Exige V6 2012

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jokke_vlo
Berichten: 1100
Lid geworden op: 30 mar 2010, 22:24
Auto: Exige Cup 2xx (2010)
Locatie: Tussen Oostende en Arlon

Re: Exige V6 2012

Bericht door jokke_vlo »

Het oranje van mijn vorige volstaat. Wel aan het twijfelen tussen dat oranje en een donkere kleur......maar misschien best wachten tot ik beslis om te kopen, zo ver zijn we nog niet :roll:
Gebruikersavatar
jokke_vlo
Berichten: 1100
Lid geworden op: 30 mar 2010, 22:24
Auto: Exige Cup 2xx (2010)
Locatie: Tussen Oostende en Arlon

Re: Exige V6 2012

Bericht door jokke_vlo »

Die dag, bij FKM.........

Verslagje volgt later.

Gebruikersavatar
Mr.E
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 okt 2009, 14:28
Auto: Syntax Error

Re: Exige V6 2012

Bericht door Mr.E »

jokke_vlo schreef:Die dag, bij FKM.........
Hmmm, die Esprit Sport 350 op de achtergrond! Waar is dat icoontje voor "likkebaarden" of "kwijlen" :D :lol:
Sometimes too much is just enough.
Gebruikersavatar
jokke_vlo
Berichten: 1100
Lid geworden op: 30 mar 2010, 22:24
Auto: Exige Cup 2xx (2010)
Locatie: Tussen Oostende en Arlon

Re: Exige V6 2012

Bericht door jokke_vlo »

Allez heb mij eens laten gaan zenne ;)


De nieuwe Lotus Exige S tested
Als ex eigenaar van een Lotus Exige Cup 260, en autoliefhebber, is de komst van een nieuw model altijd iets speciaals. Na lang wachten lijkt de Lotus Exige V6 echt, ongelooflijk maar waar, in productie te gaan.
Zodoende had ik, samen met een paar andere gepassioneerden gisteren de kans de nieuwe Exige S even aan de tand te voelen.
Hierbij een kort verslag met de eerste indrukken. Binnen enkele dagen staat een tweede test gepland.

Exterieur:
Ik had de wagen al een paar keer op beurzen gezien en was eigenlijk nooit echt “impressed”. Maar goed een wagen in zijn natuurlijke habitat zien of op een beurs het zijn dikwijls twee werelden. Op dat vlak herinner ik me een andere Engelsman, de Jaguar XKR-S, die op de beurs gigantisch indrukwekkend leek en me irl tegenviel.
De Exige V6 dus, welja ik vind de auto voor ¾ heel geslaagd, bruut in de front, een mooie lijn in profiel maar, voor mij een achterste dat er niet bij past. Smaken verschillen hierin duidelijk want voor elke tegenstander van deze kont was er bij de omstaanders ook een voorstander.
Zoek je een exclusieve wagen, met verdorie brute looks, dan vind je in verhouding tot de prijs niet beter. De zoveelste Porsche (boxster) gaat dat bv niet hebben.
In vergelijking met het vorige model is dit niet langer een baby speelgoed auto, nee het is een puber die net nog niet adolescent is.
Interieur:
De grote tegenvaller….. de cockpit is niet gewijzigd, totaal niet dus, tov het vorige model. Het stuur blijf niet instelbaar (voor mij te laag), de daklijn blijft net enkel cm te laag, en je moet nog steeds sub 1m85 zijn om deftig in de auto te passen.
Wat wel een vooruitgang lijkt is de afwerking. Alles lijkt me een pak robuuster afgewerkt dan de voorgaande modellen. Hopelijk ook in productie.
Deze wagen heeft al heel wat testdagen achter zich, kwam net van Le Mans waar er ook honderden mensen zich hebben laten invallen en uitvallen en nog steeds zat alles deftig in mekaar geschroefd.
Ja het is ooit anders geweest bij Lotus 

