Exige S, Porsche GT3 of BMW M3?

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jokke_vlo
Berichten: 1100
Lid geworden op: 30 mar 2010, 22:24
Auto: Exige Cup 2xx (2010)
Locatie: Tussen Oostende en Arlon

Exige S, Porsche GT3 of BMW M3?

Bericht door jokke_vlo »

Hallo,

Even voorstellen, jokke_vlo dus, 39 jaar.
Sinds een tijdje volg ik les bij http://www.maitriseduvolant.be en komt de zin op om niet langer met mijn seriewagen aan trackdays te gaan deelenemen (met alle angsten vandien, en ook kosten, banden....).

Ik twijfel constant tussen verschillende P. (cayman S, 997 4s, GT3), maar telkens tipten enkele mensen me toch om een Lotus exige (222pk of meer) te bekijken.

Vandaag ben ik dan ook tot bij FKM gereden en dit bakje zien staan.

Nu komt de vraag aan de kenners. Is deze ok? Circuitwaardig? Wat kan of moet ik veranderen? Ander model of is dit model ok? Hoe rijdt dit op de openbare weg? enz......
Heb je geen airco nodig (voor de ritten van en naar het circuit).

http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=168310794

Ik zou zeggen shoot, zodat ik wat kan bijleren.


Alvast bedankt.

PS: vandaag is mijn seriewagen een redelijk Pk monster, het zijn dan ook de rechte lijnen en het vermogen daar dat me deels bezig houdt.
Laatst gewijzigd door Frederik op 02 apr 2010, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel ... was beetje kort
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Exige S

Bericht door Frederik »

Welkom op het forum ...

Een Exige is zeker circuitwaardig, maar dan moet je zeker minstens een S hebben. En in uw geval zou ik eerder de CUP260 of een opgepepte (www.KomoTec.de) S nemen.

Veel wagens kunnen niet aan de baanligging en vooral "de beleving" van een Lotus (Exige) tippen. Geen slecht woord over Porsche, maar kwa rijden heeft een Lotus zoveel meer.

Maar zoals gezegd... als je een stevige (turbo) daily gewoon bent zal je toch op zijn minst een 240pk Exige moeten nemen om toch ergens bevredigd te blijven denk ik, vooral als optrekkracht én rechte lijn voor u erg belangrijk is.

Al moet ik eerlijk bekennen dat een Lotus niet is gemaakt voor rechte lijnen, een Lotus komt pas tot zijn recht op eerder "niet"-rechte wegen.
Gebruikersavatar
vasseur
Berichten: 707
Lid geworden op: 03 sep 2008, 18:00
Auto: Elise s1 - Elan+2

Re: Exige S

Bericht door vasseur »

Hallo, naar mijn mening moet mijn exige s niet onder doen voor een porsche op zolder. Dit heb ik reeds verschillende keren ondervonden.
We praten dan wel over een Exige s die volledig standaard is zonder airco.( wat minder gewicht)
Alles wat boven de standaard versie bestaat van de lotus exige s rijd die mannen met hun Porsches gewoon naar huis op zolder.
Op Francorchamps is dit wel een ander verhaal.

Wat ik zo veel mogelijk doe als ik op cicuit rij is het dak er van af halen, dit is nog eens wat gewicht minder en geeft 10 keer meer rijplezier.
Wat dan wel wat minder is is de opbrengst van de koeling voor de compressor door dat de grote luchthapper weg valt, maar dit is bijna te verwaarlozen.

In ieder geval weet ik dat ik voor min dan de helft van de prijs van een pk machine als een Porsche, 30 keer meer rijplezier beleef met mijn Exige s zelfs op de openbare weg.
Vorige week nog met een vriend zijn spik splinter nieuwe Porsche Turbo gereden, fantastische wagen maar buiten de g kracht bij het optrekken van 0 naar 100 is dit maar een saaie auto en oooo zo kostelijk in onderhoud.

Veel succes met het kiezen.
IN LOVE WITH MY GIRLS ON WHEELS

Afbeelding Ypres Lotus Day - dé officiële forumrit [schrijf nu in!]
Gebruikersavatar
wimvanbeeck
Berichten: 1615
Lid geworden op: 01 sep 2008, 14:14
Naam: Wim
Auto: Elise S 220
Locatie: Lommel

Re: Exige S

Bericht door wimvanbeeck »

Die witte Exige S met performance én sport pack is zeker een goede basis voor zowel straat als circuit, voor circuit gebruik is nog een 4-puntsgordel een must denk ik, airco is alleen maar extra gewicht.
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: Exige S

Bericht door FastEleven »

Beste Jokke-Vlo,

Ja hoor, een Exige S is standaard een volwaardige circuitauto. Ga voor minstens 220 pk en voorzie de auto van Pagid 14 remblokken en 4 puntsgordels.

