Ombouw RHD => LHD: legaal of niet ?
- B-Art
- Naam: Bart
- Auto: Exige S2
- Contacteer:
Ombouw RHD => LHD: legaal of niet ?
Als vervolg op het topic "Elise verkoper te Ghoy - ervaringen? " start ik een nieuwe post om het vorige niet te vervuilen gezien het er enkel indirect mee te maken heeft.
Er doet een "gerucht" de ronde die zegt dat een ombouw van RHD naar LHD onmogelijk of zelfs illegaal zou zijn. Dit leek me vreemd aangezien ik exact een jaar geleden contact heb opgenomen met de Federale overheidsdienst mobiliteit en Vervoer en met FKM en dat beide confirmeerde dat er geen probleem was.
Daarom heb ik ook de stap gezet en ben ik vorig jaar een wagen in de Uk gaan halen welke ondertussen is omgebouwd en ingeschreven.
Om absolute duidelijkheid te scheppen heb ik opnieuw contact opgenomen met "F.o.d. Mobiliteit en Vervoer" en die dienst is uitermate professioneel en heeft me binnen de dag antwoord gestuurd, zéér vriendelijke mensen.
Het antwoord dat ik heb ontvangen is het volgende:
Voor elke verbouwing aan een voertuig heeft u het akkoord van de constructeur of zijn mandataris nodig. Wij hebben hier gisteren een antwoord voor naar Lotus België gestuurd.
Dit akkoord heb je namelijk nergens nodig om de wagen te keuren of in te schrijven,heeft het enkel invloed op de garantie die je de eerste jaren hebt? Als antwoord kreeg ik hierop:
Het zou mij verwonderen dat de technische controle u hiervoor gaat
afkeuren, ze kunnen geen onderscheid maken of het voertuig origneel RHD of LHD is.
Noch denk ik dat de constructeur of zijn mandataris er iets op tegen zou
hebben als men van RHD naar LHD overgaat.
De "F.o.d. Mobiliteit en Vervoer" ziet geen graten in dit proces, zolang de ombouw op een professionele manier verloopt zal de wagen de testen doorstaan van de technische controle. Om eerlijk te zijn zie ik ook geen echte reden om dit proces te vrebieden.
Zelfs de dealers krijgen een hoop bijkomende klanten, je merkt het ook hier op het forum dat een groot deel via deze weg met een Lotus kan rijden terwijl ze anders eerder zouden kiezen voor een goedkoper alternatief. Ofwel neem je een duurdere versie, Zo heb ik nu een Exige voor de prijs van een Elise. Als ook de Dealers er wel bij varen en de lotus gemeenschap groter wordt, hoe meer zielen hoe meer vreugd, zie ik enkel het positieve aan deze evolutie, niet?
Er doet een "gerucht" de ronde die zegt dat een ombouw van RHD naar LHD onmogelijk of zelfs illegaal zou zijn. Dit leek me vreemd aangezien ik exact een jaar geleden contact heb opgenomen met de Federale overheidsdienst mobiliteit en Vervoer en met FKM en dat beide confirmeerde dat er geen probleem was.
Daarom heb ik ook de stap gezet en ben ik vorig jaar een wagen in de Uk gaan halen welke ondertussen is omgebouwd en ingeschreven.
Om absolute duidelijkheid te scheppen heb ik opnieuw contact opgenomen met "F.o.d. Mobiliteit en Vervoer" en die dienst is uitermate professioneel en heeft me binnen de dag antwoord gestuurd, zéér vriendelijke mensen.
Het antwoord dat ik heb ontvangen is het volgende:
Voor elke verbouwing aan een voertuig heeft u het akkoord van de constructeur of zijn mandataris nodig. Wij hebben hier gisteren een antwoord voor naar Lotus België gestuurd.
Dit akkoord heb je namelijk nergens nodig om de wagen te keuren of in te schrijven,heeft het enkel invloed op de garantie die je de eerste jaren hebt? Als antwoord kreeg ik hierop:
Het zou mij verwonderen dat de technische controle u hiervoor gaat
afkeuren, ze kunnen geen onderscheid maken of het voertuig origneel RHD of LHD is.
Noch denk ik dat de constructeur of zijn mandataris er iets op tegen zou
hebben als men van RHD naar LHD overgaat.
De "F.o.d. Mobiliteit en Vervoer" ziet geen graten in dit proces, zolang de ombouw op een professionele manier verloopt zal de wagen de testen doorstaan van de technische controle. Om eerlijk te zijn zie ik ook geen echte reden om dit proces te vrebieden.
Zelfs de dealers krijgen een hoop bijkomende klanten, je merkt het ook hier op het forum dat een groot deel via deze weg met een Lotus kan rijden terwijl ze anders eerder zouden kiezen voor een goedkoper alternatief. Ofwel neem je een duurdere versie, Zo heb ik nu een Exige voor de prijs van een Elise. Als ook de Dealers er wel bij varen en de lotus gemeenschap groter wordt, hoe meer zielen hoe meer vreugd, zie ik enkel het positieve aan deze evolutie, niet?
- Erwin
- Naam: Euh ... Erwin
- Auto: Elise S CR, Donk D8
Re: Ombouw RHD => LHD: legaal of niet ?
BART FOR PRESIDENT!!!