Motor en sound:
In technische beschrijvingen ga ik geen vingerenergie, jawel ik typ ipv schrijf, steken. Het gaat er tenslotte om hoe die motor zich gedraagt, en ja, met alle stofzuigers (turbo motoren) of audio toepassingen (foei) uit deze tijd, vind ik de echte sound van een motor ook belangrijk.
Welja ook hier is de baby een stuk volwassener geworden. De V6 klinkt zoals een V6 moet klinken. Een tikkeltje rauw zonder de grote wauw. Net niet storend voor de niet autoliefhebber en voor het andere ras kan je zeggen, het is goed.
Tov de vorige Exige is het wel een dikke wauw. Nee de sound mag echt wel gehoord worden.
Ook binnenin (door het onder meer naar achteren plaatsen van de compressor) is de balans tussen rust en sound heel mooi uitgemeten. Hier kan je wel tegen mekaar praten in de cockpit terwijl je op de achtergrond geniet van een mooie sound. Nee de meegeleverde radio is hier, als autoliefhebber, totaal overbodig.
Dit gezegd zijnde wil ik graag weten hoe de motor aanvoelt.
Waar het vorige model wel vinnig was en zijn echte push kreeg wanneer de compressor (iets hogere toeren dus) zijn werk ten volle deed is dit, voor mij althans, een openbaring. Verdomme wat een verhouding koppel/gewicht. De push is ALTIJD aanwezig, wat ik duidelijk zag op de wijze dat mijn co driver telkens achterover sloeg in de, aangename, stoelen.
De opbouw is ook enorm lineair. De wagen is opgebouwd met compressor maar dat voel je op geen enkel moment, het lijkt een volledig atmosferische motor met een enorme gasrespons.
Het enige nadeel dat ik hier merk, is dat de motor rond de 7500 toeren wordt afgetopt waar bv de 3.6 of 3.8 Porsche motor dan nog in zijn volle element zit. Mogelijk kan dit het echte nadeel zijn voor diegenen die zich wil meten op een circuit.
Naar mijn gevoel kan uit deze motor dan ook iets meer, op een veilige manier, worden gepuurd.
Als daily is deze motor echt zalig bruikbaar en vormt hij met deze Exige een perfect huwelijk, in tegenstelling tot de (+/-250kg) zwaardere Evora S.
Als ik wat droom over de toekomst dan zie ik deze motor in staat om van de Evora een kanonskogel te maken. Het staat voor mij in de sterren geschreven dat we ons daar in de toekomst wel ergens mogen aan verwacht. Tenminste indien Lotus geen lot als Saab ondergaat……..
De versnellingsbak blijft nog altijd een werkpunt, naar mijn gevoel, de verhoudingen liggen iets te breed en het geheel voelt nog steeds niet robuust aan. Ok de pook “klikt” iets steviger in zijn versnelling en voelt toch iets beter aan, maar het blijft, aan deze wagen een van de heikele punten qua betrouwbaarheid.