Als je toch vooral circuit rijdt, koop dan een wagen met SPORTS PACK (tractiecontrole, twin oil coolers, kuipstoelen en rolbar met bevestiging voor 4puntsgordels), maar denk ook even na over het PERFORMANCE PACK, waarbij je nog een regelbare ophanging, regelbare torsiestang en lichtere wieltjes cado krijgt. Die ophanging wil je nadien toch veranderen.

Een Exige S gaat zowiezo veel sneller door de bochten dan de wagens die je beschrijft, maar als je dit wil benadrukken kruis dan nog een LIMITED SLIP aan op de optie lijst om nog sneller om het hoekje te gaan. Door het lage gewicht kun je al heel laat remmen, maar ook een BIG BRAKE KIT is geen foute optie om je auto nog iets meer focus te geven.

Ik denk dat de witte Exige bij FKM inderdaad sports en performance pack heeft ; een limited slip en big brake kit zijn eenvoudig te monteren. En als je echt gulzig bent dan is het opvoeren van een Exige S met 220 pk naar 240/260 geen probleem.
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: Exige S

Bericht door FastEleven »

Net even naar de advertentie gekeken en de witte Exige S bij FKM lijkt de ideale auto te zijn : 240 pk, Performance Pack en Sport Pack - Adjustable Dampers - Limited Slip Differential.

Enkel even navragen voor de Big Brake Kit en ZEKER Pagid RS14 remblokken laten steken.

Doen !!
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
Gebruikersavatar
wimvanbeeck
Berichten: 1615
Lid geworden op: 01 sep 2008, 14:14
Naam: Wim
Auto: Elise S 220
Locatie: Lommel

Re: Exige S

Bericht door wimvanbeeck »

FastEleven schreef:Net even naar de advertentie gekeken en de witte Exige S bij FKM lijkt de ideale auto te zijn : 240 pk, Performance Pack en Sport Pack - Adjustable Dampers - Limited Slip Differential.

Enkel even navragen voor de Big Brake Kit en ZEKER Pagid RS14 remblokken laten steken.

Doen !!
Sport Pack heeft al een opgrade voor de remmen zowel voor als achter !!
Gebruikersavatar
jokke_vlo
Berichten: 1100
Lid geworden op: 30 mar 2010, 22:24
Auto: Exige Cup 2xx (2010)
Locatie: Tussen Oostende en Arlon

Re: Exige S

Bericht door jokke_vlo »

Idd die witte heeft het allemaal, alleen doet de 5.000 euro biv hem een beetje de das om.

Op dit ogenblik zit ik nog met twee wagens.

Langs een kant de exige s (budget 60.000 inclusief biv)

Langs de andere kant een M3 (budget 55.000 inclusief biv).

En madamme die veel liever heeft dat ik de M3 neem :(
Gebruikersavatar
thiva
Berichten: 1278
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:19
Naam: Thierry
Auto: Exige S2 240
Locatie: Sugartown

Re: Exige S

Bericht door thiva »

jokke_vlo schreef:Idd die witte heeft het allemaal, alleen doet de 5.000 euro biv hem een beetje de das om.

Op dit ogenblik zit ik nog met twee wagens.

Langs een kant de exige s (budget 60.000 inclusief biv)

Langs de andere kant een M3 (budget 55.000 inclusief biv).

En madamme die veel liever heeft dat ik de M3 neem :(
Jokke, ga je kunnen leven met het harde en pure van een Exige, komende van een Porsche Panamera?
Lotus Tour Limburg - www.lotustourlimburg.be
Gebruikersavatar
Bzguy
Berichten: 1883
Lid geworden op: 25 aug 2008, 11:22
Naam: Hans
Auto: Noble M12
Locatie: Baal

Re: Exige S

Bericht door Bzguy »

jokke_vlo schreef: Langs een kant de exige s (budget 60.000 inclusief biv)

Langs de andere kant een M3 (budget 55.000 inclusief biv).

En madamme die veel liever heeft dat ik de M3 neem :(
Voor wie koop je die wagen : voor jou of voor madam ? :roll:

Als madam er toch niet mee rijdt, dan mag ze hoogstens de kleur kiezen vind ik :mrgreen:

En eerlijk gezegd : een M3 op circuit, je ziet de Elises/Exiges dan rond je oren vliegen denk ik ...

Een M3 is best wel snel, maar is een sportieve luxe-wagen, een Exige is een sportwagen :)

Desnoods koop je in UK een RHD Exige (op circuit heeft RHD geen nadeel) en koop je je madam nog n Mini Cooper of zo ;)
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."

Martin Luther King, Jr.
1963
Plaats reactie