I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
- B-Art
- Contacteer:
Voor wie contact wenst op te nemen :
E-mail: homologation.vehicles@mobilit.fgov.be
Tel.: 02/277.31.11
Fax: 02/277.40.84
Website: www.mobilit.fgov.be
E-mail: homologation.vehicles@mobilit.fgov.be
Tel.: 02/277.31.11
Fax: 02/277.40.84
Website: www.mobilit.fgov.be
- B-Art
- Contacteer:
Bijkomend gegeven: Op de COC is alvast bij diegene dat ik het gecheckt heb, niet aangegeven of ze LHD of RHD zijn. Misschien eens aangeraden om op je COC te kijken, wat geeft dat?
- Sir Charles
- Naam: Carl
- Auto: S3 S220
Staat inderdaad ook zo op mijn gelijkvormigheidsattest (afgeleverd +- 2maanden geleden via FKM).
Mijn Elise is trouwens vorige week gekeurd na ombouw RHD->LHD en er is geen enkele opmerking hierover gemaakt.
Mijn Elise is trouwens vorige week gekeurd na ombouw RHD->LHD en er is geen enkele opmerking hierover gemaakt.
Lotus Elise S3 S 220 - MY2012 - Carbon Grey - Touring pack - Black pack - TRD airbox - Larini exhaust
(ex) Lotus Elise S2 111S - MY04 - VVC 160pk - Storm Titanium metallic - Touring pack - Yokohama Advan Neova AD07 - Lotus Motorsport triple-pass alloy radiator - Nitron Street Series
(ex) Lotus Elise S2 111S - MY04 - VVC 160pk - Storm Titanium metallic - Touring pack - Yokohama Advan Neova AD07 - Lotus Motorsport triple-pass alloy radiator - Nitron Street Series
- Dim
- Auto: Exige S 240
mijn COC is hetzelfde...
Autoracing began 5 minutes after the second car was built.
- YvoTuk
- Naam: Yvo Tuk
- Auto: Elise S1/Evora
- Contacteer:
Heren, het gelijkvormigheidsattest van de Elise vermeld: LHD/RHD.
Er is derhalve geen onderscheid van fabriekswege tussen RHD en LHD. Het gelijkvoormigheidsattest is document wat geldig is voor de gehele EU. De overheid in die landen MOET de auto accepteren zoals die omschreven is in het attest.
Voor de ombouw kan je geconfronteerd worden met een technische keuring. Uiteraard moet de ombouw wel professioneel plaatsvinden. Je gaat tenslotte aan de slag met veiligheidssystemen zoals de remmen etc.
Op zich zou het dus helemaal niet verkeerd zijn om de auto door een professional te laten keuren na een ombouw..
Als je niet zeker bent van je zaak... begin er niet aan! Als je bijvoorbeeld remleidingen verkeerd monteert loop je het risico dat de boel afbreekt met alle gevolgen van dien. Bezint eer ge begint!
Er is derhalve geen onderscheid van fabriekswege tussen RHD en LHD. Het gelijkvoormigheidsattest is document wat geldig is voor de gehele EU. De overheid in die landen MOET de auto accepteren zoals die omschreven is in het attest.
Voor de ombouw kan je geconfronteerd worden met een technische keuring. Uiteraard moet de ombouw wel professioneel plaatsvinden. Je gaat tenslotte aan de slag met veiligheidssystemen zoals de remmen etc.
Op zich zou het dus helemaal niet verkeerd zijn om de auto door een professional te laten keuren na een ombouw..
Als je niet zeker bent van je zaak... begin er niet aan! Als je bijvoorbeeld remleidingen verkeerd monteert loop je het risico dat de boel afbreekt met alle gevolgen van dien. Bezint eer ge begint!
- Mr.E
- Auto: Syntax Error
Onlangs vernam ik uit goede bron, dat de keuringsdiensten omgebouwde auto's (van RHD naar LHD) niet meer zouden goedkeuren. Dit zou intreden vanaf 2010. RHD auto's zouden geen problemen opleveren, enkel omgebouwde.
Heeft iemand hier info over?
Sometimes too much is just enough.
- B-Art
- Contacteer:
Zou het kunnen dat je bron rechtreeks belang heeft bij het verkopen van eigen LHD wagens ?Mr.E schreef:Onlangs vernam ik uit goede bron, dat de keuringsdiensten omgebouwde auto's (van RHD naar LHD) niet meer zouden goedkeuren. Dit zou intreden vanaf 2010. RHD auto's zouden geen problemen opleveren, enkel omgebouwde.
Zonder te discussiëren of deze vrees terecht is of niet, hecht ik meer balang aan concrete informatie en feiten.
Vraag je bron gerust achter harde feiten, ik heb ze nog niet gevonden, ondanks de contacten met de overheden ... misschien dat het héél recente informatie is?
-
- Auto: Europa S +Morgan 4/4
- Contacteer:
DPM dpm wil zeggen dubbel geposte message...
Dit onderwerp is reeds onnoemlijk vele keren ter sprake gekomen, waarom gebruikt er niemand ooit de zoek funktie ? of zou daar dan toch iets aan mankeren...
of ....scroll gewoon eens in deze topic naar boven...
Dit onderwerp is reeds onnoemlijk vele keren ter sprake gekomen, waarom gebruikt er niemand ooit de zoek funktie ? of zou daar dan toch iets aan mankeren...