Weggedrag
Voor Lotus en heel wat Lotus lovers is de GT3 de grote challenger, hoe hard men zijn best ook doet om de Cayman R hieromtrent te communiceren. Vergeef me dat ik (als GT3 rijder) in dit hoofdstuk dan ook een vergelijking met deze laatste maak.
Wat direct opvalt is dat deze Exige S zich een stuk beter leent dan het vorig model, op de openbare weg. De demping is veel minder circuit-hard, maar communiceert toch zeer goed de weg onder je. Ik kan daar kort over zijn, voor mij een 10/10 voor een sportwagen op de openbare weg.
Tegelijk merk je dat deze auto minder track afgesteld staat dan het vorig model, misschien een minpuntje voor diegenen die op zoek zijn naar een puur tracktoy. Ongetwijfeld zal de, aangekondigde (sinds Le Mans) cup of het cup pakket hier verandering in kunnen brengen.
De vorige Exige lag naar mijn mening “op” het wegdek. Nerveus, vragend om stuur correcties wanneer je hem gaat pushen. Deze Exige ligt een stuk meer “in” het wegdek zonder een GT3 gevoel te geven, een GT3 lijkt zich in te graven om daarna op rails en onverstoorbaar een gigantische tractie te ontwikkelen.
De “intelligente” esp met zijn vier modes (road, sport, race, alles af) bieden wel een extra veiligheid. We hebben dit maar even kunnen uitlokken, maar ik moet zeggen (sport stand) de auto werd heel snel gecorrigeerd wat je direct een veilig gevoel geeft. Het grote voordeel van dit pakket is dat dit nu ook een sportwagen is die voor iedereen toegankelijk is en waar je je nu ook als “beginnend” of sporadisch tracker veel beter je skills op een veilige manier kan gaan opbouwen. Niet vergeten, in daily gebruik, biedt dit een extra veiligheid bij slechte weersomstandigheden. Je kan nu gerust je Exige buiten halen bij slecht weer.
Voor de puristen onder ons, zaag hier niet over, zet gewoon alles af en daar heb je je “pure” wagen, gun de iets minder ervaren rijder ook zijn plezier ;)
Die iets zwaardere zorgt en dus hoger gewicht, dat iets meer op de achteras rust zorgt er niet voor dat deze auto in snelle bochten een stuk stabieler aanvoelt. Ja ik zou, en dan positief bedoelt, durven stellen dat motor en weggedrag een baby GT3 gevoel heeft.
Spijtig genoeg heb ik geen circuit test kunnen doen en het is dan ook moeilijk om deze auto te plaatsen op dat vlak. Maar laat me toe even te gissen. Ik vermoed dat deze auto door zijn uitstekende koppel op kleinere clubcircuits heel sterk uit de startblokken kan komen en zijn grote concurrent de GT3 echt het vuur aan de schenen kan leggen. Het betere koppel onderin gaat bij het uitacceleren van tragere bochten een gat kunnen slaan dat je niet snel kan toerijden. Op snellere circuits gaat hij dan weer net te kort komen om dat de motor niet puntig genoeg aanvoelt om daar het vuur aan de schenen te leggen.
Mijn vermoeden is dat, op de Belgische circuits, deze wagen op Zolder deze keer ECHT een evenknie kan zijn van de GT3, maar op Spa nog altijd “te kort” gaat komen. Ik val in herhaling, maar een 400pk afgestelde motor met een iets hogere toerentalbegrezing kan hier wonderen doen.
Bij het testen bleek bij iedereen wel iets raars op te treden, de auto werd echt zeer spoorgevoelig bij een iets hogere snelheid, naar mijn gevoel ergens rond 160km/u
Lag dit aan de test wagen of is het een “probleem” van de wagen…..ik zou er graag meer van weten.
Samenvattend is deze wagen in road gebruik, naar mijn gevoel, een beter package dan bv weer maar eens die GT3, maar gaat hij voor track use net niet mee kunnen met dat model. Het is maar waar je het accent legt.
Kijk je naar prijs/kwaliteit sluit ik me aan bij de Evo test: de Exige lijkt me de morele winnaar.

Conclusie
Deze Exige heeft potentieel. Ben je een hardcore autoliefhebber, wil je een stukje racewagen gevoel op de openbare weg, en pik je al eens een trackday mee dan heeft deze wagen GEEN concurrentie in zijn prijsklasse, een Boxster lijkt tov deze wagen een limousine en bedient een ander publiek.
Ik kan u zeggen dat ikzelf gekozen heb deze wagen te kopen als ………………..daily. De GT3 blijft in de garage als tracktoy en dat onderstreept ook de ervaring uit deze test. Los van de prijs is dit een beter Package dan eender welke andere sportwagen tot de 150.000 euro prijscategorie, als trackwagen voelt hij aan alsof hij net te kort zal komen.
Bewijzen kan ik dit nog niet omdat ik hem nog niet on track gebruikt h eb.
Deze auto, als je bereid bent van alle luxe af te zien, is de beste auto die ik ooit reed op de openbare weg, no doubt.
De exclusieve looks krijg je er gratis bij.

