3 exhaust-roadblock film on clamshell.
SanderC
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 feb 2014, 23:57
Naam: Sander
Auto: Elise S1

Re: wat te tanken: 95 of 98 octaan?

Bericht door SanderC »

Tanken wat je handleiding aangeeft. In de motorelektronica staat geprogrammeerd of er 95 of 98 getankt moet worden. Tank je 98 als er 95 voorgeschreven staat haalt dit niets uit want je computer gaat nooit zeggen vroeger te ontsteken omdat je auto simpelweg niet weet wat er in de naftbak zit.
Tank je 95 als 98 voorgeschreven staat gaat de klopsensor het kloppen tegengaan, maar deze kan niet vermijden dat de computer soms een ontsteking geeft berekend op 98 terwijl je op 95 rijdt. En dus kan je wel net dat beetje over de klopgrens gaan. Of dit over termijn schadelijk kan zijn, geen idee.

Dat de benzine van duurdere merken beter is geloof ik persoonlijk geen moer van. Alle benzines die je tankt aan de pomp moeten voldoen aan kwaliteitseisen die de wet voorschrijft. En dat een miniscuul %'tje ander additief maakt er geen motorcleaner van.
Gebruikersavatar
gvy
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 nov 2010, 00:58
Naam: Geert
Auto: '80 Esprit S2.2

Re: wat te tanken: 95 of 98 octaan?

Bericht door gvy »

Ik kom voor het werk in Gent regelmatig op de plaats waar binnenschepen de reuzegrote tanks vullen, vanwaar dan de distributie per tankwagen naar de tankstations gaat.
De basis van heel wat benzinemerken komt uit diezelfde massatanks, maar het is inderdaad zo dat elk merk zijn eigen additievenmengsel gaat samenstellen en toevoegen. En in die labo's gaan ze zich daar echt niet voor de lol mee bezighouden. De additieven maken echt wel verschil.
[b]Look what Q's brought for us, isn't it nice[/b]
coeronny
Berichten: 143
Lid geworden op: 13 mar 2013, 15:42
Naam: rony
Auto: Evora S sportracer
Locatie: kessel

Re: wat te tanken: 95 of 98 octaan?

Bericht door coeronny »

Een 98-octaan motor zal gaan pingelen na het tanken van 95. Het benzine-luchtmengsel ontsteekt voor de 'bougie' vonkt (xx° voor BDP)... ongewenste krachten op diverse motoronderdelen zijn ongewenste gevolg!!!

Omgekeerd kan je zonder probleem 98 tanken in een motor voor 95. deze benzine is klopvaster; kan hogere compressie aan.

vb de vroegere Evora's draaiden op 95-RON (270pk), latere edities hebben 98 nodig.

Als ik mijn Elise S3 meerdere keren na elkaar '95 te eten gaf' zodat de tank er bijna volledig mee gevuld was hoorde ik de motor effectief pingelen EN lichte het icoontje motorstoring al eens op (reset zich automatisch na +/- 50km?).

besluit:
- kijk na wat je motor nodig heeft aan brandstof
- mijn Elise krijgt enkel nog 98-RON
- er is een goede site voor goedkopere brandstof: goedkooptanken.be;
--> in mijn regio (+/- Lier 2500) super 98: duurste €1.610 --> goedkoopste €1.507 ... kan tellen volgens mij
If i cannot drive a Lotus in heaven... I shall NOT go!
Xena
Berichten: 63
Lid geworden op: 07 mei 2013, 12:58
Auto: Exige S3

Re: wat te tanken: 95 of 98 octaan?

Bericht door Xena »

coeronny,

Waarom jou elise S3 gaat pingelen op 95RON is mij onbekend, maar mijnen doet het goed met dit sopje. Waarom zou ik iets duurder erin gooien als het ook prima gaat met 95 RON.
Gebruikersavatar
stekki
Berichten: 1250
Lid geworden op: 16 apr 2012, 15:34
Naam: Stijn
Auto: no lotus
Locatie: Potholecountry

Re: wat te tanken: 95 of 98 octaan?

Bericht door stekki »

Sinds men Elise een vitamienenkuur heeft ondergaan tank ik ook altijd 98ron.
Light is not right
coeronny
Berichten: 143
Lid geworden op: 13 mar 2013, 15:42
Naam: rony
Auto: Evora S sportracer
Locatie: kessel

Re: wat te tanken: 95 of 98 octaan?

Bericht door coeronny »

xena,

Ik ben sinds april 2013 met mijn Elise aan het bollen. En net als u begonnen met 95. Je hebt overschot van gelijk: 98 tanken als het met 95 ook kan is geld weggooien.
Vooral bij het accelereren hoorde ik regelmatig dat het niet juist zat.Als dan nog regelmatig het gele-motorstoring-icoontje gaat branden ...
Op de rondritten vorig jaar toch een paar mensen ontmoet die om dezelfde reden 98-RON tanken.
Bij jouw lukt het dan blijkbaar wel --> goed voor jouw en je portemonnee :-)
If i cannot drive a Lotus in heaven... I shall NOT go!
Gebruikersavatar
wimvanbeeck
Berichten: 1615
Lid geworden op: 01 sep 2008, 14:14
Naam: Wim
Auto: Elise S 220
Locatie: Lommel

Re: wat te tanken: 95 of 98 octaan?

Bericht door wimvanbeeck »

Xena schreef:coeronny,

Waarom jou elise S3 gaat pingelen op 95RON is mij onbekend, maar mijnen doet het goed met dit sopje. Waarom zou ik iets duurder erin gooien als het ook prima gaat met 95 RON.
Mijne S3 1.6 pingelt ook een beetje bij tanken van 95 !
Plaats reactie