Groeten,


Jokke Vlo
Laatst gewijzigd door jokke_vlo op 20 jun 2012, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mr.E
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 okt 2009, 14:28
Auto: Syntax Error

Re: Exige V6 2012

Bericht door Mr.E »

jokke_vlo schreef:Allez heb mij eens laten gaan zenne ;)
De nieuwe Lotus Exige S tested
...knip
Leuk verslag Jokke, vanuit het hart geschreven me dunkt.
Ne welgemeende proficiat met de aankoop, welcome back in de Exige-club :)
Nu maar hopen op een snelle levering!
Sometimes too much is just enough.
Gebruikersavatar
jokke_vlo
Berichten: 1100
Lid geworden op: 30 mar 2010, 22:24
Auto: Exige Cup 2xx (2010)
Locatie: Tussen Oostende en Arlon

Re: Exige V6 2012

Bericht door jokke_vlo »

Hij is nog niet besteld, maar ik zal zeker bestellen....

Het is niet uit het hart geschreven hoor, bekijk het zo objectief mogelijk.....

Bedankt ;)
Emiel
Berichten: 1193
Lid geworden op: 05 mei 2010, 19:29
Naam: Emiel
Auto: Motorsport/Exige S1
Locatie: Grens gebied, Nederland.

Re: Exige V6 2012

Bericht door Emiel »

Bedankt voor je review.

Ik ben toch wel erg nieuwsgierig geworden hierdoor.
Prachtig dat het electronische systeem zo goed instelbaar lijkt te zijn met al die standen en nog beter dat de bouwkwaliteit omhoog is gegaan.

Toch eens een keer binnen lopen bij een van de dealers zodra de auto er nog een keer staat en ik tijd heb.
XRaid
Berichten: 383
Lid geworden op: 09 apr 2009, 19:29
Naam: Peter
Auto: Elise MK2
Locatie: Schoten

Re: Exige V6 2012

Bericht door XRaid »

Heb ook net de kans gehad om de nieuwe Exige V6 aan de tand te voelen bij FKM en ik kan maar één woord zeggen "WAAAAAAAAUUUUWW". Stuurt waanzinnig goed en de acceleratie is fenomenaal ! Zal maar beginnen sparen :-) !
With your mind power, your determination, your instinct, and the experience as well, you can fly very high.
Gebruikersavatar
zeldzame kanarie
Berichten: 275
Lid geworden op: 01 feb 2012, 00:29
Naam: Tino
Auto: Exige RGB
Locatie: een vergeten dorp waar de tijd heeft stilgestaan en miette de geit mascotte is verklaart

Re: Exige V6 2012

Bericht door zeldzame kanarie »

mooi verslag jokke, jeremy clarkson zou het niet beter kunnen ;)
het geluid van dat zwarte beest doet mij ook kriebels krijgen.
zeker iets om in de toekomst te overwegen. eerst nog wat van mijne gele 4 cilinder genieten de komende jaren. of ik mag in de garage gaan slapen vant vrouwke :oops:
touring pack-sport pack-performance pack-Limited slip differential-moroso race carter-anti surge alloy fuel tank-alloy race radiator- TRD Airbox-Janspeed lotus stage3 exhaust-roadblock film on clamshell.
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: Exige V6 2012

Bericht door Blue Darkness »

zeldzame kanarie schreef:of ik mag in de garage gaan slapen vant vrouwke :oops:
Beter in de garage als buiten!
Als dat het enige punt zou zijn dan had ik er al eentje besteld... :mrgreen:
Plaats reactie